Vy vant anbudet om Bergensbanen og Vossebanen:
Mens Vy-ansatte kan juble, må ansatte i Mantena fortsatt vente på svar om jobb-framtida
Vy får fortsette å kjøre Bergensbanen, Vossebanen og lokaltogene mellom Bergen og Arna. I NJF er man fornøyd – men det er et skår i gleden.
Kjell Næss, nestleder i NJF
Ole Palmstrøm
morten.hansen@lomedia.no
– De som jobber i Vy er fornøyd. Men for de som jobber i Mantena er situasjonen en annen. De er ikke med i grunnlaget for denne anbudsseieren, sier Kjell Næss, nestleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF).
Mantena har i dag vedlikeholdet på togene som trafikkerer disse strekningene. Konserndirektør Arne Fosen i Vy Tog sier det vil bli klart hvem som får vedlikeholdet senere i desember.
p
Næss i Jernbaneforbundet er ikke overrasket over at Vy stakk av med anbudsseieren. Han poengterer at de satser mye på turisme med blant annet turer på Flåmsbanen.
– Det var forventet. Dette er satsningsstrekningen til Vy, og de har nok strukket seg langt for å vinne dette anbudet, sier Næss.
Lettet Vy-direktør
– Det var en god beskjed å få, sier Arne Fosen, konserndirektør i Vy Tog om anbudsseieren.
Han sier han fikk nyheten overlevert fra Jernbanedirektoratet snaue tre timer før det ble offisielt at selskapet skal kjøre fjerntogene mellom Oslo og Bergen, alle regiontog på strekningen Bergen, Voss og Myrdal og alle lokaltog mellom Bergen og Arna.
Saken fortsetter under bildet.
FORNØYD FOSEN: Arne Fosen, konserndirektør i Vy Tog, lover flere avganger på Bergensbanen, på Vossebanen og mellom Bergen, Voss og Myrdal. Jernbanedirektør Kirsti Slotsvik (i bakgrunnen) sier Vy var best på både kvalitet og kostnad.
Morten Hansen
Vy betaler 2,2 milliarder
Staten vil i avtaleperioden på maksimalt elleve år motta inntil 2,2 milliarder kroner fra Vy Tog for retten til drive persontrafikken på de nevnte strekningene. Avtalen løper i ni år, fra desember 2020 til desember 2029, med mulighet til å forlenge med to år.
– Konkurransen om anbudet har vært hard, sier jernbanedirektør Kirsti Slotsvik.
Hun sier Vy var best både på kvalitet og pris. Tilbudet innebærer blant annet vesentlige forbedringer av rutetilbudet når det gjelder antall avganger.
Les mer: Vy skal betale staten 2,2 milliarder for å fortsette å kjøre på Bergensbanen
Samme materiell
Fosen lover blant annet flere avganger på alle strekningene i trafikkpakken og et bedre nattogtilbud. Spørsmålet er hvordan han skal klare det. Norske Tog, som leverer togsett til alle strekningene som kjøres i landet, har tidligere sagt at de ikke har flere tog å tilby. Det er heller ikke store muligheter for å hente tog andre steder. Det europeiske markedet for tog som kan kjøres på norske strekninger er mer eller mindre fraværende.
– Vi skal kjøre med det samme materiellet som vi har i dag, men vil utnytte det på en bedre måte, sier Fosen.
Fra Vy til Vy Tog
Tog-direktøren sier de ansatte, som i dag jobber for Vy-konsernet, vil bli overført til Vy Tog. Han understreker at det ikke vil gå ut over lønns- og arbeidsforhold. Det tror heller ikke Næss i NJF.
– Vi har en tariffavtale med Vy-konsernet, og jeg ser ingen grunn til at dette skal føre til endringer. Vi regner med at det vil bli en form for virksomhetsoverdragelse, som vil skje på samme måte som på Gjøvikbanen, sier Næss.