JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Color Line-saken:

– Dette er en seier for alle internasjonale sjøfolk

Color Line-kampen vil bli brukt som et godt eksempel i andre land.
FORBILDE: Color Line-saken i Norge vil bli brukt i det internasjonale arbeidet mot sosial dumping, forteller Jim Given i ITF.

FORBILDE: Color Line-saken i Norge vil bli brukt i det internasjonale arbeidet mot sosial dumping, forteller Jim Given i ITF.

ITF

tri@lomedia.no

Nyheten om norske sjøfolks seier i kampen mot omflagging av Color Line-fergene, har blitt godt mottatt i utlandet.

Det internasjonale transportarbeidersamfunnet har fulgt spent med på prosessen i Norge. Seieren for norske sjøfolk, er også en seier for den videre kampen for «kabotasjeregler» i mange land, skriver Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen (ITF), i en pressemelding.

De har nå en pågående «kabotasje-kampanje», for å sikre nasjonale lønns- og arbeidsvilkår og for å hindre sosial dumping. Det er i dette arbeidet den såkalte «Color Line-saken» har vært viktig for ITF.

* Småbarnsforeldrene Per Magne og Therese risikerer å miste jobben samtidig. Får internasjonal støtte

Nordiske land er viktige

– Dette er ikke bare en betydelig seier for norske sjøfolk, det er også et betydelig resultat for å fortsette kampanjen om kabotasjeregler i mange land.

Det sier Jim Given, leder av ITFs kabotasje-komite, i en pressemelding.

– Denne seieren og hva dere har lært vil bli brukt for å forbedre ITFs kabotasjekampanje, og vise andre land at de også kan ta rette valg. De nordiske landene er viktige i kampanjen fordi dere er sterke og tradisjonelle maritime nasjoner. Ikke tvil på det, hele verden fulgte med på denne viktige kampen. De så at Norsk Sjømannsforbund klarte å stoppe dårlige politiske beslutninger og sikre jobber til nasjonale sjøfolk, sier Given til Frifagbevegelse.

Dette beviser at internasjonal solidaritet sammen med styrken til den nasjonale fagbevegelsen har gjennomslagskraft og spiller en betydelig rolle, mener Given.

I dag praktiserer 91 nasjoner, som utgjør 80 prosent av verdens kystnære FN-nasjoner, kabotasjeregler som beskytter sine egne sjøfolk. Fortsatt har ikke Norge og flere andre land forbud mot internasjonale vilkår når skip går innenfor landets grenser (kabotasje). En lov om å praktisere norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på norsk sokkel er en av de viktigste kampene for de norske sjømannsorganisasjonene nå.

* 700 ansatte får beholde jobben i Color Line

Lagseier

Leder for Norsk Sjømannsforbundet, Johnny Hansen, takker ITF for den klare støtten føderasjonen har vist i Color Line-saken. På ITF-kongressen i Singapore gikk føderasjonen ut med en offisiell uttalelse om å støtte NSF i denne kampen.

– Dette er en lagseier. Vi hadde aldri klart dette uten hjelp av fagbevegelsen og den internasjonale transportarbeiderfamilien. Press fra det internasjonale samfunnet ga resultater, sier Hansen.

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse