Populært å ta fagbrev blant bussjåfører i Østfold
Bussjåfører i Østfold setter seg på skolebenken med støtte fra NJF-foreningen og LO Stat. Å heve kompetansen krever egeninnsats og avsluttes med eksamen.
GODT TILBUD: Medlemmer får stipend fra foreningen og LO Stat når de tar fagbrev som bussjåfør. Fra venstre Jan-Erik Kristiansen i AOF Østfold, Hege Nydal, Jan Petter Yven og Knut-Erik Thorbjørnsen.
Øystein Bråthen
oystein.braathen@lomedia.no
Utdanningen kombineres med jobben. Deltakerne har 80 timer med undervisning i klasserom. Resten foregår som selvstudie over internett, der elevene logger seg inn og har kontakt med lærerne. AOF har utviklet tilbudet.
• – SV så verdien av å få meg, med min bakgrunn, inn på Stortinget. Det tror jeg ikke Ap ville gjort
– Jeg jobber mye kveld, og det er ikke alltid like lett å lese på dagtid før du skal kjøre. Da er det tryggere å delta sammen med andre. Vi diskuterte mye i klassen, forteller Hege Nydal, som er økonomiansvarlig i NJFs Nettbuss-forening i Østfold.
Å få endret arbeidstida de gangene det var nødvendig med tilpasninger, gikk greit for henne.
Ordningen med stipend stiller krav om minst 80 timer undervisning.
– Dessuten har noen av medlemmene våre lese- og skrivevansker, andre kan ha liten erfaring i bruk av pc. Da er det lettere å møte i et klasserom, sier klubbleder i Sarpsborg, Jan Petter Yven.
Resultater
Fagbrevet gir uttelling på lønnen. Da må det stilles krav.
– Blir du en bedre sjåfør, eller er dette kun en utgift for arbeidsgiver? Du kan bli mer bevisst på jobben din, få vekk uvørenhet og dårlige rutiner, mener Knut-Erik Thorbjørnsen, foreningsleder i Bilpersonalets avdeling i Østfold.
Opplæringen kan gjøre den enkelte mer oppmerksom, bidra til å unngå småskader på bussene og penere kjøring: Ikke brå bremsing eller harde tråkk på gassen.
– I min klasse diskuterte vi mye. Der ble det noen holdningsendringer, forteller Nydal.
– Dette er en vinn-vinn situasjon. Nettbuss får bedre kompetanse blant sine sjåfører, og vi får økt lønn med fagbrevet, sier klubbleder Yven.
• Norge trenger 1.000 nye bussjåfører årlig
Stor oppslutning
Under en tidligere eksamen deltok 30 som tok AOFs opplegg. Samtidig gikk 24 kandidater opp gjennom den fylkeskommunale opplæringsordningen.
– Jeg lurte litt på om det gikk busser i det hele tatt den dagen, kommenterer Jan-Erik Kristiansen, kompetanserådgiver i AOF Østfold.
Han har lagt opp dette tilbudet for sjåfører med lang praktisk erfaring som ønsker formell kompetanse. Kristiansen sørger også for lærekrefter og at de har lokaler til samlingene.
– Det ordnet seg med rutekjøringen under eksamen, men det var ikke like lett å gi alle fri til en lesedag i forkant, sier Hege Nydal.
Krevende
Eksamen arrangeres to ganger i året, i juni og desember. Neste pulje består av 40 deltakere, der over 30 er NJF-medlemmer. Ti av disse møter i Halden. De jobber til klokken 18, undervisningen starter en halv time senere.
– Vi må få en oversikt over hvor mange som er igjen av våre medlemmer. Foreningen må vurdere om vi har økonomi til å gi like mye i stipend framover – vi kan ikke tømme kassa, sier økonomiansvarlig Nydal.
I Fredrikstad har NJF 60 medlemmer, Sarpsborg-klubben over 100.
• Bussjåfør Turid må velge mellom å spise eller gå på do i pausene
To stipend
Kostnaden ved å delta er 12 500 kroner. Østfold-foreningen støtter med 3000 kroner, LO Stat bidrar med 6000. Det gir 3500 i egenandel. Siden bussbransjeavtalen sier at fagbrev gir rett til lønnstillegg er det tjent raskt inn igjen.
– Vi får ofte spørsmål om hva kontingenten går til. Da er det fint å kunne svare at vi bruker penger på å gi medlemmene et godt tilbud, sier foreningsleder Thorbjørnsen.
Kurset ble utviklet i samarbeid med AOF Østfold. Kravet for å få refundert utlegget er å møte til eksamen der de må gå opp som privatister. De har ikke krav om å bestå.
– Vi har hatt noen diskusjoner om dette er rettferdig, og kom til at da har de i hvert fall gjort sitt gjennom å møte til prøven, forteller Thorbjørnsen.
Når kravene om refusjon kommer inn, viser det seg samtidig at veldig mange får svært gode karakterer.
Fylte et behov
Tilbudet startet med de som hadde ordinære rettigheter til videregående opplæring. Så dukket det opp behov som ikke dekkes av det offentlige. Det kan være noen som har benyttet retten til videregående opplæring i andre fag, eller ansatte fra andre land som ikke har opparbeidet seg denne rettigheten. Blant sjåførene i Fredrikstad er det 24 nasjonaliteter.
– Jeg har gått på videregående flere ganger, og hadde ikke rett på mer opplæring den veien. Jeg hadde heller ikke hatt råd til å betale alt selv, så dette er en god ordning for dem det gjelder, sier Nydal.
Undervisningen ble utviklet fordi det kom fram at en del har liten erfaring med pc. Da ble det vanskelig å bruke AOFs digitale «klasserom» på internett, Acampus. Der kommuniserer lærere og elever.
– Du logger deg inn for å levere oppgaver underveis. Du får veldig nyttige tilbakemeldinger. Samtidig fikk jeg mye ut av å diskutere oppgaveløsning med andre på samlingene. Jeg hadde ikke formulert meg på samme måte under eksamen hvis jeg ikke hadde deltatt der, sier Hege Nydal.
Lokalt tilbud
NJF-foreningen startet med voksne som har ordinær rett på videregående opplæring fra året de fyller 25 år - lovfestet rett for voksne.
Gir mulighet til å oppnå yrkes- eller studiekompetanse.
Da kom det fram et behov for de som kan ha brukt opp rettigheten på annen utdanning.
Utviklet kurstilbud i samarbeid med AOF i Østfold.
Organisert som selvstudie kombinert med klasseromsundervisning.
Stipend fra NJF-foreningen og LO Stat.
Dette er en vinn-vinn situasjon.
Jan Petter Yven, Sarpsborg-klubben
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.
Flere saker
Lokalt tilbud
NJF-foreningen startet med voksne som har ordinær rett på videregående opplæring fra året de fyller 25 år - lovfestet rett for voksne.
Gir mulighet til å oppnå yrkes- eller studiekompetanse.
Da kom det fram et behov for de som kan ha brukt opp rettigheten på annen utdanning.
Utviklet kurstilbud i samarbeid med AOF i Østfold.
Organisert som selvstudie kombinert med klasseromsundervisning.
Stipend fra NJF-foreningen og LO Stat.