JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Finansiering av høyere utdanning:

NTL skuffet over Ap-forslag til finanisering av høyere utdanning

NTL frykter økt resultatstyring av universitetene etter forslag fra Ap. Men Ap mener fagforeningen har misforstått og vil ha møte for å rydde opp.
Ellen Dalen er NTLs 2. nestleder.

Ellen Dalen er NTLs 2. nestleder.

Eivind Olai Kristiansen

merete.jansen@lomedia.no

I slutten av mai forhandlet Ap, Sp og Frp fram en felles plan for hvordan universiteter og høyskoler bør finansieres. Dette som et svar på regjeringens kompetansereform som ble lansert 22. april. Ett av tre insentiver de foreslår, er at «relevant arbeid etter endt studie» skal være med på å avgjøre finansieringen for den enkelte institusjon. NTLs 2. nestleder, Ellen Dalen, synes forslagene til kompetansetiltak er forvirrende.

– Pakkeløsningen som her er forhandlet fram, skaper usikkerhet rundt Sp og Ap sitt syn på utdanning og på styringssystemene i offentlig sektor, sier Dalen.

NTL mener de foreslåtte tiltakene vanskelig kan forstås som noe annet enn en utvidelse av systemet som kobler budsjetter til enkelte resultater. Med andre ord økt mål- og resultatstyring.

Slik styring fører ifølge NTL til altfor stort fokus på aktivitet som gir penger i kassen, fremfor det som er bra for forskning og utdanning.

Ellen Dalen sier at de tidligere har oppfattet at Ap er enig med dem i at mål- og resultatstyringen skal erstattes av en tillitsreform, og at det derfor er forvirrende at Ap går inn for et slikt forslag som de nå har fremmet sammen med Sp og Frp.

– Har kommet skjevt ut, mener Ap

Nina Sandberg, som sitter i utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget for Ap, skjønner godt at forslaget deres har skapt forvirring, og har bedt NTL om et avklarende møte om saken etter pinse.

– Dette har dessverre kommet veldig skjevt ut. Det er ikke slik at finansieringssystemet er ferdig utformet, for nå ligger det an til flertall på Stortinget for det tre av opposisjonspartiene er enige om; nemlig at regjeringen skal legge fram forslag til nytt finansieringssystem. Dette må lages i samarbeid med sektoren og arbeidslivets organisasjoner, før det går gjennom vanlig behandling i Stortinget, med bred høring. Endelig vedtak i Stortinget kommer tidligst våren 2021.

Sandberg påpeker at Arbeiderpartiet med dette tar førersetet i arbeidet med kompetansereformen.

– Vi har arbeidet for en bred kompetansereform i mange år og mener det regjeringen nå har lagt på bordet, er tynt og uforpliktende. Det må lønne seg for universiteter og høgskoler å tilby etter- og videreutdanning, i dag er finansieringssystemet til hinder for dette. Hensikten med vårt forslag er å tidlig i prosessen legge noen føringer for det regjeringen senere legger fram, og da må vi i opposisjon bruke et tydelig språk.

Nina Sandberg understreker at Stortinget, og flertallet der, legger rammer for hva forslaget skal omhandle. Stortinget utformer ikke forslaget til modell, det er regjeringens ansvar, men hun understreker at det skal skje i tett dialog med utdanningssektoren og arbeidslivet.

Relevans for arbeidslivet

De tre opposisjonspartiene har fått kritikk både fra NTL og andre organisasjoner for å knytte finansieringen opp mot det at studiene skal gi arbeid i etterkant. Dette mener imidlertid Sandberg det er helt naturlig å se i sammenheng.

– Det er klart det er viktig at studiene er relevante for arbeidslivet. Dette er ikke noe nytt, for det har alltid vært et krav om at universitetene skal avgi kandidater til arbeidsgiverne, ikke bare i privat sektor, men også til det offentlige.

Fra NTL sin side er det uttrykt bekymring for hvordan man skal definere utdanning som irrelevant. Vi kan ikke se at det er verken mulig ønskelig å lage kriterier for dette, sier 2. nestleder Ellen Dalen. Tvert imot frykter hun at utdanningene kan bli styrt av kortsiktige behov fra næringslivet, slik hun mener NHO i mange år har tatt til orde for.

– Det skal selvsagt fortsatt være mulig for politikerne å styrke utdanninger det er behov for i samfunnet. Og dialogen mellom utdanningsinstitusjonene og resten av samfunnet må videreføres. Men her går man et skritt lenger inn i resultatfinansieringens logikk, og det er motsatt retning av det NTL ønsker seg.

Aps Nina Sandberg har bitt seg merke i at enkelte nå tror at partiet mener at blant andre humanister er mindre relevante eller mindre verdt.

– Vi har et bredt kunnskapssyn og ønsker et mangfold av fag og kvalifikasjoner. Studenter i alle fag skal kunne oppleve å ta i bruk kompetansen sin til beste for arbeids- og samfunnsliv. For Ap er det helt åpenbart at vi trenger både humanister og samfunnsvitere.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse