JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Color Line:

Småbarnsforeldrene Per Magne og Therese risikerer å miste jobben samtidig. Nå får de internasjonal støtte

Color Line-saken brer om seg. Nå får Per Magne Johansen, kona Therese Wikøren Skarvold og de andre ansatte i Color Line støtte fra Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen (ITF).
NYBAKTE FORELDRE: Othelia er elleve måneder gammel. Nå risikerer begge foreldrene hennes å miste jobben i samtidig.

NYBAKTE FORELDRE: Othelia er elleve måneder gammel. Nå risikerer begge foreldrene hennes å miste jobben i samtidig.

Monica Strømdahl

ITFs beskjed til den norske regjeringen er klar: Stopp Color Line-saken før det er for sent. Det kom fram da føderasjonen har sin 44. kongress i Singapore. Der var 2400 delegater som representerer over 20 millioner transportarbeidere. Etter en hasteuttalelse, såkalt «emergency motion», står de samlet bak støtten til norske Color Line-ansatte som står i fare for å bli byttet ut mot billigere sjøfolk på internasjonale vilkår når regjeringen åpner for en forskriftsendring.

– Alle ser urettferdigheten

I Sandefjord er dette svært gledelige nyheter hos familien Johansen og Wikøren Skarvold. Paret jobber begge på Kiel-fergene og står i fare for å miste sitt levebrød samtidig. Ekstra sårbart er det fordi paret er nybakte foreldre til datteren Othelia på elleve måneder.

Fra statsbudsjettdokumentene i oktober kom den svært tunge nyheten for Sandefjord-familien. Der kom det fram at regjeringen vil la Color Lines to Kiel-ferger flagge fra NOR-flagg til NIS og dermed vil 700 norske sjøfolk bli erstattet med sjøfolk på billigere internasjonale vilkår. Dette vil spare staten for 35 millioner på grunn av færre sjøfolk på den såkalte refusjonsordningen.

Nordisk protest mot norsk omflagging av Color Line

– Vi er selvfølgelig veldig glad for støtten fra den internasjonale transportarbeiderfamilien. Men paradoksalt nok så gjør det meg enda mer forbannet. Det er nesten ikke til å tro at alle ser urettferdigheten, unntatt vår egen regjering som egentlig skal være her og skape norske arbeidsplasser. De må være fullstendig virkelighetsfjerne, sier Per Magne Johansen frustrert.

(Saken fortsetter under bildet.)

FIKK KONGRESSENS STØTTE: Det var danske Ole Philipsen fra Dansk Metal som presenterte hasteuttalelsen på vegne av den nordiske gruppen.

FIKK KONGRESSENS STØTTE: Det var danske Ole Philipsen fra Dansk Metal som presenterte hasteuttalelsen på vegne av den nordiske gruppen.

Tri Nguyen Dinh

Kuet av rederiet

Johansen gir regjeringen det glatte lag og mener de lar seg kue av et rederi som går med milliardoverskudd. Han sikter til Color Lines trussel om å flagge til Danmark om de ikke får seile på NIS.

– Jeg føler noen ganger at vi blir sviktet og dolket i ryggen av dem som egentlig skal representere oss. Jeg synes de svikter fundamentalt når det kommer til å stå opp for oss og skape norske arbeidsplasser.

Om tre måneder kan Color Line bytte ut Christian (53) med billigere utenlandsk arbeidskraft

Internasjonalt engasjement

De 700 norske arbeidsplassene er en ting. Men at dette er en større sak enn bare Color Line er det som bekymrer ut over våre egne landegrenser.

– Det er livsfarlig for oss alle om dette skjer i Norge. Hvis Color Line får seile med billig utenlandsk arbeidskraft så vil det ikke ta mer enn ett år før skandinaviske redere begynner å klage på at de må bruke dyrere nasjonale sjøfolk. Når rederne går sammen og klager, da vil politikerne endre ting og da er hjulet i gang, sier Ole Philipsen.

Han er formann i fagforbundet Dansk Metal avdeling maritim. På den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonens (ITF) kongress i Singapore, har han i en hasteuttalelse samlet støtte fra hele den internasjonale transportarbeiderfamilien.

Hasteuttalelsen fra Ole Philipsen og Dansk Metal ble innlemmet og ITF-kongressen anbfaler den norske regjeringen å stanse denne forskriftsendringen.

– Grunnen til at dette opprører internasjonalt er at bruken av billig arbeidskraft stopper ikke i Norge. Dette vil bre seg og påvirke mange land, sier Philipsen til FriFagbevegelse.

Han har fulgt Color Line-saken i flere år og mener dette må stoppes før det starter, hvis ikke må Danmark, Sverige og Finland sloss mot akkurat samme problemstilling om maks halvannet år.

– Jeg er veldig glad for at en så stor organisasjon støtter oss i denne saken og ser de samme bekymringene som oss.

Color Line-tillitsvalgt om utflagging: – Det er Erna som gambler, ikke vi

Groteskt

Det var på et formøte hos den Nordiske Transportarbeiderføderasjonen (NTF) at det ble bestemt at de ville be om støtte fra ITF. Da saken var oppe til behandling hos ITF ble støtten stemt igjennom ved akklamasjon.

– Hvis den norske regjeringen lar dette skje er det kun fordi de vil gjøre rederen fornøyd. Og det er grotesk med tanke på hvilke konsekvenser det kan få for det internasjonale arbeidsmarkedet, fortsetter Philipsen.

En annen ting den internasjonale transportarbeiderfamilien har reagert på er hvordan flere ministre, deriblant statsminister Erna Solberg og næringsminister Torbjørn Røe Isaksen, har omtalt Color Lines servicepersonale som «ikke-sjøfolk».

– Det er rett og slett horribelt å ikke kalle disse ansatte for sjøfolk. I Maritime Labour Convention 2006 (MLC-2006), står det helt klart at alle ansatte om bord i skip er sjøfolk. Denne konvensjonen har Norge selv vært med å ratifisere, sier Philipsen.

(Saken fortsetter under videoen.)

– Catering-ansatte, matroser, maskinister og sjøoffiserer er alle der for at skipet skal fungere. Og hva er det Color Line tjener penger på? Det er jo av catering og hotell, hva skal man med et skip som ikke tjener penger? Catering-ansatte er helt klart blant de viktigste ansatte i båten, fortsetter han. Hansen er takknemlig

Leder i Norsk Sjømannsforbund er veldig glad for den internasjonale støtten.

– Dette viser at den bekymringen vi har vist ovenfor regjering nå har fått støtte fra hele den internasjonale transportarbeiderfamilien. Forhåpentligvis vil regjeringen ta det til seg og la være å åpne for utflagging, sier Hansen.

Nå snur Isaksen om catering-ansatte er sjøfolk

I Sandefjord er Per Magne Johansen hjemme i permisjon med sin lille datter. Kona Therese Wikøren Skarvold er på jobb på sjøen. Følelsen av regjeringens svik skaper usikkerhet og tærer på livskvaliteten til den lille familien, innrømmer Johansen.

– Tiden som bare skulle være flott og fylt av glede har nå store skygger rundt seg. Vi ser aktivt etter nye jobber og kikker etter alternative boløsninger. Men vi vil ikke gjøre noe før jobbene våre er avklart, sier han rørt. En eventuell forskriftsendring vil skje fra 01. januar 2019.

Opp i den frustrerte situasjonen har Johansen likevel et lite håp om at alt ordner seg til slutt.

– Kanskje kommer det en skinnende hvit ridder og velter regjeringen planer og redder meg og mine. Kanskje hans navn er Hareide. La oss be og håpe, sier Johansen og sikter til KrFs avgjørende stemme om dette på Stortinget.

Krf er libøyen for ColorLine-ansatte

Color line-saken

• Color Line vil flagge ut Kiel-ferjene. Dermed kan det lønnsomme rederiet erstatte norske sjøfolk med billigere, utenlandsk mannskap. 700 risikerer å miste jobben.

• I et høringsbrev fra januar 2017 foreslo daværende næringsminister Monica Mæland å myke opp begrensningene i det internasjonale skipsregisteret (NIS).

• Oppmykningen innebærer at Color Line, som i dag står oppført i det norske skipsregisteret (NOR), kan registrere sine to Kiel-ferjer i NIS.

• Skip registrert i NIS kan ansette utenlandske arbeidstakere på lokale lønns- og arbeidsvilkår.

• 1. mars ble forslaget godkjent av nåværende næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

• Det er Color Line som har krevd å få flagge ut. Hvis ikke vil rederiet, av konkurransemessige hensyn, flytte virksomheten til Danmark.

• Color Line er det eneste rederiet med passasjerskip i fast rute mellom norsk og utenlandsk havn under norsk flagg.

• Color Line hadde i 2016 en omsetning på nærmere fem milliarder kroner, og oppnådde et driftsresultat på vel en milliard kroner.

Det er groteskt med tanke på hvilke konsekvenser det kan få for det internasjonale arbeidsmarkedet.

Ole Philipsen, Dansk Metal

Alle planene og drømmene vi hadde for vår lille datter Othelia er satt på vent.

Per magne Johansen, Color Line-ansatt

– Vi påvirker ikke utlandet

Næringsdepartementet er fast bestemt på at de ønsker en forskriftsendring men sier de vil følge nøye med på utviklingen fremover og mulige konsekvenser i både Norden og Europa.

– Vi vil være spesielt oppmerksom på om tiltakene som nå gjennomføres i Norge fører til politikkendringer i våre naboland, skriver statssekretær Daniel Bjarmann-Simonsen (H).

– Men hvordan tenker dere å stoppe det hvis dere først har endret til NIS? Tenker dere da det er mulig å stoppe en dominoeffekt siden dere vil følge nøye med på situasjonen?

– Endringene vi gjør for utenriksferger i NIS forbedrer rammevilkårene i Norge, og tilpasser vilkårene til de som allerede er oppnåelige i de nordiske landene. Vi anser det derfor som lite trolig at endringene vil føre til politikkendringer i våre naboland. Samtidig kan vi selvfølgelig ikke forutsi helt sikkert hvordan politikkutformingen i andre land kan bli påvirket. Av den grunn vurderer vi det som viktig og riktig å følge nøye med på utviklingen fremover, skriver statssekretær Daniel Bjarmann-Simonsen (H).

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Color line-saken

• Color Line vil flagge ut Kiel-ferjene. Dermed kan det lønnsomme rederiet erstatte norske sjøfolk med billigere, utenlandsk mannskap. 700 risikerer å miste jobben.

• I et høringsbrev fra januar 2017 foreslo daværende næringsminister Monica Mæland å myke opp begrensningene i det internasjonale skipsregisteret (NIS).

• Oppmykningen innebærer at Color Line, som i dag står oppført i det norske skipsregisteret (NOR), kan registrere sine to Kiel-ferjer i NIS.

• Skip registrert i NIS kan ansette utenlandske arbeidstakere på lokale lønns- og arbeidsvilkår.

• 1. mars ble forslaget godkjent av nåværende næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

• Det er Color Line som har krevd å få flagge ut. Hvis ikke vil rederiet, av konkurransemessige hensyn, flytte virksomheten til Danmark.

• Color Line er det eneste rederiet med passasjerskip i fast rute mellom norsk og utenlandsk havn under norsk flagg.

• Color Line hadde i 2016 en omsetning på nærmere fem milliarder kroner, og oppnådde et driftsresultat på vel en milliard kroner.