JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
VANSKELIGERE: Hvordan går det med persontrafikk og turisme når godstrafikken legges ned, spør Jane Brekkhus Sæthre.

VANSKELIGERE: Hvordan går det med persontrafikk og turisme når godstrafikken legges ned, spør Jane Brekkhus Sæthre.

Jernbaneverket

Raumabanen er ulønnsom – i forhold til hva?




06.12.2013
12:00
03.12.2013 14:49

Styret i Cargonet besluttet i går, mot de personalvalgtes stemmer, å legge ned tilbudet på Raumabanen. Stikk i strid med politiske målsetninger om overføring av mer gods fra vei til bane og sjø. Næringslivet vil ikke binde seg til faste volumer på toget, og CargoNet har hatt en kostnadskrevende produksjon på en strekning som består av flere fordyrende elementer. Næringslivet i det geografiske området rundt Ålesund og Molde bruker bil inn til Åndalsnes, deretter omlasting til tog. Togframføringen krever diesellokomotiv hele veien, eller lokomotivbytte, da Raumabanen ikke er elektrifisert. Det er ikke mangel på godsmengder, men en ustabil infrastruktur som byr på forsinkelser og uforutsigbarhet for kundene. CargoNet har i flere år kjørt på lave marginer på strekningen. I sin desperasjon over sviktende volum, hardere konkurranse fra bil og andre togoperatører, har de valgt sitt første offer, en Raumabane uten godstog.

Vi stiller spørsmål ved flere forhold. Kan en Raumabane uten godstog forsvares videreført for persontrafikk og turisme? Vil det bli stilt spørsmål til drift av banen i forhold til nytte? Det er bred politisk enighet om at godstrafikk på jernbane er fornuftig. Toget er miljøvennlig, forhindrer ulykker på norske veier, har stor kapasitet, bidrar til gode logistikkløsninger, da varene enten skal sydover til Europa, eller inn i togoperatørenes øvrige nett i Norge. Endrede rammebetingelser, også i form av kabotasjekjøring til langt lavere priser enn hva togoperatørene kan produsere for, har ført til bortfall av godstrafikk på jernbane de siste årene. Dette til tross for at godstrafikk på jernbanen er deregulert, og det er åpnet for full konkurranse. EU har uttalt at markedet er den beste regulator i togmarkedet. De såkalt bakoverlente jernbaneselskapene var ikke i stand til å tilpasse seg nye krav og økt fleksibilitet. Et fåtall nye operatører klorer seg fast, men det er svært lave marginer i bransjen, og status er at uten tilførsel av kapital av idealistiske private investorer, eller statlige overføringer, er bransjen ikke levedyktig.

Det må tas grep nå. Hvilke virkemidler kan være aktuelle? Transportører som velger kombinerte løsninger, bør premieres med avgiftsfritak. Den uforutsigbare infrastrukturen, som følge av mer ekstremvær, og enkeltsporet drift på et delvis overbelastet nett, hvor persontrafikken til enhver tid har forrang, bør kvalifisere til garantier til transportørene ved ikke planlagte driftsavvik. Ved mindre tiltak i infrastrukturen, som fjerning av usikrede planoverganger, lengre og flere krysningsspor, hadde vi fått en mer robust jernbane og eliminert flere forsinkelsestimer. Det er helt urimelig at vedlikehold og tilpasninger som vil gagne godstrafikken på strekninger hvor toget er konkurransedyktig, mellom de store byene i Norge, ikke gjennomføres. Det er stort etterslep på planer som vil gagne næringslivets transportbehov.

Østlandsområdet står overfor en befolkningsvekst som krever nye investeringer for å frakte folk til og fra jobb og skole. Dette er det politisk enighet om, og toget kan frakte mange passasjerer samtidig på en miljøvennlig og effektiv måte. Det er derimot ikke samfunnsøkonomisk forsvarlig at denne utbyggingen og fornyingen skal ta all fokus bort fra det øvrige nettet, som spesielt godstrafikken lider av.

Europaforbindelsen ble utstemt først, i går var det Raumabanen sin tur. Når konsernsjefen i NSB anbefaler at CargoNet skal slutte å kjøre gods på Raumabanen, og regjeringen gir grønt lys, ut fra en kommersiell vurdering, lurer vi ansatte på hva som blir neste nedleggelse. Mange enkeltsporede banestrekninger er sulteforet på vedlikehold, oppgradering og forlengelse av krysningsspor. Dette rammer ikke bare godstrafikken men også regiontogene. La ikke planer om omorganiseringer, nye selskaper og populistiske utspill om anbudspakker og konkurranseutsetting overskygge at jernbanen i Norge er en samfunnsøkonomisk, robust og miljøvennlig transportform. Min påstand er at den også ligger i verdensklasse når det gjelder leveranser i forhold til en infrastruktur som ikke kan betegnes som verken moderne eller funksjonell.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
06.12.2013
12:00
03.12.2013 14:49



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Leif Martin Kirknes

Nå skal det svi mer å si opp jobben

Venstresida i norsk politikk må våge å ta oljedebatten, seier Alf Holmelid (SV).

Venstresida i norsk politikk må våge å ta oljedebatten, seier Alf Holmelid (SV).

Håvard Sæbø

Ansatte i oljeservice får ny lønn. Her er resultatet

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Leif Martin Kirknes

Datoen er satt: Dette kan bli første streikedag for sykepleierne og lærerne

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

Martin Guttormsen Slørdal

– Hvert år har vi elever som sier at «dere berga livet mitt»

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

STØTTE: SV-leder Audun Lysbakken (til høyre) tok seg tid til å dra på Youngstorget for å snakke med streikende vektere torsdag. Her er han i prat med hovedtillitsvalgt i Securitas, Robert Ball (til venstre), og forbundssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund, Terje Mikkelsen.

STØTTE: SV-leder Audun Lysbakken (til høyre) tok seg tid til å dra på Youngstorget for å snakke med streikende vektere torsdag. Her er han i prat med hovedtillitsvalgt i Securitas, Robert Ball (til venstre), og forbundssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund, Terje Mikkelsen.

Jan-Erik Østlie

Midt i streiken har to store vaktselskaper permittert sine hovedtillitsvalgte: – Rystende

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte


Flere saker