Go-Ahead overtar Sørlandsbanen:
Togansatte tar med seg tariffavtalen til Go-Ahead
Norsk Jernbaneforbund og Go-Ahead er enig om å videreføre tariffavtalen som forbundet hadde med Vy. Både tillitsvalgte og ledelsen i selskapet sier samarbeidet har vært godt.
PÅ PLASS: Tariffavtalen mellom NJF og Go-Ahead er på plass. Morten Knudsen opplever at hans nye arbeidsgiver har vært lydhøre overfor de tillitsvalgte og forbundet.
Morten Hansen
morten.hansen@lomedia.no
– Det er en ny epoke i norsk jernbanehistorie. Det er spennende å være med på, når vi først er i denne situasjonen. Vi skal gjøre vårt beste. Ingen er interessert i at ikke arbeidsplassen blir best mulig, sier Morten Knudsen, tillitsvalgt konduktør i Vy – og snart Go-Ahead.
p
Han sier de har fått en profesjonell, enkel og lett kontakt med det første togselskapet på persontrafikksiden i Norge – utenom Vy.
Et av resultatene av denne kontakten gjelder lønns- og arbeidsvilkår.
Opplæring og bemanning
Når NJF-medlemmene som tidligere jobbet i Vy, tar på seg sine mørkeblå uniformer med Go-Ahead-logo på brystet, gjør de det med forvissning om at de har ryddige arbeidsforhold. For nå er tariffavtalen mellom Norsk Jernbaneforbund og Go-Ahead på plass.
– Alt er på plass. Vi har videreført innholdet i tariffavtalen og særavtalene som vi har med Vy. Ikke minst gjelder dette punktene om opplæring og bemanning, som er viktige for oss, sier Audun Sør-Reime, opplysningssekretær i NJF.
Ryddig prosess
Det betyr at NJF-medlemmene i Go-Ahead har et utgangspunkt når vårens hovedtariffoppgjør starter opp. Ved virksomhetsoverdragelse tar ansatte med seg over tariffavtalen i det nye selskapet. Men denne kan sies opp, og rettighetene kan bli omgjort til individuelle avtaler.
– Det gir de ansatte et dårligere utgangspunkt når en ny tariffavtale skal avtales. Nå har vi et utgangspunkt når vi setter oss til forhandlingsbordet til våren. Jeg vil berømme Go-Ahead for at de har vært lydhøre. Det har vært en ryddig prosess, sier Sør-Reime.
Et utgangspunkt
Det er en beskrivelse Go-Aheads administrerende direktør, Cathrine Elgin, er fornøyd med å høre.
Hun har helt siden selskapet vant anbudet, uttalt at et godt samspill med de ansatte er en forutsetning for suksess. Det gjentar hun bare noen dager før første avgang.
Elgin slår fast at det har vært viktig å få på plass en tariffavtale, ikke minst for at å skape trygghet og forutsigbarhet.
– Det er opplagt at vi i utgangspunktet har andre behov enn Vy. Men vi har ikke hatt tid og mulighet til å sette oss ned for å framforhandle en egen avtale. Men nå har vi et utgangspunkt, og så er vi enige med organisasjonene om at vi på nyåret skal sette oss ned og gå grundig gjennom hvilke behov vi alle har, sier Elgin.
Godt samarbeid
Sør-Reime sier NJF helst hadde sett at arbeidet med å få på plass en tariffavtale hadde gått raskere. Han har likevel forståelse for at Elgin og resten av organisasjonen i Go-Ahead ikke har hatt tid til dette før like før de ansatte kommer over fra Vy.
p
Også Elgin erkjenner at det har tatt tid.
– Det er mye som skal på plass før vi starter opp 15. desember. De som har ansvaret for tariffavtalene, ble ikke ansatt før i høst. Likevel synes jeg vi har fått til et godt samarbeid med de ansattes organisasjoner, sier Elgin.
Takhøyde og respekt
– Da de meldte seg inn i Spekter, skjønte vi på en måte hva de ville. De har videreført avtaler, de har opprettet to kontaktpersoner slik det ifølge hovedavtalen skal gjøres. De har vært veldig opptatt av å ha ryddige forhold og følge hovedavtalen, sier Morten Knudsen.
Han beskriver en opplevelse av takhøyde, respekt og villighet til å lytte.
– Nå høres det ut som om jeg sitter og skryter dem opp i skyene, men fungerer det, så fungerer det, konstaterer Knudsen.
Vi kjører
Han forteller om nybrottsarbeid også på foreningssiden. Det er ikke bare Go-Ahead som skal etableres. De tillitsvalgte i NJF har lagt grunnmuren i det som blir en ny NJF-forening. Fra 1. januar er den nye foreningen på plass.
I tillegg mener Knudsen at NJF og foreningen har vært til nytte for selskapet i oppbygningsfasen. Han poengterer at det er mye jernbanekunnskap blant de ansatte som kommer over fra Vy. Knudsen sier at de har vært involvert i alt fra uniformer og turnus til oppbygging av regelverk og mye annet.
p
– Jeg vil tro de har hatt et hektisk år, sikkert spesielt de siste fire månedene, med å teste systemene. Men om materiellet er på plass, vi er der og vi får grønt lys i lampa, så kjører vi, sier han.