JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
RUSTES OPP: Jernbaneverket tar selv jobben med å gjøre Numedalsbanen klar for tømmertrafikk. Fra venstre Ove Bekjorden, Jo Andreas Kolstad og Henning Skinstad.

RUSTES OPP: Jernbaneverket tar selv jobben med å gjøre Numedalsbanen klar for tømmertrafikk. Fra venstre Ove Bekjorden, Jo Andreas Kolstad og Henning Skinstad.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiseret

En ny tid for jernbanen

Det blir en utfordring å få tog og infrastrukturen til å fungere bedre sammen. Da må Jernbaneverket få midlene de er lovet til vedlikehold og fornyelse.



06.12.2013
12:00
06.12.2013 10:25

oystein.braathen@lomedia.no

I handlingsplanen for 2014-2023 ligger så høye krav til forbedringer at det blir en ny hverdag.

– Hvis vi skal klare å nå disse målene trenger vi en rask økning i drifts- og vedlikeholdsbudsjettet. Det går ikke hvis pengene først kommer i 2017. Midlene til fornyelse må øke alt fra neste år, sa Elisabeth Enger da hun innledet til debatt på NJFs lederkonferanse.

Reisetidene må ned, forsinkelser som skyldes infrastrukturen skal reduseres i perioden, det skal bli hyppigere avganger og flere sitteplasser i storbyområdene. I tillegg til disse kravene kommer forventninger om mer effektiv drift etter at den store omorganiseringen i etaten er fullført.

Flere lærlinger

Som arbeidsgiver skal Jernbaneverket ha nok av egne fagarbeidere innen jernbanetekniske fag, og legge til rette for læring og erfaringsoverføring.

– Vi må være mye mer kreative på hvordan eldre kan brukes til å lære opp yngre. I forkant av at mange går av er det nødvendig med litt høyere bemanning. Når en ansatt når pensjonsalder står det ikke en fiks ferdig medarbeider klar til å overta.

Nasjonal transportplan stiller tøffere krav til effektivisering av Jernbaneverket og drift og vedlikehold. Et eget effektiviseringsprogram vil bli lagt inn og beskrevet i det endelige handlingsprogrammet.

EU-standard

Blant de store investeringene kommende tiår er nytt signalsystem. Det felleseuropeiske ERTMS, European Rail Traffic Management System, er ønsket som standard av EU for alle medlemslandene, samt EØS. Kostnadene i Norge er anslått til minst 20 milliarder kroner.

– ERTMS har problemer i Sverige, mens noen land har lagt det litt på is. Hva med Norge, spurte Audun Sør-Reime, som også minnet om at alle strekninger trenger investeringer.

– Vi må få dobbeltsporet Arna-Bergen og Ringeriksbanen. Ikke bare fordi Hønefoss kan bygges ut, men fordi det går raskere å reise mellom Oslo og Bergen, sa han.

Enger svarte at signalanlegget er så gammelt at det må skiftes ut.

– Noen har lagt ERTMS på hylla fordi eksisterende anlegg er nye, andre land protesterer fordi anleggene deres fungerer. De bremser EU-vedtaket. Norge må bytte, og da er dette eneste godkjente alternativ, svarte Enger.

Konkurranse

Over 90 prosent av investeringsbudsjettet går ut i markedet. Bare til InterCity-triangelet er det beregnet 42.000 årsverk, de fleste eksterne. For tiden er 200 små og store prosjekter i gang.

– Vi har folk nok til de store anleggene, men sliter med å finne den gode formen mellom oss og markedet på de mindre oppgavene. Jernbaneverket må klare å bemanne byggherrefunksjonen med egne folk. Hittil har vi vært nødt til å benytte innleie, opplyste Enger.

Blant flaskehalsene er å få tak i jurister.

– Til å bygge tunneler kan vi gå ut internasjonalt, men kompetanse på plan- og bygningsloven må vi hente i Norge. Det er den ressursen det blir mest problemer med framover, sa Enger.

Hun mener det er nødvendig å tenke igjennom hva Jernbaneverket gjør i egen regi, og hvilke oppgaver som skal foregå i samarbeid med andre. Framover skal de som overtar prosjektet og får ansvar for vedlikeholdet etterpå være tilstede under utbyggingen.

Rivalisering

En utfordring blir å bedre samarbeidet på sektoren.

– Når infrastrukturen skaper forsinkelser, får NSB utgiftene. Hvis CargoNet eller NSB ikke vedlikeholder materiellet godt nok, oppstår forstyrrelser i trafikken, men det får ingen konsekvenser for selskapet som har skylden. Vi bør se på ansvarsforholdene og hvordan vi organiserer en del funksjoner. Sektoren trenger bedre samordning, en oppsplitting vil være en ulykke, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger.

Handlingsprogrammet

Høringsfristen for handlingsprogrammet 2014-2023 er 20. desember.

Endelig versjon ventet i februar 2014.

Storting og regjering har lagt rammer og føringer i Nasjonal transportplan 2014-2023.

Blant målene:

Færre innstilte tog, regulariteten fra 97,8 til 99,2 prosent.

Videreføre mål for punktlighet, 90 prosent for NSB, 95 prosent for Flytoget.

Begynne utbygging av felleseuropeisk signalanlegg, ERTMS. Investeringer for syv milliarder kroner i perioden.

InterCity-triangelet Fredrikstad-Hamar-Tønsberg ferdig innen 2024.

Dobbeltspor Bergen-Arna

Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen. Dobbeltspor Hell-Værnes.

Vi må være mye mer kreative på hvordan eldre kan brukes til å lære opp yngre.

Jernbanedirektør Elisabeth Enger

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
06.12.2013
12:00
06.12.2013 10:25



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

350.000 dagpengemottakere kan gå glipp av feriepenger neste år

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

Colourbox

Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven, mener LO

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

Leif Martin Kirknes

Nå skal det svi mer å si opp jobben

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

– Syke og uføre mennesker mister all sin inntekt, ofte over natten og uten noe varsel. De orker ikke mer

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

colourbox.com

«Billig-fagforening» vil nå unge: Har ingen tariffavtaler og tror ikke på streik

Venstresida i norsk politikk må våge å ta oljedebatten, seier Alf Holmelid (SV).

Venstresida i norsk politikk må våge å ta oljedebatten, seier Alf Holmelid (SV).

Håvard Sæbø

Ansatte i oljeservice får ny lønn. Her er resultatet

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Leif Martin Kirknes

Datoen er satt: Dette kan bli første streikedag for sykepleierne og lærerne

FÅR IKKE TARIFFAVTALE: Tom Eirik Leistad (til venstre) og Morten Rabben jobber på Nokian Dekk AS sitt sentrallager i Trondheim. Siden mandag 19. oktober har de streiket for en tariffavtale bedriften nekter dem.

FÅR IKKE TARIFFAVTALE: Tom Eirik Leistad (til venstre) og Morten Rabben jobber på Nokian Dekk AS sitt sentrallager i Trondheim. Siden mandag 19. oktober har de streiket for en tariffavtale bedriften nekter dem.

Roy Ervin Solstad

– Det er jo litt rart å kalle det lønnsforhandlinger, når vi aldri forhandler om lønn

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

Martin Guttormsen Slørdal

– Hvert år har vi elever som sier at «dere berga livet mitt»

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn


Flere saker