Elektriker Steffen (25) vil bli stor på YouTube. Katta hjelper han på vei
Han lever godt som elektriker. Men drømmejobben for Steffen Ernst er å lage fjas på sosiale medier.
Steffen gjør opptak, redigerer og slipper sine egne filmer på Youtube og TikTok fra promperommet hjemme i kjelleren.
Erling Slyngstad-Hægeland
oystein@lomedia.no
– Velkommen til promperommet.
Det er det elektriker Steffen Ernst (25) selv kaller rommet sitt i kjelleren i sitt eget hus. Her bor han sammen med kjæresten og katten Pilsulf.
Det er hit ned, til promperommet, han har invitert oss.
Eget innspillingsstudio
I det mørke kjellerrommet setter Ernst seg foran to lysende lamper, tre påskrudde PC-skjermer, et kamera og en mikrofon på hvert sitt stativ. En blanding av forsterker og miksepult står til høyre. Det er svarte lyddempere på veggen.
Bak ryggen hans står et kjøleskap for en energidrikk. Han har utstyr for rundt 100.000 kroner i studioet.
Sånn går timene: Elektrikeren gjør opptak, redigerer og slipper sine egne filmer på YouTube og TikTok.
Nå har han over 300.000 følgere på TikTok.
Gjør braksuksess: Roy Morten (50) er butikksjef og TikTok-kjendis
14 millioner visninger
En dag tok det helt av.
– Jeg satt og pratet med ei tilfeldig på Omegle.
Det er en gratis online chattetjeneste, grunnlagt av en 18-åring.
Ernst og chattevenninna snakket om katter.
– Jeg tok opp min katt, og så var det noe humor der. Og det var det.
På TikTok har klippet i skrivende stund blitt sett 14 millioner ganger. Nesten 2 millioner har likt det.
Algoritmene på steder som TikTok, YouTube Shorts og Instagrams egen Reels er umulige å forstå, sukker Ernst. Det er ikke helt enkelt å begripe hva som slår an.
– Jeg fikk flere tusen nye følgere hver dag en periode, men gikk plutselig ned til bare to. Jeg aner ikke hvorfor.
Men noe slår aldri feil:
– Katter har alltid funket på internett.
Han har hittil fått 2859 kommentarer på klippet. Noen likte latteren hans, andre stemmen.
Mange har kommentert hvor feit katten Pilsulf er, og hvor liten den er. TikTok-kommentarer er rare greier, mener Ernst.
– Jeg leser dem som regel ikke. Det er veldig lite kvalitet å finne i kommentarfeltene.
@stefflus Pilsulf does this when she's out of food
♬ original sound - Stefflus
pilsulf
Elektriker: – Helt greit
I dag, på jobb, har Ernst byttet en del stikkontakter og lysbrytere hos noen sørlendinger. Han jobber i EK-Elektro i Kristiansand og har nå ei årslønn på rundt 600.000 med to års erfaring.
Han jobber sammen med 16 andre, mange av dem på hans egen alder. De fleste av dem er på TikTok, mange av kollegene har sett ham der.
– De får meg opp, uten at de har noe valg, hehe. Den appen trykker content i trynet som den tror du liker, for å holde deg gående, den vil få deg til å scrolle og scrolle.
– Hvorfor ville du bli elektriker?
– Min far er elektriker. Og det var det kompisene mine skulle. Det var det eneste som frista noe.
– Trives du som elektriker?
– Helt greit. Men ikke sånn «yes, nå skal jeg på jobb og koble», jeg er ikke der. Det er ikke drømmejobben.
Drømmejobben
De aller fleste barn mellom 9 og 18 år bruker YouTube, ifølge Medietilsynet. Nesten alle barn og unge som bruker sosiale medier som Snapchat, Instagram, Facebook, TikTok, Messenger og YouTube har egne brukere.
73 prosent av barna brukte TikTok i fjor, og tallet øker.
Ifølge internasjonale undersøkelser vil flere britiske barn bli influensere og Youtubere enn lærere eller astronauter, viste Fædrelandsvennen til da de intervjuet Ernst nylig.
Steffen Ernst er vokst opp med YouTube og Twitch, som er en livestreaming-side. Han så en del på en gjeng australske youtubere som heter Misfits.
– Mye drøy humor. De er en god vennegjeng som filmer det de holder på med.
Han har spilt mye Runescape og diverse skytespill som Battlefield. Nå spiller han Apex Legends.
I dag har han for få følgere på YouTube til å tjene noe særlig mer enn en tusenlapp her og der. Han vil gjøre hobbyen fra det avanserte promperommet til levebrød.
– Hvordan skal du få det til?
– Bli større. Hvis mange vil se på deg, så vil flere annonsere hos deg.
Drømmen er ikke å bli millionær. Han vil bare tjene nok.
– Men jeg vil lage innhold, bli en content creator, være min egen sjef. Gjøre akkurat det jeg gjør nå, men bare monetize det.
– Hva vil du lage?
– Tull og tøys. Mye fjas. Jeg følger ingen trender. Lager det jeg har lyst til, det jeg syns er gøy. Det er viktig å ikke ta seg selv så seriøst.
Saken fortsetter under bildet.
Erling Slyngstad-Hægeland
EL og IT på TikTok?
#Montørjentene i EL og IT Forbundet er store på Snapchat. De har ikke Steffen Ernst hørt om.
Han er medlem i EL og IT Forbundet.
Forbundet driver kontoer på Facebook, Twitter og Instagram. De vurderer SoME-kanalene og hvordan de jobber med dem for å nå enda bedre ut enn i dag, spesielt gjelder det mot medlemmer og andre under 30.
– Har EL og IT Forbundet noe å gjøre på TikTok, syns du?
– Det er fort gjort å bomme. De fleste organisasjoner og firmaer bommer. Det blir kjedelig og altfor politisk korrekt.
Ernst tror ikke man får et fagforbund hipt og gøy for unge.
– Det er en tapt sak, dessverre. De må bare være det de er.
TikTok er en av de sosiale medieplattformene som vokser raskest. Over en million nordmenn har nå lastet ned denne appen.
Da har disse godtatt at TikTok samler en mengde informasjon om alt fra plassering og bevegelsesdata til kontaktinformasjon fra telefonboken og betalinger og kjøp.
De sikkerhetsmessige utfordringene med TikTok er en viktig grunn til at EL og IT Forbundet ikke har tatt det i bruk ennå, opplyser kommunikasjonsavdelingen.
Om Steffen Ernst er skeptisk til TikTok?
– De kan gjøre hva de vil med min informasjon. Jeg bryr meg ikke.
Ernst bruker noe mer tid på YouTube enn på TikTok. I går så han på en kort truecrime-film, ifølge historikken hans.
– Hva ser du selv på TikTok?
– Hvis jeg har litt tid før jeg legger meg, så scroller jeg en halvtime. Jeg er ikke så interessert i å se på det som er der.
Barn og medier
• 90 prosent av 9–18-åringer bruker sosiale medier.
• Humor og tullevideoer er det mest populære innholdet fra influensere, tiktokere, youtubere og gamere.
• Mest brukte sosiale medier blant 9–18 åringer i 2022: YouTube, Snapchat, TikTok og Instagram.
Kilde: Medietilsynet
Katter har alltid funket på internett.
Flere saker
Barn og medier
• 90 prosent av 9–18-åringer bruker sosiale medier.
• Humor og tullevideoer er det mest populære innholdet fra influensere, tiktokere, youtubere og gamere.
• Mest brukte sosiale medier blant 9–18 åringer i 2022: YouTube, Snapchat, TikTok og Instagram.
Kilde: Medietilsynet