JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
ETT SELSKAP: Jane Brekkhus Sæthre og Kjell Atle Brunborg ser store forskjeller på måten jernbanen er organisert på i Norge og Sveits.

ETT SELSKAP: Jane Brekkhus Sæthre og Kjell Atle Brunborg ser store forskjeller på måten jernbanen er organisert på i Norge og Sveits.

Øystein Bråthen

Sveits: Jernbane uten anbud

Sveits trekkes ofte fram som et forbilde i debatten om norsk jernbane. Men samme selskap kjører tog, eier infrastrukturen og bygger nytt. Anbud forekommer kun på bussruter.



17.01.2014
12:00
17.01.2014 13:47

oystein.braathen@lomedia.no

Et forsøk med anbud i persontrafikken med tog for 12 år siden ble ingen suksess. Kun to operatører meldte sin interesse, og vinneren tok likevel ikke over kjøringen når kontrakten skulle underskrives. Det ligger i systemet at transportselskaper ikke skal ha store overskudd, pengene pløyes tilbake i drift og investeringer.

I desember reiste en LO-delegasjon på åtte personer til Zürich for å få en orientering om hvordan den sveitsiske modellen egentlig ser ut. Mye stemmer ikke med det som kommer fram i debatten her hjemme.

De fleste passasjerene fraktes av Schweizerische Bundesbahnen (SBB), et statlig aksjeselskap som også står for utbyggingen og eier det meste av de 5.124 kilometerne med skinnegang. Et press fra EU om å splitte de to, slik Norge gjennomførte på 1990-tallet, kan muligens føre til endringer i framtida. Spørsmålet står ikke høyt på dagsordenen.

Flere andre operatører kjører på lisens, men i mange av disse er de største eierne staten og den kantonen trafikken foregår i. Privateide strekninger finnes hovedsakelig i de høyereliggende fjellområdene.

Subsidier

Fra de føderale myndighetene gis det ikke støtte til InterCity- eller lokaltog, heller ikke rene turisttilbud. Derimot kjøpes det tjenester i regiontrafikken med tog, samt til lokale bussruter. Ifølge grunnloven skal alle tettsteder med minst 100 innbyggere har krav på offentlige transporttjenester. Da er nøkkelen at operatørene tar billettinntektene, mens staten dekker resten av kostnadene. Det legges også stor vekt på enkel overgang mellom tog, buss og båt.

Spesialrådgiver i Det føderale kontoret for transport (FOT), norske Kjell Kolden, mener det er to suksessfaktorer i sveitsisk jernbane.

– Den ene er knutepunkter der forskjellige transportmidler alltid korresponderer. Den andre er ett felles billettsystem for hele landet. Alle som får subsidier må følge denne nasjonale standarden, og passasjerene kjøper én billett for hele reisen, forteller Kolden.

Omvendt

Sveits bruker tid fram til det fattes vedtak. Landet har 26 kantoner med stor uavhengighet, som gjør mye av planleggingen innen kollektivtrafikken. Nye traseer må godkjennes i folkeavstemninger. Når det er gjort, starter utbyggingen av fullfinansierte prosjekter.

– På en måte er planleggingen snudd opp ned. Myndighetene prøver å forutse behovet for offentlig kommunikasjon i framtida, og vurdere hva det krever av investeringer i infrastruktur. Etter folkeavstemning og vedtak bestemmes utbyggingen, sier Kolden.

Zürich er landets største by, og det viktigste handels- og finanssenter. Med forstedene har den 1,2 millioner innbyggere. Daglig passerer 409.000 reisende gjennom sentralstasjonen. Byen spikret sin ruteplan for 2019 alt i 2008. Et synlig resultat er et enormt byggeprosjekt for å utvide stasjonen som får spor på tre nivåer, ett av dem under elven Sihl, en stor utfordring for utbyggerne. Alt skal stå ferdig i 2015.

Siden 1982 har all folkeavstemninger om jernbane og trikk fått positivt flertall i kantonen, mens alle nye veitraseer er nedstemt.

Flere nye kilder

Finansieringen som er benyttet er ikke et fond, men kapital som trekkes inn til bestemte prosjekter. Den nye modellen bestemmer hvilke offentlige inntekter som skal gå til jernbaneutbygging. Denne spesielle pakken styres utenom statsbudsjettene, men er likevel synlig i offentlige regnskaper.

En rekke kilder bidrar til finansiering av prosjekter. Pendlere får redusert skattefradrag for reiseutgiftene. 1 prosent av momsen inngår, det samme gjør en andel av bensinavgiften og av inntektene fra tungtransporten. Togselskapene betaler for tilgang til sporene. Kantonene må bidra, mens halvparten av midlene kommer over det føderale budsjettet. Her ligger en begrensning på hvor stor gjeld staten kan sette seg i, en variant av den norske handlingsregelen.

På jernbanesiden skal alt finansieres på denne måten, inkludert drift, vedlikehold og fornyelse. I nye prosjekter må alle kostnader være synlige.

Denne nye, utvidete måten å hente inn midler på må tas inn i grunnloven, og skal ut på folkeavstemning 9. februar 2014.

– Vi må vekk fra årlige bevilgninger. Vi kan ikke risikere et kutt på 10-20 prosent i et prosjekt fra et år til et annet, sier Kjell Kolden.

Stor trafikk

Bare Japan ligger høyere på statistikken over gjennomsnittlig reiseavstand for befolkningen. Sveits ligger på 2259 kilometer per innbygger i året. Tilsvarende tall for Norge er 546 km, ifølge 2010-statistikk fra Den internasjonale jernbaneunion, UIC.

Av godstrafikken går 34 prosent på jernbanen, mot cirka 17 prosent i Norge. Innenlands er det 300 omlastingspunkter for private selskaper, de fleste driftet av SBB. Gods fraktes til nærmeste terminal og sendes videre med godstog.

Landet har innført forbund mot tungtrafikk om natten og på søndager. Derfor benytter mange seg av muligheten til å ta lastebilen på toget og gi sjåføren mulighet for søvn. Viktigst for godstrafikken er likevel punktligheten. Den er ikke like god som for persontrafikken. Er det avvik i trafikken blir gods nedprioritert.

Sveits

Jernbanen elektrifisert i 1915.

Mange knutepunkter.

Buss, tog, båt og trikk korresponderer.

Én billett for hele reisen.

Finansiering med bidrag fra stat, kantoner og kommuner.

Prosjekter er fullfinansiert.

I alt 5124 kilometer jernbanenett med høy kvalitet.

Ett selskap, SBB, er togoperatør og eier infrastrukturen.

Vi må vekk fra årlige bevilgninger.

Spesialrådgiver Kjell Kolden

Reaksjon mot vold og trusler

Fagforbundet som organiserer ansatte i kollektivtrafikken vil ha offentlig tiltale mot alle som truer og går til angrep på betjeningen.

Problemet er størst på sene avganger og forekommer hyppigst i helgene.

– Oftest er det berusete personer, gjerne ungdommer, som blir aggressive. Vi prøver å gjøre dette til noe som arbeidsgiverne også må gripe fatt i, og krever at ingen skal være alene på jobb om kvelden og natten, forteller Barbara Spalinger, visepresident i SEV.

Forbundet oppsto i 1918 da flere jernbaneforeninger slo seg sammen i «Schweizerischer Eisenbahnerverband». Nå har SEV cirka 44.000 medlemmer innen transportsektoren, inkludert bakkemannskap på flyplassene.

– Håndtering av kontanter er ikke hovedårsaken til vanskelige situasjoner med kunder, opplyser Spalinger.

– Ran er sjelden årsaken til slike episoder. Kontanter sikres på bestemte punkter underveis. Ett tiltak vi har etablert er å øve på vanskelige situasjoner. For eksempel oppfordrer vi billettkontrollørene til ikke å løpe etter snikere som prøver å stikke av.

Hendelser skal rapporteres, og SEV jobber for å få alle episoder straffeforfulgt med offentlig tiltale.

Forbundet har lite til overs for konkurranseutsetting.

– Anbud i persontrafikken fører til mye byråkrati og blir kostbart. Dessuten er de små selskapene lite interessert i å legge inn tilbud, sier Barbara Spalinger.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
17.01.2014
12:00
17.01.2014 13:47



Mest lest

DÅRLEG RÅD: Ikkje alle studentar har rike foreldre, påpeikar Nathalie Mercadal.

DÅRLEG RÅD: Ikkje alle studentar har rike foreldre, påpeikar Nathalie Mercadal.

Tormod Ytrehus

Permitterte Nathalie får ikkje dagpengar. No blir ho heimlaus

Koronakrisa har rammet Robin Storevik (26) hardt økonomisk. Han kan bli tvunget til å skifte bransje.

Koronakrisa har rammet Robin Storevik (26) hardt økonomisk. Han kan bli tvunget til å skifte bransje.

Privat/Ole Palmstrøm

Robin (26) har blitt permittert tre ganger siden mars: – Umulig å etablere seg på 10.000 kroner i måneden

KORONATILLEGG: Jorunn Martinsen, tillitsvalgt i Coop-eide Norsk butikkdrift, synes de butikkansatte burde få et koronatillegg for innsatsen de har lagt ned i løpet av pandemien.

KORONATILLEGG: Jorunn Martinsen, tillitsvalgt i Coop-eide Norsk butikkdrift, synes de butikkansatte burde få et koronatillegg for innsatsen de har lagt ned i løpet av pandemien.

Martin Guttormsen Slørdal

Butikkansatte i Rema og Coop får ikke koronabonus: – Ekstremt urettferdig, sier tillitsvalgte Jorunn

Ikke vær overrasket om du får dette synet på butikken fredag 4. desember. Da er det nemlig «uniform på jobb-dagen» for HV-soldatene.

Ikke vær overrasket om du får dette synet på butikken fredag 4. desember. Da er det nemlig «uniform på jobb-dagen» for HV-soldatene.

Helge Rønning Birkelund

For første gang i historien skal Heimevern-soldater dra på jobben med uniformen på

 NTL-tillitsvalgt i Statens Vegvesen Inger Sigridnes sier det er første gang ansatte får julegratiale så lenge hun har jobbet i etaten.

NTL-tillitsvalgt i Statens Vegvesen Inger Sigridnes sier det er første gang ansatte får julegratiale så lenge hun har jobbet i etaten.

Ole Palmstrøm

Statens vegvesen gir 5.000 i julegave til alle ansatte

Henrik Asheim

Henrik Asheim

Jan-Erik Østlie

Høyre advarer om kostnadene ved økt minstepensjon

Jan Christian Vestre investerer i møbelfabrikk på Magnor, på denne tomta. Den skal både bli miljøvennlig og ha ordnede forhold for de ansatte.

Jan Christian Vestre investerer i møbelfabrikk på Magnor, på denne tomta. Den skal både bli miljøvennlig og ha ordnede forhold for de ansatte.

Helge Rønning Birkelund

Fabrikkeier Jan Christian Vestre vil at ansatte skal være fagorganiserte – og betaler gjerne kontingenten

Knut Viggen

Tillitsvalgt Alexander ble sagt opp – kollegene lover kamp

SAKEN BLE HENLAGT: – Jeg stusser over at påtalemyndigheten nedprioriterer vekterne samtidig som de selv er ute i media og forklarer hvor alvorlige slike trusler er, sier vekteren «Mina», som vil være anonym av hensyn til sin egen sikkerhet.

SAKEN BLE HENLAGT: – Jeg stusser over at påtalemyndigheten nedprioriterer vekterne samtidig som de selv er ute i media og forklarer hvor alvorlige slike trusler er, sier vekteren «Mina», som vil være anonym av hensyn til sin egen sikkerhet.

Emmie Olivia Kristiansen

Den astmasyke vekteren «Mina» ble hostet på av en som sa han var koronasmittet

Colourbox / innfelt skjermdump

Kor mykje får permitterte i dagpengar? Sjekk kalkulatoren

Vekterne har kommet med et nytt tilbud til arbeidsgiversida i et håp om å finne en løsning på den mer enn to måneder lange streiken.

Vekterne har kommet med et nytt tilbud til arbeidsgiversida i et håp om å finne en løsning på den mer enn to måneder lange streiken.

Paul S. Amundsen

Vekterne har et forslag til en løsning på streiken

MER UTSATT: Barn i Bergen-studien fant at andelen 1.-3. klassinger med en psykisk lidelse var fem ganger høyere i lavinntektsfamilier enn i familier med gjennomsnittsinntekter.

MER UTSATT: Barn i Bergen-studien fant at andelen 1.-3. klassinger med en psykisk lidelse var fem ganger høyere i lavinntektsfamilier enn i familier med gjennomsnittsinntekter.

Colourbox.com

Atferdsproblemer hos barn og unge kan bunne i dårlig råd. Det blir ofte oversett, mener psykologen

Per Olaf Lundteigen

Per Olaf Lundteigen

Jan-Erik Østlie

Sp mener SV og Frp har valgt en for dårlig modell for pensjonistene

Jan-Erik Østlie

Kristian og Monika er eksperter på å være «usynlige». Nå må de kjempe for å bli sett

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

Fagbladet 3F

I fem år kjørte Emilian for Bring på slovakisk lønn. Helt greit, har retten nå slått fast

Debatt

Lars Petter Larsen Ansvarlig for vekteroverenskomsten i Parat

Lars Petter Larsen Ansvarlig for vekteroverenskomsten i Parat

Foto: Vetle Daler

Parat reagerer på framstillingen til Arbeidsmandsforbundets streikegeneral i Bergen: – Utsagn som ikke medfører riktighet

Åtte måneder inn i koronakrisa er det flere som trenger hjelp med økonomiske problemer.

Åtte måneder inn i koronakrisa er det flere som trenger hjelp med økonomiske problemer.

Tormod Ytrehus

Flere får gratis økonomisk rådgivning fra Nav: – Søk hjelp så tidlig som mulig, er råd nr. 1

KREVENDE: Renholderne som sørger for at de ulike universitetsbyggene i Tromsø fortsatt kan holde åpent, har hatt hektiske dager etter at pandemien brøt ut. I forgrunnen står tillitsvalgt Elina Nilsen, bak henne fra venstre: Snefrid Martinsen, Hanna Lecka og Janthima S. Olsen.

KREVENDE: Renholderne som sørger for at de ulike universitetsbyggene i Tromsø fortsatt kan holde åpent, har hatt hektiske dager etter at pandemien brøt ut. I forgrunnen står tillitsvalgt Elina Nilsen, bak henne fra venstre: Snefrid Martinsen, Hanna Lecka og Janthima S. Olsen.

Lars Åke Andersen

Universitetet hadde ikke kunnet holde åpent uten renholder Elina og kollegene. Det vises bare ikke på lønna

KAMERATSKAP: Ronald Jacobsen minnes den dramatiske tida i Svea-gruva på Svalbard med glede. Dette bildet er fra 2005, og du ser Ronald nærmest, med snusboksen.

KAMERATSKAP: Ronald Jacobsen minnes den dramatiske tida i Svea-gruva på Svalbard med glede. Dette bildet er fra 2005, og du ser Ronald nærmest, med snusboksen.

Ole Magnus Rapp

Ronald trodde at han skulle dø i gruva på Svalbard: – Jeg ble ikke redd. Jeg konstaterte bare at det var slutt

STÅR PÅ KRAVA: – Det blir nok noen forhandlinger for oss som ikke har noen avtale med kommunen, sier hovedtillitsvalgt for Skolenes landsforbund (SL) i Ålesund – som nekter å godta at deres medlemmer går ned i lønn.

STÅR PÅ KRAVA: – Det blir nok noen forhandlinger for oss som ikke har noen avtale med kommunen, sier hovedtillitsvalgt for Skolenes landsforbund (SL) i Ålesund – som nekter å godta at deres medlemmer går ned i lønn.

Privat

Lærer Christian skapte mediestorm etter lønnskuttet: – Vi godtar ikke å gå ned i lønn


Flere saker