JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Frykter ansatte stues sammen i nytt regjeringskvartal

Det nye regjeringskvartalet må gi de ansatte nok plass til å få et godt arbeidsmiljø, mener de tillitsvalgte. Nå krever de å bli lytta til fremover.
KRITISKE: NTLerne Rita Furuseth Sandberg og Johannes Groseth liker ikke at de ansattes areal krympes i for arbeidet til nytt regjeringskvartal.

KRITISKE: NTLerne Rita Furuseth Sandberg og Johannes Groseth liker ikke at de ansattes areal krympes i for arbeidet til nytt regjeringskvartal.

Ole Palmstrøm

anders@lomedia.no

I oktober kom Statsbygg med sin anbefaling til regulering av det nye regjeringskvartalet . Det vakte reaksjoner hos de tillitsvalgte.

Leder Johannes Groseth i NTL Departementenes Sikkerhets- og Serviceseorganisasjon og Rita Furuseth Sandberg i NTL Utenriksdepartementet misliker at Statsbygg kniper inn på arealet i sitt forslag.

(06.10.2015:) Alle skal få egen pult i regjeringskvartalet

Reduksjoner

Statsbygg la opp til 23 kvadratmeter bruttoareal per ansatt, noe som betyr et arbeidsplassrelatert areal på 14 kvadratmeter, mot 15 som var utgangspunktet.

– Vi er uenige i flere av tilrådingene i rapporten. Statsbygg argumenter for en reduksjon i arealnorm, men vi mener det verken er tydelig definert hva som inngår i disse arealnormene eller foreligger analyser som dokumenterer at normene er tilstrekkelig for å oppnå sikre og effektive lokaler for departementssansatte, sier Groseth og Sandberg.

De frykter også at regjeringens beslutning om faste arbeidsplasser til alle kan bli uthulet.

Arbeidsformer

I et brev til statsråd Sanner har de tillitsvalgte krevd et møte for å komme med sine innspill. De sier de ansatte har blitt en salderingspost i prosjektet.

– Når Statsbygg foreslår å redusere arealnormen, argumenteres det i første rekke med miljøhensyn og passende byform, mens arbeidstakernes behov overses, sier de.

Et kartleggingsarbeid av arbeidsprossessene i departementene er nå i gang, men de tillitsvalgte mener det burde vært gjort mye tidligere.

– Arbeidstakerorganisasjonene synes det er uforståelig at kartleggingsarbeidet ikke vil være ferdig for de viktige beslutningene tas, bemerker de.

De frykter en for knapp arealnorm vil resultere i begrensninger på hvilke løsninger som er mulig å få til for å sirke de ansatte gode arbeidsforhold. Begrepet «aktivitetsbasert arbeidsplassutforming» gjør de skeptiske.

– Det oppfatter vi som i hovedsak åpne kontorløsninger med sonetilpasning ut fra oppgaver. Vi er tvilende til at dette for svært mange vil gi hensiktsmessige arbeidsplasser. Mange av de ansatte har konsentrasjonsarbeid og håndterer gradert informasjon, minner de om.

En brukerundersøkelse som nylig er gjennomført indikerer også høyere tilfredshet og effektivitet hos de som har cellekontorer i dag.

Involvering

Framover krever de tillitsvalgte å bli lyttet til.

– Medbestemmelse og tett involvering av tillisvalgte er avgjørende i den videre prosessen. Vi mener dessuten at det bidrar til et enda bedre beslutningsgrunnlag, sier de.

De poengterer at byggene R5 og R6 må komme som tillegg til nybyggene og dermed bidra til fleksibilitet.

Oslo KrF har også tatt til orde for at Utenriksdepartementet skal forbli på Victoria Terrasse.

NTL UD er opptatt av at behovene til de ansattes fysiske arbeidsplass skal oppfylles. Om det ikke er mulig, er de åpen for å se på alternative løsninger.

Statsbyggs anbefaling

Hovedbebyggelsen legges mellom Møllergata og Grubbegata.

Et nytt byggeområde, felt A, legges mellom Høyblokka og Deichmanske bibliotek.

De nye byggene skal ha moderate høyder (24 til 48 meter). Høyblokka forblir høyeste bygning med sine 56 meter.

En park etableres mellom Høyblokka og Deichmanske bibliotek.

Hovedadkomst til regjeringskvartalet fra Akersgata.

Utvidet sikkerhetssone. Riksvei 162 (Ring 1) senkes, og alle rampene som knytter Ring 1 til det omkringliggende gatenettet, fjernes. Området blir åpent for fotgjengere og syklister.

Kilde: NTB

Nytt regjeringskvartal

I mai 2014 besluttet regjeringen å gjenoppbygge regjeringskvartalet, og at alle departementer, bortsett fra Forsvarsdepartementet, skal samles.

Seks arkitektfirmaer har lagt fram forslag til nytt regjeringskvartal. En komité har evaluert forslagene.

Statsbygg leverte nylig sin anbefaling.

Statsbygg og Kommunal- og moderniseringsdepartementet skal utarbeide en reguleringsplan for området. På høring våren 2016.

Prosjektering er planlagt 2016-2018. Behandling i Stortinget 2019, byggestart i 2020.

Vil tidligst kunne stå ferdig i 2025.

Prisen er tidligere anslått
til 15–16 milliarder kroner.

Kilde: NTB

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Statsbyggs anbefaling

Hovedbebyggelsen legges mellom Møllergata og Grubbegata.

Et nytt byggeområde, felt A, legges mellom Høyblokka og Deichmanske bibliotek.

De nye byggene skal ha moderate høyder (24 til 48 meter). Høyblokka forblir høyeste bygning med sine 56 meter.

En park etableres mellom Høyblokka og Deichmanske bibliotek.

Hovedadkomst til regjeringskvartalet fra Akersgata.

Utvidet sikkerhetssone. Riksvei 162 (Ring 1) senkes, og alle rampene som knytter Ring 1 til det omkringliggende gatenettet, fjernes. Området blir åpent for fotgjengere og syklister.

Kilde: NTB

Nytt regjeringskvartal

I mai 2014 besluttet regjeringen å gjenoppbygge regjeringskvartalet, og at alle departementer, bortsett fra Forsvarsdepartementet, skal samles.

Seks arkitektfirmaer har lagt fram forslag til nytt regjeringskvartal. En komité har evaluert forslagene.

Statsbygg leverte nylig sin anbefaling.

Statsbygg og Kommunal- og moderniseringsdepartementet skal utarbeide en reguleringsplan for området. På høring våren 2016.

Prosjektering er planlagt 2016-2018. Behandling i Stortinget 2019, byggestart i 2020.

Vil tidligst kunne stå ferdig i 2025.

Prisen er tidligere anslått
til 15–16 milliarder kroner.

Kilde: NTB