JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbanedebatt med Transportkomiteen

Skal Norge fortsatt frakte gods med tog, må bevilgningene til vedlikehold opp fra dagens nivå. Kortsiktige tiltak er nødvendig for å gjenreise tilliten blant kundene.
MØRKE UTSIKTER: Gods på jernbanen er så utsatt når strekninger stenges, at det kan bli kritisk hvis ikke vedlikeholdet styrkes.

MØRKE UTSIKTER: Gods på jernbanen er så utsatt når strekninger stenges, at det kan bli kritisk hvis ikke vedlikeholdet styrkes.

Rune Fossum/Jernbaneverket

oystein.braathen@lomedia.no

Den foreslåtte bevilgningen på 6,3 milliarder kroner til drift og vedlikehold av infrastrukturen i 2015, en økning på 5,3 prosent fra i år, er ikke nok til å ta igjen etterslepet. Det var det enighet om da representanter fra to forbund, Jernbanealliansen og Arbeiderpartiets fraksjon i Transportkomiteen på Stortinget møttes for å diskutere dagens situasjon og framtida.

Forsinket

– Vi avviser ikke at noe må gjøres, men Arbeiderpartiet snakker ikke om privatisering. Utfordringene er nytenkning og bedre organisering, sa Eirin Sund, første nestleder i komiteen.

Regjeringens store jernbanereform er nå utsatt fra november til våren. Komitéleder Linda Hofstad Helleland fra Høyre har varslet at partiet vil konkurranseutsette persontrafikken på ni strekninger, og regjeringen har sagt at den ønsker å selge Flytoget.

– Ren ideologi å selge det som går best av alt, sa Sverre Myrli.

I fare

– Regjeringen bevilger altfor lite til vedlikehold. Vi ser et skille mellom vei og bane nå, der veiene får mest prosentvis økning, og det med en større sum som utgangspunkt. Dette er en endring fra de rødgrønne, sa forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

Etterslepet på vedlikehold slår verst ut for godstrafikken. En ting er irriterte passasjerer ved forsinkelser eller når beskjeden «buss for tog» kommer. Verre er det med gods som ikke kommer fram. Jernbaneverket trenger flere ansatte for å holde trafikken i gang.

Både NJF og Norges Lokomotivmannsforbund (NLF) har uttrykt bekymring for den uheldige utviklingen de siste årene i høringssvarene til regjeringens varslede jernbanereform. Etter flere år med sterk vekst har volumet gått jevnt og trutt ned siden 2008.

– Nå må kundene selv ta kostnadene hvis varene blir stående. Er strekninger stengt i to-tre dager finner de andre løsninger, og det tar lang tid før de er tilbake. Vi trenger incentiver som gjør noe med dette, sa forbundsleder Rolf Jørgensen i NLF.

For lite

I hovedsak oppfyller regjeringens budsjettforslag nivået i Nasjonal transportplan 2014-23.

– Ut fra valgløftene hadde vi trodd det kom mer innen kollektivtrafikken. Flere avganger på Sørlandsbanen er ikke nok. Dessuten er vi enige i at det kom for lite til vedlikehold, sa Eirin Sund.

At persontrafikken på Bratsbergbanen forsvinner hvis budsjettet vedtas, betyr at inntil åtte arbeidsplasser forsvinner, noe som rammer NLF-medlemmer.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse