NORSKE VILKÅR: Hvis det blir innført kabotasje-lover vil for eksempel Nor Lines alltid ha norske lønn- og arbeidsvilkår når de frakter gods i Norge.
Rederiet
91 land har kabotasje-lover som beskytter sine sjøfolk, men det har ikke Norge
En helt ny rapport viser at 91 land praktiserer kabotasjeregler som beskytter sine egne sjøfolk.
De fleste kystnasjoner har regler for å beskytte lønnsvilkår for sine sjøfolk.
Mens Norge fortsatt ikke forbyr internasjonale vilkår når skip går innenfor landets grenser (kabotasje), praktiserer 91 nasjoner, som utgjør 80 prosent av verdens kystnære FN-nasjoner, kabotasjeregler som beskytter sine egne sjøfolk. Det viser en rapport som er bestilt av Den internasjonale transportarbeiderforeningen (ITF). Rapporten er den første uavhengig analysen av maritime kabotasje-lover siden 1992. Den er basert på analyser, tolkning og råd fra advokater fra 140 land.
Kabotasjelovene som blir praktisert i disse nasjonene begrenser altså utenlandsk maritim aktivitet i sitt land.
Svært viktig
– Rapporten viser at de som har hevdet at kabotasjelov er i strid med internasjonale konvensjoner har tatt helt feil. Rapporten gir oss et verktøy for å få politisk forståelse til å gjennomføre en svært viktig regel, sier NSF-leder Johnny Hansen.
– Kabotasje er hovedregelen, ikke unntaket. Det er en regel vi må få på plass fortest mulig da flere og flere norske sjøfolk blir utkonkurrert av utenlandske sjøfolk på lavere lønns- og arbeidsvilkår. Beskytter vi ikke våre sjøfolk nå, kan det hende vi ikke har noen å beskytte om noen år.
Knuser myten
– Mangelen på riktig fakta rundt denne problemstillingen om kabotasje har hindret politikere å gjennomføre kabotasje-lover. Derfor er denne rapporten banebrytende da den gir myndigheter og beslutningstakere fakta de kan basere sine lover og regler på, sier ITFs seksjonssjef David Heindel.
Han mener rapporten knuser myten om at kabotasje er unntak, ikke regelen.
– Lover som regulerer maritim aktivitet er veldig utbredt viser denne rapporten. 80 prosent praktiserer restriksjoner, sier Heindel.
Flere land vurderer å innføre kabotasje-lover som skal beskytte sine egne sjøfolk. Denne rapporten viser at det er mulig for myndigheter som ønsker det, skriver ITF i en pressemelding.
Stopper sosial dumping
Kabotasjelover er først og fremst til for å sikre og opprettholde lands maritime kompetanse og teknologi og arbeidstakere. Samtidig som landene beskytter sine egne arbeidstakere så forebygger kabotasjelover også sosial dumping av internasjonale arbeidstakere og dermed en konkurranse om å presse prisene til bunns i næringen.
– Uten kabotasjeregler vil lokale og nasjonale sjøfolk måtte konkurrere mot billigere arbeidskraft, oftest på skip med bekvemmelighetsflagg. Det sier seg selv at de blir presset ut av næringen da de må ha en lønn som man ikke kan leve av for å være konkurransedyktige, sier Heindel.
Mens enkelte land praktiserer veldig strenge regler som forbyr alle utenlandske sjøfolk i sitt land, så har Norge vurdert en mye mildere versjon. Her er kravet fra norske fagorganisasjoner kun at det skal være norske lønns- og arbeidsvilkår. De krever at konkurransen mellom norske og internasjonale sjøfolk skal være lik, men de understreker at de ikke vil utestenge utenlandsk arbeidskraft.
Kabotasje er hovedregelen, ikke unntaket
Johnny Hansen, NSF-leder
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin
Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom
Knut Viggen