JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
RUSTES OPP: Jernbaneverket tar selv jobben med å gjøre Numedalsbanen klar for tømmertrafikk. Fra venstre Ove Bekjorden, Jo Andreas Kolstad og Henning Skinstad.

RUSTES OPP: Jernbaneverket tar selv jobben med å gjøre Numedalsbanen klar for tømmertrafikk. Fra venstre Ove Bekjorden, Jo Andreas Kolstad og Henning Skinstad.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiseret

En ny tid for jernbanen

Det blir en utfordring å få tog og infrastrukturen til å fungere bedre sammen. Da må Jernbaneverket få midlene de er lovet til vedlikehold og fornyelse.



06.12.2013
12:00
06.12.2013 10:25

oystein.braathen@lomedia.no

I handlingsplanen for 2014-2023 ligger så høye krav til forbedringer at det blir en ny hverdag.

– Hvis vi skal klare å nå disse målene trenger vi en rask økning i drifts- og vedlikeholdsbudsjettet. Det går ikke hvis pengene først kommer i 2017. Midlene til fornyelse må øke alt fra neste år, sa Elisabeth Enger da hun innledet til debatt på NJFs lederkonferanse.

Reisetidene må ned, forsinkelser som skyldes infrastrukturen skal reduseres i perioden, det skal bli hyppigere avganger og flere sitteplasser i storbyområdene. I tillegg til disse kravene kommer forventninger om mer effektiv drift etter at den store omorganiseringen i etaten er fullført.

Flere lærlinger

Som arbeidsgiver skal Jernbaneverket ha nok av egne fagarbeidere innen jernbanetekniske fag, og legge til rette for læring og erfaringsoverføring.

– Vi må være mye mer kreative på hvordan eldre kan brukes til å lære opp yngre. I forkant av at mange går av er det nødvendig med litt høyere bemanning. Når en ansatt når pensjonsalder står det ikke en fiks ferdig medarbeider klar til å overta.

Nasjonal transportplan stiller tøffere krav til effektivisering av Jernbaneverket og drift og vedlikehold. Et eget effektiviseringsprogram vil bli lagt inn og beskrevet i det endelige handlingsprogrammet.

EU-standard

Blant de store investeringene kommende tiår er nytt signalsystem. Det felleseuropeiske ERTMS, European Rail Traffic Management System, er ønsket som standard av EU for alle medlemslandene, samt EØS. Kostnadene i Norge er anslått til minst 20 milliarder kroner.

– ERTMS har problemer i Sverige, mens noen land har lagt det litt på is. Hva med Norge, spurte Audun Sør-Reime, som også minnet om at alle strekninger trenger investeringer.

– Vi må få dobbeltsporet Arna-Bergen og Ringeriksbanen. Ikke bare fordi Hønefoss kan bygges ut, men fordi det går raskere å reise mellom Oslo og Bergen, sa han.

Enger svarte at signalanlegget er så gammelt at det må skiftes ut.

– Noen har lagt ERTMS på hylla fordi eksisterende anlegg er nye, andre land protesterer fordi anleggene deres fungerer. De bremser EU-vedtaket. Norge må bytte, og da er dette eneste godkjente alternativ, svarte Enger.

Konkurranse

Over 90 prosent av investeringsbudsjettet går ut i markedet. Bare til InterCity-triangelet er det beregnet 42.000 årsverk, de fleste eksterne. For tiden er 200 små og store prosjekter i gang.

– Vi har folk nok til de store anleggene, men sliter med å finne den gode formen mellom oss og markedet på de mindre oppgavene. Jernbaneverket må klare å bemanne byggherrefunksjonen med egne folk. Hittil har vi vært nødt til å benytte innleie, opplyste Enger.

Blant flaskehalsene er å få tak i jurister.

– Til å bygge tunneler kan vi gå ut internasjonalt, men kompetanse på plan- og bygningsloven må vi hente i Norge. Det er den ressursen det blir mest problemer med framover, sa Enger.

Hun mener det er nødvendig å tenke igjennom hva Jernbaneverket gjør i egen regi, og hvilke oppgaver som skal foregå i samarbeid med andre. Framover skal de som overtar prosjektet og får ansvar for vedlikeholdet etterpå være tilstede under utbyggingen.

Rivalisering

En utfordring blir å bedre samarbeidet på sektoren.

– Når infrastrukturen skaper forsinkelser, får NSB utgiftene. Hvis CargoNet eller NSB ikke vedlikeholder materiellet godt nok, oppstår forstyrrelser i trafikken, men det får ingen konsekvenser for selskapet som har skylden. Vi bør se på ansvarsforholdene og hvordan vi organiserer en del funksjoner. Sektoren trenger bedre samordning, en oppsplitting vil være en ulykke, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger.

Handlingsprogrammet

Høringsfristen for handlingsprogrammet 2014-2023 er 20. desember.

Endelig versjon ventet i februar 2014.

Storting og regjering har lagt rammer og føringer i Nasjonal transportplan 2014-2023.

Blant målene:

Færre innstilte tog, regulariteten fra 97,8 til 99,2 prosent.

Videreføre mål for punktlighet, 90 prosent for NSB, 95 prosent for Flytoget.

Begynne utbygging av felleseuropeisk signalanlegg, ERTMS. Investeringer for syv milliarder kroner i perioden.

InterCity-triangelet Fredrikstad-Hamar-Tønsberg ferdig innen 2024.

Dobbeltspor Bergen-Arna

Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen. Dobbeltspor Hell-Værnes.

Vi må være mye mer kreative på hvordan eldre kan brukes til å lære opp yngre.

Jernbanedirektør Elisabeth Enger

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
06.12.2013
12:00
06.12.2013 10:25



Mest lest

DÅRLEG RÅD: Ikkje alle studentar har rike foreldre, påpeikar Nathalie Mercadal.

DÅRLEG RÅD: Ikkje alle studentar har rike foreldre, påpeikar Nathalie Mercadal.

Tormod Ytrehus

Permitterte Nathalie får ikkje dagpengar. No blir ho heimlaus

GLAD: Camilla Hermansen, konserntillitsvalgt i Kiwi, jubler for koronabonusen Norgesgruppen har bestemt seg for å dele ut.

GLAD: Camilla Hermansen, konserntillitsvalgt i Kiwi, jubler for koronabonusen Norgesgruppen har bestemt seg for å dele ut.

Eva Ler Nilsen

Butikkansatte jubler for 10.000 kroner i koronabonus: – Helt fantastisk, sier tillitsvalgt Camilla

SKRUR STORE BILER: Janne Nyheim (til venstre) og Marianne Aga skrur store biler hos Bertel O. Steen i Indre Arna i Bergen kommune.

SKRUR STORE BILER: Janne Nyheim (til venstre) og Marianne Aga skrur store biler hos Bertel O. Steen i Indre Arna i Bergen kommune.

Håvard Sæbø

Janne og Marianne skrur biler hos Bertel O. Steen. Det hender fortsatt at kunden steiler

Koronakrisa har rammet Robin Storevik (26) hardt økonomisk. Han kan bli tvunget til å skifte bransje.

Koronakrisa har rammet Robin Storevik (26) hardt økonomisk. Han kan bli tvunget til å skifte bransje.

Privat/Ole Palmstrøm

Robin (26) har blitt permittert tre ganger siden mars: – Umulig å etablere seg på 10.000 kroner i måneden

KORONATILLEGG: Jorunn Martinsen, tillitsvalgt i Coop-eide Norsk butikkdrift, synes de butikkansatte burde få et koronatillegg for innsatsen de har lagt ned i løpet av pandemien.

KORONATILLEGG: Jorunn Martinsen, tillitsvalgt i Coop-eide Norsk butikkdrift, synes de butikkansatte burde få et koronatillegg for innsatsen de har lagt ned i løpet av pandemien.

Martin Guttormsen Slørdal

Butikkansatte i Rema og Coop får ikke koronabonus: – Ekstremt urettferdig, sier tillitsvalgte Jorunn

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen og NHO-leder Ole Erik Almlid overleverer sine krav til lønnsforhandlingene i 2019.

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen og NHO-leder Ole Erik Almlid overleverer sine krav til lønnsforhandlingene i 2019.

Erlend Angelo

Her er datoene for neste års lønnsoppgjør

FÅR TILBAKE FRITID: Kjersti Heim er en av mange som denne uka kan glede seg over Fagforbundets seier i Arbeidsretten. Her fra gårdsbruket hjemme på Gjemnes i Møre og Romsdal.

FÅR TILBAKE FRITID: Kjersti Heim er en av mange som denne uka kan glede seg over Fagforbundets seier i Arbeidsretten. Her fra gårdsbruket hjemme på Gjemnes i Møre og Romsdal.

Privat

Dommen om spisepauser: Kjersti (28) får en time mer fritid i uka og en ukelønn inn på kontoen

Ikke vær overrasket om du får dette synet på butikken fredag 4. desember. Da er det nemlig «uniform på jobb-dagen» for HV-soldatene.

Ikke vær overrasket om du får dette synet på butikken fredag 4. desember. Da er det nemlig «uniform på jobb-dagen» for HV-soldatene.

Helge Rønning Birkelund

For første gang i historien skal Heimevern-soldater dra på jobben med uniformen på

Henrik Asheim

Henrik Asheim

Jan-Erik Østlie

Høyre advarer om kostnadene ved økt minstepensjon

DÅRLIG STEMNING: Knut-Johannes Berg forteller om hissige reaksjoner blant de streikende etter at Parat inngikk avtale med arbeidsgiverne.

DÅRLIG STEMNING: Knut-Johannes Berg forteller om hissige reaksjoner blant de streikende etter at Parat inngikk avtale med arbeidsgiverne.

Sissel M. Rasmussen

Streikende vektere ble provosert da kollegene i Parat inngikk avtale: – Det ble munnhuggeri

 NTL-tillitsvalgt i Statens Vegvesen Inger Sigridnes sier det er første gang ansatte får julegratiale så lenge hun har jobbet i etaten.

NTL-tillitsvalgt i Statens Vegvesen Inger Sigridnes sier det er første gang ansatte får julegratiale så lenge hun har jobbet i etaten.

Ole Palmstrøm

Statens vegvesen gir 5.000 i julegave til alle ansatte

SAKEN BLE HENLAGT: – Jeg stusser over at påtalemyndigheten nedprioriterer vekterne samtidig som de selv er ute i media og forklarer hvor alvorlige slike trusler er, sier vekteren «Mina», som vil være anonym av hensyn til sin egen sikkerhet.

SAKEN BLE HENLAGT: – Jeg stusser over at påtalemyndigheten nedprioriterer vekterne samtidig som de selv er ute i media og forklarer hvor alvorlige slike trusler er, sier vekteren «Mina», som vil være anonym av hensyn til sin egen sikkerhet.

Emmie Olivia Kristiansen

Den astmasyke vekteren «Mina» ble hostet på av en som sa han var koronasmittet

Nå fortviler mor over at gutten er blitt så dårlig etter fem år med offentlig omsorg.

Nå fortviler mor over at gutten er blitt så dårlig etter fem år med offentlig omsorg.

Hanna Skotheim

Etter fem års kamp mot barnevernet har mor fått sønnen hjem: – Han har fortalt at han trodde jeg var død

Siv Jensen

Siv Jensen

Jan-Erik Østlie

Alle partiene på Stortinget stiller i nye pensjonsforhandlinger

Vekterne har kommet med et nytt tilbud til arbeidsgiversida i et håp om å finne en løsning på den mer enn to måneder lange streiken.

Vekterne har kommet med et nytt tilbud til arbeidsgiversida i et håp om å finne en løsning på den mer enn to måneder lange streiken.

Paul S. Amundsen

Vekterne har et forslag til en løsning på streiken

VANT I RETTEN: Forhandlingsleder i Fagforbundet erklærer full seier i saken om spisepauser

VANT I RETTEN: Forhandlingsleder i Fagforbundet erklærer full seier i saken om spisepauser

Ole Palmstrøm

Kommuneansatte mistet betalt spisepause. Nå får de pengene tilbake

SE TORSKEN: Bjørn Erik Vangen har vekslet mellom å være gründer og institusjonskokk etter han gikk ut fra Trondheim kokk- og stuertskole. Her tilbereder han dagens kortreiste torskemåltid.

SE TORSKEN: Bjørn Erik Vangen har vekslet mellom å være gründer og institusjonskokk etter han gikk ut fra Trondheim kokk- og stuertskole. Her tilbereder han dagens kortreiste torskemåltid.

Ole Martin Wold

Ved Leksvik Helsetun er kjøkkenet fritt for halvfabrikata og frossen kneipp

Jan Bøhler

Jan Bøhler

Ylva Seiff Berge

Senterpartiet fosser fram i Oslo – kan få to på tinget

MER UTSATT: Barn i Bergen-studien fant at andelen 1.-3. klassinger med en psykisk lidelse var fem ganger høyere i lavinntektsfamilier enn i familier med gjennomsnittsinntekter.

MER UTSATT: Barn i Bergen-studien fant at andelen 1.-3. klassinger med en psykisk lidelse var fem ganger høyere i lavinntektsfamilier enn i familier med gjennomsnittsinntekter.

Colourbox.com

Atferdsproblemer hos barn og unge kan bunne i dårlig råd. Det blir ofte oversett, mener psykologen

Trude Marlene Julseth blir likevel ikke arbeidsledig med det første. Nå har hun fått midlertidig arbeid hos sin tidligere arbeidsgiver.

Trude Marlene Julseth blir likevel ikke arbeidsledig med det første. Nå har hun fått midlertidig arbeid hos sin tidligere arbeidsgiver.

Stig Øvreås

Trude og kollegene slipper å gå jula i møte som arbeidsløse: – Der ser du viktigheten av å være organisert


Flere saker