JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jotun ber ansatte jobbe ekstra i påsken:

Mens mange bedrifter sliter under koronakrisen, opplever Jotun rekordetterspørsel: – Vi får nesten ikke levert nok maling

Hos Jotun i Sandefjord skal mange av de ansatte jobbe ekstra i påsken.
Tillitsvalgt Birger Amundsen i Industri Energi Jotun i Sandefjord er klar på at de ansatte legger ned en stor innsats for å produsere nok maling til kundene. (Foto: Trond M. Elstad)

Tillitsvalgt Birger Amundsen i Industri Energi Jotun i Sandefjord er klar på at de ansatte legger ned en stor innsats for å produsere nok maling til kundene. (Foto: Trond M. Elstad)

Trond Elstad

trond.elstad@lomedia.no

Den enorme etterspørselen etter maling gjør at det blir full rulle på Jotun i Sandefjord både skjærtorsdag og 2. påskedag.

– Rekordetterspørsel betyr vel forhåpentligvis rekordlønn også da?

p

– Ja, vi skal ikke klage. Etter forhandlinger med bedriften har vi fått til en ordning som alle ser ut til å være fornøyd med. Det vil si at med helligdagstillegg og 100 prosent overtid blir det slett ikke verst timelønn, sier hovedtillitsvalgt Birger Amundsen i Industri Energi i Jotun i Sandefjord.

– Og det vil si?

– Det blir godt nok. Og det er alt jeg kan si, humrer Amundsen.

– Det må være spesielt å være i en slik unik situasjon?

– Ja, det er veldig spesielt. Mange av de ansatte kommer seg ikke bort til hytter og andre feriereiser på grunn av restriksjoner angående koruna-viruset. Derfor ble det lett å få folk til å ta et tak nå for jobbe ekstra. Vi må bare være glade for at vi har nok å gjøre, sier han.

Birger synes det er flott at de ansatte kan spe på lønningsposen nå.

– Vi vet jo ikke hva som skjer i fremtiden med arbeidslivet, og mine tanker går til bedrifter som sliter også. Slik sett er ingen i en behagelig situasjon med de voldsomme endringene som skjer med økonomien i landet. Jeg håper inderlig den viktige industrien klarer seg gjennom de tøffe tidene som er nå, sier han.

Verdenstoppen

Han sier at nordmenn fra før er i verdenstoppen når det gjelder oppussing.

– Vi ser tydelig at det forsterkes nå. Det er nok ikke få hus, hytter og balkonger som får seg et ekstra strøk maling denne våren. Det er hundre tusener som er på hjemmekontor, permittert, oppsagt eller må være hjemme med ungene på grunn av stengte barnehager og skoler.

Konsernsjef Morten Fon i Jotun sier at det er en stå-på-vilje i hos arbeidsstokken og i hele organisasjonen som er imponerende.

– Det er vel den norske dugnadsånden som slår ut her også. Det er jo et paradoks at Jotun går så bra i Norge i disse tider. Ingen kan spå om fremtiden, men foreløpig ser det bra ut. Nå er jo situasjonen selvfølgelig mer kompleks internasjonalt, sier han.

Jotun er representert i mer enn 100 land og er en av de største aktørene globalt.

– Vi prøver alt vi kan å opprettholde aktiviteten slik at våre ansatte over hele verden har en jobb å gå til. Men, vi har dessverre sett oss nødt til stenge fabrikker i Malaysia, Russland, Pakistan, Filippinene og i Barcelona. Men, vi er forberedt på midlertidige nedstengninger flere steder, sier han.

Finansielle muskler

Birger legger til at fabrikkene i Kina heldigvis er 90 prosent oppe og går igjen, og at produksjonen er i full gang i Sør-Korea igjen.

Jotun-konsernet har finansielle muskler. De solgte maling og pulverlakker for cirka 19,6 milliarder kroner i 2019, noe som er ny rekord. Et driftsresultat på 2,3 milliarder kroner er også Jotun beste resultat noensinne.

Sterk forbedring i segmentene for skipsmaling og industrimaling, samt vedvarende god vekst i salget av dekorative malinger, er de viktigste årsakene til salgsveksten på 11 prosent. Salget av pulverlakker økte også noe, men ble negativt påvirket av lav aktivitet i viktige markeder. Justert for positive valutaeffekter som følge av en svakere norsk krone var salgsveksten 7 prosent, ifølge Jotuns hjemmesider.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i olje-, gass- og landindustri.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse