JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Statsbudsjettet 2019

Om tre måneder kan Color Line bytte ut Christian (53) med billigere utenlandsk arbeidskraft

En forskriftsendring 1. januar 2019 vil gjøre at Christian Aarsten og hans norske kollegaer blir byttet ut med billigere utenlandske sjøfolk.
FOR DYR: Med norsk lønn er Christian Aarsten for dyr mener Color Line, som vil erstatte han med billigere arbeidskraft.

FOR DYR: Med norsk lønn er Christian Aarsten for dyr mener Color Line, som vil erstatte han med billigere arbeidskraft.

Tri Nguyen Dinh

Christan Aarsten (53) har jobbet hos Color Line (tidligere Jahre Line) i 35 år. Fra 2019 kan det være slutt for servitøren fra Sandefjord.

– Spøkelset er nærmere enn noen gang. Stemingen om bord er selvfølglig tøff når vi ikke kjenner trygghet og vår egen framtid, sier Aarsten.

Statsbudsjettet for 2019 åpner nemlig opp for å la Color Line omflagge fra dagens NOR-flagg til NIS. Dermed vil Christian Aarsten og hans kollegaer bli erstattet med billigere utenlandsk arbeidskraft. Det er beregnet at 700 norske sjøfolk som jobber med forpleining og sikkerhet i Color Lines Kiel-ferger vil miste jobbene sine til utenlandske sjøfolk.

Regjeringen kutter støtten til tannbehandling for femte år på rad

«Trist dag»

«De skal spare 35 millioner i 2019 ved å sende 700 sjøfolk på NAV. Vi får nå svaret på hvor mye norske sjøfolk er verdt.»

«Nok en spiker i likkista til den norske sjømann.»

«En trist dag for de ansatte i Color Line.»

«Trist bare trist ...her mister vel 700 sjøfolk jobbene sine»

«Enorm tragedie.»

Dette er bare noen få av reaksjonene på sosiale medier blant dem som følger sakene om Color Line og norsk maritim næring. Christian Aarsten er like skuffet.

– Jeg skjønner at rederen har lyst til å tjene enda mer penger, men syns det er rart at myndigheten skal legge til rette for det. Er det et bånd mellom regjeringen og rederne? Når et firma som går med 500 millioner i overskudd ikke har råd til å beholde oss, hvem har råd da? spør Aarsten og refererer til Color Lines regnskapstall de siste årene.

De med millionlønn får fire ganger mer i skattekutt enn folk flest. Sjekk lista

– NOR er bedre enn DIS

Hovedtillitsvalgt i Color Line, Ronny Øksnes, synes at regjeringens argumentet om å ofre 700 norske sjøfolk ved å la Kiel-fergene seile på NIS for å redde 2.500 norske sjøfolk, som er konsekvensen om Color Line flagger om til dansk flagg (DIS) om de ikke får seile på NIS, er bare tull.

– Etter at taket på nettolønnsordningen ble fjernet, samtidig som ordningen gjelder for hele besetningen fra 2016, er det ikke billigere å seile på DIS kontra NOR. Dermed er det ikke en reell fare for at Color Line skal flagge om fra NOR til DIS hvis de ikke får lov til å flagge om til NIS, sier Øksnes.

I budsjettet står det også at regjeringen forventer å spare totalt 100 millioner ved å sette 700 sjøfolk på land.

– Dette er bare tull. Besparelsen er betraktlig lavere, sier Øksnes som har fått sine tall fra Samfunnsøkonomisk analyse.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

PROVOSERT: Rødts Marie Sneve synes det er rart at milliardbedriften Color Line skal få lov til å dumpe norske sjøfolk fordi de har norske vilkår.

PROVOSERT: Rødts Marie Sneve synes det er rart at milliardbedriften Color Line skal få lov til å dumpe norske sjøfolk fordi de har norske vilkår.

Martin Guttormsen Slørdal

– Norsk språk trekker kunder

Christian Arsten har brukt hele sitt voksne liv på service til restaurantgjestene i Color Lines ferger. Her har har blitt godt kjent med mange av gjestene om bord. Han vil advare rederiet om å skifte ut den norske besetningen med utenlandske selv om det vil bli mulighet for det.

– Vi hører stadig vekk fra gjestene våre at de vil slutte å reise hvis det blir utenlandsk forpleining som ikke kan språket skikkelig. Det synes jeg eierne skal ta i betraktning.

Regjeringa øker skatten på diett i jobbreiser – igjen

KrF er livbøyen

Selv om regjeringen har ønsket denne forskriftsendringen lenge, og nå beregner at de vil spare 35 millioner på mindre utgifter på grunn av færre sjøfolk på refusjonsordningen, er ikke siste håp ute. Det må et stortingsflertall for å støtte endringen. Per i dag ser det ut til at det blir KrF som blir tungen på vektskåla.

– Vi har lenge hevdet at Color Lines utflagging til DIS var ubegrunnet. Nå har regjeringen selv gått ut og sagt at NOR er bedre enn NIS etter at refusjonsordningen ble bedret i 2016. Det vil si at en forskriftsendring er et budsjettspørsmål og at det er provenyet i statsbudsjettet som bestemmer. Å gjemme seg bak at de vil redde arbeidsplasser er tøvete. Nå må Stortinget gripe inn og stanse dette, oppfordrer leder i Sjømannsforbundet, Johnny Hansen.

KrF er livbøyen for Color Line-ansatte

Stortinget fikk stanset forskriftsendringen midlertidig for å gjennomgå og evaluere informasjonen fra 2013 som dannet grunnlaget for fartsområdeutvalgets anbefaling om å la Color Line seile på NIS.

Nærings- og fiskeridepartementet skriver i budsjettdokumentet at det er «ikke funnet at forutsetningene som lå til grunn for fartsområdeutvalgets anbefalinger eller regjeringens beslutning er feilaktige eller vesentlig endret» og «forutsetningene fremstår som relevante i dag». Dette synes Hansen er totalt uforståelig.

– Dette gjør meg nesten scizofren. Når de på den ene siden sier at forutsetningene fra 2013 ikke er endret samtidig som de selv sier at den gode nettolønnsordningen fra 2016 har gjort NOR bedre enn DIS. De vet også at rederiet gikk med underskudd i 2013 mot at de går med milliardoverskudd nå. Hvordan har det seg da at forutseningene ikke er endret? Er det jeg som har fått en diagnose som ikke forstår dette, sier Hansen.

• Les også: En «uekte» sjømann

«Race to the bottom»

Han minner om at saken kan være mye større enn 700 arbeidsplasser i Norge. En forskriftsendring vil få ringvirkninger og endre fergefarten i hele Norden, der nordiske sjøfolk kan bli erstattet av sjøfolk fra Øst-europa og Asia. Dersom Color Line får bruke billig utenlandsk arbeidskraft vil de andre rederiene også kreve dette etterhvert. Dermed er kampen om å få stadig billigere arbeidskraft i gang, mener Hansen.

– Det er utrolig arrogant av regjeringen å ikke lytte til våre naboland i den saken her. De har ved flere anledninger bekreftet at dominoeffekten er høyest reell, sier Ronny Øksnes.

• Les også: DFDS: Vi vil vurdere vårt flagg

(Artikkelen fortsetter under bildet)

ENNÅ HÅP: SV-leder Audun Lysbakken har lovet NSF-leder Johnny Hansen at han skal prøve å få opinionen til å støtte norske sjøfolk.

ENNÅ HÅP: SV-leder Audun Lysbakken har lovet NSF-leder Johnny Hansen at han skal prøve å få opinionen til å støtte norske sjøfolk.

Hans Vold Husum

– Dette er klassekamp

I bladet «Kapital» sin oversikt over landets 400 rikeste kommer Color Line-eier Olav Nils Sunde høyt på lista med sine 10 milliarder i formue. Det får 1. nestleder i Rødt Marie Sneve til å reagere på Color Line-saken.

– For et par uker siden kunne vi lese i Kapital at Color Line går så det griner og har gitt eieren over en milliard i fortjeneste de siste årene. At samme selskap skal få dumpe vilkårene for de ansatte er rett og slett klassekamp - fra søkkrike redere mot arbeidsfolk, sier Sneve.

SV-leder Audun Lysbakken mener avsnittet om Color Line i budsjettdokumentet var skuffende og blant de mest alvorlige. Han tok derfor et hastemøte med NSF-leder Johnny Hansen for å diskutere hvordan de skal klare å stoppe dette.

– Det er fortsatt mulig å stoppe denne dypt urettferdige forskriftsendringen som er til for noen få rike eiere og mot vanlige arbeidsfolk. Det finnes ingen gode grunner for at sjøfolk må betale med jobbene sine for at rederen skal bli enda rikere. Vi skal gjøre alt vi kan for å få KrF til å støtt vårt standpunkt, sier Lysbakken til Frifagbevegelse.

– De borgerlige partiene snakker om å skape norske arbeidsplasser. Her gjør de jo akkurat det motsatte. De fjerner 700 gode, trygge, norske arbeidsplasser med et pennestrøk. De viser nok en gang at de lytter til noen få rike på toppen istedenfor å ta hensyn til de mange i samfunnet. Vi står på sjøfolks side og vil mobilisere opinionen og få fram at regjeringen er på kollisjonskurs med folket.

NB! Næringsdepartementet har fått mulighet til å kommentere denne saken. De vil komme tilbake med et svar i en egen sak.

Les også:

Staten håver inn milliarder via statlig eierskap. Se tallene

Regjeringa strammer inn permitteringsreglene

Les alle saker om statsbudsjettet her

Color line-saken

• Color Line vil flagge ut Kiel-ferjene. Dermed kan det lønnsomme rederiet erstatte norske sjøfolk med billigere, utenlandsk mannskap. 700 risikerer å miste jobben.

• I et høringsbrev fra januar 2017 foreslo daværende næringsminister Monica Mæland å myke opp begrensningene i det internasjonale skipsregisteret (NIS).

• Oppmykningen innebærer at Color Line, som i dag står oppført i det norske skipsregisteret (NOR), kan registrere sine to Kiel-ferjer i NIS.

• Skip registrert i NIS kan ansette utenlandske arbeidstakere på lokale lønns- og arbeidsvilkår.

• 1. mars ble forslaget godkjent av nåværende næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

• Det er Color Line som har krevd å få flagge ut. Hvis ikke vil rederiet, av konkurransemessige hensyn, flytte virksomheten til Danmark.

• Color Line er det eneste rederiet med passasjerskip i fast rute mellom norsk og utenlandsk havn under norsk flagg.

• Color Line hadde i 2016 en omsetning på nærmere fem milliarder kroner, og oppnådde et driftsresultat på vel en milliard kroner.

– Lite trolig at endringene vil føre til politikkendringer i våre naboland

Næringsdepartementet melder at de har fulgt Stortingets anmodningsvedtak og har gjennomgått forutsetningene som har ligget til grunn for beslutningen om å endre fartsområdebestemmelsene for utenriksferger i NIS.

De avviser Sjømannsforbundets og opinionens argument om at forutsetningene har endret seg siden Fartsområdeutvalgets flertallsanbefaling kom i 2013.

NFD har ikke funnet at forutsetningene som lå til grunn for fartsområdeutvalgets anbefaleringer eller regjeringens beslutning er feilaktige eller vesentlig endret, skriver statssekretær Daniel Bjarmann-Simonsen (H) i en e-post til Frifagbevegelse.

Han sier at Næringsdepartementet vil følge nøye med på utviklingen fremover og mulige konsekvenser i både Norden og Europa.

– Vi vil være spesielt oppmerksom på om tiltakene som nå gjennomføres i Norge fører til politikkendringer i våre naboland.

– Men hvordan tenker dere å stoppe det hvis dere først har endret til NIS? Tenker dere da det er mulig å stoppe en dominoeffekt siden dere vil følge nøye med på situasjonen.

– Endringene vi gjør for utenriksferger i NIS forbedrer rammevilkårene i Norge, og tilpasser vilkårene til de som allerede er oppnåelige i de nordiske landene. Vi anser det derfor som lite trolig at endringene vil føre til politikkendringer i våre naboland. Samtidig kan vi selvfølgelig ikke forutsi helt sikkert hvordan politikkutformingen i andre land kan bli påvirket. Av den grunn vurderer vi det som viktig og riktig å følge nøye med på utviklingen fremover, skriver Bjarmann-Simonsen.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Color line-saken

• Color Line vil flagge ut Kiel-ferjene. Dermed kan det lønnsomme rederiet erstatte norske sjøfolk med billigere, utenlandsk mannskap. 700 risikerer å miste jobben.

• I et høringsbrev fra januar 2017 foreslo daværende næringsminister Monica Mæland å myke opp begrensningene i det internasjonale skipsregisteret (NIS).

• Oppmykningen innebærer at Color Line, som i dag står oppført i det norske skipsregisteret (NOR), kan registrere sine to Kiel-ferjer i NIS.

• Skip registrert i NIS kan ansette utenlandske arbeidstakere på lokale lønns- og arbeidsvilkår.

• 1. mars ble forslaget godkjent av nåværende næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

• Det er Color Line som har krevd å få flagge ut. Hvis ikke vil rederiet, av konkurransemessige hensyn, flytte virksomheten til Danmark.

• Color Line er det eneste rederiet med passasjerskip i fast rute mellom norsk og utenlandsk havn under norsk flagg.

• Color Line hadde i 2016 en omsetning på nærmere fem milliarder kroner, og oppnådde et driftsresultat på vel en milliard kroner.