JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Millionkampanje ga ikke ønsket effekt for matfagene: – Vi hadde håpet på bedre søkertall

Den negative trenden for søkinga til restaurant- og matfag på videregående skole ser ut til å være stoppa. Men den ønskede økninga lar derimot vente på seg.
Store aktører som NHO, Virke, Fellesforbundet og NNN er blant dem som har bidratt til «Smak deg frem»-kampanjen, som også har fått millionstøtte fra regjeringshold.

Store aktører som NHO, Virke, Fellesforbundet og NNN er blant dem som har bidratt til «Smak deg frem»-kampanjen, som også har fått millionstøtte fra regjeringshold.

Erlend Angelo

erlend@lomedia.no

(saken er oppdatert 22. mars med kommentarer fra landbruks- og matminister Sandra Borch)

– Vi kan ikke legge skjul på at vi hadde håpet på bedre tall, sier Merete Helland i Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN) etter at søkertallene til videregående utdanning ble sluppet denne uka.

• Se alle tallene her

I restaurant- og matfagene har man satset stort på kampanjen «Smak deg frem», med mål om å få flere til å velge restaurant- og matfag.

Landbruks- og matdepartementet har bidratt med 2,5 millioner kroner til kampanjen, som har mange støttespillere med seg, inkludert NHO, Virke, NNN og Fellesforbundet.

Tallenes tale er klare: For skoleåret 2023–2024 har 1786 søkt førsteåret. En oppgang på fire søkere fra i fjor.

Millionvisninger i sosiale medier

Etter gode målinger på flere videoer i sosiale medier, var håpet både ungdom og deres foreldre var nådd. NHO Mat og Drikke har tidligere opplyst at kampanjen har hatt over 14 millioner visninger i digitale kanaler, inkludert 2 millioner på TikTok alene, skriver Mat og marked.

– Dette er ikke de tallene vi hadde håpet, sier Espen Lynghaug, spesialrådgiver for kompetanse og utdanningspolitikk i NHO Mat og Drikke, til nettstedet Mat og marked.

Et positivt trekk er likevel at nedgangen i søkere ser ut til å ha stoppet opp.

– Vi vet jo ikke hvordan dette ville sett ut uten kampanjen. Men det får vi vel heller svar på. Uansett, vi er opptatt at vi bare må fortsette på, vi kan ikke grave oss ned. Det nytter i alle fall ikke, vi må bare jobbe på for bedre rekruttering, sier Merete Helland, kurs- og kompetanseansvarlig i NNN.

Hard kamp om hender

NNN er særlig opptatt av rekruttering til sine fag/bransjer, som er industridelen av matutdanninga. Men den største og første slaget står om å få mest mulig ungdom til å velge restaurant- og matfag på VG1 – altså det første skoleåret i videregående.

– Nei, vi blir ikke motløse. Vi må bare jobbe på videre, sier Merete Helland, kurs- og kompetanseansvarlig i LO-forbundet NNN.

– Nei, vi blir ikke motløse. Vi må bare jobbe på videre, sier Merete Helland, kurs- og kompetanseansvarlig i LO-forbundet NNN.

Erlend Angelo

Utfordringa er at «alle» bransjer og fag roper etter mer arbeidskraft, sier Helland. Det er rett og slett ikke nok hender til å dekke etterspørselen. Hun har likevel god tro på at det er mulig å øke søkertallene til matfag.

– Vi må utvikle det lokale arbeidet videre så vi får til et enda bedre samarbeid mellom skole og næringsliv. Det inkluderer at fylkeskommunene må bli flinkere til å dimensjonere utdanninga etter næringslivets behov.

Matministeren tror på kampanjen

NNN-arbeideren har vært i kontakt med landbruks- og matminister Sandra Borch. Hun skriver i en epost at har stor tro på at rekrutteringskampanjen vil nå flere og gjøre en forskjell når det kommer til utdanningsvalg.

«Generelt er det slik at flere ungdommer fortsatt søker seg til studieforberedende fremfor yrkesfag, og jeg skulle gjerne sett at flere søkte seg til de mange yrkesfagene som tilbys. Vi trenger flere faglærte her i landet, og det gjelder innenfor en rekke fag. Innenfor verdikjeden for mat trenger vi flere unge inn på alle områder» skriver Borch, og minner samtidig om at flere fylkeskommuner opplevde økning i søkere til restaurant- og matfag sammenligna med 2022.

Les flere saker fra mat- og drikkevareindustrien her



Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i mat- og drikkevareindustrien.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse