Guro Gulstuen Nordhagen" />
Jørn Arvid Remark (t.v.) har vært brøytebilsjåfør og vaktsjef på Gardermoen i mange år. Tage Kristiansen kjører i dag de nye brøytebilene på flyplassen.

Jørn Arvid Remark (t.v.) har vært brøytebilsjåfør og vaktsjef på Gardermoen i mange år. Tage Kristiansen kjører i dag de nye brøytebilene på flyplassen.

Ole Palmstrøm

Verdens største brøytebiler holder flystripa åpen på Oslo Lufthavn. Snart er Tage eneste sjåfør

Hver dag med snøbrøyting på Oslo lufthavn koster én million kroner.

guro@lomedia.no

Rullebanene på Oslo lufthavn Gardermoen er helt bare. Rillene i underlaget er så godt som tørre. Asfalten er svart i kontrast med den hvite snøen som er børstet til side.

15 minutter ­– helst litt mindre. Det er tiden brøytemannskapet har på å forvandle den snødekte rullebanen på Gardermoen til en tørr og svart flystripe.

Tusenvis av passasjerer er avhengig av brøytebilene, som i formasjon rydder, prepper og rapporterer om føret på de tre kilometer lange rullebanene. Like presist og koordinert som en ballett.

En brøyteballett. 

Store dimensjoner

Seks gule dansere i stål på rekke og rad. Seks RS600 Sweepere som kjører i 27 kilometer i timen. Verdens største brøytebiler 27,8 meter lange.

Foran rydder plogen 7,5 meter i bredden. På midten børster stålkosten asfalten, og bak blir snøen tatt opp av et blåsesystem og kastet til siden. Hele bredden blir tatt på én tur.

Vinterdriften på Gardermoen rydder banen for 700 flyavganger og landinger hver eneste dag, 24 timer i døgnet.

Verdenstoppen i snøbrøyting, skal man tro de ansatte.

Når vinteren er som verst, er 32 mannskaper i sving. 21 på vaktlaget og 11 tilkalt i beredskap. Siden midten av desember har de omtrent vært fulltallige til enhver tid.

Seks brøyter, andre kjører snøfresere, hjullastere, kjemispredere eller strøbiler. Vaktsjefen måler føret og sender rapport til flytårnet, der alt styres fra.

Brøytebilsjåfør Lina er lei av hensynsløse bilister: – Jeg skjønner ikke hvordan folk kan bli sure for at vi er ute og rydder veiene

Verdens største brøytebiler står klare til bruk i en hall på Oslo Lufthavn Gardermoen. Avinor har målsetting om at disse skal blir autonome - altså førerløse i løpet av det kommende året.

Verdens største brøytebiler står klare til bruk i en hall på Oslo Lufthavn Gardermoen. Avinor har målsetting om at disse skal blir autonome - altså førerløse i løpet av det kommende året.

Ole Palmstrøm

Selvkjørende biler

– Det koster rundt en million kroner for hver eneste snødag. Det blir opp imot hundre millioner i året, forteller Tage Kristiansen.

Han har brøytet snø på flyplassen for Avinor siden 2014. Denne sesongen har vært ekstra spennende.

Avinor har inngått en rammeavtale med en norsk snøryddingsprodusent om å levere de nye brøytebilene. Avtalen går over åtte år og koster 400 millioner kroner.

Ikke bare er brøytebilene enorme. De skal også på sikt bli selvgående.

Planen er nemlig at Kristiansen skal kunne være eneste fører i de seks maskinene. De fem bakerste skal forhåpentligvis neste vinter kjøre førerløst.

Slik skal de på sikt løse oppgavene med mindre ressurser.

Mye lest: Ann (58) sa opp jobben som sykepleier og ble vikar. Hun har ikke angret

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss