JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
DÅRLIG IDÉ: Ingen gode grunner til å selge Flytoget og Baneservice, mener nestleder i LO, Hans Christian Gabrielsen (til venstre). Kåre Wikdahl, Cargo landsrådet (bak) og Kenneth Sandmo fra LO deltok i debatten.

DÅRLIG IDÉ: Ingen gode grunner til å selge Flytoget og Baneservice, mener nestleder i LO, Hans Christian Gabrielsen (til venstre). Kåre Wikdahl, Cargo landsrådet (bak) og Kenneth Sandmo fra LO deltok i debatten.

Øystein Bråthen

NJF er usikre på framtida

Jernbanereformen er utsatt til våren. At den helt sikkert kommer, ble et tema på NJFs lederkonferanse, uten at noen fra regjeringspartiene deltok i debatten.



12.11.2014
12:00
03.11.2015 10:11

oystein.braathen@lomedia.no

Konkrete forslag skulle legges fram som en stortingsmelding i november. Nå er saken utsatt, kanskje til langt utpå våren.

– Det er for tidleg å seie noko konkret om når Stortinget vil få seg forelagt ei sak om reform av jernbanesektoren, men vi kan seie sikkert at det ikkje blir før jul, sier statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet.

Uansett reform har regjeringspartiene varslet konkurranseutsetting av persontrafikken på ni strekninger, og flere andre omfattende endringer. Noen utdyping ut over dette kom ikke, siden samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen meldte avbud. Deretter gjorde stedfortrederen, statssekretær Bård Hoksrud, det samme.

Kjappe

Flere deltakere syntes NSB var veldig raske til å komme med en helt ny modell for jernbane-Norge, en organisering som gjør alt klart for privatisering hvis den settes ut i livet.

– Det er rart at min arbeidsgiver foreslår å privatisere arbeidsplassen. Selve grunnprinsippet er jo at vi jobber sammen, sa Jacob Solgaard, leder i Oslo distrikts konduktørforening.

– NSB ønsker ikke å være en pådriver, men har uttalt at konkurranse kan være nyttig på sikt. Vi mener at da må kvaliteten på infrastrukturen være betraktelig forbedret, og reformen som er varslet må ha «satt seg», sa Erik Røhne, konserndirektør strategi og forretningsutvikling.

LO støtter NJF. Nestleder i LO, Hans Christian Gabrielsen, var en av innlederne. Han oppfatter NSBs modell som en klargjøring for privatisering.

– Jeg er veldig uenig med det de foreslår, og mener det er feil å begynne å splitte opp. Vi har klimaspørsmålet, utfordringene rundt befolkningstetthet rundt storbyene, vi må planlegge knutepunkter for mer effektiv, offentlig transport og ikke minst få mer gods på bane, sa Gabrielsen, som har mer tro på Sveits’ integrerte løsning.

LO er enig i NJFs motstand mot å selge Flytoget og Baneservice.

– Hvem vil kjøpe Flytoget? Det er interessant for utenlandske pensjonsfond og andre typer fond, en kjempeinvestering for utenlandsk kapital, men et meningsløst forslag for norsk samferdsel, var karakteristikken fra Hans Christian Gabrielsen.

Markedspris

Kostnader i store prosjekter, midler som går ut til private, ble også et tema.

– Vi snakker om voldsomme økninger. Av det som bevilges til Jernbaneverket går over 80 prosent ut til private. Har dere vurdert hva det koster å legge ut så mye på anbud? På anleggene er det entreprenører og underentreprenører vi ikke har kontroll på, sa Janina Hortman, leder i Elektropersonalets landsråd.

Strategidirektør Anita Skauge i Jernbaneverket mener noe skyldes økte lønnskostnader for ingeniører og konsulenter, i et marked der kompetanse er etterspurt og prises deretter.

– Det er ikke økonomisk for oss å ha store, tunge maskiner selv. De store firmaene sprer aktiviteten på vannkraft- og veiutbygging og driver rasjonelt, sa Skauge.

Jernbaneverket følger med på regnskapene, og mener marginene for entreprenørene i bransjen ikke er spesielt gode.

Vedlikehold

Jernbaneverket har beregnet at etterslepet på vedlikehold og fornyelse utgjør 17,8 milliarder kroner for den eksisterende infrastrukturen. Det er kostnadene ved å bytte ut alt som er for gammelt nå, medregnet 2015. Fortsatt finnes skinner fra 1901, og på Sørlandsbanen står det kontaktledningsmaster fra 1944. Uten oppgradering blir det ikke bedre punktlighet for operatørene.

Flere saker fra konferansen:

Venter store utfordringer | Nytt ungdomsutvalg

NJFs lederkonferanse:

samlet 120 deltakere og innledere på Storefjell Høyfjellshotell 3. - 5. november

Det er for tidleg å seie noko konkret om når Stortinget vil få seg forelagt ei sak om reform av jernbanesektoren.

Statssekretær John-Ragnar Aarset (H)

12.11.2014
12:00
03.11.2015 10:11

NJFs lederkonferanse:

samlet 120 deltakere og innledere på Storefjell Høyfjellshotell 3. - 5. november




Mest lest

Mennene vil jobbe for å minske frykt for barnevernet i det somaliske miljøet i Skien. F.v: Abdirahman Hasan, Siidali Omar og Abdirahman Hassan Adow.

Mennene vil jobbe for å minske frykt for barnevernet i det somaliske miljøet i Skien. F.v: Abdirahman Hasan, Siidali Omar og Abdirahman Hassan Adow.

Hanna Skotheim

– Det er sykt at somaliere reiser ut av Norge fordi de er redde

Hanna Skotheim

Forsinkelser i utbetalinger

Politiets manglende kunnskap om hva sosialarbeidere gjør, kan få konsekvenser for hjelpen de gir, mener John Kjetil Støle.

Politiets manglende kunnskap om hva sosialarbeidere gjør, kan få konsekvenser for hjelpen de gir, mener John Kjetil Støle.

Erling Slyngstad-Hægeland

I sju år var John Kjetil ute av politiet. Da innså han noe viktig

Debatt

Så klart det går an å bli rammet av inflasjon og rentesjokk uten å gi avkall på fredagskosen, skriver Selma Brodrej.

Så klart det går an å bli rammet av inflasjon og rentesjokk uten å gi avkall på fredagskosen, skriver Selma Brodrej.

Helena Yankovska/Unsplash

Jeg fryder meg over middelklassens økonomiske krise

Elisabeth Thoresen leder AAP-aksjonen og deltar på flere arrangementer for å snakke om saken.

Elisabeth Thoresen leder AAP-aksjonen og deltar på flere arrangementer for å snakke om saken.

Hanna Skotheim

Nav skriver vedtak det er helt umulig å forstå, mener AAP-lederen

HOTELLFØLELSEN: I toppetasjen til IT-bedriften Intility kan de ansatte spise lunsj fra «hotellbuffet» hver dag. Stian Aas er svært fornøyd med tilbudet.

HOTELLFØLELSEN: I toppetasjen til IT-bedriften Intility kan de ansatte spise lunsj fra «hotellbuffet» hver dag. Stian Aas er svært fornøyd med tilbudet.

Sissel M. Rasmussen

Bli med på lunsj i fire ulike bransjer. Forskjellene er enorme

Brian Cliff Olguin

Kristin jobber gratis 240 timer i året for å få vaktplanen til å gå opp

Bredtveit fengsel er dårlig egnet til å ta imot de som sliter mest, hevder både ansatte og eksperter fra en lang rekke fagmiljøer.

Bredtveit fengsel er dårlig egnet til å ta imot de som sliter mest, hevder både ansatte og eksperter fra en lang rekke fagmiljøer.

Eirik Dahl Viggen

Flere fengsles etter selvmordsforsøk. Bak murene blir det bare verre

«Kari» ble utfryst og mobbet av arbeidskollegaene om bord, hvor hun bodde 28 dager i strekk. (Illustrasjonsfoto)

«Kari» ble utfryst og mobbet av arbeidskollegaene om bord, hvor hun bodde 28 dager i strekk. (Illustrasjonsfoto)

Tri Nguyen Dinh

I flere år ble «Kari» trakassert: – Det var helt forferdelig å være på jobb

For snart to år siden opplevde de ansatte ved Nav Årstad at en kollega ble knivdrept på jobb. Her et bilde fra kontoret i dagene etter drapet.

For snart to år siden opplevde de ansatte ved Nav Årstad at en kollega ble knivdrept på jobb. Her et bilde fra kontoret i dagene etter drapet.

Torstein Bøe / NTB

Etter Nav-drapet: 25 ansatte ved kontoret har sluttet hittil i år

Oljearbeideren har jobbet mange år i bransjen før han ble skadet og ufør etter bruk av trange vernesko på en plattform på britisk sokkel. Illustrasjonsfoto er tatt på norsk side.

Oljearbeideren har jobbet mange år i bransjen før han ble skadet og ufør etter bruk av trange vernesko på en plattform på britisk sokkel. Illustrasjonsfoto er tatt på norsk side.

Erlend Angelo

Arbeider ble ufør av for trange vernesko – avvist av Høyesterett

I årets oppgjør økte grunnbeløpet i folketrygden med 7.143 kroner – fra 111.477 kroner til 118.620 kroner fra 1. mai 2023. Det tilsvarer 6,41 prosent.

I årets oppgjør økte grunnbeløpet i folketrygden med 7.143 kroner – fra 111.477 kroner til 118.620 kroner fra 1. mai 2023. Det tilsvarer 6,41 prosent.

Colourbox

SV vil gi mer til trygdede og minstepensjonister. Se hva regjeringa svarer

Avgjørelser i Arbeidsretten er endelige, og kan ikke ankes.

Avgjørelser i Arbeidsretten er endelige, og kan ikke ankes.

Håvard Sæbø

Ble syk etter én dag i ny jobb – nå må kommunen betale sykepenger

Sužinokite, kiek šįmet Norvegijoje didės atlyginimai

Sužinokite, kiek šįmet Norvegijoje didės atlyginimai

Brian Cliff Olguin

Kiek šįmet Norvegijoje didės atlyginimai

Det har vært en klar økning av unge AAP-mottakere med psykiske lidelser de siste ti årene.

Det har vært en klar økning av unge AAP-mottakere med psykiske lidelser de siste ti årene.

Gorm Kallestad / NTB

Tre av fire unge på Nav-ordning har psykiske lidelser

Lønnstyveri er nå ifølge den mest brukte metoden for arbeidslivskriminalitet, ifølge Lars Mamen i Fair Play Bygg.

Lønnstyveri er nå ifølge den mest brukte metoden for arbeidslivskriminalitet, ifølge Lars Mamen i Fair Play Bygg.

Torgny Hasås

Etterlyser straff ved lønnstyveri: – Det er ikke likhet for loven

Morten Eitran (til høyre) har det fint. Arbeidsmandens journalist (til venstre) har det ikke så fint.

Morten Eitran (til høyre) har det fint. Arbeidsmandens journalist (til venstre) har det ikke så fint.

Martin Guttormsen Slørdal

Camilla har ikke kjørt på 10 år. Slik gikk det da hun kjørte opp på nytt

Kommentar

Vi er vitne til en urovekkende utvikling som fagbevegelsen, med LO i spissen, må møte med aktive grep, skriver Kjell Werner.

Vi er vitne til en urovekkende utvikling som fagbevegelsen, med LO i spissen, må møte med aktive grep, skriver Kjell Werner.

Sissel M. Rasmussen

LO-jubel med bitter bismak

Håvard Sæbø

Kimek-ansatte beholder jobben inntil videre

Morten Holm / NTB

Nav tapte rettssak


Flere saker