JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lønnsoppgjøret

Mekling for Avinor-ansatte. Onsdag kan det bli streik

NTL-erne ved Ørsta-Volda lufthavn går ikke med på å tape kjøpekraft.
VENTETID: De ansatte ved Ørsta-Volda lufthavn venter på meklinga i Avinor 11. juni.

VENTETID: De ansatte ved Ørsta-Volda lufthavn venter på meklinga i Avinor 11. juni.

Nina Hanssen

nina.hanssen@lomedia.no

– Vi må i alle fall få lik stor lønn som frontfaget, sier NTL-tillitsvalgt Hans Jakob Aarskog.

– Og vi skulle gjerne hatt flere ansatte her, repliserer verneombud Henning Spørstøl.

Travel lufthavn

11. juni starter meklingen for flyplassansatte i Avinor.

De som drifter Ørsta-Volda lufthavn har store forventninger. Flyplassen har en viktige rolle i regionen, har fra 1. april blitt en av de travleste lufthavnene i kortbanenettet. Widerøe har 7 avganger til Oslo og 3 ganger til Bergen.

På denne lufthavna har det ikke vært utlyst ledige stilinger på over fire år, så det er ingen flere ansatte selv om trafikken har gått opp.

Minimumsbemanning er to ansatte på vakt. Hovedverneombudet ser at det klart er behov for flere ansatte. Særlig vil behovet være aktuelt i vinter.

– Uten flere ansatte er det blitt mer å gjøre her for alle, og det hender det blir lange dager, sier Spørstøl.

I tillegg opererer luftambulansen til sykehuset herifra.

Sporstøl er glad for at de på lufthavna har en sterk fagforening som har tett dialog med ledelsen om utfordringer.

Høye priser og økte renter

Blant NTL-medlemmene i spiserommet er forventningene spent høyt foran meklingen. Deres sentrale tillitsvalgte, Ørjan Kvalvåg, leder i NTL Luftfarten, sier at han vil helst unngå streik.

– Vi går inn i mekling med det formål om å komme til enighet rundt avtaleverket for våre medlemmer. For NTL er lønns- og arbeidsvilkår første prioritet, sier han.

Men landsforeningen forbereder seg på å sette makt bak krava.

– Dersom det blir konflikt, så skal vi være godt forberedt for å kunne gjennomføre den på en forsvarlig måte, sa Kvalvåg.

Gutta rundt bordet er beredt.

– Vi har gode arbeidsforhold her, men det er klart at vi merker dyrtiden, så vi forventer at vi kan opprettholde og få styrket kjøpekrafta med litt mer i lønnspotten, sier Aarskog.

Det nikkes rundt bordet. I dag er lønnsnivået mellom 500.000 til 600.000 kroner. Og så har de en del tillegg. Men Aarskog mener dette ikke er mye med tanke på at de har strenge helsekrav og turnusarbeid.

– Vi vil jo ha økt kjøpekraft, siden vi også merker høye priser og økte renter, sier utrykningsleder Håvard Aklestad.

Han berømmer NTL Luftfarten for at de står på for at de ansatte skal ha gode lønns- og arbeidsforhold. De fleste har jobbet her i 20-30 år, og de har et godt arbeidsmiljø, bekrefter de.

– Vi håper oppgjøret blir bra, og at vi ikke sakter akterut, sier Peter Aambakk.

God dialog lokalt

Flyplassjef Svein Arne Vik har jobbet her i snart fem år. Han bekrefter at de har åpne samtaler og faste møtedager med fagforeningen.

Han har ansvar for både denne og Sandane lufthavn. Tre dager i uka jobber han her og samarbeider med Widerøe, Avan security og Avinor flysikring. Men uten bakkemannskapet, vil lufthavna stoppe opp.

Denne dagen møter Vik de ansatte som gjør seg klare til dagens beredskapsøvelse. Alle bakkemannskap i spiserommet er organisert i NTL og synes det er stas at NTLs forbundssekretær Sven Ivar Skodjevåg er innom for å orientere om lønnsoppgjør og andre aktuelle saker fra forbundet. Blant annet overrekker han en 25-års nål fra forbundet til Helge Naustdal.

Flyplassdrift fører også med seg noen spesifikke utfordringer.

– Det er medisinske og fysiske krav til oss, og vi må dessuten gjennom ganske tøffe fysiske tester to ganger i året. Det er beintøft for seniorene, sier Peter Aambakk, som er en av veteranene og har jobbet her i 22 år.

Strenge krav

Den lokale NTL-lederen Hans Jakob Aarskog nikker. Han er ikke negativ til fysiske helsekrav, men til at de står uten arbeid om de får en skavank eller utfordringer til helsa slik at de ikke klarer testen.

Det handler om en fysisk test i henhold til nytt EASA-regelverk. Det er en arbeidsrelatert fysisk test som kalles Fredrikstad-testen.

– Andre arbeidsgrupper har mulighet til annet arbeid på sin arbeidsplass hvis helse forverres, men her blir de da stående uten arbeid. Jeg frykter at enda tøffere tester vil gjøre det vanskelig for seniorer og kvinner som ønsker å søke seg hit. Det er lik test for alle i dag, sier Aarskog.

Lokallagsleder Hans Jakob Aarskog ved Ørsta-Volda lufthavn er bekymret for at seniorene ikke klarer de fysiske testene framover.

Lokallagsleder Hans Jakob Aarskog ved Ørsta-Volda lufthavn er bekymret for at seniorene ikke klarer de fysiske testene framover.

Nina Hanssen

Disse testene, designet for å sikre at ansatte kan håndtere nødsituasjoner og utføre sine oppgaver effektivt, har skapt bekymring blant de tillitsvalgte da de ser at eldre ansatte sliter med å møte de strenge kravene.

Flyplassjefen lytter og påpeker at de er nødvendige for å opprettholde sikkerhetsstandardene.

– Vi forstår bekymringene, men vi må også sikre at alle ansatte er i stand til å håndtere de fysiske kravene som kan oppstå i en nødsituasjon. Men vi vil selvsagt beholde de eldre lengst mulig og vil gjerne ha flere kvinnelige ansatte, legger flyplasssjefen til.

Steinar Vatne (66)  gikk av som pensjonist i fjor etter 43 års karriere i tårnet, men stikker stadig vekk innom arbeidskollegene på Ørsta-Volda Lufthamn, Hovden.

Steinar Vatne (66) gikk av som pensjonist i fjor etter 43 års karriere i tårnet, men stikker stadig vekk innom arbeidskollegene på Ørsta-Volda Lufthamn, Hovden.

Nina Hanssen

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse