JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Revidert nasjonalbudsjett:

Follobanen, Østfoldbanen og Vestfoldbanen får ekstra midler for å holde tidsskjema: – Helt nødvendig, sier NJF

Tre utbyggingsprosjekter på jernbanen får ekstra midler for å holde skjema, mens andre utsettes. Regjeringen dropper også å ta utbytte fra Vy.

Bjørn Grimstad (arkivbilde)

anders@lomedia.no

I revidert nasjonalbudsjett justeres en rekke jernbaneinvesteringer. Kostnadsøkninger på flere utbyggingsprosjekter gjør at andre blir utsatt. Regjeringa vil derfor sette av 826 millioner ekstra slik at utbyggingen av Follobanen, Østfoldbanen og Vestfoldbanen kan fortsette som planlagt.

p

– Det er helt nødvendig. Det bygges sakte, men sikkert dobbeltspor på Intercity-strekningene, men framdriften preges av kostnadsøkninger og forsinkelser, kommenterer Jane B. Sæthre, leder i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

Forbundsleder Jane B. Sætre i Norsk Jernbaneforbund.

Forbundsleder Jane B. Sætre i Norsk Jernbaneforbund.

Kristian Brustad, LO Stat

Utsettelser

Kostnadsøkningene på de tre strekningene fører til utsettelse av andre prosjekt. Regjeringen henter 278 millioner kroner fra planleggingen av Ringeriksbanen som var tenkt brukt i år. Samtidig holder de fast ved planen om å legge fram utbyggingen for Stortinget neste år.

– Det er trist med nok en forsinkelse på Ringeriksbanen. Bergensbanen trenger sårt kortere kjøretid mellom Oslo og Bergen. Men det lar vente på seg, konstaterer Sæthre.

Et annet prosjekt som blir forsinket er Kleverud-Sørli på Dovrebanen. Anleggsarbeidene her vil heller ikke komme i gang neste år.

Samtidig legger regjeringen til rette for investeringer i 20 nye tog, som skal settes inn når Follobanen er klar. Det skjer gjennom å øke den såkalte restverdigarantien. I tillegg planlegger regjeringen å bruke 1,6 milliarder kroner på å lage togparkering for disse togene de nærmeste årene.

Dette synes Sæthre er bra.

p

– Norske Togs finansielle stilling forbedres betydelig. Med mer dobbeltspor er det viktig å utnytte kapasiteten ved at det går flere tog. Nå er det en sammeheng mellom utbygging og antall tog, og det er positivt, sier Sæthre.

Dropper Vy-utbytte

Regjeringen melder også i revidert nasjonalbudsjett at de ikke tar utbytte fra Vy-gruppen i 2020. Det lå opprinnelig inne et utbytte på 185 millioner kroner, men dette settes nå til 0.

Det var også budsjettert med et utbytte fra Flytoget på 163 millioner kroner, men dette er også satt til 0.

– Det er som forventet. Bortfall av billettinntekter kombinert med at folk frarådes å reise kollektivt er problematisk, men tiltak for smittevern er viktig, fastslår Sætre.

Fylkeskommunene får også ekstra penger til kollektivtrafikken. I revidert nasjonalbudsjett kommer det 1,5 milliarder kroner, i tillegg til den ene milliarden som allerede er lovet. Inntektene har stupt ettersom passasjerene uteblir, og Kollektivtrafikkforeningen anslår tapet til 4,5 milliarder kroner, ifølge NTB. Kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup lover imidlertid at staten kommer til å «stille opp» for kollektivtrafikken framover.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse