Vedlikeholdsarbeiderne unngår mekling:
Ble hørt i lønnsoppgjøret: Mantena-ansatte får et lønnstillegg på 15.800 kroner i året
Mantena, som blant annet har vedlikehold av togsettene til Vy, og Norsk Jernbaneforbund, har blitt enige i årets lønnsoppgjør. Dermed blir det ikke noe av den berammede meklingen.
BLE HØRT: Tom Rune Nilsen og de andre ansatte i Mantena får ett tillegg på 15 800 kroner i året
Morten Hansen
morten.hansen@lomedia.no
Mantena og Norsk Jernbaneforbund (NJF) skulle opprinnelig møtes hos Riksmekleren den 16. september. Denne meklingen blir det ikke noe av. Partene er på egen hånd blitt enige om årets lønnsoppgjør.
De ansatte får en lønnsøkning på 15.800 kroner i året – gjeldende fra 1. april i år.
– Det er veldig greit å slippe mekling og en eventuell streik, sier Kjell Næss, nestleder i NJF.
Ble ikke satt pris på
Før sommeren brøt Jernbaneforbundet lønnsforhandlingene. Da hadde de blitt møtt med et tilbud som var omtrent halvparten av det som var rammen for frontfaget, som er på 3,2 prosent.
Det var et tilbud som ikke ble godt mottatt.
p
– Vi følte at de ikke setter pris på den jobben vi gjør. Det tilbudet vi fikk gjorde at vi ikke følte oss verdsatt. Ingen av oss som jobber i Mantena syntes noe om det. Vi har vært oppgitt og følt oss litt motløse, sier Tom Roger Nilsen, tillitsvalgt ved Mantena Sundland i Drammen.
Nå er stemningen snudd.
– Ledelsen har kommet oss i møte. De har hørt oss. Det må vi være glade for, sier Nilsen.
Rører ikke tariffavtalen
– Vi har fått et tillegg som er likt med det vi krevde, og som tilsvarer de 3,2 prosentene som de fleste andre har fått, sier Næss.
p
I tillegg til lønnstillegget har partene blitt enige om å se på hva som kan gjøres for å effektivisere bedriften.
– Vi har blitt enige om å sette ned en styringsgruppe som skal gå gjennom alt for å se hva som kan spares av kostnader i den totale produksjonen i bedriften. Blant annet skal vi se på hvordan turnusen er lagt opp. Men, og det er viktig, tariffavtalen er ikke blitt rørt, sier Næss.
Spennende samarbeid
Administrerende direktør i Mantena, Kjetil Hovland, ble ansatt etter at bruddet i mai. Han er fornøyd med å unngå å møte Jernbaneforbundet hos Riksmekleren.
– Jeg er glad for at vi ble enige, og ikke minst er jeg glad for at vi sammen med Jernbaneforbundet skal se på hvordan vi kan spare kostnader. Nå skal vi samarbeide om å forbedre konkurranseevnen – uten at det går ut over lønnsbetingelsene. Det tror jeg blir et spennende samarbeid, sier Hovland.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.