Høring om sjøfolk i Stortinget:
Det skal være norsk lønn i norske farvann, mener LO. Slik svarer arbeidsgiverne
LO-nestleder Peggy Hessen Følsvik er overrasket og bekymret over at oljeselskapenes organisasjoner ikke er interessert i å bekjempe sosial dumping på norsk sokkel.
Fra høringen i næringskomiteen; fra venstre Hans Sande i Norsk Sjøoffisersforbund, LO-nestleder Peggy Hessen Følsvik og Terje Hernes Pettersen, advokat i Norsk Sjømannsforbund.
Tri Nguyen Dinh
helge@lomedia.no
Torsdag var det høring om representantforslaget fra Terje Aasland (Ap), Geir Pollestad (Sp) og Torgeir Knag Fylkesnes (SV) om å sikre norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på norsk sokkel.
Første etappe består av å sette ned et partssammensatt utvalg med et mandat som gjør at det kan bli en realitet.
– Et partssammensatt utvalg på dette stadiet har ingen budsjettmessige konsekvenser for inneværende års budsjett. Det vil bare kunne gi et bedre beslutningsgrunnlag. Da vil alle parter delta og alle synspunkter komme på bordet på en ryddig og god måte. Etter at dette arbeidet er gjort vil man kunne ta endelig stilling til saken i etterkant, sa Peggy Hessen Følsvik under høringen.
– Vi vil ikke være med på å sette ned et utvalg som er bundet i et mandat og regelverk som vi er uenig i, svarte Øystein Joranger, konstituert direktør i driftsavdelingen til Norsk olje og gass.
– Sjøfolk skal ha lønn etter kostnadsnivået der de bor. Slik har det vært i skipsfarten i alle år. Det er feil å kalle dette sosial dumping. Det er helt uhåndterlig å basere dette på hvilken havn du er i, sa Harald Solberg, adm. dir. i Rederiforbundet.
p
Irritert nestleder
Dette får altså Peggy Hessen Følsvik til å tenne, nesten, på alle plugger.
– Jeg er overrasket og bekymret over denne holdningen, at oljeselskapenes organisasjoner er så sterke motstandere av at vi skal kunne bekjempe sosial dumping på norsk sokkel. Vi samarbeider ellers godt med dem. Jeg forstår ikke at de ser seg tjent med å fremstå på denne måten, sier Peggy Hessen Følsvik til FriFagbevegelse.
– Vi har sett det tydelig i en viktig del av innenrikstransporten til sjøs, nemlig fraktefarten. Her er det en dominans av skip under utenlandsk flagg. Dette markedet har kollapset totalt de siste to tiårene. I dag har bare om lag ett av fem fartøy norske vilkår om bord, poengterer hun.
LO har sporet skip som ikke forlater fjæresteinene i Oslofjorden. Øygruppen de bærer flagget til ligger midt i Stillehavet.
– Sosial dumping skjer når utenlandske arbeidstakere som utfører arbeid i Norge får vesentlig dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn norske arbeidstakere. Det undergraver de seriøse bedriftene. Norsk arbeidskraft blir skiftet ut med utenlandsk arbeidskraft på lave lønninger og dårligere arbeidsvilkår, mener Følsvik.
Hun mener sosial dumping bryter med en svært viktig del av den norske modellen.
– Sokkel og farvann er en viktig del av Norge – norske kjøreregler og grunnleggende verdier må gjelde også her, poengterer hun.
– Uten norsk lønn i norske farvann tilrettelegger vi for at den viktige erfaringsbaserte kompetansen norske sjøfolk representerer for hele den maritime klyngen forvitrer, mener Følsvik.
Er skeptiske
Slik svarer Øystein Joranger på kritikken:
– Norsk olje og gass er svært fornøyd med at LO og sjømannsorganisasjonene i høringen ga klart utrykk for at situasjonen på norsk sokkel allerede nesten er i orden, sier Joranger til FriFagbevegelse.
Norsk olje og gass viser til at situasjonen på norsk sokkel er at over 90 prosent av fartøy som regulært oppholder seg på norsk sokkel er NOR-registrert.
– Vi er imidlertid svært skeptiske til å innføre et nytt regelverk som vil skape store avgrensningsproblemer og mye byråkrati, og som vi ikke ser behovet for. Et regelverk som foreslått reiser også vanskelige avgrensinger mot folkeretten og EØS-retten, legger han til.
Norsk olje og gass ser det som viktig at regjeringen gir Stortinget en grundig tilbakemelding på det juridiske handlingsrom og konsekvensene av representantforslaget.
– Næringsministeren har satt ned en referansegruppe for å følge dette arbeidet, der alle partene deltar. Vi skal bidra til at de faktiske forhold blir best mulig utredet, sier Joranger.
– Vårt hovedanliggende er å utrykke skepsis til å nedsette en partssammensatt gruppe med det vi opplevde som bundet mandat og ferdigbestilte konklusjoner. Det blir en annen situasjon dersom komitebehandlingen ender med et partssammensatt utvalg med et åpent mandat. Da vil vi på vanlig måte samarbeide med LO og de andre partene i det arbeidet, poengterer han.
p
Interessant høring
Forslagsstiller og stortingsrepresentant for SV, Torgeir Knag Fylkesnes, synes høringen var interessant.
– Nå ligger bevisbyrden hos dem som er mot å innføre dette. Det er en lang oppoverbakke for dem som er uenige med oss, sier Torgeir Knag Fylkesnes.
Om dette kan gjennomføres nå eller om det må et nytt stortingsvalg til, er litt opp til Fremskrittspartiet og Morten Ørsal Johansen.
– Klokere ble jeg vel egentlig ikke nå. Partene er litt uenige. Vi har ikke konkludert. Vi kommer til å bearbeide denne saken som vi gjør med alle andre saker. Så får vi se hva vi gjør, sier Morten Ørsal Johansen.
– Dere er sjøfolkenes parti?
– Nettopp. Da svarte du litt på spørsmålet selv, legger han til.
– Hovedspørsmålet er om nordmenn skal stenges ut fra eget hav, sier Fylkesnes.
– Det hadde litt med det spørsmålet jeg stilte å gjøre også, mener Ørsal Johansen.
– Dere utelukker ikke å støtte forslaget?
– Vi utelukker ingen ting, sier Morten Ørsal Johansen.
Morten Ørsal Johansen (nærmest) og Frp sitter med nøkkelen i denne saken.
Tri Nguyen Dinh