JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nye dobbeltspor og strøm i stedet for diesel:

Så mye vil regjeringen bruke på jernbanen i 2020

Arbeidet med å elektrifisere toglinjer i Trøndelag settes i gang i 2020. Nye dobbeltspor skal bygges ved Mjøsa, men i Sarpsborg henger planene i en tynn tråd.
100 millioner kroner er satt av for å starte arbeidet med å gjøre deler av Trønderbanen og Meråkerbanen elektrisk.

100 millioner kroner er satt av for å starte arbeidet med å gjøre deler av Trønderbanen og Meråkerbanen elektrisk.

Bjørn A. Grimstad

Budsjettet til Jernbanedirektoratet øker med 1,1 milliarder kroner neste år, 4,5 prosent mer enn i år, og totalt settes det av 26,8 milliarder kroner til jernbane i 2020. Mye av pengene går til store prosjekter som alt er under bygging, blant annet Follobanen, som blir nesten 6 milliarder dyrere enn først beregnet.

p

Men det settes også av 100 millioner kroner til å starte arbeidet med å gjøre deler av Trønderbanen og Meråkerbanen elektrisk.

– Togene som kjører på disse strekningene i dag, går på diesel. Elektrifiseringen vil gjøre det mulig å redusere både utslipp fra togtrafikken og kostnadene for selskapene som kjører togene, skriver Samferdselsdepartementet.

I tillegg fortsetter arbeidet med å bygge dobbeltspor på Dovrebanen langs Mjøsa. Målet er flere avganger mellom Oslo og Hamar og en reisetid på om lag en time mellom de to byene innen 2026. Prosjektet omfatter bru over Tangenvika, som vil bli Norges lengste jernbanebru. Kostnadsrammen for strekningen fra Kleverud sør for Espa til Sørli i Stange er på nesten 8,6 milliarder kroner.

Dobbeltspor i trøbbel

Regjeringen varsler imidlertid at planer for nesten 3,5 mil med dobbeltspor på Østfoldbanen til Sarpsborg må skrinlegges «i sin nåværende form» på grunn av vanskeligheter med å bygge i tettbygde områder og krevende grunnforhold.

– Når prosjekter sprekker så formidabelt som det ligger an til her, må vi gjøre en ny vurdering. Det er snakk om en kostnadsøkning fra rundt 8 milliarder til 26–28 milliarder, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) til VG.

p

Han avviser imidlertid at dette betyr at det ikke blir noe av dobbeltsporet til Sarpsborg.

Ringeriksbanen ruller videre

På vestsiden av Oslo skal imidlertid Ringeriksbanen planlegges ferdig neste år. Det til tross for at det i vår ble kjent at Ringeriksbanen kan bli 5,5 milliarder dyrere enn det som er satt av i Nasjonal transportplan. Den totale kostnaden til både jernbane og ny E16 på strekningen kan komme på 33,9 milliarder kroner.

– Saken er til vurdering i Jernbanedirektoratet, heter det i Samferdselsdepartementets budsjett.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse