Varsler store endringer i ny læreplan for VG3 fra 2022:
Framtidas lærlinger må vite mer om kjønn, bedriftsdemokrati og bærekraft
Hva er viktig for mine livsvalg? Hvordan fungerer trepartssamarbeidet? Skal jeg velge en stikkontakt som lages lokalt eller i et annet land? Det er problemstillinger lærlinger kan bli stilt overfor når de kommer ut i læra i bedrift fra og med neste høst.
TEORI OG PRAKSIS. I de nye læreplanene er det lagt opp til noe mer teori, men knyttet opp mot de praktiske arbeidsoppgavene for lærlingene. Den som først og fremst skal stå for opplæringen er fagarbeideren.
Knut Viggen
knut.viggen@lomedia.no
– Dette stiller nye krav til alle dem som i dag har ansvar for lærlinger ute i bedriftene. De må rett og slett lese seg opp og det må skje raskt, sier Are Solli, nyvalgt leder i faglig råd for elektro og datateknologi.
I 2016 fikk de faglige rådene, som består av representanter både fra arbeidsgiver- og arbeidstakersiden, i oppdrag av Kunnskapsdepartementet å lage ny tilbudsstruktur for den videregående skolen.
Målet var å lage tilbud som var mer rettet inn mot næringslivets behov. I tillegg skulle de faglige rådene se på områder der det kunne etableres nye fagbrev.
Nye elektrofag
Det har blant annet ført til at det etablert flere nye fag innen elektro og datateknologi. De nye fagene er:
• Ventilasjonstekniker (ferdig)
• Dronefag
I tillegg er maritimelektriker blitt et helt nytt femårig fag, til erstatning for skipselektriker.
Det er også laget nye læreplaner for fire andre femårsfag for luftbransjen.
Ytterligere to nye fag er lagt inn under faglig råd for elektro og datateknologi som fører frem til svenneprøve, det er låsesmed og optroniker.
Det betyr at det nå er foreløpig 25 lærefag man kan utdanne seg til innenfor utdanningsprogrammet elektro og datateknologi. I tillegg har rådet tanker om noen flere nye fag men det er i startfasen foreløpig.
30. august ble de nye læreplanene for VG3 lansert. De skal gjelde fra 1. august 2022. Fra før av er det kommet nye læreplaner for både VG1 og VG2. Lærlingene som skal ut i bedrift fra og med neste høst er de første som har gjennomført den nye læreplanen og nye VG3 er en videreføring av dette.
Mye lest: Elise Sofie (25) slutter: – Ingen fremtid i å jobbe som resepsjonist
Opplæring i bedrift
Solli sier de nye læreplanene også på VG1 og VG2 gjelder i skole og VG3 vil gjelder for opplæringen som skal skje ute i bedriftene. Derfor haster det for de som i dag har ansvar for opplæring av lærlinger å oppdatere seg på det som er nytt i læreplanene for Vg3 som er lansert nå.
(artikkelen fortsetter under bildet)
LEDER: Are Solli er nyvalgt leder i faglig råd elektro og datateknologi.
Knut Viggen
– Når vi sier bedrift, gjelder jo dette først og fremst våre folk, det vil si fagarbeiderne som er tettest på lærlingene i det daglige, men selvsagt også de som er faglige ansvarlige og alle som jobber med å lære opp lærlingene. Vi har et sted mellom 8.500 og 8.800 løpende kontrakter innenfor elektro og datateknologifagene, så her er det mange som må snu seg litt rundt, sier Solli til Nettverk.
Mye delt: Andreas er redd for å bli bitter og angre på yrkesvalget
Fagarbeideren er nøkkelen
Han mener det er fagarbeideren som er nøkkelen i dette. I de nye læreplanene er det lagt opp til noe mer teori, men knyttet opp mot de praktiske arbeidsoppgavene, hvorfor gjør jeg dette, hva er regelverket rundt det, men også mer om samarbeid med andre yrkesgrupper, snekkeren, mureren. Det er også lagt inn et tema om demokrati og medborgerskap som omhandler blant annet organisasjonene i arbeidslivet og kunnskap og refleksjon rundt hvordan det organiserte arbeidslivet bidrar til å motvirke arbeidslivskriminalitet, diskriminering og forskjellsbehandling.. kravene til Opplæring i dette en gjelder både i de bedriftene som er organiserte og de som ikke er det.
Her er det mange som vil ha behov for kurs, opplæring, eller annen form for støtte, tror Solli.
– Dette er noe som ikke er enten en arbeidsgiver eller en arbeidstakergreie, dette er noe vi må gjøre sammen med mål om å få fram de beste fagarbeiderne, sier Are Solli.
Ny undersøkelse: Her er de største lønnstaperne
Vil reise rundt
Solli sier det nå haster med å få laget veiledninger og få folk til å sette seg inn i de nye læreplanene. Hvordan dette skal gjøres bør være en dialog mellom partene og opplæringskontorene i fylkene. Han er forberedt på å reise rundt og informere om de nye læreplanene.
I tillegg er en ny opplæringslov ute til høring som legger nye rammer, og hva betyr dette?
Fra den nye læreplanen:
Tverrfaglige emner:
• Folkehelse og livsmestring: Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i skolen skal gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse og muligheter til å ta ansvarlige livsvalg. Livsmestring dreier seg om å kunne forstå og å kunne påvirke faktorer som har betydning for mestring av eget liv, med temaer som fysisk og psykisk helse, levevaner, seksualitet og kjønn, rusmidler, mediebruk, og forbruk og personlig økonomi.
• Demokrati og medborgerskap: Skolen skal stimulere elevene til å bli aktive medborgere, og gi dem kompetanse til å delta i videreutviklingen av demokratiet i Norge. Faget handler om demokrati, medborgerskap og om å utvikle kunnskap om det organiserte arbeidslivets forutsetninger, verdier og regler, inklusive trepartssamarbeidets rolle og om hvordan et regulert arbeidsliv bidrar til å motvirke arbeidslivskriminalitet, diskriminering og forskjellbehandling.
• Bærekraftig utvikling: Elevene skal forstå grunnleggende dilemmaer og utviklingstrekk i samfunnet, hvordan de kan håndteres og å forstå sammenhengen mellom sosiale, økonomiske og miljømessige forhold, samt hvilke dilemmaer som kan oppstå ved utbygging og bruk av teknologi, og hvordan disse kan håndteres. Elevene skal kunne ta ansvarlige valg og handle etisk og miljøbevisst. Temaet rommer problemstillinger knyttet til miljø og klima, fattigdom og fordeling av ressurser, konflikter, helse, likestilling, demografi og utdanning. Forstå hvilke miljømessige konsekvenser ressursbruken i det konkrete faget har lokalt, regionalt og globalt.
Grunnleggende ferdigheter, utover selve faget og overnevnte tverrfag:
Lese, skrive, regne, muntlig kommunikasjon, samt digital kunnskap
18 fag innen elektro/datateknologi
Innen elektro/datateknologi VG3, gjelder dette følgende fag:
• Avionikerfag [opplæring i skole],
• Dataelektronikarfaget,
• Elektrikerfaget,
• Energimontørfaget,
• Energioperatørfaget,
• Flytekniske fag [opplæring i skole],
• Fjernstyrte undervannsoperasjoner,
• Heismontørfaget,
• Kulde- og varmepumpeteknikkfaget,
• Låsesmedfaget,
• Maritim elektriker [opplæring i skole],
• Optronikerfaget,
• Produksjonselektronikerfaget,
• Tavlemontørfaget,
• Telekommunikasjonsmontørfaget,
• Togelektrikerfaget,
• Viklerfaget,
• Automatiseringsfaget
kilde: Udir
Flere saker
Fra den nye læreplanen:
Tverrfaglige emner:
• Folkehelse og livsmestring: Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i skolen skal gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse og muligheter til å ta ansvarlige livsvalg. Livsmestring dreier seg om å kunne forstå og å kunne påvirke faktorer som har betydning for mestring av eget liv, med temaer som fysisk og psykisk helse, levevaner, seksualitet og kjønn, rusmidler, mediebruk, og forbruk og personlig økonomi.
• Demokrati og medborgerskap: Skolen skal stimulere elevene til å bli aktive medborgere, og gi dem kompetanse til å delta i videreutviklingen av demokratiet i Norge. Faget handler om demokrati, medborgerskap og om å utvikle kunnskap om det organiserte arbeidslivets forutsetninger, verdier og regler, inklusive trepartssamarbeidets rolle og om hvordan et regulert arbeidsliv bidrar til å motvirke arbeidslivskriminalitet, diskriminering og forskjellbehandling.
• Bærekraftig utvikling: Elevene skal forstå grunnleggende dilemmaer og utviklingstrekk i samfunnet, hvordan de kan håndteres og å forstå sammenhengen mellom sosiale, økonomiske og miljømessige forhold, samt hvilke dilemmaer som kan oppstå ved utbygging og bruk av teknologi, og hvordan disse kan håndteres. Elevene skal kunne ta ansvarlige valg og handle etisk og miljøbevisst. Temaet rommer problemstillinger knyttet til miljø og klima, fattigdom og fordeling av ressurser, konflikter, helse, likestilling, demografi og utdanning. Forstå hvilke miljømessige konsekvenser ressursbruken i det konkrete faget har lokalt, regionalt og globalt.
Grunnleggende ferdigheter, utover selve faget og overnevnte tverrfag:
Lese, skrive, regne, muntlig kommunikasjon, samt digital kunnskap
18 fag innen elektro/datateknologi
Innen elektro/datateknologi VG3, gjelder dette følgende fag:
• Avionikerfag [opplæring i skole],
• Dataelektronikarfaget,
• Elektrikerfaget,
• Energimontørfaget,
• Energioperatørfaget,
• Flytekniske fag [opplæring i skole],
• Fjernstyrte undervannsoperasjoner,
• Heismontørfaget,
• Kulde- og varmepumpeteknikkfaget,
• Låsesmedfaget,
• Maritim elektriker [opplæring i skole],
• Optronikerfaget,
• Produksjonselektronikerfaget,
• Tavlemontørfaget,
• Telekommunikasjonsmontørfaget,
• Togelektrikerfaget,
• Viklerfaget,
• Automatiseringsfaget
kilde: Udir