Nølende støtte til flykjøp
Opposisjonspartiene gir regjeringen grønt lys til å kjøpe fire F-35 treningsfly.
Men usikkerheten er fortsatt stor om hva kampflyene til slutt vil koste.
– En samlet opposisjon går for kjøpet, men vi er meget kritiske til saksbehandlingen. Det beste hadde vært å utsette dette innkjøpet og se hele kampflykjøpet under ett om et år, sier KrFs parlamentariske leder Dagfinn Høybråten til NTB.
Norge skal i alt kjøpe 56 kampfly av typen F-35 fra den amerikanske fabrikanten Lockheed Martin. Regjeringen insisterer på at fire av disse flyene må kjøpes inn nå.
– Forsvarsministeren hevder at en utsettelse på ett år alvorlig vil svekke vår evne til å hevde norsk suverenitet. Da har vi ikke noe annet valg enn å si ja, sier Høybråten.
Ba om utsettelse
Fremskrittspartiets forsvarspolitiske talsmann Peter N. Myhre ville egentlig utsette stortingsbehandlingen av treningsflykjøpet til oktober. Men da forslaget falt under tirsdagens møte i utenriks- og forsvarskomiteen, valgte også Frp å stille seg bak regjeringen.
– Flykjøpet er økonomisk helt ute av kontroll. Det er ingen som vet hva de 56 kampflyene vil koste alt i alt, og forsvarsministeren kan heller ikke gi noe endelig anslag for levetidskostnadene, sier Myhre.
Han fester ikke lit til Faremos advarsler om at en utsatt stortingsbehandling vil svekke Luftforsvarets evne til suverenitetshevdelse.
– Nei, jeg stoler ikke helt på det, sier Frp-representanten.
Høyre funderte lenge og vel på om partiet skulle støtte Frps utsettelsesforslag, men falt altså ned på regjeringens side.
– Forsvarsdepartementet forsikrer at levetidskostnadene på 145 milliarder kroner ikke økes. Departementet understreker også at en utsettelse vil gå ut over beredskapen og vanskeliggjøre overgangen til nye kampfly. Det ble avgjørende for oss, sier Høyres Ivar Kristiansen til NTB.
Han medgir avgjørelsen ikke var lett, og sier den ble fattet etter lange og grundige overveielser.
– Det var ikke opplagt at vi ville gå for saken, sier Kristiansen.
Usikre anslag
KrFs Dagfinn Høybråten sier opposisjonen i lang tid har vært nødt til å kryste svar ut av forsvarsminister Grete Faremo (Ap) i flykjøpsaken. Bunkevis med spørsmål er oversendt Forsvarsdepartementet, og Faremo måtte i forrige uke stille til høring i Stortinget.
Opposisjonspartiene var lite fornøyd med svarene de fikk under høringen. Faremo sa at prisen for flypakken per i dag er 61 milliarder kroner, men hun la inn en såkalt usikkerhetspris fordi kontrakten ikke er ferdigbehandlet, slik at prisen kan bli 72 milliarder kroner. Hun kunne ikke si noe om hva levetidskostnaden for flyene vil bli.
– Vi har i dag tatt et viktig skritt i prosessen med å skaffe Norge nye kampfly. Beslutningen er avgjørende for å få levert treningsflyene i 2016, slik at vi kan starte opptrening av piloter og annet personell før hovedleveransen starter i 2018, sier Arbeiderpartiets forsvarspolitiske talsmann Sverre Myrli.
Kostnadsrammen for de fire treningsflyene er satt til 4,8 milliarder kroner. Komiteen samlet seg tirsdag også om trinn to i utviklingen av det norske kampflymissilet Joint Strike Missile (JSM) til F-35-flyene, med en kostnadsramme på drøyt 1 milliard kroner. (ANB-NTB)
Stortinget besluttet i 2008 å erstatte dagens F-16 med nye kampfly av typen F-35 Joint Strike Fighter. Totalt skal Norge kjøpe 56 fly fra den amerikanske produsenten Lockheed Martin. Det er også inngått avtaler om våpen og logistikkprogram.
I første omgang har regjeringen besluttet å kjøpe fire F-35 treningsfly. Kjøpet har en kostnadsramme på 4,8 milliarder kroner.
F-35 Joint Strike Fighter er 15,4 meter langt og 4,6 meter høyt. Maksimum fart er 1,8 ganger lydens hastighet.
I løpet av våren 2012 skal regjeringen legge fram hele anskaffelsesprogrammet for Stortinget. Dette vil omfatte blant annet plan for inndekning av utgifter, industriutviklingsprosjekter, antall fly og lokalisering av base for kampflyene.
I første omgang har regjeringen besluttet å kjøpe fire F-35 treningsfly. Kjøpet har en kostnadsramme på 4,8 milliarder kroner.
F-35 Joint Strike Fighter er 15,4 meter langt og 4,6 meter høyt. Maksimum fart er 1,8 ganger lydens hastighet.
I løpet av våren 2012 skal regjeringen legge fram hele anskaffelsesprogrammet for Stortinget. Dette vil omfatte blant annet plan for inndekning av utgifter, industriutviklingsprosjekter, antall fly og lokalisering av base for kampflyene.
Mest lest
Du slipper å skatte av utbetalinga fra Nav.
Hanna Skotheim
Nav: Nå kommer ekstrautbetalingen
Søk i ulike yrker nederst i saken.
Rudfjord/Ruter, Angelo, Privat, Rasmussen, Colourbox
Nye tall: Dette er lønna i over 350 yrker
Synnøve Hovland-Nærø har en jobb som krever mye av henne både psykisk og fysisk.
Anne Marthe Vestre Berge
Etter at Synnøve har gjort en jobb, hender det hun setter seg i firmabilen og skriker
Engangsutbetalingen gjelder for de med minstesats. Se de ulike nivåene nedover i saken.
Hanna Skotheim
88.000 uføre får ekstra penger i februar
STORE KREFTER: Lina Scholz styrer en stor lastebil på veiene i Vestfold. Helt siden hun var liten har hun vært fascinert av store biler, og trives godt i jobben i Mesta.
Guro Gulstuen Nordhagen
– Jeg skjønner ikke hvordan folk kan bli sure for at vi er ute og rydder veiene
– Når det blir snakk om helsearbeideres samfunnsansvar går det en faen i meg: Storsamfunnet har ikke akkurat tatt godt vare på oss.
Marie Louise Somby/Árvu
Ann (58) sa opp jobben som sykepleier og ble vikar. Hun har ikke angret
Jana Walzer jobber ufrivillig deltid som renholder for ISS i Steinkjer. Hun vil helst ha heltidsstilling, men tror ikke den nye regelen om heltid i arbeidsmiljøloven kan hjelpe henne til å få det.
Sebastian Bang
Jana får ikke jobbe mer – selv om nye regler ble innført 1. januar
– Det er en tragedie, fordi det nå gjelder hele landet. Det har vært varslet lenge og alle har visst om det, sier tillitsvalgt Roger Nordland i Frost Kraftentreprenør.
Jan-Erik Østlie
Norge trenger desperat mer strøm – men de som bygger kraftnettet mister jobben
TILLITSVALGT: Gerd Jorunn Stokkeland er klubbleder i Rema 1000 Egersund, Norges best organiserte Rema-butikk. Hun ønsker seg drahjelp for å få økt pensjon.
Leif Martin Kirknes
Rema 1000-ansatte får minst i pensjon: – Du står alene med hele greia, sier klubbleder
Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.
Simen Aker Grimsrud
Marte var en av lønnstaperne i fjor: – Det er åpenbart urettferdig
De hadde hastemøte, olje- og energiminister Terje Aasland (f.v.), Bjørn Sigurd Svingen og Torhild Løkken fra Fellesforbundet, og næringsminister Jan Christian Vestre.
Pressefoto
Hastemøte om strømstreik: Aasland og Vestre kalte inn «opprørere»
Kommentar
Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.
Yngvil Mortensen
«Oljefondets tap bør være en tankevekker for nordmenn»
Rødt vil ha hele jernbanen samlet i én organisasjon.
Leif Martin Kirknes
Vil legge ned Bane Nor: – Åpenbart at noe ikke fungerer som det skal
Matros Karl Andreas Pedersen synes det er skremmende at vaktsjefen på KNM Helge Ingstad er plassert på tiltalebenken alene.
Privat
Unge sjøfolk er skremt av tiltalen mot vaktsjefen på «Helge Ingstad»
Pernille Vestengen
Nav-penger til uføre blir utsatt: – Folk er kjempeskuffa
Brian Cliff Olguin
June Merete tilhører yrket som år etter år er blant de dårligst betalte i Norge
Debatt
Aktør: Tidligere LO-leder Roar Flåthen er nestleder i Amedias styre. Foto: Magasinet
Magasinet for fagorganiserte
«Etter min oppfatning har Støre og Vedum gjort en stor feil», skriver Roar Flåthen
Kommentar
Colourbox
«Det er ikke gitt at årets lønnsoppgjør gir et lavlønnstillegg»
– Når det finnes avdelinger ved sykehus som har opp til 40 prosent vikarer så gjør det systemet sårbart. Det er en skummel trend, og ikke en mulighet for oss som samfunn, sier lederen i Norsk Sykepleierforbund, Lill Sverresdatter Larsen. Hun krever et eget helseløft for helsesektoren for å øke rekrutteringen.
Tri Nguyen Dinh
Lederen i Sykepleierforbundet har mistet troen på streik i lønnsoppgjørene
Byråleder Benjamin Nordling vil at hver seremoni skal gjenspeile livet til den avdøde: – Jeg tar ikke sorgen fra de pårørende, men kanskje jeg kan gjøre det lettere for dem å gå videre.
Hanna Skotheim