Frode, Ronny og Vidar ble erstattet av filippinske sjøfolk. Nå kjemper de for rettferdig behandling
Maskinist Ronny Kårevik måtte ta seg en pause, tørke vekk noen tårer og svelge bort klumpen i halsen da han sto foran dommerne i Gulating lagmannsrett og fortalte at det var sjokkerende og fortvilende å møte sin filippinske erstatter på kaia den dagen han ble satt på land.
DÅRLIG BEHANDLET: Forpleiningssjef Frode Gjelstenli, maskinist Ronny Kårevik, forpleiningssjef Vidar Hansen, kaptein Hallgeir Johansen og 13 andre sjøfolk saksøker GC Rieber Shipping for ulovlig oppsigelse.
Tri Nguyen Dinh
tri@lomedia.no
Bakgrunn: I 2010 opprettet GC Rieber Shipping AS et eget internt selskap, GC Rieber Crewing AS. Sjøfolk som tidligere var ansatt hos GC Rieber Shipping ble overført til Crewing. Dette fordi pensjonslovgivningen ikke tillater ulike pensjonsvilkår i samme selskap. En rekke rederier gjorde det samme og sjøfolkene ble forsikret om at endringen ikke skulle medføre noen realitetsendringer annet enn en formell ny arbeidsgiver.
p
I 2014 ble GC Rieber rammet av krisen i offshore-bransjen og kostnadskutt måtte til. I 2016 la de ned Crewing og sa opp samtlige av sine 66 sjøfolk som var ansatt her. De ønsket ikke lengre å ha egne sjøfolk, men heller leie inn mannskap gjennom bemanningsselskapet OSM. Cirka en tredel av de som jobbet i Crewing fikk tilbud om jobb i OSM, mens resten ble erstattet med billigere utenlandsk arbeidskraft.
Saken fortsetter under bildet.
ADVOKATHJELP: NSF-advokat Terje Hernes Pettersen bistår de norske sjøfolkene, her ved Frode Gjelstenli, Ronny Kårevik og Hallgeir Johansen.
Tri Nguyen Dinh
Ulovlig oppsigelse?
Konflikten ligger i om bergensrederiet hadde lov til å legge ned sitt eget bemanningsselskap og avskjedige sjøfolkene, for så å leie inn igjen noen av de tidligere ansatte gjennom et bemanningsselskap.
17 av dem som mistet jobben har gått rettens vei for å få erstatning for ugyldig oppsigelse. Sjøfolkene tapte saken i tingretten, men har anket til Gulating lagmannsrett i Bergen. Advokat Kjetil Edvardsen og Norsk Sjømannsforbunds advokat, Terje Hernes Pettersen, representerer medlemmene i sjømannsorganisasjonene Sjømannsforbundet, Maskinistforbundet og Norsk Sjøoffisersforbund i en sak som kan få store prinsipielle konsekvenser om stillingsvern for norske sjøfolk.
Kynisk spill
– Det å kvitte seg med norske sjøfolk for så å leie inn billig arbeidskraft til samme jobben, mener vi ikke er lovlig. Vi mener det har vært et kynisk spill fra arbeidsgivers side hele veien, sier advokat Terje Hernes Pettersen.
Saken fortsetter under bildet.
FÅR HJELP: Terje Hernes Pettersen får hjelp av advokat Kjetil Edvardsen.
Tri Nguyen Dinh
Ville hjelpe eierne
Tilbake i rettsal 1C i Gulating lagmannsrett: Fire sjøfolk har møtt opp for å vitne. Forpleiningssjef Frode Gjelstenli, maskinist Ronny Kårevik, forpleiningssjef Vidar Hansen og kaptein Hallgeir Johansen står ansikt til ansikt med GC Riebers administrerende direktør, Einar Ytredal.
Der forteller sjøfolkene hvor lenge de har jobbet i GC Rieber, hvor glad de var i jobbene sine og at de gjerne kunne tenkt seg å være med på en økonomisk dugnad for å hjelpe rederiet gjennom finanskrisen, for eksempel ved å redusere arbeidstid og lønn slik andre rederier har gjort. De forteller også at oppsigelsen kom som et skudd i magen.
– Vi ble kalt inn til drøftelsesmøter, men i realiteten var det bare informasjonsmøter. På meg virket det som at de hadde bestemt seg lenge før vi ble koblet inn, sier Vidar Hansen.
p
– Det er alvorlig om et selskap bare kan si opp sine ansatte for så å leie inn annen arbeidskraft som skal gjøre nøyaktig den samme jobben. Det er ikke stillingsvern igjen for norske sjøfolk om rederiet kan komme unna med dette.
Ble erstattet
Alle fire svarte bekreftende på at deres jobber ble utført av andre straks etter at de ble satt i land. Mens Frode Gjelstenli, Ronny Kårevik og Vidar Hansen ble direkte erstattet av filippinere på lavere lønninger den dagen de ble satt i land, ble kaptein Hallgeir Johansen erstattet av sin egen overstyrmann.
Arbeidere med betydelig lavere lønn
Også Bernard Lie-Nielsen, avdelingsleder i forhandlingsavdelingen til Sjøoffisersforbundet, sto i vitneboksen i Bergen. På spørsmål fra meddommer, Per Østvold, om hvor mye billigere for eksempel en filippinsk forpleiningssjef er i forhold til en norsk, klarte ikke Lie å besvare med nøyaktige tall.
– Hvis jeg sier halvparten så har jeg i hvert fall ikke tatt for hardt i, sa Lie til de fem dommerne foran seg.
Etter nøyere gjennomgang kom Lie fram til at filippinske sjøfolk tjente drøye en tredel av norsk lønn for tilsvarende stilling.
Saken fortsetter under bildet.
MOTSATT SIDE: Administrerende direktør Einar Ytredal (t.h) med GC Riebers advokater.
Tri Nguyen Dinh
Ulovlig virksomhetsoverdragelse?
De norske sjøfolkene har også også saksøkt bemanningsselskapet OSM.
De viser til at deres arbeid ble mer eller mindre videreført direkte til ansatte i OSM.
På dette grunnlaget mener de det har skjedd en virksomhetsoverdragelse og at reglene da har blitt brutt.
OSM avviser dette.
– Skipsarbeidsloven stiller vilkår om at det må være en samlet virksomhet som overføres.
Det er ikke oppfylt her. Her er det snakk om bare en gradvis opptrapping av en
tjenesteleveranse og de har valgt å ansette rundt en tredel av dem som ble sagt opp, sier OSMs advokat Lars Holo til Bergens Tidende.
p
Prinsipielt viktig
Da sjøfolkenes sak ble ført i Bergen tingrett i mars i fjor, ble GC Rieber Shipping AS frifunnet på alle punkter.
– Vi vil ta saken helt til Høyesterett for å få den prøvd prinsipielt, dersom det blir nødvendig, sier advokat Terje Hernes Pettersen.
Advokat Trond Hatland i Advokatfirmaet Thommessen AS representerer GC Rieber Shipping i saken. Han skriver i en e-post:
«Vi viser til tingrettens dom hvor GC Rieber Shipping AS og GC Rieber Crewing AS vant frem fullt ut. Saken står, slik vi ser det, i samme stilling for lagmannsretten. Utover dette ønsker vi ikke å gi ytterligere kommentarer.»
SIDEN 2016: Norsk Sjømannsforbund har jobbet med denne saken i over tre år. Her møter sjøfolkene NSF-saksbehandler Line Heimstad før de skal inn og vitne.
Tri Nguyen Dinh
Dette er en sak fra
Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.