SAS-forhandlingene i gang igjen: – Vi har aldri vært villig til å slå SAS konkurs, sier Klokset
Onsdag klokken 10 møttes SAS og pilotene igjen ved forhandlingsbordet. Partene sier de er motivert og ønsker en løsning.
Forhandlingene mellom SAS og pilotene er i gang igjen. Roger Klokset, leder i Norske SAS-flygeres forening, understreker at det alltid er mulighet for enighet.
ALI LORESTANI / TT NYHETSBYRÅN / NTB
Riksmekler Mats Ruland er på plass i Stockholm, der partene i SAS-streiken møtes. Meklerne håper partene stiller løsningsorienterte, sa han til et samlet pressekorps kort tid før møtet.
– Partene har signalisert at de ønsker å snakke sammen, så får vi se om det er mulig med en løsning, det vet vi ikke ennå, sa Ruland.
Riksmekleren ville ikke kommentere om det er konkrete forslag på bordet, men var klar på at det er en stor arbeidskonflikt som må løses så fort som mulig.
– Den berører tredjepart, det er mange som ikke får reist, og mange som er strandet. Jeg oppfatter at partene er innstilt på å komme hit og jobbe seriøst for å få til en løsning, så jeg håper vi skal lykkes, sa han.
Ruland sa han er optimistisk.
– Det må du være i denne jobben.
Hvorfor streiker SAS-pilotene? Her er deres side av historien
Truet med å gå etter ti minutter
Leder Jan Levi Skogvang i SAS Norge flygerforening la ingenting imellom da han snakket med pressen på vei inn til møtet.
– Det er de som har invitert oss, og det har de ikke gjort for å fortelle oss det samme som sist. Hvis de gjør det, så er dette møtet over etter ti minutter, sa han.
Etter en knapp halvtime hadde ingen av partene forlatt Näringslivets Hus i Stockholm.
SAS-pilotene har streiket siden mandag 4. juli, etter at det ble brudd i forhandlingene. Rundt 900 piloter i Norge, Danmark og Sverige er i streik. Så langt i dag har 158 flyginger til og fra Norge blitt kansellert.
– Holder på til vi finner en løsning
Roger Klokset, leder i Norske SAS-flygeres forening, mener to ting må til for å få slutt på streiken.
– SAS må forholde seg til den skandinaviske modellen, respektere tariffavtalene våre og gjenopprettelsesretten til våre oppsagte medlemmer – og så må de ha realistiske sparekrav for pilotene, sa han.
Klokset understreket at det alltid er en mulighet for å komme til enighet, men at pilotene ikke har sett noe til nye innspill fra SAS.
– Vi har aldri vært villig til å slå SAS konkurs. Det jeg har sagt, er at vi står opp for prinsipper i arbeidslivet som er ufravikelig. Så får styret bestemme hvordan det skal gå med SAS, sa han.
– Vi holder på til vi finner en løsning, eller til vi må konstatere at det ikke er mulig å finne en løsning, tilføyde Klokset.
SAS-ledelsen har søkt konkursbeskyttelse. Men hva er det og hvorfor?
SAS: Ønsker ro rundt prosessen
SAS' norske pressekontakt Tonje Sund skrev i en sms til NTB før møtet at de ønsker maksimalt med ro rundt prosessen og ikke vil kommentere saken ytterligere.
Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs blir overrasket om partene ikke kommer fram til en avtale når de nå igjen møtes til forhandlinger.
– Jeg tror og håper at SAS er oppe og flyr i løpet av uken, sa Elnæs til VG.