Ny frist for buss-aksjon i Trondheim
Det er bare et tidsspørsmål før det skjer en ulykke i Trondheim sentrum, mener sjåførene som kjører der. De krever forbedringer innen onsdag 19. mars. Får de ikke det, velger de en annen rute.
FARLIG KAOS: Hovedverneombudene i fire busselskaper varsler stans i Trondheim sentrum hvis det ikke kommer raske utbedringer.
Nettbuss
Saken oppsummert
oystein.braathen@lomedia.no
Hovedverneombudene i fire selskaper er enige om en hasteliste over utbedringer.
Opprinnelig vedtok de å aksjonere fra 12. mars. Etter et hastemøte, ble fristen utvidet med en uke.
Kaoset fører til at fotgjengere løper innimellom bussene. Situasjonen i de aktuelle sentrumsgatene beskrives som meget alvorlig, og det rammer arbeidsmiljøet når sjåførene hele tiden frykter å kjøre på noen.
Mindre uhell med skader på karosseri har det vært flere av.
*Les også: Stanser bussene i protest
Må flyttes
Verneombudene har sendt brev til ledelsen i selskapene. I tillegg har Arbeidstilsynet og Atb, som er ansvarlig for ruteplanleggingen i Sør-Trøndelag, mottatt brevet.
Situasjonen i de aktuelle gatene betegnes som meget alvorlig og går ut over arbeidsmiljøet.
– Arbeidsgiveren eier problemet og er derfor også pliktig til å løse det. Så får de henvende seg til Atb og andre aktører, sier hovedverneombud Harald Sehm i Nettbuss.
Kravet er at rutekjøringen til distriktene må få andre holdeplasser.
Enige
Det er verneombudene i Nettbuss, Trønderbilene, Boreal og Tide som står sammen bak varselet.
Stansingsretten kan tas i bruk om det er «umiddelbar fare for arbeidstakernes liv eller helse, og faren ikke kan avverges på annen måte». Da må Arbeidstilsynet ta stilling til om arbeidet kan fortsette eller ikke.
En stans vil ramme store deler av busstrafikken i distriktet.
I møter mellom partene har det kommet fram forslag til hva som kan gjøres framover, men sjåførene mener omleggingen må skje raskt.
Tett trafikk
I morgenrushet passerer 220 busser det aktuelle krysset, mens snittet på dagtid er 120 per time.
Holdeplassen har rundt 12.000 påstigende passasjerer på en hverdag.
På hastelisten står bedre merking og skilting, oppgradering av belysningen og at alt annet enn kollektivtrafikk må bort.

Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Nå: 0 stillingsannonser