JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
JERNBANEMILJØ: Fredrik Carolin (f.v.), togleder, Arve Andersen, trafikkstyrer, Kim Nordgård, trafikkstyrer og Simon Olaisen, klubbleder for klubben for trafikk, teknikk og administrasjon mener de har en fantastisk arbeidsplass.

JERNBANEMILJØ: Fredrik Carolin (f.v.), togleder, Arve Andersen, trafikkstyrer, Kim Nordgård, trafikkstyrer og Simon Olaisen, klubbleder for klubben for trafikk, teknikk og administrasjon mener de har en fantastisk arbeidsplass.

Morten Hansen

Ofotbanen

Toglederne mistet jobben – nå håper de nordnorsk erfaring er nok

Tidligere i år ble sentralen i Narvik midlertidig gjenåpnet. De som jobber der håper driften blir varig.



26.11.2023
07:58
27.11.2023 09:54

morten.hansen@lomedia.no

I 2020 ble Bane Nors togledersentraler i Narvik, Hamar, Stavanger og Kristiansand lagt ned. Igjen var de fire sentralene i Oslo, Drammen, Bergen og Trondheim.

Men rekruttering av togledere til de gjenværende sentralene har ikke gått like lett. Nå er Narvik midlertidig i drift igjen – i samarbeid med Trondheim 

– Vi er ti stykker som jobber her nå. Det er seks av oss som har den togleder-kompetansen som er vanskelig å skaffe til de andre sentralene, sier Fredrik Carolin, en av de seks toglederne.

Toglederne har det operative ansvaret og styrer alt av togframføring på en strekning.

Alt av sporveksler og signaler på Ofotbanen blir styrt fra sentralen på Narvik stasjon. I tillegg gir toglederne tillatelse til arbeid som foregår på og ved jernbanen.

Her er togleder Fredrik Carolin sammen med trafikkstyrerne Kim Nordgård og Arve Andersen på Narvik stasjon

Her er togleder Fredrik Carolin sammen med trafikkstyrerne Kim Nordgård og Arve Andersen på Narvik stasjon

Morten Hansen

Ofotbanen er Norges tyngst trafikkerte bane, der gruveselskapet LKABs malmtog fra gruvene ved Kiruna utgjør hoveddelen av trafikken.

Daglig kjøres det 10 til 12 malmtog i hver retning, med en transportmengde rundt 20 millioner tonn årlig.

Gods på skinner: Ofotbanen er Norges mest lønnsomme jernbanestrekning

Kostnadsbesparende

Simon Olaisen, leder for klubben for trafikk, teknikk og administrasjon i Narvik, forteller at med toglederne er alle faggruppene i Bane Nor representert i Narvik.

Det mener han skaper et kollegialt miljø uten tette skott, og som gjør det lettere å ta kontakt og arbeide mer effektivt.

– Terskelen for å ta en prat med togleder mens de venter på å få satt i gang arbeidet sitt er lavere. Med informasjon fra arbeidslagene, kan togleder lettere tilrettelegge for at man får utnyttet oppholdene bedre på de strekningene det er behov på. Slik får man mer vedlikehold for pengene, sier Olaisen.

Dette blir litt vanskelige med en stor sentral som ligger langt unna, mener han.

– Med større avstander og mindre felles forståelse av vedlikeholdsbehovet og strekningen, er det fort gjort at man ikke gjør den ekstra regnejobben med togtider, eller tar den samtalen som kan gi arbeidslaget verdifull tid. Da risikerer man at arbeidslagene må avbryte arbeidet før man er ferdig.

– Kortere vei

Thomas Boquist, produksjonsleder ved stillverket til LKAB på Narvik havn, trekker fram tettere kontakt med trafikkledelsen og lokalkunnskapen som de største fordelene ved å ha en lokal togledersentral.

– Det er kortere vei til sentralen på Narvik stasjon, sier han.

Da mener han både bokstavelig og i overført betydning.

– Det føles litt lettere å ta en telefon til de som sitter på sentralen her enn å ringe til Trondheim hvis det er noe vi lurer på.

SMIDIGERE: Thomas Boquist, produksjons­leder ved stillverket til LKAB på Narvik havn, mener kontakten blir tettere med en lokal  togledersentral. Det tror han LKAB sparer tid og penger på.

SMIDIGERE: Thomas Boquist, produksjons­leder ved stillverket til LKAB på Narvik havn, mener kontakten blir tettere med en lokal togledersentral. Det tror han LKAB sparer tid og penger på.

Morten Hansen

Han bruker flytting av tog på stasjonen som et eksempel. Stasjonsområdet strekker seg fra selve Narvik stasjon til havneområdet.

– Av og til kan vi få litt raskere framføring hvis vi flytter på noen tog tidligere enn planlagt. Det er ikke sikkert jeg tar den telefonen til Trondheim. Det handler ikke om dyktighet. De er helt sikkert like flinke på sentralen i Trondheim. Men ting blir rett og slett litt mer smidig med en lokal sentral, sier Boquist.

Lokalkunnskap

Det er store verdier, og hver forsinkelse koster mye penger.

Boquist tror lokal trafikkstyring er lønnsomt i det store bildet. Han mener lokalkunnskap er spesielt viktig i det arktiske miljøet. For selv om det er mye vær og vinter i resten av landet, kan det bite ekstra hardt på fjellet mellom Norge og Sverige.

– Det å forstå været og trafikken her oppe er viktig. Kombinasjonen av mye vind, mye snø og veldig bratt jernbanetrasé tror jeg ikke man finner andre steder i landet. Her oppe kan det fort koste en ekstra dag med stengt spor hvis man setter toget i feil krysningsspor, poengterer Boquist.

Fingerspissfølelse

Øystein Hjelmfoss, lokomotivfører for LKAB, har god erfaring med hvor værhardt det er over Bjørnefjell. Han sier vindretningen av og til avgjør hvor man kan plassere toget under krysning.

Han forteller at malmtog har blitt stående fast fordi det i løpet av kort tid har blåst snø rundt det.

– Dette kan de selvfølgelig ha oversikt over andre steder også. Forskjellen er at toglederne i Narvik er dedikert til denne ene strekningen. Alle som jobber der, vet hvilke forhold vi arbeider i. På en stor sentral tviler jeg på at de klarer å gi alle den kunnskapen. Det handler om fingerspissfølelse, sier Hjelmfoss.

Han understreker at det er stor forskjell på et vanlig godstog og et malmtog. Vekt og trekkraft er mye større. Også det er kunnskap som han mener det er viktig å ha for toglederne. Spesielt om vinteren.

Han mener de som jobber på den lokale sentralen er flinkere til å se det større bildet.

– Har det kommet mye snø, kan det for eksempel være lurt å forsinke et persontog eller godstog for å slippe forbi et malmtog. Det har hendt at persontog har kjørt seg fast fordi rutetabellen skal følges. Hadde man sluppet malmtoget først hadde det ikke skjedd. Det skal veldig mye snø til for at et tungt malmtog i bevegelse kjører seg fast, fastslår Hjelmfoss. 

VINTER PÅ FJELLET: Når vinteren er på det hardeste skifter forholdene på fjellet raskt. Øystein Hjelmfoss, lokomotivfører for LKAB, sier kunnskap om lokale værforhold gir mer effektiv togframføring.

VINTER PÅ FJELLET: Når vinteren er på det hardeste skifter forholdene på fjellet raskt. Øystein Hjelmfoss, lokomotivfører for LKAB, sier kunnskap om lokale værforhold gir mer effektiv togframføring.

Morten Hansen

Et annet regnestykke

Fredrik Carolin håper at den midlertidige driften vil vise at det er lønnsomt å ha den lokale sentralen. Han mener at det regnestykket som lå til grunn for sammenslåingene av sentralene ikke passer på Narvik. Forutsetningen mener han er forskjellige. For Ofotbanen er ikke tilknyttet andre toglederområder i Norge. Det som skjer på strekningen mellom Narvik og Kiruna påvirkes ikke av det som skjer i resten av Tog-Norge.

– Vi trenger ikke ta hensyn til trafikken andre steder i Norge. Teknisk sett trenger vi ikke å forholde oss til toglederne i resten av landet. Vi må forholde oss til toglederne i Sverige, sier Carolin. 

Spisskompetanse

I tillegg mener han de i Narvik har noe som en ikke finner på de andre togsentralene. Lokalkunnskap om Ofotbanen.

– Kunnskap om togstrekningen her har en verdi. Vi har god kunnskap om værforhold, materiell som brukes og om LKAB som er en stor og viktig kunde. Det tror jeg blir vanskelig å skaffe til veie andre steder. Vi har spisskompetanse på Ofotbanen, sier Carolin.

De er helt sikkert like flinke på sentralen i Trondheim. Men ting blir rett og slett litt mer smidig med en lokal sentral.

Thomas Boquist

26.11.2023
07:58
27.11.2023 09:54



Mest lest

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

Yngvil Mortensen

Kari-Mette mistet pensjonstillegg: – Et ran

Aker Brygge (arkivfoto)

Aker Brygge (arkivfoto)

Simen Aker Grimsrud

Han ville date en kollega, men fikk nei. Saken endte i retten

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

Erlend Tro Klette

– Lønnsmessig er jo dette som å jobbe i Nordsjøen sammenlignet med å kjøre drosje

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Illustrasjonsfoto: Brian Cliff Olguin / Ole Palmstrøm / Håvard Sæbø

To grunner til at årets lønnsøkning blir høy

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Erlend Angelo

Frustrerte Ringnes-arbeidere varslet ukelang streik. Da satte LO foten ned

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Leif Martin Kirknes

Dette er LOs viktigste krav foran lønnsoppgjøret

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

Leif Martin Kirknes

Ole André fikk sparken etter Facebook-ytringer. Nå får han jobben tilbake

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

Brian Cliff Olguin

Nicholay ble redningsmann da Teslaen havna i fjorden

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

Helge Rønning Birkelund

Han kjempet for et godt naboskap med Russland. Nå er Rune (69) bare fortvilet

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Sissel M. Rasmussen

Gladnyhet for de lavest lønte. Les hvorfor her

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Brian Cliff Olguin

Anne var på toppen av karrieren. Så kom overgangsalderen

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

Brian Cliff Olguin

Arne fikk et tips av en kollega. Det var verdt over en million kroner i pensjon

– Vi har råd til å la være å ta innover oss hva energi faktisk koster, sa Statnett-direktør Hilde Tonne i podkasten Stavrum & Eikeland.

– Vi har råd til å la være å ta innover oss hva energi faktisk koster, sa Statnett-direktør Hilde Tonne i podkasten Stavrum & Eikeland.

Leif Martin Kirknes

Hvis Statnett-sjefen fikk velge, hadde strømstøtten blitt fjernet

Hanna Skotheim

Gruvearbeider Johan er med på å bestemme lønna di

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

Leif Martin Kirknes

LO-lederen er klar for ny storstreik

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

Erlend Tro Klette

Norges dyreste bil måtte gjøres styggere med vilje

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

Leif Martin Kirknes

Staten har ikke kontroll på lønnsutgiftene sine, mener forbundsleder

SLOSSING PÅ JOBB: Har man lyst til å miste jobben, er slossing i arbeidstida en vei å gå. Bortsett fra om du spiller hockey. Som oftest ender dette bare med utestengelse resten av kampen. I noen tilfeller kan man bli utestengt flere kamper, men man havner ikke i NAV-køen. De holder på til de deiser i isen. Eller til en gir seg. Det siste skjer aldri. Her er det Jørgen Karterud (VIF) og Alexander Bonsaksen (Frisk) som gjør opp. Bonsaksen er forøvrig tidligere VIF-spiller.

SLOSSING PÅ JOBB: Har man lyst til å miste jobben, er slossing i arbeidstida en vei å gå. Bortsett fra om du spiller hockey. Som oftest ender dette bare med utestengelse resten av kampen. I noen tilfeller kan man bli utestengt flere kamper, men man havner ikke i NAV-køen. De holder på til de deiser i isen. Eller til en gir seg. Det siste skjer aldri. Her er det Jørgen Karterud (VIF) og Alexander Bonsaksen (Frisk) som gjør opp. Bonsaksen er forøvrig tidligere VIF-spiller.

André Kjernsli

Vålerenga-spiller og tillitsvalgte Thomas: – Jeg får betalt for å leke

Magne Brekken og Wirginia Laszcych jobber som overinspektører i Arbeidstilsynet. Det er en trygghet å være to når de er ute på tilsyn.

Magne Brekken og Wirginia Laszcych jobber som overinspektører i Arbeidstilsynet. Det er en trygghet å være to når de er ute på tilsyn.

Martin Guttormsen Slørdal

Magne og Wirginia bruker kunstig intelligens for å avsløre skurker

«Mange slitere i arbeidslivet må vente til 2024 med å få ekstrapensjonen AFP», skrev vi i Arbeidsmanden i 2022. Nå er det høyst uklart når hullene i AFP-ordningen skal tettes, sånn at arbeidsfolk ikke mister AFP.

«Mange slitere i arbeidslivet må vente til 2024 med å få ekstrapensjonen AFP», skrev vi i Arbeidsmanden i 2022. Nå er det høyst uklart når hullene i AFP-ordningen skal tettes, sånn at arbeidsfolk ikke mister AFP.

Erlend Angelo

Heller ikke i 2024 blir ny AFP en del av lønnsoppgjøret


Flere saker