JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Svenskene skal kjøre tog i Norge: Et slag i trynet for Vy, mener Ap-topp

Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsperson er ikke overrasket over at Vy nok en gang har tapt et anbud.
Sverre Myrli ble ikke overrasket over at SJ vant anbudet, men mener det er et slag i trynet for Vy.

Sverre Myrli ble ikke overrasket over at SJ vant anbudet, men mener det er et slag i trynet for Vy.

Ole Palmstrøm

helge@lomedia.no

For andre gang ble Vy, eller NSB, forbigått i en anbudsrunde for togtrafikk.

Sverre Myrli, som er samferdselspolitisk talsperson for Arbeiderpartiet, er ikke overrasket. Han synes det er langt mer alvorlig for Vy å bli forbigått denne gangen.

Nå skal svenskene kjøre togene nord for Oslo. Vy tapte anbudet

– En kjempepakke

– Dette er jo en kjempepakke, mye større enn Sørlandsbanen. Jeg tror nok at det ikke var noen katastrofe for Vy å tape den første anbudsrunden. Men å tape denne runden også, det får store konsekvenser for Vy som selskap, sier Sverre Myrli til FriFagbevegelse.

Mens britiske Go-Ahead vant anbudsrunden for Sørlandsbanen, var det SJ som denne gang vant finaleheatet mot Vy, tidligere NSB.

– Vi satt igjen med to tilbud med svært god kvalitet på tilbudet de ville levere. Det var ekstremt liten forskjell på kvaliteten, men en del forskjell på prisen, sa jernbanedirektør Kirsti Slotsvik da hun presenterte avgjørelsen.

I Norge har SJ etablert seg med datterselskapet SJ Norge.

– Byråkratisk sløseri

SV-leder Audun Lysbakken er like knallhard i sin kommentar:

– Dette er byråkratisk pengesløseri og viser hvor totalt meningsløs jernbanereformen er. Regjeringen har kastet bort svære summer på å bytte ut ett statseid selskap med et annet, sier Audun Lysbakken til FriFagbevegelse.

– Jernbanen skal frakte folk rundt i Norge, ikke utbytte ut av Norge, legger han til.

– Regjeringen har vektet pris over kvalitet, og det sier alt om regjeringens manglende hensyn til de som reiser med toget. Kampen mot jernbaneprivatiseringen er ikke tapt med dette. Får vi et nytt flertall i 2021 vil SV kreve at jernbanen igjen samles i et sterkt statlig selskap, sier Audun Lysbakken.

Fortsatt evaluering

På Stortinget foregår det fortsatt en evaluering av hva som skjedde da britiske Go-Ahead vant anbudet på Sørlandsbanen. Senest mandag, samme dag som anbudet til SJ ble offentliggjort, kom transportkomiteen på Stortinget med sin innstilling i evalueringen etter den første anbudsrunden.

– Hva skjer med behandling på Stortinget. Sørlandsbanen har jo fått et langt etterspill?

– Vi kan bare forutsette at dette har gått etter boka. Vi har avgitt innstilling i dag om evalueringen etter trafikkpakke 1, Sørlandsbanen. Vi sitter igjen med det klare inntrykket av at den som dumper prisen mest, vinner anbud på norsk jernbane. Alt pratet om at kvalitet spiller egentlig mindre rolle. Dumper du prisen får du anbudet, sier han.

Han poengterer at han bare har lest overskriftene og ikke har detaljkunnskap om selve anbudsrunden ennå.

Attraktiv nok?

Det ble spekulert i om denne anbudsrunden og denne pakka var attraktiv nok for selskapene. Det mener Sverre Myrli at det ikke er noen tvil om at den er.

– Klart dette er attraktivt. Staten betaler jo det meste av dette, sier han.

Han er ikke veldig overrasket over at SJ vant anbudet.

– De har hatt en veldig aktiv strategi for å komme inn på det norske markedet. Så jeg er ikke veldig overrasket. Men samtidig hadde jeg håpet at Vy skulle vinne det. Særlig etter at de tapte det første anbudet, sier Myrli.

p

– Hva blir konsekvensene for Vy?

– Det er jo som ønsket fra regjeringen. De ønsker å vingeklippe Vy. Vy skal ikke ha noen privileger og bli behandlet som alle andre transportselskap. Med den usikkerheten det medfører for de ansatte og framtiden deres. Det er en ønsket politikk fra regjeringen sin side. Så vi blir jo ikke overrasket, poengterer han.

Samferdselspolitiker for Senterpartiet, Bengt Fasteraune, mener dette er nok et eksempel på en ytterligere oppsplitting av jernbanen. Han mener tidligere NSB-direktør Osmund Ueland traff innertier i sin kommentar overfor NRK tidligere på dagen.

– Man burde tenke infrastruktur og at togene skal gå i rute framfor noe annet. Man må bygge dobbeltspor slik at man kan kjøre flere tok og raskere, mener Fasteraune.

Mener det er et blindspor

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen mener det ikke blir mer og bedre jernbane av at private eller svensker overtar.

– Det som hjelper er nytt materiell og utbygging av spor og linjer, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen om at SJ overtar jernbanestrekninger fra Vy.

– Dette viser at regjeringen er mindre opptatt av å bygge ut en god jernbane som kan tjene det norske folk. Regjeringen tillater dessverre at kvalitet mer og mer skal gå på bekostning av pris, mener Gabrielsen.

Han mener regjeringen tar jernbanen i feil retning når de i stedet legger opp til en ytterligere oppsplitting av tilbudet.

– Nå er det avgjørende at det nye selskapet ivaretar de ansatte, både når det gjelder arbeidssituasjon og lønns- og arbeidsvilkår, mener LO-lederen.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse