JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Et halvt år til Go-Ahead tar over Sørlandsbanen: – Vi er opptatt av å trygge situasjonen for de ansatte

Et halvt år før Go-Ahead tar over togdriften på blant annet Sørlandsbanen, er det fortsatt mye som gjenstår.
PÅ RETT SPOR: Cathrine Elgin erkjenner at det er kort tid til GO-Ahead starter opp med persontransport. – Timeplanen er stram, men vi kommer i mål, lover hun.

PÅ RETT SPOR: Cathrine Elgin erkjenner at det er kort tid til GO-Ahead starter opp med persontransport. – Timeplanen er stram, men vi kommer i mål, lover hun.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

15. desember starter Go-Ahead opp med avganger på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen. Cathrine Elgin, administrerende direktør i Go-Ahead Norge, konstaterer at tiden går fort. Selskapet er likevel i rute. Elgin vil ta seg tid til en liten sommerferie.

– Vi har lagt vår timeplan. Den er stram, men vi kommer i mål. Men jeg vil sjekke både telefon og e-post i ferien, smiler Elgin.

Hun forteller at selskapet fortsatt holder på å ansette nye medarbeidere, og at samarbeidet med blant annet Norsk Jernbaneforbund er godt i gang.

p

Go-Ahead-måten

Go-Ahead legger ikke opp til en sakte overgang når de tar over linjene i sør. Elgin er klar på at de reisende vil merke endringer. Nytt selskap betyr nye løsninger.

– Vi er et internasjonalt selskap, og skal gjøre ting på Go-Ahead-måten fra første dag. Men vår erfaring og våre ressurser har liten verdi uten forståelse for hvordan Norge faktisk fungerer, sier Elgin.

Hun understreker at selve togene nok vil se ut som i dag den første tiden.

– Mesteparten av materiellet vil se likt ut som idag, fordi vi ikke overtar før den 15. desember. Innvendige endringer får vi ikke til før vi går igang med ombygning i 2020. Det er en utfordring at vi ikke kan komme med flere synlige endringer enn nye uniformer, sier Elgin.

Hun understreker at selskapet vil lytte etter hva markedet etterspør, og være fleksible.

– Vi vil legge til rette for gode reiseopplevelser for alle – uavhengig om kundene bor i det furuskogkledde innlandet, langs den solrike sørlandskysten, på værutsatte Jæren eller i en storby, sier Elgin.

God tone

For å få det til, er hun og Go-Ahead avhengige av at de ansatte blander gammel kunnskap med nytenking. De aller fleste av de som jobber ute i togene kommer fra Vy, mens administrasjonen er en blanding av tidligere Vy-ansatte og nyrekrutterte.

– Vi må skape en lyttende og lærende organisasjon, og vi må ta i bruk alles kompetanse på best mulig måte. Samtidig skal det være høyt under taket og mye godt humør. Vi er heldigvis godt i gang, fastslår Elgin.

Blant annet har medarbeiderne som blir omfattet av virksomhetsoverdragelsen, og som skal bytte arbeidsgiver, satt ned et interimsstyre.

– Det er jeg fornøyd med. Våre medarbeidere er selve grunnlaget for vår suksess, og jeg er glad for at vi sammen allerede har skapt et miljø med en åpen, konstruktiv og særs hyggelig dialog. Denne gode tonen skal vi bygge videre på i den spennende tiden vi går inn i, sier Elgin.

p

Spekter-medlem

Go-Ahead har også valgt å gå inn i arbeidsgiverorganisasjonen Spekter. Dermed vil de ansatte beholde samme tariffområde som de hadde hos sin tidligere arbeidsgiver. Også dette tror Elgin vil skape større trygghet i overgangen fra et selskap til et annet.

– Vi er opptatt av å trygge situasjonen for de ansatte i forbindelse med denne overgangen. Spekter er den arbeidsgiverorganisasjon som arbeidstakerforeningene er kjent med fra tidligere. Intensjonen var at det ville bli mer forutsigbart for de ansatte hva endringen ville innebære, sier Elgin.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse