Nå skal disse elektro-elevene få 700 kroner mer i utstyrsstipend
På Bjørnholt vgs i Oslo håper de flere vil velge yrkesfag om utstyrsstipendet blir økt, slik regjeringen nå foreslår.
MØTTE ELEVER: Ap-politikerne Faruk Qureshi og Kamzy Gunaratnam besøkte klasse 2 EL på Bjørnholt vgs i Oslo denne uka for blant annet å fortelle om forslaget til økning av utstyrsstipendet til elever på yrkesfag.
Knut Viggen
knut.viggen@lomedia.no
– Vi har en gladnyhet, sier Kamzy Gunaratnam (Ap), varaordfører i Oslo fram til valget i fjor, nå stortingsrepresentant og Faruk Qureshi (Ap), medlem av kultur- og utdanningsutvalget i Oslo kommune.
De er kommet for å snakke med elevene i klasse 2EL på Bjørnholt videregående skole, om blant annet forslaget om å øke utstyrsstipendiene til yrkesfagelevene. For elever på elektro er stipendet i dag på 2.710 kroner og det vil kunne øke med 700 kroner fra nyttår, hvis regjeringens forslag til statsbudsjett blir vedtatt. Utstyrsstipendet varierer i størrelse ut i fra hvilket fag som velges, men er ment å skulle dekke utstyr elevene bruker, alt fra verktøy til klær.
SATSER: Elektroelever på Bjørnholt videregående skole synes det er bra at det satses mer på yrkesfag. Mange vil bli elektrikere, men valgmulighetene er store for elever som velger elektro.
Knut Viggen
Kamzy og Faruk satt sammen i utdanningsutvalget i Oslo kommune fra 2019 til 2021 og engasjementet for yrkesfag fortsetter, selv om Kamzy nå er blitt stortingsrepresentant.
Kamzy og Faruk på gjenvisitt
I filmen Generasjon Utøya fra 2019 besøker Kamzy og Faruk nettopp Bjørnholt og lærer Kathrine Græsdals elektroklasse for å motivere og bevisstgjøre elevene om å velge yrkesfag.
Siden er det blitt flere besøk.
– I dag er det en av fire som velger yrkesfag i Oslo, målet er en av tre. Det er mange ting som må gjøres på veien dit, men jeg mener Bjørnholt med sine elevtjenester er unike i Oslo, det handler ikke bare om det faglige men alt annet som bidrar til at man velger å gjennomføre yrkesfag, forteller Kamzy Gunaratnam.
Da kan økt utstyrsstipend være en faktor.
– Mange av de elevene jeg snakket med da jeg var på Kuben nå først i uka hadde enten ikke et forhold til økonomi, eller de visste ikke at det kostet noe å gå yrkesfag og det sier noe om at hvis du ikke har den informasjonen baserer du ditt valg på rykter, mener Kamzy og viser til at studiespesialisering i dag er gratis.
– Vi vet ikke hvor mange som opplever økonomi som et hinder og det kan jo hende at vi får litt andre svar på Bjørnholt enn på Kuben.
I klasse 2EL fikk Kamzy noen svar, blant annet at økt stipend gjør at elever kan velge litt bedre utstyr enn de ellers ville ha valgt. Og på den måten bli mer relevant for arbeidslivet.
Kamzy er også opptatt av hvilke behov yrkesfag skal dekke i framtida. I Kathrine Græsdals klasse er det mange som vil bli elektrikere, men elektro er også veien inn i mange andre yrkeskarrierer.
Konkurranse om læreplasser
Rundt halvparten av elevene i klasse 2EL har fått praksisplass. Når de snart skal ut og skaffe seg læreplass er det fortsatt bare halvparten som får plass, målet i Oslo er at iallefall 60 prosent skal få læreplass.
En av utfordringene rektor Erlend Skåltveit har er at konkurransen om læreplassene i Oslo er hard. Mange vil ha læreplass i en bedrift i hovedstaden, også folk som kommer utenfra Oslo.
– Vi skulle ønske at våre elever kunne bli favorisert i større grad, sier Skåltveit.
Han mener noe av utfordringene også ligger på ungdomsskolenivå.
ENGASJERT: Kathrine Græsdal er engasjert lærer for elektroelevene i klasse 2EL på Bjørnholt videregående skole. T.h. bak, rektor Erlend Skåltveit.
Knut Viggen
– Vi har fått utdanningsfag i ungdomsskolen og det er bra. Jeg har jobbet i grunnskolen selv og husker at når det ble innført var det vanskelig med samarbeid med videregående, det har bedret seg, men vi kan bli enda flinkere til å fortelle hvilke retninger og muligheter som finnes, sier Skåltveit, som nevner at Bjørnholt nå fra i høst, som en av kun to videregående skoler i landet, tilbyr faget droneoperatør.
Kamzy mener et forslag som de fikk her om dagen er at ungdomsskoleelever på utdanningsfag kunne komme til en videregående skole og få sett det som foregår i praksis.
Rektor Erlend Skåltveit sier de hadde gode erfaringer gjennom pandemien med å ta noen timer i utdanningsfag digitalt, de gjør det gjerne i praksis også, sier han.
– Det skal føles like naturlig å velge yrkesfag som studiespesialisering, mener Kamzy og Faruk.
Vil bedre omdømmet
Moderne skole, store flotte lokaler for ikke minst yrkesfag og fin beliggenhet, det er mye som er bra med Bjørnholt videregående skole. Men også ting som ikke er så bra. Som at elevene opplever systematisk diskriminering. Det kan ha både med etnisitet, men også med geografi og nærmiljøet å gjøre
Når Bjørnholt-elever søker læreplass opplever de ofte at arbeidsgivere legger på når de ringer og spør om plass, kunne Aftenposten fortelle i en artikkel i august i fjor.
– Og dette er gutter med gode karakterer som ville ha fått læreplass hvilket som helst andre steder i landet, sier Kamzy, som mener også NHO har et ansvar her.
Å bedre omdømmet til bydel Søndre Nordstrand står høyt på ønskelista, men også det å få etablert unike linjer på skoler som Bjørnholt, samt bedring av kollektivtrafikken er tiltak som ville ha hjulpet, mener de to AP-politikerne og rektor Erlend Skåltveit.
– Vi må kunne dimensjonere linjene i Oslo bedre enn i dag, legge en plan og se på hvilke behov vi har i framtida, mener Kamzy Gunaratnam. Faruk Qureshi etterlyser også mer samarbeid med blant annet LO.