Budsjettsmell for det nye Jernbaneverket
Bane NOR utelukker ikke nedbemanning
Seks uker etter at de overtok det meste av Jernbaneverkets oppgaver, må statsforetaket Bane NOR kutte i utgiftene.
BUDSJETTSMELL: Bane NOR må spare 500 millioner.
Bjørn A. Grimsad
oystein.braathen@lomedia.no
I utkast til budsjett for 2017 mangler statsforetaket Bane NOR 500 millioner kroner av en omsetning på elleve milliarder. De ansatte er varslet om situasjonen, og mener kutt vil gi en dårligere jernbane.
– Dette er noe vi har fryktet siden jernbanereformen ble vedtatt. Foretaksmodellen vil bli brukt for å privatisere enda mer enn det som alt er satt ut, sier Janina Hortman.
Hun er leder i Elektropersonalets landsråd i Norsk Jernbaneforbund. Medlemmene jobber innen strømforsyningen. Bane NOR har cirka 4 500 ansatte. Statsforetaket kom i drift fra 1. januar og overtok det meste av Jernbaneverkets oppgaver 1. januar i år.
– At beskjeden om de 500 millionene kom nå, er overraskende, siden budsjettet ikke er drøftet med oss ansatte ennå. Det skal vi gjøre 22. februar, sier Hortman.
Janina Hortman er leder for elektropersonalet i Norsk Jernbaneforbund.
Bjørn A. Grimstad
• (07.10.16:) NJF: – Pengene må ut i jernbanesporet
Varslet privatisering
I stortingsmeldingen om reformen som kom i 2015 sier regjeringen at Bane NOR «gradvis skal konkurranseutsette alle drifts- og vedlikeholdsoppgaver som er egnet for det». Dette arbeidet er nå i gang.
– Vi vil ikke akseptere en nedbemanning av driftsapparatet. Hvis de begynner å gå løs på nøkkelpersonell med fagkunnskap blir det bråk. Tallene skal på bordet, sier Hortman.
– Vi kan ikke utelukke at det vil få konsekvenser for bemanningen. Men vi har ikke gjort noen formelle vedtak på dette, sier konsernsjef Gorm Frimannslund til E24.
Konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane NOR SF.
Brian Cliff Olguin
Alvorlig
Selskapet har laget et effektiviseringsprogram som skal bedre den økonomiske situasjonen. Styret skal diskutere budsjettet 14. februar.
I informasjonen til sine ansatte sier konsernsjefen at hovedårsakene til situasjonen er merforbruk i Jernbaneverket i 2016, lavere inntekter i avtalene med Jernbanedirektoratet enn bevilgningen over statsbudsjettet for 2016, kostnader ved tjenestepensjonsordningen og overgangen til statsforetak.
– Pensjonsforpliktelsene burde ikke være noen overraskelse. Hva merforbruket i 2016 er, vet vi ikke, sier Janina Hortman.
– Det viktige er at organisasjonen forstår at dette er en større omstilling. Vi er ikke i ferd med å gå over ende eller konkurs. Vi kommer til å greie dette, men det får noen konsekvenser, sier Gorm Frimannslund til E24.
Les også:
• LO Stat sikret rettighetene for Bane NOR-ansatte fra nyttår
• Tillitsvalgte mister innflytelse i Bane NOR
• Høyre og Frp rekker ikke togprivatiseringen før valget
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.