JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Alle riksveiferger i Nord-Norge blir klimavennlige

Når det nå lyses ut et anbud på fergesambandet Bognes-Lødingen, blir det stilt krav om klimavennlig teknologi på alle riksveiferjer i Nord-Norge.
E-FERGE: Her illustrert ved Ampere. Teknologi som hydrogen er også høyaktuelt.

E-FERGE: Her illustrert ved Ampere. Teknologi som hydrogen er også høyaktuelt.

Leif Martin Kirknes

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) sier det i utlysningen stilles krav til nullutslippsteknologi, større båter og flere avganger.

– Med denne utlysningen er det nå stilt krav om klimavennlig teknologi på alle riksveifergesamband i Nord-Norge, sier han i en pressemelding.

Nylig har det blitt stilt krav til hydrogen i det nye anbudet på sambandet over Bestfjorden.

Det er Statens vegvesen som har ansvaret for å lyse ut anbudet. I tillegg til klimavennlighet stilles det krav til kapasitet for 120 personbiler på de to hovedferjene og suppleringsfergen for sommermånedene. Det er også krav til en reserveferge for sambandet, med kapasitet til 80 personbiler.

Vegvesenet setter nå i gang utlysningsprosessen. Driften av det nye anbudet skal etter planen starte 1. oktober 2023. Kontraktsperioden er satt til 10 år.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse