NSB viser forakt for kunden
Kombinasjonen inkompetanse i arbeid og forakt for kundene hadde ført til oppsigelser, eventuelt nedleggelser i alle virksomheter unntatt monopolbedrifter som NSB og Jernbaneverket. Der vedlikeholdes slett kundebehandling.
Ikke av konduktører og annet servicepersonell, men av enkelte ansatte på kontor, disse som syns verken på perrong eller tog. Vi snakker om noen mennesker som står fjernt fra den hverdag som passasjerer og fotfolket i NSB møter. Men lønn skal de ha.
Etter å ha kjørt kollektivt siden 1971 og fortsatt utstyrt med månedskort, er det med stigende forbauselse man har fulgt utviklingen de siste månedene. Stadig flere spørsmål melder seg.
Et er: Hvorfor tar man ikke ut av rutetabellen innsatstog når togene likevel ikke går? I disse tilfellene kan etatene ikke skylde på manglende bevilgninger og politikernes lunkne holdning, men på manglende planlegging, oversikt og oppfølging. Dette ansvaret tilligger NSB og Jernbaneverket.
Tre ganger i løpet av svært kort tid har jeg opplevd at innsatstoget til Ski med avgang fra Oslo S kl. 15.52 er innstilt, primært på grunn av mangel på materiell. Altså samme unnskyldning som når ekstraavgangene fra Kolbotn kl. 07.06 og 07.36 er innstilt. Også dette skjer så ofte at passasjerene har lagt om morgenritualet og innstilt seg på å ta andre avganger. Men heller ikke disse er skjermet. Til stadighet er det kluss med kjøreledningen eller signalanlegg, mangel på mannskap eller materiell. Med andre ord: passasjerene, altså kundene, stoler ikke lenger på NSB og Jernbaneverket, men alternativene er få. Det er lettere å bytte kjøpmann enn transportør.
Forakten for passasjerene kom klarest til uttrykk i januar da NSB vurderte å tilby passasjerer som hadde ventet mer enn en time på toget, en erstatning på 8 kroner. Altså: etter å ha tenkt seg om, kanskje også latt en komité drøfte saken i detalj, offentliggjorde NSB at den vurderte å gi en erstatning på 8 kroner til kunder, som hadde speidet etter toget i en hel time, med billett pålydende 42 kroner? Så kald på beina som mange har vært i vinter på grunn av NSB, vil selv indremisjonen vegre seg mot å gå i forbønn for den etaten.
Forslaget alene burde kvalifisere til en underordnet stilling i et fjernarkiv, altså så langt det overhode lar seg gjøre å fjerne vedkommende unna kontakt med kundene. Men i NSB går det meste an, unntatt å etablere gode relasjoner til kundene, slik kjøpmenn tidlig lærer seg.
Når jeg hører unnskyldninger om at innstillingen skyldes mangel på materiell eller mangel på betjening, tenker jeg på først på jul, deretter på Haparanda.
I desember spiller NSB fanfarer til egen ære fordi den setter inn flere tusen ekstra seter i juletrafikken. NSB legger vekt på å få tusenvis av passasjerer hjem til juleribba enten de skal til Bergen, Trondheim eller Otta. Men hva med oss som skal hjem etter ordinær arbeidsdag, til røkt kolje og gulerøtter, vi med månedskort? Hvor er vognene som skal føre oss saktmodige nærmere heimen mens potetene enda er varme? Står disse ekstra vognene under presenning i Haparanda og venter på neste jul, og har lok.førere og konduktører fra juletrafikken gått i hi?
Hvor er de? I hvert fall ikke på togene fra Kolbotn kl. 07.06 og 07.36, eller fra Oslo S kl. 15.52. Er det virkelig slik at den store transportøren NSB ikke har bakvakt som kan settes inn ved sjukdom?
Er dette nok et eksempel på NSB sin nonchalanse overfor kundene? Er det virkelig NSB knekkende likegyldig at tusenvis av passasjerer, altså kundene, skal vente på perrongen fordi en konduktør eller en lok.fører er syk og må holde sengen – og at dette kommer helt uforberedt på ledelsen i NSB, gang etter gang?
Er det slik NSB lever opp til slagordet om at det alltid går et tog, men at det spiller mindre rolle for de ansvarlige i etaten når toget kommer, bare det står oppført i rutetabellen?
Som bruker av NSB har jeg hørt mange stygge ord de siste månedene. Ord som skandale, kløner og amatører har fått allmenn tilslutning fra frosne sjeler. Personlig finner jeg ordet tragedie mest dekkende for situasjonen i en etat, som en gang var dypt respektert. Jernbanen var en gang en arbeidsplass som de ansatte følte stolt tilknytning til og tilhørighet med. Skal dette forbli historie?
Mest lest
Anne Myklebust Odland
Mor ble innlagt i psykisk helsevern. Da flyttet barnevernet inn til far og babyen
Allmenngjorde minstelønna: Ulovleg for arbeidsgivarar å betale mindre lønn eller gi dårlegare arbeidsvilkår.
Colourbox
Lønnshopp før sommarferien: Sjekk den nye minstelønna i ni bransjar
Debatt
Det har vært fantastisk å være Norge lenge. De som har argumentert for at det er lurt for et lite land å ha en egen valuta, har hatt vind i seilene. Men regningen for en fest kommer alltid, skriver Kjetil Staalesen.
Erlend Angelo
Regninga kommer, og den sendes rett til norske arbeidstakere og pensjonister
En utbredt misforståelse er at IA-avtalen ikke gjelder lenger, forteller rådgiver i LO, Gry Gundersen.
Eirik Dahl Viggen
Sykefravær: Arbeidsgivere kutter i egenmeldingsdager
Brian Cliff Olguin
Kristin jobber gratis 240 timer i året for å få vaktplanen til å gå opp
«Kari» ble utfryst og mobbet av arbeidskollegaene om bord, hvor hun bodde 28 dager i strekk. (Illustrasjonsfoto)
Tri Nguyen Dinh
I flere år ble «Kari» trakassert: – Helt forferdelig å være på jobb
Avgjørelser i Arbeidsretten er endelige, og kan ikke ankes.
Håvard Sæbø
Ble syk etter én dag i ny jobb – nå må kommunen betale sykepenger
For snart to år siden opplevde de ansatte ved Nav Årstad at en kollega ble knivdrept på jobb. Her et bilde fra kontoret i dagene etter drapet.
Torstein Bøe / NTB
Etter Nav-drapet: 25 ansatte ved kontoret har sluttet hittil i år
Bredtveit fengsel er dårlig egnet til å ta imot de som sliter mest, hevder både ansatte og eksperter fra en lang rekke fagmiljøer.
Eirik Dahl Viggen
Flere fengsles etter selvmordsforsøk. Bak murene blir det bare verre
Den takhøyden som liksom er så høy … den er ikke alltid så høy likevel, mener Olav Neerland om organisasjonen han er medlem av.
Hanna Skotheim
Olav ble kalt kvinnehater: – Jeg er ikke redd for å stikke hodet fram
– Jeg håper tilsynsrapporten fører til endring, men usikker på om den gjør det i virkelighetene, sier Frid Melling Vågenes (f.v.). Her sammen med Robin Knutsen og Joakim Johnsen.
Leif Martin Kirknes
Sjefen sendte grove e-poster i fylla. Får kritikk fra Arbeidstilsynet
Det har vært en klar økning av unge AAP-mottakere med psykiske lidelser de siste ti årene.
Gorm Kallestad / NTB
Tre av fire unge på Nav-ordning har psykiske lidelser
Hos Bilfinger i Porsgrunn har de ansatte tilgang til kantine. Men de som jobber på gulvet her, spiser helst i hallen.
Sissel M. Rasmussen
Status og hierarki på jobb: Dette avslører matpausen om oss
Anna Granqvist
Pensjonistene vil være med når de skal få mer penger. Se hva partiene svarer
Høyre-lederen beskylder venstresiden for nærmest å bygge ned velferdsstaten Norge.
Frederik Ringnes / NTB
Erna Solbergs fem beste grunner for å stemme Høyre
Ansatte ved flere plastbedrifter omfattes av Kjemisk-teknisk tariffavtale. Her jobber operatørene Chrisander Dahl (t.h.) og operatør Daniel Rafaelsen ved plastbedriften Protan i Lier.
Arkivfoto: Petter Pettersen
Over 3000 ansatte i kjemisk industri får ny lønn. Her er tallene
Asbjørn Jansen (18) har en god tone med lærer og barnevernspedagog Christian Dragøy mens de pakker vedsekker.
Hanna Skotheim
Denne skolen lager arbeidsfolk: – Vi har elever som hater ferie
Ekofisk-feltet var Norges første oljefeltet som ble satt i produksjon i 1971. Flere av oljearbeiderne som jobbet her på 70- og 80-tallet har fått skader og sykdommer i etterkant av dette arbeidet.
Arkivfoto: Håvard Sæbø
Mulig millionsum i vente for oljepionerene
Beate Oma Dahle / NTB
Rødt krever krisepakke før sommerferien
Rolf Ringdal blir kanskje den siste lederen av Norsk Lokomotivmannsforbund. Et av forslagene på forbundets årsmøte er å endre forbundets navn til Norsk Lokomotivførerforbund.
Morten Hansen