JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
LYSPUNKT I KRISEN: Selv om mange sjåfører er, og vil bli, permittert, er det noen lyspunkter. Finn Arne Solberg, hovedtillitsvalgt i Vy Buss, sier det flere steder er bedre samarbeid mellom lokalt tillitsvalgte og ledelsen enn på mange år.

LYSPUNKT I KRISEN: Selv om mange sjåfører er, og vil bli, permittert, er det noen lyspunkter. Finn Arne Solberg, hovedtillitsvalgt i Vy Buss, sier det flere steder er bedre samarbeid mellom lokalt tillitsvalgte og ledelsen enn på mange år.

Morten Hansen

Koronaviruset

Permitteringene øker: – En krise for mange av bussjåførene

Skolebussene står mens ekspress-, fly- og shuttle­busser har svært få avganger. Bussbransjen opplever, i likhet med veldig mange andre, turbulente tider.



31.03.2020
11:46
31.03.2020 11:46

morten.hansen@lomedia.no

Mange bussjåfører er permittert - eller har fått varsel om permittering. Noen har blitt smittet av korona, mens noen frykter at de ved å gjøre jobben sin, risikerer å bli smittet.

– Dette er en krise som mange av sjåførene og de andre ansatte i busselskapene merker på kroppen, sier Finn Arne Solberg, hovedtillitsvalgt i Vy Byss.

Får fram fornuften

Samtidig ser han lyspunkter. Samarbeidet mellom ledelse og tillitsvalgte enkelte steder karakteriserer han som vesentlig bedre enn på mange år.

p

– Særlig ser vi dette lokalt. Det virker som om krisa får fram fornuften. Blant annet prøver vi å få til rullerende permitteringer noen steder. Når karensdagene er blitt færre, lar det seg gjøre. Det gjør at belastningen på den enkelte sjåfør blir mindre, sier Solberg.

Tveegget sverd

Han og de andre tillitsvalgte i selskapet advarer imidlertid mot at permitteringsverktøyet blir tatt for raskt i bruk.

Kollektivtransporten er karakterisert som en kritisk funksjon av myndighetene. Bussene må gå for blant annet å få helsepersonell på jobb.

Solberg er redd for at selskapene kan ende opp med for få sjåfører på jobb.

– Det er et tveegget sverd. Det er et stort behov for å permittere folk. Samtidig vet vi at sjåførene er utsatt for å bli syke – de er i mye kontakt med folk. Øker sykefraværet brått, og mange er permitterte, vil bussene stå, påpeker Solberg.

Opptrer fornuftig

Han forteller at han og de andre tillitsvalgte i Vy jobber mye for å svare på spørsmål fra medlemmene.

p

– Det er til tider døgnkontinuerlig drift. Dette er nytt for oss alle. Men jeg synes de tillitsvalgte opptrer fornuftig, sier Solberg.

Kritisk til oppdragsgiver

Selv om den hovedtillitsvalgte skryter av samarbeidet med arbeidsgiver, må han innrømme at det ikke fungerer like bra med oppdragsgiver alle steder.

Solberg mener noen av kollektivselskapene, som er helt eller delvis eid av fylkeskommunene, opptrer som om de ikke bryr seg om at det er mennesker som kjører bussrutene. Han bruker Kolumbus i Rogaland som et eksempel:

Skrekk-eksempel i Rogaland

Sten-Hugo Tønnessen er tillitsvalgt for bussjåførene som kjører for Vy Buss i Sandnes i Rogaland. Fredag fikk selskapet beskjed om at skolekjøringen var borte. På søndag kom beskjeden om at de gikk fra normal produksjon til sommerkjøring.

– Allerede i helgen lå det informasjon til kundene på hjemmesiden til Kolumbus, om at det var sommerruter. Det var før noen av sjåførene hadde fått beskjed. I en situasjon med mye usikkerhet og utrygghet, blir det ikke bedre av at du ikke vet hva som skjer med jobben din, slår Tønnesen fast.

KRITISK TIL OPPDRAGSGIVER: Sten-Hugo Tønnessen forteller om et godt samarbeid med Vy Buss lokalt. Han er ikke like imponert over det fylkeskommunale trafikkselskapet Kolumbus.

KRITISK TIL OPPDRAGSGIVER: Sten-Hugo Tønnessen forteller om et godt samarbeid med Vy Buss lokalt. Han er ikke like imponert over det fylkeskommunale trafikkselskapet Kolumbus.

Morten Hansen

Godt samarbeid

Han berømmer Vy lokalt for hvordan de har opptrådt, selv om det har vært utfordrende med alle permitteringene.

p

– Men det går an å få til løsninger som alle parter kan leve med, med tanke på situasjonen vi er i. Avdelingslederen her har samarbeidet med de tillitsvalgte. Vy lokalt har gjort alt etter boka, sier Tønnessen.

Mange permitterte

Finn Arne Solberg, som sitter med god oversikt over situasjonen for alle sjåførene i VY Buss, konstaterer at flere kommer etter Rogaland.

– Det vil komme massive permitteringsrunder landet rundt. Det sitter tillitsvalgte i drøftingsmøter flere steder. Det ser rett og slett ikke lyst ut, sier Solberg.

Slik svarer Kolumbus:

Grethe Skundberg, kommunikasjonssjef Kolumbus, skriver i en epost at det er en spesiell situasjon hvor selskapet til enhver tid forsøker å løse det som dukker opp. Hun skriver videre at en av operatørene til Kolumbus ikke klarte å nok sjåfører.

p

– Over 60 av deres ansatte fikk karantene – noe som raskt resulterte i svært mange avlyste avganger. I samråd med operatøren besluttet vi som sagt å gå over til sommerproduksjon. Det er problematisk å gå over til sommerproduksjon i bare deler fylket, sier Skundberg.

Informerte de reisende

Hun påpeker at Kolumbus valgte å kjøre skoleruter fredag 13. mars til tross for at myndighetene torsdag 12. mars besluttet å stenge alle skoler og barnehager.

– Dette ble gjort for å få til en god overgang og informasjonsflyt til alle inkludert sjåførene, sier Skundberg.

For å sikre at de reisende skulle kunne planlegge, og ha oversikt over hvilke ruter som gikk, så Kolumbus seg nødt til å informere i sine egne kanaler.

– Vi forventer samtidig at våre operatører informerer sine egne, skriver Skundberg.

Øker sykefraværet brått, og mange er permitterte, vil
bussene stå.

Finn Arne Solberg, hovedtillitsvalgt i Vy Byss.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
31.03.2020
11:46
31.03.2020 11:46



Mest lest

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

Håvard Sæbø

Maler slo arbeidsgiveren konkurs da han ikke fikk 22.000 kroner i feriepenger

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierne vraker årets lønnsoppgjør. Nå øker streikefaren

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

350.000 dagpengemottakere kan gå glipp av feriepenger neste år

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

Brian Cliff Olguin

Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet skal vekk

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

Colourbox

Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven, mener LO

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Jan-Erik Østlie

Det vil føles urettferdig hvis sykepleierne får mer enn andre, mener FO-lederen

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekterne kun fått seks kroner ekstra for å jobbe natt og helg

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

Nordic Choice Hotels

Hotellansatte må jobbe i 15 år for å tjene like mye som sjefen gjør på ett år

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

colourbox.com

«Billig-fagforening» vil nå unge: Har ingen tariffavtaler og tror ikke på streik

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Siv Jensen

Siv Jensen

Jan-Erik Østlie

Siv Jensen mener LO misbruker bistandspenger

Debatt

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

For min del, som permittert vekter siden midten av mars, blir jeg forbannet av dette

Leif Martin Kirknes

Elektrobransjen frykter A- og B-lag blant lærlinger

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Leif Martin Kirknes

Datoen er satt: Dette kan bli første streikedag for sykepleierne og lærerne

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

Håvard Sæbø

Magnus (20) er bussjåfør. Han håper det blir ny streik


Flere saker