JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
DÅRLIG IDÉ: Ingen gode grunner til å selge Flytoget og Baneservice, mener nestleder i LO, Hans Christian Gabrielsen (til venstre). Kåre Wikdahl, Cargo landsrådet (bak) og Kenneth Sandmo fra LO deltok i debatten.

DÅRLIG IDÉ: Ingen gode grunner til å selge Flytoget og Baneservice, mener nestleder i LO, Hans Christian Gabrielsen (til venstre). Kåre Wikdahl, Cargo landsrådet (bak) og Kenneth Sandmo fra LO deltok i debatten.

Øystein Bråthen

NJF er usikre på framtida

Jernbanereformen er utsatt til våren. At den helt sikkert kommer, ble et tema på NJFs lederkonferanse, uten at noen fra regjeringspartiene deltok i debatten.



12.11.2014
12:00
03.11.2015 10:11

oystein.braathen@lomedia.no

Konkrete forslag skulle legges fram som en stortingsmelding i november. Nå er saken utsatt, kanskje til langt utpå våren.

– Det er for tidleg å seie noko konkret om når Stortinget vil få seg forelagt ei sak om reform av jernbanesektoren, men vi kan seie sikkert at det ikkje blir før jul, sier statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet.

Uansett reform har regjeringspartiene varslet konkurranseutsetting av persontrafikken på ni strekninger, og flere andre omfattende endringer. Noen utdyping ut over dette kom ikke, siden samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen meldte avbud. Deretter gjorde stedfortrederen, statssekretær Bård Hoksrud, det samme.

Kjappe

Flere deltakere syntes NSB var veldig raske til å komme med en helt ny modell for jernbane-Norge, en organisering som gjør alt klart for privatisering hvis den settes ut i livet.

– Det er rart at min arbeidsgiver foreslår å privatisere arbeidsplassen. Selve grunnprinsippet er jo at vi jobber sammen, sa Jacob Solgaard, leder i Oslo distrikts konduktørforening.

– NSB ønsker ikke å være en pådriver, men har uttalt at konkurranse kan være nyttig på sikt. Vi mener at da må kvaliteten på infrastrukturen være betraktelig forbedret, og reformen som er varslet må ha «satt seg», sa Erik Røhne, konserndirektør strategi og forretningsutvikling.

LO støtter NJF. Nestleder i LO, Hans Christian Gabrielsen, var en av innlederne. Han oppfatter NSBs modell som en klargjøring for privatisering.

– Jeg er veldig uenig med det de foreslår, og mener det er feil å begynne å splitte opp. Vi har klimaspørsmålet, utfordringene rundt befolkningstetthet rundt storbyene, vi må planlegge knutepunkter for mer effektiv, offentlig transport og ikke minst få mer gods på bane, sa Gabrielsen, som har mer tro på Sveits’ integrerte løsning.

LO er enig i NJFs motstand mot å selge Flytoget og Baneservice.

– Hvem vil kjøpe Flytoget? Det er interessant for utenlandske pensjonsfond og andre typer fond, en kjempeinvestering for utenlandsk kapital, men et meningsløst forslag for norsk samferdsel, var karakteristikken fra Hans Christian Gabrielsen.

Markedspris

Kostnader i store prosjekter, midler som går ut til private, ble også et tema.

– Vi snakker om voldsomme økninger. Av det som bevilges til Jernbaneverket går over 80 prosent ut til private. Har dere vurdert hva det koster å legge ut så mye på anbud? På anleggene er det entreprenører og underentreprenører vi ikke har kontroll på, sa Janina Hortman, leder i Elektropersonalets landsråd.

Strategidirektør Anita Skauge i Jernbaneverket mener noe skyldes økte lønnskostnader for ingeniører og konsulenter, i et marked der kompetanse er etterspurt og prises deretter.

– Det er ikke økonomisk for oss å ha store, tunge maskiner selv. De store firmaene sprer aktiviteten på vannkraft- og veiutbygging og driver rasjonelt, sa Skauge.

Jernbaneverket følger med på regnskapene, og mener marginene for entreprenørene i bransjen ikke er spesielt gode.

Vedlikehold

Jernbaneverket har beregnet at etterslepet på vedlikehold og fornyelse utgjør 17,8 milliarder kroner for den eksisterende infrastrukturen. Det er kostnadene ved å bytte ut alt som er for gammelt nå, medregnet 2015. Fortsatt finnes skinner fra 1901, og på Sørlandsbanen står det kontaktledningsmaster fra 1944. Uten oppgradering blir det ikke bedre punktlighet for operatørene.

Flere saker fra konferansen:

Venter store utfordringer | Nytt ungdomsutvalg

NJFs lederkonferanse:

samlet 120 deltakere og innledere på Storefjell Høyfjellshotell 3. - 5. november

Det er for tidleg å seie noko konkret om når Stortinget vil få seg forelagt ei sak om reform av jernbanesektoren.

Statssekretær John-Ragnar Aarset (H)

12.11.2014
12:00
03.11.2015 10:11

NJFs lederkonferanse:

samlet 120 deltakere og innledere på Storefjell Høyfjellshotell 3. - 5. november




Mest lest

Tormod Ytrehus

Lønnsoppgjøret er i gang: Her er LOs krav

Arne Birkemo

Avdekket mareritt på Stavanger-restaurant: – Det verste jeg har sett

Herman Bjørnson Hagen

Det ble brudd i lønnsforhandlingene mellom LO og NHO: Hva skjer nå?

Brian Cliff Olguin

Alle butikkene i denne kjeden bryter loven hver uke

Det mangler 100 milliarder kroner for å oppfylle langtidsplanen for Forsvaret, ifølge en fersk rapport fra Forsvarets forskningsinstitutt.

Det mangler 100 milliarder kroner for å oppfylle langtidsplanen for Forsvaret, ifølge en fersk rapport fra Forsvarets forskningsinstitutt.

Forsvaret

Forsvaret tapte mot ansatte. Nå skylder de store summer

Herman Bjørnson Hagen

Strømprisen kan bestemmes av staten, mener EØS-ekspert

Leif Martin Kirknes

May-Iren føler seg latterliggjort av ansatt i eget forbund

Joar Haug er i dag 64 år, pensjonert fengselsbetjent og jobber 50 prosent som bussjåfør med skolekjøring. Snømåkeformen er det heller ikke noe å si på.

Joar Haug er i dag 64 år, pensjonert fengselsbetjent og jobber 50 prosent som bussjåfør med skolekjøring. Snømåkeformen er det heller ikke noe å si på.

Sissel M. Rasmussen

Joar ble diskriminert fordi han var for gammel: – Klart jeg ble lei meg

VANLIG: Thomas Tvedt hadde en normal oppvekst i det han kaller en uvanlig familie.

VANLIG: Thomas Tvedt hadde en normal oppvekst i det han kaller en uvanlig familie.

Jan-Erik Østlie

Ingen vil gi Thomas jobb: – Jeg kan ikke se. Da er du ikke verdt noe

– De færreste går i butikker på påskeaften. De fleste har fri og drar bort. Påskeaften har aldri vært en god salgsdag, sier Nina Hjartøy (t.h.). Henriette Stray Juuhl er enig med kollegaen.

– De færreste går i butikker på påskeaften. De fleste har fri og drar bort. Påskeaften har aldri vært en god salgsdag, sier Nina Hjartøy (t.h.). Henriette Stray Juuhl er enig med kollegaen.

Eivind Senneset

Nina og Henriette kjempet fram fri på påskeaften: – Ledelsen måtte lese seg opp

Det britiske oljeserviceselskapet truer de ansatte med sparken om de streiker for å få tariffavtale. De jobber på et fartøy som gjør arbeid helt sør på Ekofisk-feltet på norsk sokkel.

Det britiske oljeserviceselskapet truer de ansatte med sparken om de streiker for å få tariffavtale. De jobber på et fartøy som gjør arbeid helt sør på Ekofisk-feltet på norsk sokkel.

ARKIVFOTO: ConocoPhillips Company

Oljearbeidere trues med sparken hvis de streiker: – Et gufs fra fortiden

– Den som smiler sist, har vunnet. Så vi vil smile sist, sa streikeleder Thomas Vaughn (nummer tre fra høyre) i sin appell.

– Den som smiler sist, har vunnet. Så vi vil smile sist, sa streikeleder Thomas Vaughn (nummer tre fra høyre) i sin appell.

Roy Ervin Solstad

Lagerarbeiderne streiker for et lønnshopp på 100.000 kroner

Nyvalgt forbundsleder i EL og IT, Geir Ove Kulseth (til venstre), møtte Alf-Tore Albrigsten i Bergen torsdag i forbindelse med vinterkonferansen til Fornybar Norge, arbeidsgiverforeningen der også Helgeland Kraft er medlem. Forbundet stiller seg hundre prosent bak Albrigtsen.

Nyvalgt forbundsleder i EL og IT, Geir Ove Kulseth (til venstre), møtte Alf-Tore Albrigsten i Bergen torsdag i forbindelse med vinterkonferansen til Fornybar Norge, arbeidsgiverforeningen der også Helgeland Kraft er medlem. Forbundet stiller seg hundre prosent bak Albrigtsen.

Ole Hagen

Hovedtillitsvalgt Alf-Tore ble oppsagt. Nå har han hele forbundet i ryggen

Striden rundt tips mellom tilsette og arbeidsgivarar, Fellesforbundet og NHO Reiseliv, har vore lang og vond.

Striden rundt tips mellom tilsette og arbeidsgivarar, Fellesforbundet og NHO Reiseliv, har vore lang og vond.

Tormod Ytrehus

Kan arbeidsgivar forsyne seg av tipsen? No skal saka opp i Høgsterett

Anita Arntzen

Regjeringen vil avvikle au pair-ordningen

LO bidrar til å spre jødehat, mener Torkel Brekke, professor ved OsloMet. – Nei, det gjør vi slett ikke, svarer Liv Tørres, leder av LOs internasjonale avdeling.

LO bidrar til å spre jødehat, mener Torkel Brekke, professor ved OsloMet. – Nei, det gjør vi slett ikke, svarer Liv Tørres, leder av LOs internasjonale avdeling.

CF-Wesenberg/kolonihaven.no og Sissel M. Rasmussen

Professor mener LOs Israel-boikott sprer hat mot jøder

Personer med flere arbeidsforhold som har søkt om sykepenger, kan ha fått feilaktig avslag, opplyser Nav selv.

Personer med flere arbeidsforhold som har søkt om sykepenger, kan ha fått feilaktig avslag, opplyser Nav selv.

Hanna Skotheim

Nav ber folk om å ta kontakt etter feil om sykepenger

Streiken ved Olivia har nå vart i seks uker. Striden står om en husavtale som ledelsen vil opprettholde, mens Fellesforbundets medlemmer ved restauranten vil ha tariffavtale, den såkalte Riksavtalen.

Streiken ved Olivia har nå vart i seks uker. Striden står om en husavtale som ledelsen vil opprettholde, mens Fellesforbundets medlemmer ved restauranten vil ha tariffavtale, den såkalte Riksavtalen.

Håvard Sæbø

Olivia nekter å forhandle – avlyste møte hos Riksmekleren

Colourbox

Flere med dårlig råd kan få mer. Se hva LO vil gjøre

I dag gis det 90 prosent strømstøtte dersom gjennomsnittlig spotpris der du bor, overstiger 87,5 øre per kWt.

I dag gis det 90 prosent strømstøtte dersom gjennomsnittlig spotpris der du bor, overstiger 87,5 øre per kWt.

colourbox.com

LO vil ha maks strømpris på 70 øre – og beholde det etter 2025