JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbane:

Norge trenger 25 nye tog i året for å stoppe en togkrise, mener selskapet som eier norske tog

Togparken i Norge blir stadig eldre, og NSB opplever daglig problemer på grunn av gammelt materiell. Selskapet Norske tog mener de behøver 25 nye tog i året.
Illustrasjonsfoto.

Illustrasjonsfoto.

Tormod Ytrehus

– Norske tog trenger 25 nye tog i året så langt vi kan se. Nå haster det å komme i gang med ny stor togkontrakt, sier direktør Øystein Risan i Norske tog, som eier og forvalter tog for utleie til persontogoperatører i Norge.

– Det er kritisk. Vi er utsolgt, vi har ikke mer å gå på. Gamle tog betyr lavere pålitelighet. Det vil si mer forsinkelser og innstillinger, sier Risan til NRK.

p

Han sier han trenger 3 milliarder kroner årlig til å investere i nye tog.

På tog av type 7 på Bergensbanen pågår det nå store ekstraordinære jobber for å holde togene i drift. Togene er mellom 31 og 37 år gamle, og det tar nær tre uker å reparere to vogner.

Lokaltogene som i dag brukes mellom Stavanger og Sandnes, og mellom Lillestrøm og Spikkestad, type 72, må også gjennom en midtlivsoppgradering.

– Når tog stopper oftere, betyr det at de må oftere på verksted, og vi får færre tog til å kjøre passasjerer. Og de vi kjører blir trangere, fullere og det blir mer forsinkelser, sier Åge-Christoffer Lundeby, pressesjef i NSB.

– I tillegg behøves det nye tog til lokaltrafikken, og fjerntogene til Bergen er også klare for utskifting, mener Lundeby.

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) er enig i at det er mye gammelt togmateriell.

– Norske tog kan føle seg trygg på at vi skal fortsette satsing også på togmateriell. Men når de sender ett forslag til eieren sin til 2020-budsjettet, må de forstå at de må vente til det budsjettet kommer før de får svar, sier Dale.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse