JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
DÅRLIG IDÉ: Ingen gode grunner til å selge Flytoget og Baneservice, mener nestleder i LO, Hans Christian Gabrielsen (til venstre). Kåre Wikdahl, Cargo landsrådet (bak) og Kenneth Sandmo fra LO deltok i debatten.

DÅRLIG IDÉ: Ingen gode grunner til å selge Flytoget og Baneservice, mener nestleder i LO, Hans Christian Gabrielsen (til venstre). Kåre Wikdahl, Cargo landsrådet (bak) og Kenneth Sandmo fra LO deltok i debatten.

Øystein Bråthen

NJF er usikre på framtida

Jernbanereformen er utsatt til våren. At den helt sikkert kommer, ble et tema på NJFs lederkonferanse, uten at noen fra regjeringspartiene deltok i debatten.



12.11.2014
12:00
03.11.2015 10:11

oystein.braathen@lomedia.no

Konkrete forslag skulle legges fram som en stortingsmelding i november. Nå er saken utsatt, kanskje til langt utpå våren.

– Det er for tidleg å seie noko konkret om når Stortinget vil få seg forelagt ei sak om reform av jernbanesektoren, men vi kan seie sikkert at det ikkje blir før jul, sier statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet.

Uansett reform har regjeringspartiene varslet konkurranseutsetting av persontrafikken på ni strekninger, og flere andre omfattende endringer. Noen utdyping ut over dette kom ikke, siden samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen meldte avbud. Deretter gjorde stedfortrederen, statssekretær Bård Hoksrud, det samme.

Kjappe

Flere deltakere syntes NSB var veldig raske til å komme med en helt ny modell for jernbane-Norge, en organisering som gjør alt klart for privatisering hvis den settes ut i livet.

– Det er rart at min arbeidsgiver foreslår å privatisere arbeidsplassen. Selve grunnprinsippet er jo at vi jobber sammen, sa Jacob Solgaard, leder i Oslo distrikts konduktørforening.

– NSB ønsker ikke å være en pådriver, men har uttalt at konkurranse kan være nyttig på sikt. Vi mener at da må kvaliteten på infrastrukturen være betraktelig forbedret, og reformen som er varslet må ha «satt seg», sa Erik Røhne, konserndirektør strategi og forretningsutvikling.

LO støtter NJF. Nestleder i LO, Hans Christian Gabrielsen, var en av innlederne. Han oppfatter NSBs modell som en klargjøring for privatisering.

– Jeg er veldig uenig med det de foreslår, og mener det er feil å begynne å splitte opp. Vi har klimaspørsmålet, utfordringene rundt befolkningstetthet rundt storbyene, vi må planlegge knutepunkter for mer effektiv, offentlig transport og ikke minst få mer gods på bane, sa Gabrielsen, som har mer tro på Sveits’ integrerte løsning.

LO er enig i NJFs motstand mot å selge Flytoget og Baneservice.

– Hvem vil kjøpe Flytoget? Det er interessant for utenlandske pensjonsfond og andre typer fond, en kjempeinvestering for utenlandsk kapital, men et meningsløst forslag for norsk samferdsel, var karakteristikken fra Hans Christian Gabrielsen.

Markedspris

Kostnader i store prosjekter, midler som går ut til private, ble også et tema.

– Vi snakker om voldsomme økninger. Av det som bevilges til Jernbaneverket går over 80 prosent ut til private. Har dere vurdert hva det koster å legge ut så mye på anbud? På anleggene er det entreprenører og underentreprenører vi ikke har kontroll på, sa Janina Hortman, leder i Elektropersonalets landsråd.

Strategidirektør Anita Skauge i Jernbaneverket mener noe skyldes økte lønnskostnader for ingeniører og konsulenter, i et marked der kompetanse er etterspurt og prises deretter.

– Det er ikke økonomisk for oss å ha store, tunge maskiner selv. De store firmaene sprer aktiviteten på vannkraft- og veiutbygging og driver rasjonelt, sa Skauge.

Jernbaneverket følger med på regnskapene, og mener marginene for entreprenørene i bransjen ikke er spesielt gode.

Vedlikehold

Jernbaneverket har beregnet at etterslepet på vedlikehold og fornyelse utgjør 17,8 milliarder kroner for den eksisterende infrastrukturen. Det er kostnadene ved å bytte ut alt som er for gammelt nå, medregnet 2015. Fortsatt finnes skinner fra 1901, og på Sørlandsbanen står det kontaktledningsmaster fra 1944. Uten oppgradering blir det ikke bedre punktlighet for operatørene.

Flere saker fra konferansen:

Venter store utfordringer | Nytt ungdomsutvalg

NJFs lederkonferanse:

samlet 120 deltakere og innledere på Storefjell Høyfjellshotell 3. - 5. november

Det er for tidleg å seie noko konkret om når Stortinget vil få seg forelagt ei sak om reform av jernbanesektoren.

Statssekretær John-Ragnar Aarset (H)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
12.11.2014
12:00
03.11.2015 10:11



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne fikk beskjeden: «Får du jobb i Oslo, må du aldri finne på å slutte»

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Tri Nguyen Dinh

Hanne er permittert for tredje gang på to år: – Ingen må tro at det er stas å ha «fri» og få utbetalinger fra Nav

Kronikk

Jan-Erik Østlie

«Slik kraftsystemet har virket det siste halve året, kan vi ikke ha det i framtiden», skriver LO-lederen

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Ole Martin Wold

Inger og Jon Rune kunne tjent opptil 40.000 kroner mer i staten

Håvard Sæbø

Bedrifter har fått femdoblet strømregningen: Dette mener Norsk Industri-sjefen vi må gjøre nå

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum