Nye skatteregler for frynsegoder:
Verkstedarbeiderne taper flere tusen kroner på nye skatteregler: – Det er klart man merker det på månedslønna
Mange av verkstedarbeiderne i Mantena har bosatt seg langt unna arbeidsplassen på grunn av fribilletten på toget – som nå skal beskattes. De godtar ikke et inntektstap på flere tusen kroner.
– URIMELIG: Geir Ove Seigerud, Vidar Olsen og Sander Olsson jobber i Mantena på Nyland. De mener det er urimelig at de må betale skatt på et gode, uten at det blir kompensert fullt ut.
Morten Hansen
morten.hansen@lomedia.no
– Det er klart at det var med i regnestykket. Å ha gratis reisevei var jo helt konge. Nå blir det tatt fra oss. Det er ikke noe stas.
Geir Ove Seigerud står opp klokken fire og begynner på jobben på Mantenas verksted på Nyland i Oslo klokken halv sju.
• Siv Jensen lovet flere fordeler med nye skatteregler. Da må reglene endres, mener Ap
Merkes på lønna
I november i fjor begynte han og Sander Olsson, begge bosatt i Kongsvinger, i jobben på Mantena. Fribilletten på toget var en del av regnestykket som består av lønn, arbeid og reisevei. Nå må de skatte av verdien av dette.
Et månedskort på strekningen Kongsvinger – Oslo koster rundt 2.300. Det betyr at de må skatte av om lag 26.000 kroner i året.
– Det er klart man merker det på månedslønna. De som har familie og enda flere faste utgifter, vil merke det enda mer, fastslår Seigerud.
• Bussjåfør Kjell Arne og familien hans har frikort – risikerer 30.000 kroner i ekstraskatt
Vanskelig å beregne
På Mantena er det mange som bor langt unna verkstedet i Nyland.
Vidar Olsen bor i Gausdal. Han er spent på hvordan fordelen skal regnes ut.
Olsen jobber skift. For ham er det ikke mulig å utnytte fribilletten fullt ut. Noen av skiftene, blant annet de i helgene, passer ikke med togtidene fra Lillehammer.
– Skal jeg betale skatt av en fordel som jeg ikke kan bruke? I tillegg må jeg betale plassbillett på toget. Den er ikke en del av fribilletten. Hvordan skal det beregnes? Jeg er spent på hvordan Mantena skal beregne dette. Hva er markedsverdien? spør Olsen.
Nils Bull, leder av Statsbanenes Verkstedarbeiderforening i Oslo, konstaterer at mange av kollegaene hans er forbannet.
– Vi påstår jo ikke at vi er fattigfolk. Men dette betyr at vi fra ett år til det andre skal gi fra oss flere tusen kroner i inntekt. Det er det ingen som godtar. Det virker som om vi som jobber på jernbanen er midt i målgruppa for de som skal tas. Først går de på pensjonen vår, så legges arbeidsplassene på anbud, og nå dette, sier Bull.
Saken fortsetter under bildet.
Nils Bull
Morten Hansen
Skal kompenseres
I følge tall fra Finansdepartementet har arbeidstakere med en årslønn mellom 450.000 og 550.000 kroner fått en skattelettelse på i underkant av 5.000 kroner siden 2013. For ansatte i transportsektoren, som blir rammet av skatt på fribillett, vil denne reduksjonen bli erstattet med en skatteskjerpelse i løpet av 2019.
– Her kommer partiet for nedsettelser av skatter og avgifter og skal skattlegge et lite gode vi har. Men det er vel greit for dem. De slipper å betale skatt for parkeringsplassen de har i Oslo sentrum. Men de ansatt i Mantena kommer ikke til å akseptere å få mindre å rutte med, sier Bull.
• Mange misforstår de nye skattereglene. Her er en oppklaring
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.