JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
En massiv satsing på havvind er med i EUs nye plan for utviklingen av en blå økonomi, skriver artikkelforfatteren.

En massiv satsing på havvind er med i EUs nye plan for utviklingen av en blå økonomi, skriver artikkelforfatteren.

Equinor

Debatt

«EUs mest ambisiøse plan for havene kan bli en seilas i røffe farvann», skriver Geir Seljeseth

Planen er at næringer i og ved havet og kysten skal være med å løse klimakrisen og ta oss sikkert ut av pandemien.
22.06.2021
11:53
25.06.2021 09:16
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

Bare uker etter at fisken skapte store problemer for EUs forhold til Storbritannia, kommer nå unionen med sin mest ambisiøse plan for havene, også kalt den «blå åkeren». Mer mat, mer energi, mer bevaring og sterke bidrag til å stoppe klimaendringene skal komme ut i andre enden. Det kan bli en seilas i røffe farvann.

Tenk på de forlokkende strendene i Spania eller Italia. Virksomheten langs strandkafeene på Croisetten i Cannes. Sett det i sammenheng med torskefisket i Nordsjøen og en massiv satsing på havvind langs hele Europas kyst. Da skjønner du hvor omfattende og mangslungen politikken til EU er når de snakker om den blå økonomien.

Det er ingenting å si på ambisjonene etter at EUs kommisjonærer la frem den nye planen for utviklingen av en blå økonomi i EU på Norges nasjonaldag 17. mai. Planen er at næringer i og ved havet og kysten skal være med å løse klimakrisen, naturmangfoldskrisen, og ta oss sikkert ut av pandemien. Ikke småtteri, med andre ord.

«Friske og sunne hav er en forutsetning for en blomstrende blå økonomi. Forurensing, overfiske og ødeleggelse av habitater, sammenvevd med klimakrisens virkninger, truer alle den biologiske rikdommen som den blå økonomien er avhengig av. Vi må skifte tak og utvikle en bærekraftig blå økonomi der miljøvern og økonomiske aktiviteter går hånd i hånd», sier visepresident i EU-kommisjonen og EUs superminister for det grønne skiftet, Frans Timmermans.

Ordene er i seg selv både ambisiøse og på mange måter riktige. Ordene kunne vært uttalt av en norsk statsminister eller en islandsk president. Ren og bærekraftig virksomhet til havs og langs kysten er viktig.

Det er viktig for de som høster proteiner, energi eller andre verdifulle elementer i havet. Det er viktig både som transportvei og som et område som påvirker de som lever sine liv langs kysten og over hele kloden. Problemet er at i møtet med virkeligheten kan den få problemer.

I tråd med EUs Grønne giv har EU-kommisjonen satt sammen en strategi som tar for seg bærekraftig utvikling innen alle sektorer tilknyttet havet og kysten:

Shipping, energi, transport, turisme, fiskeri og sjømat og gjerne flere forhold. Strategien knytter dermed sammen flere initiativer som blant annet avfallsreduksjon og sirkulær økonomi, utvikling av offshore fornybar energi, transportinfrastruktur, alternative drivstoff, og planer for bærekraftig matproduksjon.

Strategien introduserer også et «Blått forum for dialog mellom økonomiske aktører, interessenter og akademia» med mål om å løse utfordringer som arealplanlegging og allmennyttig bruk av havressurser.

Kommisjonen publiserte også retningslinjer for bærekraftig og konkurransedyktig akvakultur. Departmentene i Norge vet så altfor godt at her er det mye som kommer til å få effekt for Norge.

Mange av planene som kommer ut av det store bygget Berlaymont, som rommer hovedkontoret til EU i Brussel, har det til felles at de på mange måter er det fysiske utrykket for Gro Harlem Brundtlands uttrykk om at «alt henger sammen med alt». De er ofte så omfattende at det er tidvis vanskelig å se alle detaljer og konsekvensene av dem. Da kan det oppstå konflikter som resultat av overordnede beslutninger.

Ingen i Brussel, eller i London for den saks skyld, tenkte at fisken skulle bli det vanskeligste temaet under Brexit-forhandlingene tidligere i år. Knapt nok noen hadde tenkt at den britiske marine skulle komme til å sende krigsskip til kanaløyene for å stoppe franske fiskere.

I mange sammenhenger er det lettere for EU å regulere organiseringen og verdikjedene når det kommer til virksomhet som bygger på tjenester, frakt og andre rene økonomiske virksomheter. Vanskeligere blir det med en gang når det er snakk om å høste naturressurser - uansett om det er energi eller proteiner.

Allerede kan man se at fiskerne i Frankrike begynner å røre på seg i protest mot en massiv utbygging av vindturbiner langs kysten. Fiskerne mener at havvindparkene blir hovedsakelig plassert i områder hvor kystfiskerne er avhengig av å kunne høste sine fangster. Slikt blir det bråk av.

En rapport fra EU-kommisjonen slo fast at konflikten vil øke mellom vindparker og fiskere. Spesielt på vestsiden av Europa har den et stort potensial for å bli omfattende.

Så gjenstår det å se hva som kommer ut av strategien for en blå økonomi i EU. Når mesteparten av de som defineres som ansatte i de blå næringene i EU er de som driver med turisme langs kysten, kan fokuset fort bli på de stengte strandkafeene på turiststedene langs Middelhavet enn på fiskebåtdekket utenfor Irland.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
22.06.2021
11:53
25.06.2021 09:16



Mest lest

Kronikk

 Etter hvert som årene gikk svikta du oss, skriver Jannike Amalie Sveinsdatter Arnesen.

Etter hvert som årene gikk svikta du oss, skriver Jannike Amalie Sveinsdatter Arnesen.

Martin Guttormsen Slørdal

«La meg fortelle deg hvor jævlig 22. juli 2011 var»

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

Colourbox

Er du tilkallingsvikar? Dette er rettighetene dine

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

Jan-Erik Østlie

Eskil Pedersen: – Jeg og AUF ble kalt fiender av demokratiet

22. JULI: Tonje Brenna, som for 10 år siden var generalsekretær i AUF og overlevde terroren på Utøya, har skrevet bok om dette.

22. JULI: Tonje Brenna, som for 10 år siden var generalsekretær i AUF og overlevde terroren på Utøya, har skrevet bok om dette.

Jan-Erik Østlie

Det lange tiåret da Tonje Brenna ble voksen

Sik oppsummerer LO-leder Peggy Hessen Følsvik 10-årsmarkeringen for terroraksjonen på Utøya og i regjeringskvartalet.

Sik oppsummerer LO-leder Peggy Hessen Følsvik 10-årsmarkeringen for terroraksjonen på Utøya og i regjeringskvartalet.

Jan-Erik Østlie

Nå bør det være slutt på beskyldningene om å dra Utøya-kortet, mener LOs leder

I talen sin takket Erna Solberg de overlevende som den siste tiden har stått frem med sine historier.

I talen sin takket Erna Solberg de overlevende som den siste tiden har stått frem med sine historier.

Jan-Erik Østlie

Erna Solberg: Det er lov å kjenne på raseriet

Kommentar

Vi har alle et ansvar for at 22.juli aldri glemmes og aldri gjentar seg, skriver Svein-Yngve Madssen.

Vi har alle et ansvar for at 22.juli aldri glemmes og aldri gjentar seg, skriver Svein-Yngve Madssen.

NTB scanpix

«Jeg passerer graven hennes hver eneste uke. Vi må aldri glemme at alt rundt 22.juli dreier seg om mennesker»

Den tidligere sjåføren hadde krevd 12,9 millioner kroner. Forsikringsselskapet hadde lagt ned påstand om frifinnelse. (Illustrasjonsfoto)

Den tidligere sjåføren hadde krevd 12,9 millioner kroner. Forsikringsselskapet hadde lagt ned påstand om frifinnelse. (Illustrasjonsfoto)

Roy Ervin Solstad

Drosjesjåfør tilkjent 5 millioner kroner i erstatning etter trafikkulykke

Werner Juvik

Advarer arbeidsfolk mot Senterpartiets regjeringsplan

AUF-leder Astrid Willa Eide Hoem er håpefull for framtidens debatt om hatretorikk og terrorisme.

AUF-leder Astrid Willa Eide Hoem er håpefull for framtidens debatt om hatretorikk og terrorisme.

Jan-Erik Østlie

Vi kan ikke skru av lyset for debatten 23. juli, mener AUFs leder

Kommentar

Stortingsrepresentant Ove Trellevik (H) mener vi trenger flere milliardærer, ikke færre.

Stortingsrepresentant Ove Trellevik (H) mener vi trenger flere milliardærer, ikke færre.

Vigdis Askjem

«Høyre drar i gal retning, men det er oppløftende at Ove Trellevik viser partiets sanne ansikt»

Kronikk

Ungdommene på Utøya ble drept fordi de ved sin eksistens og sitt engasjement bar bud om at disse verdiene skal forme det norske samfunnet også i det 21. århundret, skriver LOs leder.

Ungdommene på Utøya ble drept fordi de ved sin eksistens og sitt engasjement bar bud om at disse verdiene skal forme det norske samfunnet også i det 21. århundret, skriver LOs leder.

Leif Martin Kirknes

«Det er på tide at vi tar et kollektivt oppgjør med tankene som førte til terrorangrepet»

Kommentar

Dagens organisering av sykehusene har åpenbare sykdomstegn, skriver Kjell Werner i denne kommentaren.

Dagens organisering av sykehusene har åpenbare sykdomstegn, skriver Kjell Werner i denne kommentaren.

Leif Martin Kirknes

«Dagens organisering av sykehusene har åpenbare sykdomstegn»

Löfven var tydelig imponert over måten AUF har tatt tilbake øya for å fortsette tradisjonen med sommerleir.

Löfven var tydelig imponert over måten AUF har tatt tilbake øya for å fortsette tradisjonen med sommerleir.

Tori Aarseth

Löfven: AUF har vendt det tragiske til tro på fremtiden

SPEKTAKULÆRT: Det er slike landskap som lokker tusrister fra hele verden til Norge.

SPEKTAKULÆRT: Det er slike landskap som lokker tusrister fra hele verden til Norge.

Hurtigruten

Hurtigruten blir ofte kalt verdens vakreste sjøreise. Det gjør noe med arbeidsplassen også

Investeringen ved Boliden Odda (bildet) skal være fullført innen 2024.

Investeringen ved Boliden Odda (bildet) skal være fullført innen 2024.

Roy Ervin Solstad

Over 7,2 milliarder kroner investeres i sinkproduksjon i Odda

DRØMMER OM 100 MILES: Ultraløpet i slutten av mai var 50 km langt, men drømmen er å løpe 160 kilometer fra Soria Moria i Oslo til Verdens Ende sør for Tønsberg.

DRØMMER OM 100 MILES: Ultraløpet i slutten av mai var 50 km langt, men drømmen er å løpe 160 kilometer fra Soria Moria i Oslo til Verdens Ende sør for Tønsberg.

Håvard Sæbø

Løping er som å være tillitsvalgt på jobben, mener Jon-André

FESTIVALSJEFEN: En fornøyd Jan Lange alias Søppelmann Jansson, 60 år og noen dager.

FESTIVALSJEFEN: En fornøyd Jan Lange alias Søppelmann Jansson, 60 år og noen dager.

Jan-Erik Østlie

Søppelmann Jansson festival: Full av politikk og internasjonalt engasjement

Forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H) presenterte tallene for hvor mange som har kommet inn på studier fredag. (Arkivfoto)

Forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H) presenterte tallene for hvor mange som har kommet inn på studier fredag. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Færre ferske lærerstudenter i rekordstort studieopptak

Konserndirektør Jannicke Nilsson for sikkerhet, sikring og bærekraft i Equinor ser alvorlig på at det har vært flere personskader i selskapet.

Konserndirektør Jannicke Nilsson for sikkerhet, sikring og bærekraft i Equinor ser alvorlig på at det har vært flere personskader i selskapet.

Arkivfoto: Ole Jørgen Bratland/ Equinor

Kraftig økning i antall personskader i Equinor