JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
LYSPUNKT I KRISEN: Selv om mange sjåfører er, og vil bli, permittert, er det noen lyspunkter. Finn Arne Solberg, hovedtillitsvalgt i Vy Buss, sier det flere steder er bedre samarbeid mellom lokalt tillitsvalgte og ledelsen enn på mange år.

LYSPUNKT I KRISEN: Selv om mange sjåfører er, og vil bli, permittert, er det noen lyspunkter. Finn Arne Solberg, hovedtillitsvalgt i Vy Buss, sier det flere steder er bedre samarbeid mellom lokalt tillitsvalgte og ledelsen enn på mange år.

Morten Hansen

Koronaviruset

Permitteringene øker: – En krise for mange av bussjåførene

Skolebussene står mens ekspress-, fly- og shuttle­busser har svært få avganger. Bussbransjen opplever, i likhet med veldig mange andre, turbulente tider.



31.03.2020
11:46
21.08.2023 17:00

morten.hansen@lomedia.no

Mange bussjåfører er permittert - eller har fått varsel om permittering. Noen har blitt smittet av korona, mens noen frykter at de ved å gjøre jobben sin, risikerer å bli smittet.

– Dette er en krise som mange av sjåførene og de andre ansatte i busselskapene merker på kroppen, sier Finn Arne Solberg, hovedtillitsvalgt i Vy Byss.

Får fram fornuften

Samtidig ser han lyspunkter. Samarbeidet mellom ledelse og tillitsvalgte enkelte steder karakteriserer han som vesentlig bedre enn på mange år.

p

– Særlig ser vi dette lokalt. Det virker som om krisa får fram fornuften. Blant annet prøver vi å få til rullerende permitteringer noen steder. Når karensdagene er blitt færre, lar det seg gjøre. Det gjør at belastningen på den enkelte sjåfør blir mindre, sier Solberg.

Tveegget sverd

Han og de andre tillitsvalgte i selskapet advarer imidlertid mot at permitteringsverktøyet blir tatt for raskt i bruk.

Kollektivtransporten er karakterisert som en kritisk funksjon av myndighetene. Bussene må gå for blant annet å få helsepersonell på jobb.

Solberg er redd for at selskapene kan ende opp med for få sjåfører på jobb.

– Det er et tveegget sverd. Det er et stort behov for å permittere folk. Samtidig vet vi at sjåførene er utsatt for å bli syke – de er i mye kontakt med folk. Øker sykefraværet brått, og mange er permitterte, vil bussene stå, påpeker Solberg.

Opptrer fornuftig

Han forteller at han og de andre tillitsvalgte i Vy jobber mye for å svare på spørsmål fra medlemmene.

p

– Det er til tider døgnkontinuerlig drift. Dette er nytt for oss alle. Men jeg synes de tillitsvalgte opptrer fornuftig, sier Solberg.

Kritisk til oppdragsgiver

Selv om den hovedtillitsvalgte skryter av samarbeidet med arbeidsgiver, må han innrømme at det ikke fungerer like bra med oppdragsgiver alle steder.

Solberg mener noen av kollektivselskapene, som er helt eller delvis eid av fylkeskommunene, opptrer som om de ikke bryr seg om at det er mennesker som kjører bussrutene. Han bruker Kolumbus i Rogaland som et eksempel:

Skrekk-eksempel i Rogaland

Sten-Hugo Tønnessen er tillitsvalgt for bussjåførene som kjører for Vy Buss i Sandnes i Rogaland. Fredag fikk selskapet beskjed om at skolekjøringen var borte. På søndag kom beskjeden om at de gikk fra normal produksjon til sommerkjøring.

– Allerede i helgen lå det informasjon til kundene på hjemmesiden til Kolumbus, om at det var sommerruter. Det var før noen av sjåførene hadde fått beskjed. I en situasjon med mye usikkerhet og utrygghet, blir det ikke bedre av at du ikke vet hva som skjer med jobben din, slår Tønnesen fast.

KRITISK TIL OPPDRAGSGIVER: Sten-Hugo Tønnessen forteller om et godt samarbeid med Vy Buss lokalt. Han er ikke like imponert over det fylkeskommunale trafikkselskapet Kolumbus.

KRITISK TIL OPPDRAGSGIVER: Sten-Hugo Tønnessen forteller om et godt samarbeid med Vy Buss lokalt. Han er ikke like imponert over det fylkeskommunale trafikkselskapet Kolumbus.

Morten Hansen

Godt samarbeid

Han berømmer Vy lokalt for hvordan de har opptrådt, selv om det har vært utfordrende med alle permitteringene.

p

– Men det går an å få til løsninger som alle parter kan leve med, med tanke på situasjonen vi er i. Avdelingslederen her har samarbeidet med de tillitsvalgte. Vy lokalt har gjort alt etter boka, sier Tønnessen.

Mange permitterte

Finn Arne Solberg, som sitter med god oversikt over situasjonen for alle sjåførene i VY Buss, konstaterer at flere kommer etter Rogaland.

– Det vil komme massive permitteringsrunder landet rundt. Det sitter tillitsvalgte i drøftingsmøter flere steder. Det ser rett og slett ikke lyst ut, sier Solberg.

Slik svarer Kolumbus:

Grethe Skundberg, kommunikasjonssjef Kolumbus, skriver i en epost at det er en spesiell situasjon hvor selskapet til enhver tid forsøker å løse det som dukker opp. Hun skriver videre at en av operatørene til Kolumbus ikke klarte å nok sjåfører.

p

– Over 60 av deres ansatte fikk karantene – noe som raskt resulterte i svært mange avlyste avganger. I samråd med operatøren besluttet vi som sagt å gå over til sommerproduksjon. Det er problematisk å gå over til sommerproduksjon i bare deler fylket, sier Skundberg.

Informerte de reisende

Hun påpeker at Kolumbus valgte å kjøre skoleruter fredag 13. mars til tross for at myndighetene torsdag 12. mars besluttet å stenge alle skoler og barnehager.

– Dette ble gjort for å få til en god overgang og informasjonsflyt til alle inkludert sjåførene, sier Skundberg.

For å sikre at de reisende skulle kunne planlegge, og ha oversikt over hvilke ruter som gikk, så Kolumbus seg nødt til å informere i sine egne kanaler.

– Vi forventer samtidig at våre operatører informerer sine egne, skriver Skundberg.

Øker sykefraværet brått, og mange er permitterte, vil
bussene stå.

Finn Arne Solberg, hovedtillitsvalgt i Vy Byss.

31.03.2020
11:46
21.08.2023 17:00



Mest lest

Privat

To timer etter at de kjørte sammen, fikk han beskjed om at kollegaen var død

KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.

KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.

Erlend Tro Klette

Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb

Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.

Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.

Jogvan H. Gardar/privat

Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet

– Jeg føler meg overveldet. jeg er så glad for at noen forstår hvor viktig dette er. Ikke bare for meg, men for alle Navs flere millioner brukere, sier Janne Cecilie Thorenfeldt. Hun har møtt arbeidsgiver Nav i retten i flere runder. Nå håper hun menneskerettsdomstolen i Strasbourg kan dømme på en måte som styrker personvernet for alle Navs brukere.

– Jeg føler meg overveldet. jeg er så glad for at noen forstår hvor viktig dette er. Ikke bare for meg, men for alle Navs flere millioner brukere, sier Janne Cecilie Thorenfeldt. Hun har møtt arbeidsgiver Nav i retten i flere runder. Nå håper hun menneskerettsdomstolen i Strasbourg kan dømme på en måte som styrker personvernet for alle Navs brukere.

Ole Palmstrøm

Janne Cecilie tar kampen til Strasbourg: – Viktig for alle Nav-brukere

Debatt

Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)

Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)

AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar

Gruppesamtalene i ND-programmet var mye bedre enn ventet, synes «Trond» (53), som veteran følte han at han hadde noe å bidra med.

Gruppesamtalene i ND-programmet var mye bedre enn ventet, synes «Trond» (53), som veteran følte han at han hadde noe å bidra med.

Eirik Dahl Viggen

«Trond» (53) har vært i fengsel store deler av livet. Nå prøver han å komme seg opp av grøfta

LEILIGHETER STÅR TOMME: – Et premiss for å lage serien var at jeg ikke skulle ta en leilighet fra noen som trengte den. Men flere toromsleiligheter sto tomme, og jeg fikk høre at det var fordi folk ikke hadde råd, sier Petter Nyquist.

LEILIGHETER STÅR TOMME: – Et premiss for å lage serien var at jeg ikke skulle ta en leilighet fra noen som trengte den. Men flere toromsleiligheter sto tomme, og jeg fikk høre at det var fordi folk ikke hadde råd, sier Petter Nyquist.

Teddy TV/TV 2

«Petter Uteligger» flyttet inn i kommunal bolig: – Det provoserte meg noe jævlig

STENGT: Torggata er et av områdene som kan bli søndagsåpent om Høyre får det som de vil i Oslo.

STENGT: Torggata er et av områdene som kan bli søndagsåpent om Høyre får det som de vil i Oslo.

Jonas Fagereng Jacobsen

Frykter flere søndagsåpne butikker etter valget: – Kan endre hele det norske arbeidslivet

Norge er dømt i 23 barnevernssaker i Menneskerettsdomstolen i nyere tid. Torsdag faller dom i ytterligere 12 norske barnevernssaker i domstolen i Strasbourg.

Norge er dømt i 23 barnevernssaker i Menneskerettsdomstolen i nyere tid. Torsdag faller dom i ytterligere 12 norske barnevernssaker i domstolen i Strasbourg.

Roy Ervin Solstad

Norge dømt i ni nye barnevernssaker

– Det var helt jævlig. Det er ille å tenke tilbake på det, den arbeidsdagen jeg trodde jeg skulle dø i Paxster'n, sier postbud og plasstillitsvalgt Roy ArneSkjellhaug foran den lille postbilen.

– Det var helt jævlig. Det er ille å tenke tilbake på det, den arbeidsdagen jeg trodde jeg skulle dø i Paxster'n, sier postbud og plasstillitsvalgt Roy ArneSkjellhaug foran den lille postbilen.

Alf Ragnar Olsen

Roy Arne ble fanget mellom betongvegg og trailer: – Trodde jeg skulle dø

Jack Narve Sæther (t.v.), leder for Fellesforbundets transportavdeling i Møre og Romsdal, Mons-Ivar Mjelde er fylkespolitiker i Buskerud for Ap, Ingvild Denut (t.h.), stilte som ordførerkandidat for Ap i Randaberg kommune.

Jack Narve Sæther (t.v.), leder for Fellesforbundets transportavdeling i Møre og Romsdal, Mons-Ivar Mjelde er fylkespolitiker i Buskerud for Ap, Ingvild Denut (t.h.), stilte som ordførerkandidat for Ap i Randaberg kommune.

Morten Hansen, Roy Ervin Solstad, Ole Palmstrøm

Ap-kandidater på grasrotnivå krever ryddesjau

Debatt

Politikere må komme på Nav oftere. De må snakke med oss sosialarbeidere, skriver Julian Slettaøien. Hun reagerer på at ikke de enslig aleneboende får mer hjelp.

Politikere må komme på Nav oftere. De må snakke med oss sosialarbeidere, skriver Julian Slettaøien. Hun reagerer på at ikke de enslig aleneboende får mer hjelp.

Hanna Skotheim

Politikere må komme på Nav oftere. De må snakke med oss

FANT TONEN: Mia Mari ble den vennen May Liz trengte for å føle seg trygg da hun skulle sone dommen på Ravneberget. De bruker mye av dagne på å snakke og henge sammen.

FANT TONEN: Mia Mari ble den vennen May Liz trengte for å føle seg trygg da hun skulle sone dommen på Ravneberget. De bruker mye av dagne på å snakke og henge sammen.

Brian Cliff Olguin

– Man har tenkt at det er så få kvinner i fengsel, så de har blitt glemt

OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.

OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.

Colourbox.com

Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte

Debatt

Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.

Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.

Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no

Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller

Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget. 

Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget. 

Arkivfoto: Leif Martin Kirknes

Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag

– På lang sikt er jeg optimist. Kjeltringene i bransjen må tape. Noe annet mål enn det kan vi ikke ha, sier Dag Arne Guttormsen, tillitsvalgt i Fellesforbundet for turbilsjåførene til Tide.

– På lang sikt er jeg optimist. Kjeltringene i bransjen må tape. Noe annet mål enn det kan vi ikke ha, sier Dag Arne Guttormsen, tillitsvalgt i Fellesforbundet for turbilsjåførene til Tide.

Erlend Tro Klette

Svake norske regler drar kriminelle turbiloperatører til landet, advarer sjåfør

Kronikk

Arbeiderpartiet og LO trenger en «grunnlagskommisjon», skriver Torgeir E. Fjærtoft.

Arbeiderpartiet og LO trenger en «grunnlagskommisjon», skriver Torgeir E. Fjærtoft.

Ole Palmstrøm

«Markedet» er en illusjon. Vi trenger nå politisk styring

Roy Ervin Solstad

Langtransportsjåfører har dårligere reisegodtgjørelse enn andre

KANDIDAT: Steffen Høiland fra Sauda er ufaglært industriarbeider, avdelingsleder og sitter i forbundsstyret i Fellesforbundet. Blir det opprykk til ledelsen under landsmmøtet i oktober?

KANDIDAT: Steffen Høiland fra Sauda er ufaglært industriarbeider, avdelingsleder og sitter i forbundsstyret i Fellesforbundet. Blir det opprykk til ledelsen under landsmmøtet i oktober?

Leif Martin Kirknes

Tunge røster krever Steffen Høiland inn i Fellesforbundets ledelse


Flere saker