«Midnatsol» året rundt
«Wilkommen, bienvenue, welcome». Den gamle cabaretsangen er en enkel måte å oppsummere det på, for alle er velkommen om bord på Hurtigruten.
csd@lomedia.no
Forventningene er høye blant de som rusler langs kaia i Trondheim denne fredags morgenen. De snirkler seg forbi parkerte biler, trailere med gods og opp og ned fortauskanter. Alle ruller på hver sin trillekoffert. De har et mål for øyet. De skal om bord M/S «Midnatsol» som denne fredagen skal ta dem nordover langs norskekysten.
Klassisk navn
M/S «Midnatsol» betegnes som et klassisk navn på et hurtigruteskip på Hurtigrutens hjemmeside. Skipet er det tredje som bærer dette navnet. Hun er også et av de nyeste skipene. «Midnatsol» ble bygget i 2003 og kan frakte opptil 1.000 passasjerer. Nå er det imidlertid lavsesong, og skipet er på langt nær fullt. Men det er også i denne perioden det er ideelt å oppleve roen om bord.
– Nå begynner imidlertid julebordsesongen og 1. november skal vi arrangere NM i blomsterdekorering om bord. Så selv om det er litt roligere nå har vi nok å pusle med, smiler hotellsjef Magne Gjervik.
Han har vært ansatt i Hurtigruten siden 1999, og kan fortelle at interessen for cruiset langs norskekysten bare øker og øker.
– Så vi kan trygt si at vi er optimistiske for fremtiden, smiler Gjervik.
Som en familie
Skipet, med kaptein Knut Storø bak roret, har satt kursen nordover. Det blåser friskt oppe på toppdekket. Det hindrer likevel ikke turister fra alle verdenshjørner å stå ute og knipse vilt med kameraene sine. Inne i messa sitter nestleder i tillitsvalgtutvalget i Hurtigruten, samt husøkonom og ansvarlig for renholdet om bord, Regina-Mari Aaslie Paulsen, og tar en liten pust i bakken etter formiddagens oppgaver. Hver dag klokka 15 samles de ansatte her for å koble av. Stemningen er god. De er avhengig av å trives sammen, med tanke på at de lever så tett oppå hverandre de tre ukene de er på.
– Mange av oss deler også lugar så kjemi er veldig viktig. Kollegene blir som en familie nummer to, opplyser Regina.
Til vanlig er det rundt 80 ansatte med. Nå i lavsesongen er de 60. Et godt samhold og godt miljø blant de ansatte fører mye bra med seg når de skal ta seg av gjestene.
– Vi må alltid være imøtekommende og hjelpsomme. At gjestene har det bra er det viktigste for oss. Det krever mye av oss alle, men selv om det er hektiske dager, er dette en fin arbeidsplass, sier Regina. Purser Katrine Jonassen er enig. Hun har jobbet her i fire år. Begynte som lærling og kaller seg selv arvelig belastet. Faren hennes jobbet nemlig også på Hurtigruten.
– Dagene våre er veldig hektiske, og vi har mye å holde på med, men vi blir godt tatt vare på her og miljøet er veldig godt. Derfor blir folk værende også, smiler hun.
Katrine har rett. Flere av dem vi møter kan vise til både 15 og 20 år på Hurtigruten, og noen enda lenger.
Stø kurs nordover
På brua har kaptein Knut Storø og sikkerhetsoffiser Erik Eng stø kurs nordover.
«Midnatsol» har tre radarer. Det betyr at båten er autorisert for å seile helelektronisk og behøver dermed ikke gammeldagse skipskart. Det siste har de likevel om bord på grunn av navigasjonsopplæring. I tillegg har de backup til GPS-systemet til båten, slik at de til en hver tid har sikkerhet for hvor de eksakt er.
På brua er det rolig nå. Vi nærmer oss Bodø, og sikkerhetsoffiseren tar kontakt med havnekontrollen for å få klarering til å legge til kai. Kaptein Storø har lang fartstid i rederiet og Hurtigruten. Han ble ansatt i 1995 og seilt fast på ruta mellom Bergen og Kirkenes siden 1998. Han trives her.
– Det er en flott rute. På denne tiden av året kan man oppleve alle årstider oppover kysten på en seilas, smiler han.
Og høsten kan by på vær, som for en landkrabbe kan virke både truende og voldsomt. Men med en dreven mann som dette ved roret kan folk ta det med ro.
– Vi ser alltid an hvilken retning sjøen går, og legger opp seiletraseene etter der det er best å seile. Vi vil jo at gjestene våre skal få en så god opplevelse som mulig, sier han. Uansett vær eller sjø, opplagt må de være når de har ansvaret for roret. Derfor går de åttetimers skift, fire timers hvil og så er det på’n igjen.
– Sikkerhet er det viktigste om bord. Derfor er 8/4-systemet veldig bra, særlig for oss to som får sove om natten, ler de to.
Ved siden av dette er kapteinen svært synlig for gjestene. Blant annet deltar han på arrangementet når de passerer polarsirkelen der passasjerene som vil, blir døpt i Neptuns tegn. Han holder også foredrag for de reisende, hvor han forteller om båten, seilasen, systemene og sikkerheten om bord.
– Det er viktig å være synlig, og jeg synes det er morsomt å kunne være med på noe av det som skjer, smiler kapteinen.
Kjeder du deg på Hurtigruten er det langt på vei din egen skyld. Under hele seilasen er det lagt opp til utflukter til kjente landemerker langs vår vakre kyst, selv nå i den litt roligere perioden.
Sikkerhet i sentrum
I Bodø blir båten liggende noen timer. Det er lenge nok til at Regina kan utføre enda en oppgave. Hun er nemlig livbåtfører, og har ansvar for livbåt-3. Til sammen er det fire lignende livbåter på dette skipet. En gang i uken sjekker hun at alt er i orden med båten i tilfelle noe skulle skje. Rutinen er enkel: sjekke at motoren fungerer, peile olje, se at vinsjen er orden og påse at alt av redningsutstyr er på plass.
– Skjer det noe så skal jeg være berett til å ta ansvar for 150 passasjerer. Sikkerheten er viktig om bord, og enda viktigere at vi ansatte vet hvordan vi skal takle en krisesituasjon til en hver tid, opplyser Regina.
At mannskapet holder hodet kaldt i nødsituasjoner er generelt en viktig del av jobben deres. Derfor drilles de jevnlig i sikkerhetsrutiner.
– Vi har en runde på hver tur. Vi pleier å ha denne drillen i Honningsvåg. Hele mannskapet er med på denne drillen, opplyser Regina.
Hun forteller at ved siden av den vanlige sikkerhetsøkten i Honningsvåg, er det også tidvis rutineøvelser om bord uten at mannskapet er informert.
Skipets indre øye
Nede i skipets indre kjerne, er det god stemning. Hos maskinistene drikkes det morgenkaffe. Maskinsjef Ingebjørn Pedersen viser oss kontrollpanelet der motorene overvåkes og datastyres.
– Her ser vi til at alle motorer og propeller fungerer som det skal. Kommunikasjonen fra maskinrommet og opp på brua må være god til en hver tid, sier maskinsjefen, som har jobbet i Hurtigruten siden 1998.
– Denne båten har azimuth propeller. De er bygd slik at de kan rotere 360o, og gjør at kapteinene kan styre båten i de vanskeligste farvann, opplyser han. Blant maskinistene er det flere som har jobbet lenge i Hurtigruten, men på flere forskjellige båter. Tord Mathisen er en av dem. Dette er den femte båten han er på. Han begynte som lærling om bord Hurtigruten og har aldri angret på yrkesvalget sitt noen gang.
– Yrket gir mange opplevelser, mange utfordringer og du lærer noe nytt hver eneste dag. Men det er klart vi tenker på fremtiden. Mister vi statsstøtten kan arbeidsplassene våre stå i fare. Det frykter vi nok alle sammen som jobber i Hurtigruten. Likevel må vi prøve å være optimistiske. Vi håper at de som bestemmer skjønner at passasjerene om bord ønsker norske opplevelser sammen med et norsk mannskap, slår Tord fast.
Takk for turen
Vi seiler mot Tromsø. Været har lettet noe, men den arktiske luften gjør dagen vinterlig. Oppover Straumsfjorden, seiler «Midnatsol» i rolig farvann og landskapet er majestetisk. Til synet kommer Tromsø. Ishavskatedralen lyser opp langt der borte og er et sikkert tegn på at vi nærmer oss slutten på vår utflukt. En tur som vi vil huske for eminent service, blide ansatte, en sikker kapteinhånd på roret oglystige og faglig dyktige maskinister. Vi har også følt oss trygge. Å få en innsikt i sikkerhetsrutinene om bord har gjort at det massive havet ikke har vært så fryktsomt. Ved landgangen tar vi farvel med de ansatte, og takker for turen.
– Håper dere kommer tilbake en annen gang da, smiler hotellsjef Magne Gjervik. Vi takker ja, for denne opplevelsen kunne vi godt tenke oss å gjenta en annen gang også.
Byggeår: 2003
Byggested: Rissa Fosen, Norge
Register: NOR
Antall sengeplasser: 638
Antall Passasjerer: 1 000
Bilplasser: 45
Bruttotonnasje: 16 151
Fart: 15 knop
Byggeår: 2003
Byggested: Rissa Fosen, Norge
Register: NOR
Antall sengeplasser: 638
Antall Passasjerer: 1 000
Bilplasser: 45
Bruttotonnasje: 16 151
Fart: 15 knop
Mest lest
Arne Birkemo
Avdekket mareritt på Stavanger-restaurant: – Det verste jeg har sett
Tormod Ytrehus
Lønnsoppgjøret 2023 er i gang: Dette krever LO
– Årets lønnsforhandlinger blir vanskelige, tror LO-lederen.
Leif Martin Kirknes
LO forbereder storstreik: Dette kravet må innfris
Det mangler 100 milliarder kroner for å oppfylle langtidsplanen for Forsvaret, ifølge en fersk rapport fra Forsvarets forskningsinstitutt.
Forsvaret
Forsvaret tapte mot ansatte. Nå skylder de store summer
Herman Bjørnson Hagen
Strømprisen kan bestemmes av staten, mener EØS-ekspert
Leif Martin Kirknes
May-Iren føler seg latterliggjort av ansatt i eget forbund
Frøydis Falch Urbye
Skal du jobbe i påska? Her er rettighetene dine
Det britiske oljeserviceselskapet truer de ansatte med sparken om de streiker for å få tariffavtale. De jobber på et fartøy som gjør arbeid helt sør på Ekofisk-feltet på norsk sokkel.
ARKIVFOTO: ConocoPhillips Company
Oljearbeidere trues med sparken hvis de streiker: – Et gufs fra fortiden
– De færreste går i butikker på påskeaften. De fleste har fri og drar bort. Påskeaften har aldri vært en god salgsdag, sier Nina Hjartøy (t.h.). Henriette Stray Juuhl er enig med kollegaen.
Eivind Senneset
Nina og Henriette kjempet fram fri på påskeaften: – Ledelsen måtte lese seg opp
Jan-Erik Østlie
LO-lederen om regjeringens au pair-nyhet: – En stor seier
Nyvalgt forbundsleder i EL og IT, Geir Ove Kulseth (til venstre), møtte Alf-Tore Albrigsten i Bergen torsdag i forbindelse med vinterkonferansen til Fornybar Norge, arbeidsgiverforeningen der også Helgeland Kraft er medlem. Forbundet stiller seg hundre prosent bak Albrigtsen.
Ole Hagen
Hovedtillitsvalgt Alf-Tore ble oppsagt. Nå har han hele forbundet i ryggen
Striden rundt tips mellom tilsette og arbeidsgivarar, Fellesforbundet og NHO Reiseliv, har vore lang og vond.
Tormod Ytrehus
Kan arbeidsgivar forsyne seg av tipsen? No skal saka opp i Høgsterett
Raudt-politikarane Mímir Kristjánsson på Stortinget og Siavash Mobasheri i bystyret i Oslo.
Tormod Ytrehus
Raudt truar med å ta frå Olivia-restaurantane skjenkebevillinga
LO bidrar til å spre jødehat, mener Torkel Brekke, professor ved OsloMet. – Nei, det gjør vi slett ikke, svarer Liv Tørres, leder av LOs internasjonale avdeling.
CF-Wesenberg/kolonihaven.no og Sissel M. Rasmussen
Professor mener LOs Israel-boikott sprer hat mot jøder
Henrikke Tresselt (49), barnepleier på Rikshospitalet.
Jan-Erik Østlie
Henrikke vil bli sykepleier, men 22 års erfaring teller ikke
Personer med flere arbeidsforhold som har søkt om sykepenger, kan ha fått feilaktig avslag, opplyser Nav selv.
Hanna Skotheim
Nav ber folk om å ta kontakt etter feil om sykepenger
– Den som smiler sist, har vunnet. Så vi vil smile sist, sa streikeleder Thomas Vaughn (nummer tre fra høyre) i sin appell.
Roy Ervin Solstad
Lagerarbeiderne streiker for et lønnshopp på 100.000 kroner. Slik vil de ramme bedriften mer
Brian Cliff Olguin
Fagforeningsleder Ole-Jacob mener han har trampa inn i en 30 år gammel konflikt
Partileder Jonas Gahr Støre før sin landsmøtetale i 2021. (Arkiv).
Ole Berg-Rusten / POOL / NTB
Kan bli trygdeoppgjør i Arbeiderpartiet
LABBEN: I godt over 18 år har Røhmesmo jobbet på labben i bedriften. Det har gjort at han sluttet med skiftarbeid - et arbeid som ofte henger sammen med helseplager og tidlig avgang.
Petter Pettersen