JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Renhold på anbud:

Nå er jobbframtiden til togrenholderne Arne, Andreas og Gro i svenskenes hender

Trafikkservice er eid av Vy. Nå setter de ansatte i Bodø sin lit til at svenske SJ vil satse på renhold – og dem – når selskapet tar over Nordlandsbanen.
SPENTE PÅ FRAMTIDEN: Arne Rokne (f.v.), Andreas Nordgård og Gro Troskog håper SJ sikrer dem jobb når det svenske selskapet tar over Nordlandsbanen.

SPENTE PÅ FRAMTIDEN: Arne Rokne (f.v.), Andreas Nordgård og Gro Troskog håper SJ sikrer dem jobb når det svenske selskapet tar over Nordlandsbanen.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

– For meg personlig er det ikke noe nedtur at SJ vant anbudet på Nordlandsbanen. Det gir meg mulighet til å få en jobb. Vinner Trafikkservice anbudet til SJ, blir det kanskje mer renhold. Er det noen andre som vinner, kan jeg i alle fall søke på jobb der, sier Gro Troskog.

Stått på

Hun jobber i Trafikkservice i Bodø, og sto lenge i fare for å miste jobben før SJ tar over persontrafikken på Nordlandsbanen. Årsaken er kort forklart; Vy, som også eier Trafikkservice, har bestilt mindre renhold av togene i Bodø. Togsettene som går på den 729 kilometer lange togstrekningen mellom Trondheim og Bodø skal bare vaskes en gang i døgnet. Dermed blir renholdet av nattoget fra Bodø gjort i Trondheim. Nå er denne nedbemanningen satt i bero fram til renholdet hos SJ er avklart. Men usikkerheten er likevel stor hos renholderne i Bodø. Hvem som skal vaske togene til SJ fra og med neste sommer, er fortsatt ikke avgjort.

p

– Jeg prøver ikke å tenke på hva som skal skje, konstaterer Troskog.

Selv om Troskog prøver å la være å tenke på jobbframtiden, innrømmer hun at det ikke er lett.

– Det er surt. Jeg har stått på. Sørget for at utstyret er i orden, møtt tidlig opp på jobb, og har strekt meg langt for å gjøre en best mulig jobb. Men det er nå sånn det er, sier hun.

Utrygge på framtiden

Arne Rokne, tillitsvalgt i Klargjøringpersonalets forening i Norsk Jernbaneforbund (NJF) i Bodø, bekrefter usikkerheten blant de ansatte.

– Vi føler oss utrygge. Vi gjør det. Vi kan stå uten jobb alle mann fra neste sommer, sier Rokne.

Han synes det tyngste er å ikke vite hva som skjer.

p

– Vi hører ingenting fra SJ. Det sies at de skal velge vedlikehold før de velger renhold, så det vil vel ta sin tid. Velger de noen andre til å ta renholdet, er vi uten jobb. Vi har jo ikke virksomhetsoverdragelse per dags dato. Det betyr at det firmaet som får renholdet, kan gjøre hva de vil. De trenger ikke å ansette oss som har hatt jobben, og de kan bestemme lønna, konstaterer Rokne.

Snakkes lite

Selv om det er mørke skyer i horisonten, mener han at arbeidsplassen blir lite preget av det.

– Vi snakker overraskende lite om det. Det har sikkert med at det har vært utrygt lenge. Kontrakten med NSB berget vi jo i fjor ved å gå ned i lønn og pensjon. Det er jo sånn at det er vi som jobber med renhold som må ta støyten først. Alltid, sier Rokne.

Venter på SJ

Enn så lenge setter de seks ansatte i Bodø sin lit til at Trafikkservice vinner anbudet på renholdet til SJ-togene. Andreas Nordgård, som også jobber i Bodø, håper det taler i favør av Trafikkservice, når det svenskeide selskapet ved flere anledninger har sagt at et godt renhold skal prioriteres.

p

– Vinner vi anbudet, eller gjør vi det ikke? Hvor mye jobb vil det eventuelt vil bli hvis vi vinner. Får vi renholdet på SJs tog, kan det hende vi får mer å gjøre. Vi er selvfølgelig spente, fastslår Nordgård.

Jeg prøver ikke
å tenke på hva som skal skje. Gro Troskog

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse