DÅRLIG IDÉ: Ingen gode grunner til å selge Flytoget og Baneservice, mener nestleder i LO, Hans Christian Gabrielsen (til venstre). Kåre Wikdahl, Cargo landsrådet (bak) og Kenneth Sandmo fra LO deltok i debatten.
Øystein Bråthen
NJF er usikre på framtida
Jernbanereformen er utsatt til våren. At den helt sikkert kommer, ble et tema på NJFs lederkonferanse, uten at noen fra regjeringspartiene deltok i debatten.
oystein.braathen@lomedia.no
Konkrete forslag skulle legges fram som en stortingsmelding i november. Nå er saken utsatt, kanskje til langt utpå våren.
– Det er for tidleg å seie noko konkret om når Stortinget vil få seg forelagt ei sak om reform av jernbanesektoren, men vi kan seie sikkert at det ikkje blir før jul, sier statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet.
Uansett reform har regjeringspartiene varslet konkurranseutsetting av persontrafikken på ni strekninger, og flere andre omfattende endringer. Noen utdyping ut over dette kom ikke, siden samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen meldte avbud. Deretter gjorde stedfortrederen, statssekretær Bård Hoksrud, det samme.
Kjappe
Flere deltakere syntes NSB var veldig raske til å komme med en helt ny modell for jernbane-Norge, en organisering som gjør alt klart for privatisering hvis den settes ut i livet.
– Det er rart at min arbeidsgiver foreslår å privatisere arbeidsplassen. Selve grunnprinsippet er jo at vi jobber sammen, sa Jacob Solgaard, leder i Oslo distrikts konduktørforening.
– NSB ønsker ikke å være en pådriver, men har uttalt at konkurranse kan være nyttig på sikt. Vi mener at da må kvaliteten på infrastrukturen være betraktelig forbedret, og reformen som er varslet må ha «satt seg», sa Erik Røhne, konserndirektør strategi og forretningsutvikling.
LO støtter NJF. Nestleder i LO, Hans Christian Gabrielsen, var en av innlederne. Han oppfatter NSBs modell som en klargjøring for privatisering.
– Jeg er veldig uenig med det de foreslår, og mener det er feil å begynne å splitte opp. Vi har klimaspørsmålet, utfordringene rundt befolkningstetthet rundt storbyene, vi må planlegge knutepunkter for mer effektiv, offentlig transport og ikke minst få mer gods på bane, sa Gabrielsen, som har mer tro på Sveits’ integrerte løsning.
LO er enig i NJFs motstand mot å selge Flytoget og Baneservice.
– Hvem vil kjøpe Flytoget? Det er interessant for utenlandske pensjonsfond og andre typer fond, en kjempeinvestering for utenlandsk kapital, men et meningsløst forslag for norsk samferdsel, var karakteristikken fra Hans Christian Gabrielsen.
Markedspris
Kostnader i store prosjekter, midler som går ut til private, ble også et tema.
– Vi snakker om voldsomme økninger. Av det som bevilges til Jernbaneverket går over 80 prosent ut til private. Har dere vurdert hva det koster å legge ut så mye på anbud? På anleggene er det entreprenører og underentreprenører vi ikke har kontroll på, sa Janina Hortman, leder i Elektropersonalets landsråd.
Strategidirektør Anita Skauge i Jernbaneverket mener noe skyldes økte lønnskostnader for ingeniører og konsulenter, i et marked der kompetanse er etterspurt og prises deretter.
– Det er ikke økonomisk for oss å ha store, tunge maskiner selv. De store firmaene sprer aktiviteten på vannkraft- og veiutbygging og driver rasjonelt, sa Skauge.
Jernbaneverket følger med på regnskapene, og mener marginene for entreprenørene i bransjen ikke er spesielt gode.
Vedlikehold
Jernbaneverket har beregnet at etterslepet på vedlikehold og fornyelse utgjør 17,8 milliarder kroner for den eksisterende infrastrukturen. Det er kostnadene ved å bytte ut alt som er for gammelt nå, medregnet 2015. Fortsatt finnes skinner fra 1901, og på Sørlandsbanen står det kontaktledningsmaster fra 1944. Uten oppgradering blir det ikke bedre punktlighet for operatørene.
Flere saker fra konferansen:
NJFs lederkonferanse:
samlet 120 deltakere og innledere på Storefjell Høyfjellshotell 3. - 5. november
Det er for tidleg å seie noko konkret om når Stortinget vil få seg forelagt ei sak om reform av jernbanesektoren.
Statssekretær John-Ragnar Aarset (H)
NJFs lederkonferanse:
samlet 120 deltakere og innledere på Storefjell Høyfjellshotell 3. - 5. november
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin