JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund:

«Hva skal til for at de som i dag er uorganisert skal velge å bli medlem?»

Erlend Angelo

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Warning
Medlemstallet i NNN har sakte, men sikkert gått nedover de siste åra.

Samtidig har antall ansatte i mat- og drikkevareindustrien holdt seg stabilt. I de siste åra har det faktisk økt.

Årsaken til nedgangen er sannsynligvis sammensatt av flere faktorer som spiller inn samtidig. Strukturendringer, flere og flere små bedrifter, nye bransjer, utsetting av støttefunksjoner og annen oppsplitting, arbeidsinnvandrere med språkutfordringer og nye generasjoner med en annen holdning til fagbevegelsen kan være noen forklaringer. Samtidig ser vi også en samfunnsutvikling hvor den kollektive tankegangen som fagforeningene står for, må vike plassen for en mer individuell tankegang.

p

Uansett årsak, hvis forbundet skal opprettholde sin kampkraft og styrke i lønnsforhandlinger og fortsatt ha tyngde i næringspolitiske saker, må den negative trenden snus. Men hva skal til for at de som i dag er uorganisert skal velge å bli medlem? Det enkle svaret er selvsagt å spørre. Men vi må også ha noe å tilby de vi spør. Da må vi være tilstede der ute hvor folk jobber og vise at det å være organisert utgjør en forskjell.

Den viktigste medlemsfordelen er tariffavtale og tillitsvalgte på egen arbeidsplass.

Vi har gode eksempler i vårt forbund på arbeidsplasser med nesten 100 prosent organisasjonsgrad, hvor de tillitsvalgte har god dialog med ledelsen og gjør en god jobb for medlemmene, noe som igjen fører til god medlemsoppslutning. Det er bra. Men vi har også en del arbeidsplasser hvor det ikke er tariffavtale, eller selv med tariffavtale er vanskelig å få til noe. Her må innsatsen styrkes.

På landsmøtet i 2017 ble det vedtatt å gjennomføre en grundig utredning av forbundets egen organisasjon med mål om å øke organisasjonsgraden og tariffavtaledekningen. Nå er utredningen ferdig. Den peker entydig på behovet for å styrke forbundets arbeid på lokalt nivå. Jeg er derfor glad for at landsstyret har vedtatt å følge anbefalingene fra utredningen.

Forbundsledelsen skal i tida fremover gå i dialog med våre lokalavdelinger landet rundt for å ansette flere organisasjonsarbeidere. Oppgaven deres vil bli å jobbe med kontinuerlig oppsøkende virksomhet på bedrifter med og uten tariffavtale, rekruttere nye medlemmer, etablere klubber, bistå lokale tillitsvalgte og samarbeide med lokalavdelingene om tiltak som kan øke medlemsoppslutningen.

Kort sagt, det blir en intensivering av godt gammeldags fagforeningsarbeid for å bygge forbundet nedenfra.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i mat- og drikkevareindustrien.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse