91 land har kabotasje-lover som beskytter sine sjøfolk, men det har ikke Norge
En helt ny rapport viser at 91 land praktiserer kabotasjeregler som beskytter sine egne sjøfolk.
NORSKE VILKÅR: Hvis det blir innført kabotasje-lover vil for eksempel Nor Lines alltid ha norske lønn- og arbeidsvilkår når de frakter gods i Norge.
Rederiet
Saken oppsummert
De fleste kystnasjoner har regler for å beskytte lønnsvilkår for sine sjøfolk.
Mens Norge fortsatt ikke forbyr internasjonale vilkår når skip går innenfor landets grenser (kabotasje), praktiserer 91 nasjoner, som utgjør 80 prosent av verdens kystnære FN-nasjoner, kabotasjeregler som beskytter sine egne sjøfolk. Det viser en rapport som er bestilt av Den internasjonale transportarbeiderforeningen (ITF). Rapporten er den første uavhengig analysen av maritime kabotasje-lover siden 1992. Den er basert på analyser, tolkning og råd fra advokater fra 140 land.
Kabotasjelovene som blir praktisert i disse nasjonene begrenser altså utenlandsk maritim aktivitet i sitt land.
Svært viktig
– Rapporten viser at de som har hevdet at kabotasjelov er i strid med internasjonale konvensjoner har tatt helt feil. Rapporten gir oss et verktøy for å få politisk forståelse til å gjennomføre en svært viktig regel, sier NSF-leder Johnny Hansen.
– Kabotasje er hovedregelen, ikke unntaket. Det er en regel vi må få på plass fortest mulig da flere og flere norske sjøfolk blir utkonkurrert av utenlandske sjøfolk på lavere lønns- og arbeidsvilkår. Beskytter vi ikke våre sjøfolk nå, kan det hende vi ikke har noen å beskytte om noen år.
Knuser myten
– Mangelen på riktig fakta rundt denne problemstillingen om kabotasje har hindret politikere å gjennomføre kabotasje-lover. Derfor er denne rapporten banebrytende da den gir myndigheter og beslutningstakere fakta de kan basere sine lover og regler på, sier ITFs seksjonssjef David Heindel.
Han mener rapporten knuser myten om at kabotasje er unntak, ikke regelen.
– Lover som regulerer maritim aktivitet er veldig utbredt viser denne rapporten. 80 prosent praktiserer restriksjoner, sier Heindel.
Flere land vurderer å innføre kabotasje-lover som skal beskytte sine egne sjøfolk. Denne rapporten viser at det er mulig for myndigheter som ønsker det, skriver ITF i en pressemelding.
Stopper sosial dumping
Kabotasjelover er først og fremst til for å sikre og opprettholde lands maritime kompetanse og teknologi og arbeidstakere. Samtidig som landene beskytter sine egne arbeidstakere så forebygger kabotasjelover også sosial dumping av internasjonale arbeidstakere og dermed en konkurranse om å presse prisene til bunns i næringen.
– Uten kabotasjeregler vil lokale og nasjonale sjøfolk måtte konkurrere mot billigere arbeidskraft, oftest på skip med bekvemmelighetsflagg. Det sier seg selv at de blir presset ut av næringen da de må ha en lønn som man ikke kan leve av for å være konkurransedyktige, sier Heindel.
Mens enkelte land praktiserer veldig strenge regler som forbyr alle utenlandske sjøfolk i sitt land, så har Norge vurdert en mye mildere versjon. Her er kravet fra norske fagorganisasjoner kun at det skal være norske lønns- og arbeidsvilkår. De krever at konkurransen mellom norske og internasjonale sjøfolk skal være lik, men de understreker at de ikke vil utestenge utenlandsk arbeidskraft.
Kabotasje er hovedregelen, ikke unntaket
Johnny Hansen, NSF-leder
Dette er en sak fra
Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.
Nå: 0 stillingsannonser

