JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Korona-krisa:

Nå får skolebussjåførene varsel om at de permitteres

Mens Vy-sjåfører har fått beskjed om at kollektivtilbudet skal opprettholdes, får nå sjåførene som kjører skolebussene beskjed om at de permitteres.
Skolene i hele landet er stengt. Nå begynner varslene om permitteringer å komme til sjåførene som kjører skolebusser, konstaterer Finn Arne Solberg, hovedtillitsvalgt i Vy Buss.

Skolene i hele landet er stengt. Nå begynner varslene om permitteringer å komme til sjåførene som kjører skolebusser, konstaterer Finn Arne Solberg, hovedtillitsvalgt i Vy Buss.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

I et vedtak fra Helsedirektoratet står det:

«Kollektivtransporttilbudet opprettholdes. Grunnen til dette er at folk med kritiske samfunnsfunksjoner skal komme seg til og fra jobb og kunne holde avstand til hverandre.»

Dette er de nye reglene for dagpenger under permittering

– Vi kjører bussene våre som normalt. Blant de kjørende i rutetrafikken er det ingen som vil bli permittert, sier Nina Schage, kommunikasjonssjef i Vy.

Ansiennitetsprinsipp

For sjåførene på skolebussen er situasjonen en annen. Alle landets skoler og barnehager er stengt. Det betyr at det heller ikke er behov for skolebusser.

Hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund i VY Buss, Finn Arne Solberg, konstaterer at permisjonene er på vei. Han har ikke oversikt over hvor mange som dette vil gjelde.

– Det er det de lokale tillitsvalgte som har oversikt over. De skal være med på diskusjonene om dette, sier han.

p

– For oss er det viktig at det ikke blir flere permitteringer enn høyst nødvendig og at blant annet ansiennitetsprinsippene blir fulgt når hvem som skal permitteres blir bestemt, sier Solberg.

Uforutsette hendelser

Vanligvis skal arbeidsgiver varsle permittering skriftlig 14 dager før iverksettelse. Men i Hovedavtalen mellom LO og NHO er det egne varslingsregler ved uforutsette hendelser. Da er det en todagersfrist som gjelder.

– Vy vil nok mene at det er todagers regelen som gjelder. Det bestrider vi, og har fått protokollført, sier Solberg.

Han er redd det er arbeidstakerne som må ta den største kostnaden ved permitteringene.

Normalt har arbeidsgiver plikt til å betale permitteringslønn og annet arbeidsvederlag i 15 dager. Også denne plikten bortfaller ved blant annet naturomstendigheter.

p

– Jeg frykter at det vil bli sjåførene som må ta kostnaden i dagene før vi eventuelt har krav på dagpenger fra Nav, sier Solberg.

Følger situasjonen tett

Kommunikasjonssjef Schage sier Vy Buss følger situasjonen veldig tett, og at de vurdere behovet for antallet medarbeidere.

– Vi kjører ikke skolebusser og ser på hvilke tiltak vi må gjennomføre for å få bemanning og avganger til å gå opp, sier Schage.

Hun påpeker at det ikke er tatt noen beslutning sentralt i konsernet.

– Det er veldig stor forskjell på hvordan anbudene ser ut, derfor er dette en beslutning som tas fra sted til sted, sier Schage.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse