Illustrasjonsfoto.
Sissel M. Rasmussen
Lønns- og arbeidsvilkår i flyselskapene:
Billige flyselskaper setter sosial dumping i system
Lavprisselskapene i luftfarten har nærmest satt sosial dumping i system, skriver Yngve Carlsen, leder i Norsk Cockpitforbund.
«Faglige rettigheter er i dag truet i en rekke europeiske land», skrev Knut Arne Sanden, LOs distriktssekretær i Brussel, i et debattinnlegg i Fri Fagbevegelse 22. januar.
Norsk Cockpitforbund mener det i denne sammenheng er viktig å minne om at de rettigheter vi i dag tar for gitt i Norge, også trues fra flere hold.
Utviklingen vi har sett spesielt siden 2008 går helt feil vei som Sanden påpeker. Og med en Høyre-FrP regjering drives vi også i Norge i økende grad i denne retning. Trepartssamarbeidet som i flere tiår har vært garantisten for omstillingsevne, høy produktivitet og et godt arbeidsliv, trues altså nå på mange fronter. Stoppes ikke dette, vil den samfunnsmodell vi kjenner kunne bli en saga blott.
I luftfarten har lavprisselskapene nærmest satt sosial dumping i system. Unnskyldningen er at uten dette, ingen billige billetter. Det kan derfor være på sin plass å avlive denne myten, da forskjellen mellom usikre jobber på midlertidige kontrakter og faste jobber med anstendige vilkår for yrkesgruppen piloter er cirka 30 kroner per billett.
Det belgiske Universitetet i Gent utga i 2015 en uavhengig rapport, «Atypiske ansettelsesformer i luftfarten». Den tar for seg ansettelsesforhold blant piloter i Europa. Rapporten inneholder svar fra 6,633 europeiske piloter og dybdeintervjuer med aktører fra 11 land, inkludert flygere, flyselskapsrepresentanter og arbeidsinspektører. Norsk Cockpitforbund har i lengre tid advart mot endringen av ansettelsesforholdene og konsekvensene dette vil få for både piloter, kabinbesetning og passasjerer. Vår hovedbekymring er at flysikkerheten trues når grunnleggende sosiale rettigheter forsvinner. Utnyttelse av smutthull, samt omgåelse av regelverket hos lavprisselskapene legger i dag til rette for at den reelle arbeidsgiver ikke behøver å ta arbeidsgiveransvar. Dette var også kjernen i konflikten Norwegian pilotene kjempet våren 2015. Gent-rapporten bekrefter denne bekymringen og vi har endelig fått konkrete tall på hvor alvorlig dette faktisk er.
Yngve Carlsen, leder i Norsk Cockpitforbund. Bildet er fra forbundets første årsmøte, i november 2015.
Yngvil Mortensen
Mer enn én av seks piloter jobber under såkalte «atypiske ansettelsesforhold». Det vil si at de er ansatt av et vikar/bemanningsbyrå, som selvstendig næringsdrivende, eller på kontrakt uten minimumgaranti for inntekt, sykelønn, pensjonsopptjening eller svangerskapspermisjoner. Lavprisselskapene er de største «brukerne» av slikt atypisk arbeid. Det største skillet i arbeidsmarkedet er altså mellom de tradisjonelle nettverksoperatører og lavprisselskapene.
• Lars Magnus måtte betale 3000 kroner for å komme på jobbintervju
Krav om ansettelse i og tariffavtale med morselskapet, den reelle arbeidsgiveren, var også kjernen i fjorårets betente pilotstreik i Norwegian. To år tidligere endret Norwegian sin selskapsstruktur og opprettet flere datterselskaper. Midt under streiken i fjor tok så selskapet det helt oppsiktsvekkende grepet og opprettet tre nye datterselskaper og flyttet pilotene. De norske pilotene ble flyttet til Pilot Services Norway, som er registrert under bransjen «utleie av arbeidskraft», og de kabinansatte til datterselskapet Cabin Services Norway. Dersom en bedrift får rett i at permanent behov for arbeidskraft kan leies inn fra bemanningsselskaper, er det i Norsk Cockpitforbunds øyne behov for å stramme inn reglene i arbeidsmiljøloven.
Som kjent har saken versert i rettssystemet en stund, der Norwegian har forsøkt alt for å få saken avvist. En fersk dom fra lagmannsretten befester dog at saken kan prøves. En rettskraftig dom på annet enn at det her foreligger ulovlig innleie ifølge arbeidsmiljølovens §14-14 og derav krav på et fast arbeidsforhold hos innleier – Norwegian - vil være urovekkende for alle faste ansatte i Norge.
• – Luftfarten er ute av kontroll
Krav om grunnleggende sosiale rettigheter er ikke bare et lønns- og pensjonsspørsmål, men henger nøye sammen med flysikkerhet og et godt arbeidsmiljø. Mange arbeidstagere på midlertidige ansettelsesforhold, samt unge piloter på kontrakt opplever også at det er svært vanskelig å etablere seg med bolig og familie. De har ofte kun kontrakt på seks måneder, og dermed ingen sikker inntekt.
I kombinasjon med høy studiegjeld sliter de med å få lån til bolig. De har ofte heller ingen rettighet til fødselspermisjon, og etablering av familie er i mange tilfeller derfor økonomisk umulig. Med tanke på funnene i Gent-rapporten og utviklingen i bransjen står Norsk Cockpitforbund fast på sitt krav om at alle flygere skal være ansatt i det selskapet de flyr for. Dette tvinger da arbeidsgiver til å ta det reelle arbeidsgiveransvaret. Det er nemlig i alles interesse at flygerne konsentrerer seg om å fly trygt fra A til B, og ikke bruker tiden til å bekymre seg for om de har jobb neste måned eller om hvordan de skal klare seg dersom de blir syke.
Dersom myndighetene legger opp til ansettelsesformer som frarøver flygere grunnleggende sosiale rettigheter, trues flysikkerheten.
• Les også: Piloter og kabinpersonale til sak mot Norwegian
Samtidig pågår forbrukernes jag etter flybilletten som koster mindre enn en kaffekopp og et wienerbrød på flyplassen. Det er i denne sammenheng viktig å minne om at de metoder vi i dag ser innenfor deler av anleggsbransjen og ifm. transport på land, sjø og i luft med enkle grep kan overføres til alle deler av arbeidslivet. Og skulle en tilsvarende praksis bre om seg, vil det undergrave hele den norske arbeidslivsmodellen.
Yngve Carlsen
Leder Norsk Cockpitforbund
Mest lest
Anne Myklebust Odland
Mor ble innlagt i psykisk helsevern. Da flyttet barnevernet inn til far og babyen
Allmenngjorde minstelønna: Ulovleg for arbeidsgivarar å betale mindre lønn eller gi dårlegare arbeidsvilkår.
Colourbox
Lønnshopp før sommarferien: Sjekk den nye minstelønna i ni bransjar
Debatt
Det har vært fantastisk å være Norge lenge. De som har argumentert for at det er lurt for et lite land å ha en egen valuta, har hatt vind i seilene. Men regningen for en fest kommer alltid, skriver Kjetil Staalesen.
Erlend Angelo
Regninga kommer, og den sendes rett til norske arbeidstakere og pensjonister
En utbredt misforståelse er at IA-avtalen ikke gjelder lenger, forteller rådgiver i LO, Gry Gundersen.
Eirik Dahl Viggen
Sykefravær: Arbeidsgivere kutter i egenmeldingsdager
Brian Cliff Olguin
Kristin jobber gratis 240 timer i året for å få vaktplanen til å gå opp
«Kari» ble utfryst og mobbet av arbeidskollegaene om bord, hvor hun bodde 28 dager i strekk. (Illustrasjonsfoto)
Tri Nguyen Dinh
I flere år ble «Kari» trakassert: – Helt forferdelig å være på jobb
Avgjørelser i Arbeidsretten er endelige, og kan ikke ankes.
Håvard Sæbø
Ble syk etter én dag i ny jobb – nå må kommunen betale sykepenger
I dag er de enten 65, 63 eller 60 år, med en 85-årsregel som gir en mulighet til å gå av inntil tre år før aldersgrensen.
Colourbox
Pensjonen for 200.000 arbeidstakere i Norge på bordet
– Dette er en viktig seier for stillingsvernet og et seriøst arbeidsliv med faste ansettelser, sier faglig sekretær Joakim Gebhardt i Fellesforbundet.
Alf Ragnar Olsen
Peab Asfalt sa opp 150 arbeidere. Nå har de trukket oppsigelsene
Den takhøyden som liksom er så høy … den er ikke alltid så høy likevel, mener Olav Neerland om organisasjonen han er medlem av.
Hanna Skotheim
Olav ble kalt kvinnehater: – Jeg er ikke redd for å stikke hodet fram
– Jeg håper tilsynsrapporten fører til endring, men usikker på om den gjør det i virkelighetene, sier Frid Melling Vågenes (f.v.). Her sammen med Robin Knutsen og Joakim Johnsen.
Leif Martin Kirknes
Sjefen sendte grove e-poster i fylla. Får kritikk fra Arbeidstilsynet
Høyre og Frp er ett mandat unna rent flertall dersom denne målingen hadde vært et valgresultat.
Stian Lysberg Solum / NTB
Høyresida knuser de rødgrønne på ny måling
Anna Granqvist
Pensjonistene vil være med når de skal få mer penger. Se hva partiene svarer
Hos Bilfinger i Porsgrunn har de ansatte tilgang til kantine. Men de som jobber på gulvet her, spiser helst i hallen.
Sissel M. Rasmussen
Status og hierarki på jobb: Dette avslører matpausen om oss
Kan det bli slutt på nattarbeid for butikkansatte? Det er blant spørsmålene et utvalg nedsatt av Stortinget skal vurdere.
André Kjernsli
Butikkansatte jobber sene kvelder og netter. Nå kan det bli en endring
Bare i Oslo, Viken og Vestfold har ni av ti bygningsarbeidere i bemanningsselskaper mistet jobben etter innføringen av forbud mot innleie fra bemanningsforetak for byggenæringen i Oslo-regionen.
Håvard Sæbø
1200 oppsagt i byggebransjen
Høyre-lederen beskylder venstresiden for nærmest å bygge ned velferdsstaten Norge.
Frederik Ringnes / NTB
Erna Solbergs fem beste grunner for å stemme Høyre
Streik kan føre til fulle søppelkasser fra 14. juni.
Tina Brandt
Streik kan føre til søppelkaos neste uke
Ansatte ved flere plastbedrifter omfattes av Kjemisk-teknisk tariffavtale. Her jobber operatørene Chrisander Dahl (t.h.) og operatør Daniel Rafaelsen ved plastbedriften Protan i Lier.
Arkivfoto: Petter Pettersen
Over 3000 ansatte i kjemisk industri får ny lønn. Her er tallene
Gruvearbeider og tidligere forbundsleder Anita Johansen mener valget ikke var rettferdig. Brede Edvardsen vant med et klart flertall - 124 mot 83 stemmer.
Ylva Seiff Berge