Nord-Norgebanen?
I dag feires Nordlandsbanens første 50 års eksistens. Den må ikke forveksles med Nord-Norgebanen, som på tross av motstand og tilnærmet mobbing for mange fortsatt er en spill levende drøm.
odd.arne.olafsen@lomedia.no
Nordlandsbanen fra Trondheim til Bodø ble offisielt åpnet 7. juni 1962, etter at den fra 1. desember året før var åpnet for godstrafikk og to måneder senere for persontrafikk.
Midt i feiringen er det verdt å huske på at Nordlandsbanen på mange måter representerer en synlig og tydelig forskjell på fellesskapets satsing nordpå sammenlignet med det vi søringer får i fanget. Mens vi sørpå snakker om løpende oppgraderinger av jernbanenettet i hele Sør-Norge, med høyhastighetstog, lynraske flytog, dobbeltspor mellom de største byene og løpende oppdatering av tekniske spesifikasjoner for jernbaneanleggene, er Nordlandsbanen den dag i dag en ikke-elektrifisert jernbane der daglig drift er helt avhengig av trygge og manuelle operasjoner. Det betyr en vesentlig forskjell på nord og sør i samferdselsmessig sammenheng.
Byggingen av Nordlandsbanen er en både langsom og stygg historie. Den aller første strekningen – 31,5 kilometer fra Trondheim til Hell – sto ferdig allerede 17. oktober 1881. Først 81 år senere, den 1. februar 1962, kunne den siste strekningen – 54,5 kilometer mellom Fauske og Bodø endelig åpnes. I alle disse årene snakker vi også om rallar-historien ¬ anleggsarbeiderne som gikk løs på fjellmassivene og skapte en viktig del av norsk samferdselshistorie. De var også direkte initiativtakere til at Norsk Arbeidsmandsforbund (NAF) ble stiftet i 1895.
En del av Nordlandsbanens historie er også det faktum at det i krigsårene 1940-45 ble utført direkte slavearbeid der de tyske okkupantene satte nærmere 5.000 krigsfanger – i det vesentligste sovjetere – til å videreutbygge jernbanen nordover. Det kostet mange av dem livet.
NAF har en viktig plass i historien bak det å bygge enda mer jernbane i nord. Gjennom årene har det eksistert flere aksjonsgrupper for å forlenge jernbanen nordover – altså Nord-Norgebanen – helt til Kirkenes. NAF kastet seg inn i kampen og hadde på sitt landsmøte i 1991 dette som en av sine viktigste saker. For ikke å gape over for mye, ble videre utbygging konsentrert om endestasjonen Tromsø i første omgang, med en sidebane til Harstad. Nord-Norgebanen kom etter hvert også på plass i LOs handlingsprogram. Det hører også med til historien at Nord-Norgebanen hadde vært utredet av NSB både i 1982 og 1992.
Det ble mye støy og oppmerksomhet rundt Nord-Norgebanen, men i Stortingsmelding nr. 133 (1993-1994) ble isvannet helt i store mengder over de ivrigste forkjemperne. Der het det i Samferdselsdepartementets konklusjon: «…Nord-Norgebanen kan etter departementets vurdering ikke sies å bidra til å oppfylle hovedformålene for den satsing på jernbane det er lagt opp til i NJP 1994-97…». Og til tross for mange tilhengere av utbyggingen innad i fagbevegelsen, forsvant saken etter hvert også fra LOs handlingsprogram.
Det forhindrer ikke at NAF senest på LO-kongressen i 2009 igjen lanserte en målet om å få bygd Nord-Norgebanen. Det ga litt uttelling. I LOs handlingsprogram 2009-2013 står det følgende: «…Kapasitetsøkning på Nordlandsbanen…». Det står også at «…være aktuelt å vurdere mulighetene for å planlegge en oppstart av Nord-Norgebanen, og i første omgang strekningen Narvik-Tromsø…». Følgelig er ikke saken lagt død enda. Nord-Norgebanen lever fortsatt i drømmene hos de aller ivrigste.
Men når den kan feire sitt første jubileum? Dit er det langt fram. I mellomtiden gratulerer vi Nordlandsbanen og satser på at den snart får samme standard som jernbanen her sørpå.
Mest lest
Tormod Ytrehus
Lønnsoppgjøret er i gang: Her er LOs krav
Arne Birkemo
Avdekket mareritt på Stavanger-restaurant: – Det verste jeg har sett
Herman Bjørnson Hagen
Det ble brudd i lønnsforhandlingene mellom LO og NHO: Hva skjer nå?
Brian Cliff Olguin
Alle butikkene i denne kjeden bryter loven hver uke
Det mangler 100 milliarder kroner for å oppfylle langtidsplanen for Forsvaret, ifølge en fersk rapport fra Forsvarets forskningsinstitutt.
Forsvaret
Forsvaret tapte mot ansatte. Nå skylder de store summer
Herman Bjørnson Hagen
Strømprisen kan bestemmes av staten, mener EØS-ekspert
Leif Martin Kirknes
May-Iren føler seg latterliggjort av ansatt i eget forbund
Joar Haug er i dag 64 år, pensjonert fengselsbetjent og jobber 50 prosent som bussjåfør med skolekjøring. Snømåkeformen er det heller ikke noe å si på.
Sissel M. Rasmussen
Joar ble diskriminert fordi han var for gammel: – Klart jeg ble lei meg
VANLIG: Thomas Tvedt hadde en normal oppvekst i det han kaller en uvanlig familie.
Jan-Erik Østlie
Ingen vil gi Thomas jobb: – Jeg kan ikke se. Da er du ikke verdt noe
– De færreste går i butikker på påskeaften. De fleste har fri og drar bort. Påskeaften har aldri vært en god salgsdag, sier Nina Hjartøy (t.h.). Henriette Stray Juuhl er enig med kollegaen.
Eivind Senneset
Nina og Henriette kjempet fram fri på påskeaften: – Ledelsen måtte lese seg opp
Det britiske oljeserviceselskapet truer de ansatte med sparken om de streiker for å få tariffavtale. De jobber på et fartøy som gjør arbeid helt sør på Ekofisk-feltet på norsk sokkel.
ARKIVFOTO: ConocoPhillips Company
Oljearbeidere trues med sparken hvis de streiker: – Et gufs fra fortiden
– Den som smiler sist, har vunnet. Så vi vil smile sist, sa streikeleder Thomas Vaughn (nummer tre fra høyre) i sin appell.
Roy Ervin Solstad
Lagerarbeiderne streiker for et lønnshopp på 100.000 kroner
Nyvalgt forbundsleder i EL og IT, Geir Ove Kulseth (til venstre), møtte Alf-Tore Albrigsten i Bergen torsdag i forbindelse med vinterkonferansen til Fornybar Norge, arbeidsgiverforeningen der også Helgeland Kraft er medlem. Forbundet stiller seg hundre prosent bak Albrigtsen.
Ole Hagen
Hovedtillitsvalgt Alf-Tore ble oppsagt. Nå har han hele forbundet i ryggen
Striden rundt tips mellom tilsette og arbeidsgivarar, Fellesforbundet og NHO Reiseliv, har vore lang og vond.
Tormod Ytrehus
Kan arbeidsgivar forsyne seg av tipsen? No skal saka opp i Høgsterett
Anita Arntzen
Regjeringen vil avvikle au pair-ordningen
Streiken ved Olivia har nå vart i seks uker. Striden står om en husavtale som ledelsen vil opprettholde, mens Fellesforbundets medlemmer ved restauranten vil ha tariffavtale, den såkalte Riksavtalen.
Håvard Sæbø
Olivia nekter å forhandle – avlyste møte hos Riksmekleren
LO bidrar til å spre jødehat, mener Torkel Brekke, professor ved OsloMet. – Nei, det gjør vi slett ikke, svarer Liv Tørres, leder av LOs internasjonale avdeling.
CF-Wesenberg/kolonihaven.no og Sissel M. Rasmussen
Professor mener LOs Israel-boikott sprer hat mot jøder
Personer med flere arbeidsforhold som har søkt om sykepenger, kan ha fått feilaktig avslag, opplyser Nav selv.
Hanna Skotheim
Nav ber folk om å ta kontakt etter feil om sykepenger
Colourbox
Flere med dårlig råd kan få mer. Se hva LO vil gjøre
Sølvi Ellingsen har vasket arbeidsklærne sine i 40 år.
Anne Marthe Vestre Berge