JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nord-Norgebanen?

I dag feires Nordlandsbanens første 50 års eksistens. Den må ikke forveksles med Nord-Norgebanen, som på tross av motstand og tilnærmet mobbing for mange fortsatt er en spill levende drøm.

odd.arne.olafsen@lomedia.no

Nordlandsbanen fra Trondheim til Bodø ble offisielt åpnet 7. juni 1962, etter at den fra 1. desember året før var åpnet for godstrafikk og to måneder senere for persontrafikk.

Midt i feiringen er det verdt å huske på at Nordlandsbanen på mange måter representerer en synlig og tydelig forskjell på fellesskapets satsing nordpå sammenlignet med det vi søringer får i fanget. Mens vi sørpå snakker om løpende oppgraderinger av jernbanenettet i hele Sør-Norge, med høyhastighetstog, lynraske flytog, dobbeltspor mellom de største byene og løpende oppdatering av tekniske spesifikasjoner for jernbaneanleggene, er Nordlandsbanen den dag i dag en ikke-elektrifisert jernbane der daglig drift er helt avhengig av trygge og manuelle operasjoner. Det betyr en vesentlig forskjell på nord og sør i samferdselsmessig sammenheng.

Byggingen av Nordlandsbanen er en både langsom og stygg historie. Den aller første strekningen – 31,5 kilometer fra Trondheim til Hell – sto ferdig allerede 17. oktober 1881. Først 81 år senere, den 1. februar 1962, kunne den siste strekningen – 54,5 kilometer mellom Fauske og Bodø endelig åpnes. I alle disse årene snakker vi også om rallar-historien ¬ anleggsarbeiderne som gikk løs på fjellmassivene og skapte en viktig del av norsk samferdselshistorie. De var også direkte initiativtakere til at Norsk Arbeidsmandsforbund (NAF) ble stiftet i 1895.

En del av Nordlandsbanens historie er også det faktum at det i krigsårene 1940-45 ble utført direkte slavearbeid der de tyske okkupantene satte nærmere 5.000 krigsfanger – i det vesentligste sovjetere – til å videreutbygge jernbanen nordover. Det kostet mange av dem livet.

NAF har en viktig plass i historien bak det å bygge enda mer jernbane i nord. Gjennom årene har det eksistert flere aksjonsgrupper for å forlenge jernbanen nordover – altså Nord-Norgebanen – helt til Kirkenes. NAF kastet seg inn i kampen og hadde på sitt landsmøte i 1991 dette som en av sine viktigste saker. For ikke å gape over for mye, ble videre utbygging konsentrert om endestasjonen Tromsø i første omgang, med en sidebane til Harstad. Nord-Norgebanen kom etter hvert også på plass i LOs handlingsprogram. Det hører også med til historien at Nord-Norgebanen hadde vært utredet av NSB både i 1982 og 1992.

Det ble mye støy og oppmerksomhet rundt Nord-Norgebanen, men i Stortingsmelding nr. 133 (1993-1994) ble isvannet helt i store mengder over de ivrigste forkjemperne. Der het det i Samferdselsdepartementets konklusjon: «…Nord-Norgebanen kan etter departementets vurdering ikke sies å bidra til å oppfylle hovedformålene for den satsing på jernbane det er lagt opp til i NJP 1994-97…». Og til tross for mange tilhengere av utbyggingen innad i fagbevegelsen, forsvant saken etter hvert også fra LOs handlingsprogram.

Det forhindrer ikke at NAF senest på LO-kongressen i 2009 igjen lanserte en målet om å få bygd Nord-Norgebanen. Det ga litt uttelling. I LOs handlingsprogram 2009-2013 står det følgende: «…Kapasitetsøkning på Nordlandsbanen…». Det står også at «…være aktuelt å vurdere mulighetene for å planlegge en oppstart av Nord-Norgebanen, og i første omgang strekningen Narvik-Tromsø…». Følgelig er ikke saken lagt død enda. Nord-Norgebanen lever fortsatt i drømmene hos de aller ivrigste.

Men når den kan feire sitt første jubileum? Dit er det langt fram. I mellomtiden gratulerer vi Nordlandsbanen og satser på at den snart får samme standard som jernbanen her sørpå.

Annonse

Flere saker

Annonse