Delingsøkonomi:
Vil delingsøkonomien rasere lønns- og arbeidsvilkår i Norge?
Fra ansatt til «appsatt»?
FOTOMONTASJE
Ole Palmstrøm
katharina@lomedia.no
nina.hanssen@lomedia.no
ragnhild@lomedia.no
På Ensjø i Oslo sniker ettermiddagstrafikken seg framover. Langt der borte blinker billys. Uber-sjåføren stirrer på lysene, men puster lettet ut. Det er en anleggsbil og ikke en politibil. Han er redd for at det skal skje det som skjedde i oktober i fjor, da politiet avskiltet bilen hans.
– Jeg er litt paranoid når jeg ser en politibil. På grunn av purken må jeg holde en lav profil.
• Drosjeselskap tar opp app-kampen med Uber
Sjåføren tar sine forholdsregler. Han stiller gjerne til intervju, men anonymt og uten fotografering. Han håper myndighetene finner ut av hvordan de skal regulere Uber i Norge. Den tidligere lastebilsjåføren liker jobben sin, han liker friheten og alle de hyggelige kundene. Han vil gjerne fortsette, men uten redselen for å bli stoppet av politiet. Han kjører en Uber Pop-bil, som regnes som ulovlig i Norge.
• Uber-sjåfører får piratbøter
Skatt og rettigheter
Uber-sjåføren vi har snakket med skaper hodebry for regjeringen, LO og skattemyndighetene. Han er en liten brikke i det som enn så lenge kalles delingsøkonomien. En økonomi som byr på to hovedutfordringer. Den ene er knyttet til skatt. Hvordan skal Skatteetaten sikre at Uber-sjåfører og andre brukere av ulike delingstjenester betaler lovmessig skatt? Kan delingsøkonomien føre til at statens inntekter, og dermed evnen til å finansiere velferden, synker drastisk?
• Hvorfor bestille en taxi når man kan kjøre haxi?
Delingsøkonomien åpner også opp for at mennesker får et løsere forhold til arbeidslivet. Hva skjer med arbeidstagernes rettigheter som fagbevegelsen har kjempet for? Hva skjer med sykepenger, pensjonsordning og fødselspermisjon når en går fra å være ansatt til å bli frilanser?
• Følg oss på Facebook og Twitter
«Appsatt»
LO-sekretær Trude Tinnlund ser mange utfordringer ved de nye aktørene.
– Det handler om nedbryting av lønns- og arbeidsvilkår og de ansattes rettigheter. For disse firmaene sier jo at de ikke er arbeidsgivere, men rene IT-selskap som tilbyr tjenester via en app. Altså: De tar prosenter fra inntektene, men tar ikke ansvar for rettigheter, pensjon eller forsikringer for de som «jobber» for Uber og Airbnb. Jeg synes ikke rasering av lønns- og arbeidsvilkår blir mer spiselig hvis det er via en app, sier hun.
LOVLIGE FORMER: – Vi er ikke gammeldags og firkantede og vil ikke stoppe dette, men regulere det, sier Trude Tinnlund, LO-sekretær.
Håvard Sæbø, Magasinet for fagorganiserte
Og stiller spørsmålet om hvem som tar ansvar hvis en Uber-bil kræsjer eller en bolig blir ødelagt? Er det den som kjører eller leier ut eller den som kjøper tjenestene?
Tinnlund mener det er mange utfordringer med de nye tjenestene som nå tilbys. Både når det gjelder reguleringer og innbetaling av skatt og moms.
– Det er viktig å sørge for også disse selskapene bidrar til velferdssamfunnet, sier hun.
• Gerd Kristiansen avviser at LO har «delingsangst»
LO frykter at dersom det ikke kommer lovendringer, vil det går ut over velferdssamfunnet som er bygget på et spleiselag.
– Vi i LO vil at alle som deltar skal ha like vilkår. Det er viktig at folk også forstår at når prisene presses ned så går dette også ut over lønns- og arbeidsvilkår. Da blir lønnsnivået presset så langt ned at man ikke greier seg med en jobb. Hva er egentlig flott med å ha seks jobber for å få hjula til å gå rundt, spør hun.
Bli oppdragstager
Arbeidstilsynet følger utviklingen nøye for å se på de negative konsekvensene for arbeidsmiljøstandarden og lønns- og arbeidsvilkår.
– Det er viktig at en ikke gjemmer seg bak delingsøkonomien for å unndra seg arbeidsgiverplikter. I konkrete enkeltsaker vil vi vurdere om det i realiteten er et arbeidsgiver-arbeidstager forhold som innebærer rettigheter, sier Ingrid Finboe Svendsen, direktør i Arbeidstilsynet.
UNDERSØKER: – Vi følger nøye med på utviklingen av delingsøkonomien for å se på de negative konsekvensen, sier Ingrid Finboe Svendsen, direktør i Arbeidstilsynet.
– Delingsøkonomi kan bidra til å flytte folk fra å være arbeidstager til å bli oppdragstager uten rettigheter, sier Svendsen som ikke vil uttale seg om Uber-sjåførenes manglende rettigheter.
– Vi vurderer i disse dager et konkret tilsyn hos en aktør i renholdsbransjen som er i skjæringspunktet mellom delingsøkonomitjeneste og arbeidsgiver.
Enkeltmennesker
En som driver lovlig, er magedanser Hilde Lund. Hun bor i en stor fireromsleilighet på Grønland i Oslo sammen med samboer og nakenhunden Leo. Et av rommene står klart til å ta imot Dimitri fra Østerrike som skal være hennes gjest i to dager. Han fant rommet gjennom en av de virkelig store aktørene i delingsøkonomien, Airbnb, et nettsted hvor enkeltmennesker leier ut et rom, et helt hus eller en hytte. App-firmaet tilbyr 9 222 steder i Norge.
Lund trives med å leie ut.
– Det går mye bedre enn jeg hadde trodd. Hadde jeg vunnet i lotto og bodd i en gjeldfri leilighet, hadde jeg fortsatt ønsket å leie ut, sier hun.
Via delingstejenesten Airbnb leier Hilde Lund ut et rom på rundt 20 kvm i leiligheten sin. Det koster 500 pr natt og gir også tilgang til bad og frokost. – Jeg får positive tilbakemeldinger av brukere som setter pris å komme til et kultivert hjem, sier hun, og viser til velfylte bokhyller med norsk, svensk og engelsk litteratur.
Ole Palmstrøm
Magedanseren har leid ut rommet i et og et halvt år. Gjestene er både turister og forretningsfolk. Hun trenger en biintekt og reagerer på at Skatteetaten vurderer å skattlegge utleie gjennom Airbnb. Hun tar 500 kroner for en natt. Inntektene varierer, men i juni og august hadde hun mange overnattingsgjester.
– Det er veldig synd dersom det skal skattlegges så lenge de som leier ut en del av en bolig ikke betaler skatt. Gjestene som kommer til meg hadde valgt ungdomsherberge eller bed & breakfast. De ønsker ikke å gi sine hardt tjente penger til en storbedrift som et hotell, men til enkeltmennesker, sier Lund.
Airbnb tar 3 prosent i serviceinntekt. Selv om det er et relativt beskjedent beløp har Wall Street Journal verdsatt Airbnb til 10 milliarder dollar. 95 000 nordmenn brukte Airbnb forrige sommer, en økning på 120 prosent sammenlignet med sommeren 2014.
Klovner og snekkere
På Finn småjobber kan privatpersoner legge ut oppgaver de vil ha hjelp til. En kjapp kikk på nettsiden viser en vrimmel av oppdrag: «Norskundervisning for to voksne – 250 kr per time». «Male stuen – 2000 kr». «Klovn/magiker søkes – 500 kr».
Ifølge Ingebjørg Øra, produktsjef i Finn småjobber, blir også stadig mer kompetansekrevende jobber formidlet over tjenesten. Det kan være PC-hjelp, hjelp med grafisk design, fotooppdrag eller undervisning. De jobbene det utføres flest av, er imidlertid transportoppdrag. Noen «hjelpere» – som de kalles på Finn – har flere enn 100 utførte oppdrag. Da begynner det å ligne en jobb.
– Mange personer bruker Finn småjobber som sin arbeidsgiver, sa Finn-direktør Sondre Gravir da han innledet på NHOs årskonferanse i januar.
Men Finn.no har ikke noe arbeidsgiveransvar, sier produktsjef Ingebjørg Øra.
– Finn småjobber formidler tjenester mellom privatpersoner. De som utfører jobbene, er derfor ikke i noe ansettelsesforhold til oss, forklarer hun.
Profittjag
Mange, blant dem professor Tor Andreassen ved Norges Handelshøyskole, mener utrykket delingsøkonomi er upresist. Han skiller mellom delingsøkonomi og tappekranøkonomi. I delingsøkonomien er ikke profittmotivet viktigst, men en deler gressklipper eller snøfreser med naboen. Det kan skje i bytte med penger, men ikke nødvendigvis. Andreassen mener at Airbnb, Uber og Nimber er drevet av profitt. De tilbyr teknologi som kobler tilbyder og konsument sammen og tar en viss prosent av inntektene.
• Lippestad: – Finn opp et nytt ord for «delingsøkonomi»
Grønn løsning
Nimber en en norsk app-aktør som kobler personer som trenger å frakte noe fra et sted til et annet med mennesker som skal reise samme rute. Noe som kan ta oppdrag fra Posten og Bring. Produktsjef Marius Røstad i Nimber kaller ikke tjenesten et logistikkfirma, men en matchingtjeneste.
– Vi ønsker å utnytte den ledige kapasiteten. Det er så mye ledig plass i biler og på tog, sier Røstad.
Nimber tar ikke kommisjon på oppdragene, men planlegger å gjøre det innen utgangen av april, og da forventer de også fortjeneste. Lønningene til de ansatte betales enn så lenge av investorer.
Marius Røstad, Head of Product, Nimber
Privat
– Ingen av våre brukere lever av å levere gjenstander kun gjennom Nimber. Men noen er transportarbeidere og bruker oss til å supplere på inntekten. Det er en grønn og miljøvennlig løsning.
Ikke forby
Gunnar B. Henriksen, e-handelsdirektøren i Posten og Bring, er nysgjerrig på Nimber og de andre nye transportaktørene.
– Hva er det de nye aktørene gjør? De ser på hvordan forbrukerne kan få en enklere hverdag. Hvis forbrukerne ønsker det løst på den måten, må vi som en stor logistikkaktør ta del i det. Vi må ikke være så redde eller gå i baklås. Vi har masse kompetanse internt, sier Henriksen.
FRAMTIDSRETTET: – Det er klart at dette er veldig spennende. Her har noen sett et kundebehov og en løsning før alle andre, sier Gunnar B. Henriksen, e-handelsdirektøren i Posten og Bring.
Nils Midtbøen / Posten
I fagforbundet Postkom er debatten om delingsøkonomien ny.
– De diskusjonen vi har hatt, har handlet om rettferdige vilkår og at næringen må reguleres av myndighetene på en fornuftig måte, sier forbundssekretær Håvard Sivertsen.
Han mener en ikke kan forby de nye aktørene i delingsøkonomien.
– Dette er ny teknologi som vi må forholde oss til. Hvis vi ikke gjør det, kan svartmalerne få rett, og det blir en arena for utnyttelse, sier han.
Skal betale
– Det er en klar forutsetning at alle som driver med næringsvirksomhet skal betale skatt, sier statssekretær Tore Vamraak i Finansdepartementet.
Finansministeren bekreftet i februar at regjeringen vil sette ned et utvalg som skal jobbe med utfordringene i delingsøkonomien.
– Delingsøkonomien gir både muligheter for norsk økonomi og utfordringer for det regulerte arbeidslivet. De trendene vi ser kan føre til at folk får en løsere tilknytning til arbeidslivet, sier Vamraak.
Han understreker at ni av ti i norsk arbeidsliv er arbeidstagere i dag. Men han forventer en oppblomstring av selvstendig næringsdrivende, som han i utgangspunktet synes er positivt selv om det også skaper utfordringer.
– Vi ser utfordringene på skattesiden. Hvordan skal vi sikre at nye aktører bidrar, med skatt og merverdiavgift?
Skattepliktig
Vamraak forteller at mange selvstendig næringsdrivende opplever at det er kronglete og vanskelig å rapportere inntekter til Skatteetaten.
– Vi ser på hvordan vi kan få til bedre og enklere rapporteringsrutiner. Det er positivt at tilretteleggerne – Uber og Airbnb – går i dialog med skatteetaten på dette området, sier han.
Ifølge Skatteetaten må en Uber-sjåfør som jobber rundt sju og en halv time hver dag fem dager i uka betale skatt. Sjåførene skal registrere seg som næringsdrivende og betale skatt av overskuddet. Inntekter og utgifter skal føres i regnskapet for næringsdriften.
Transport av katt
På Gjerdrum i Akershus er den tidligere butikkinnehaveren Arild Hegerberg veldig glad for at Nimber er etablert i Norge. Han er uføretrygdet på grunn av slitasje i hofta, singel og har mye fritid. Hegerberg besøker ofte moren på Nordmøre og benytter anledning til å frakte gjenstander for mennesker som trenger det. Oppdragene finner han gjennom Nimber.
KJØREGLAD: Den tidligere butikkinnehavaren Arild Hegerberg er pliktig til å betale skatt dersom han tjener penger på transportoppdrag, men føreløpig går vinninga opp i spinninga.
Ole Palmstrøm
– Det siste jeg tok med i bilen var ei katte i bur. Den kom fra Spania og skulle til Kristiansund. Eieren kunne ikke ta den med på flyet i Norge. Jeg plukket den opp på Gardermoen, sier Hegerberg.
Han går rundt bilen, en Ford Galaxy med skiboks på taket og en tilhenger med god plass til et kjøleskap eller to. Hegerberg sjekker Nimber hver dag. Han har kjørt hestehengere, tepper, søppel, tre kasser håndbrygget øl og sovesofaer. Distansen er alltid Oslo-området til Nordmøre eller Trøndelag. Han har ren samvittighet. Siden inntektene fra oppdragene ikke overskrider utgiftene, trenger han ikke betale skatt.
– Dette er helt supert, midt i blinken for meg som ikke jobber. Jeg har alltid likt å kjøre bil. Jeg hører på musikk og koser meg, sier Hegerberg.
Skatt fra første krone
Delingsøkonomien er langt mer enn en døgnflue. Den er kommet for å bli. For Hegerberg handler det om å dekke bensinutgiftene og treffe hyggelig mennesker. Men i framtida blir det opp til Stortinget og skattemyndighetene å definere om det aktørene i delingsøkonomien gjør, er næringsvirksomhet, frivillighet eller hobby. Om skattereglene kan være som i dag eller om en skal skatte fra første krone. Og mens LO, NHO, Skatteetaten og politikerne klør seg i hodet, vil Hegerberg fortsette å ta med sovesofaer og tepper når han besøker moren på Nordmøre.
IT-konsulent: Jan-Helge H. Liverød leier ut sine tjenester på Finn småjobber. Liker å hjelpe folk, studenter og andre med dårlig råd. Han har ikke bil, og reiser ofte ut til kunder med offentlig transport, trikk, buss og t-bane.
Sissel M. Rasmussen
Airbnb
Nettbasert markedsplass hvor brukere kan liste, søke etter og bestille overnattingssteder over hele verden
Nettstedet er plattform for å etablere kontakt mellom vert og gjest, og er ansvarlig for håndtering av transaksjonen
Tilbyr mer enn 500 000 overnattingssteder i 192 land og i over 34 000 byer
Airbnb tar 3 prosent i serviceavgift
Verdsatt til 10 milliarder dollar
Kilde: Wikipedia, Wall Street Journal, Airbnb
Uber og skatt
En taxitur til 100 kroner fører til 20 kroner i inntekter til Uber.
Reisende betaler gjennom en app hvor en har langt inn kredittkortopplysninger.
Betalingen går direkte til det nederlandske selskapet Uber som er et datterselskap av Uber International med hovedkontor på Bermuda.
Nederlandske Uber har definert overskudd til å være en prosent av omsetningen og betaler kun 25 prosent skatt av den ene prosenten.
En taxitur på 100 kroner resulterer i 25 øre skatt til Nederland.
Resten av de 20 kronene betales til Uber International som «royalties» for bruken av teknologien i Uber-appen. De skattelegges ikke.
Skattemodellen kalles «double dutch sandwich».
Selskaper som Facebook, Apple og Google bruker samme eller lignende skattemodell.
Det er sjåførens ansvar å betale skatt i Norge.
Kilde: Tax Justice Network og Fortune Magazine
Nimber
Norsk oppstartfirma
Hovedkontor i London
13 ansatte, sju utviklere i Athen, seks ansatte i London
Transportpartner til Finn.no
60-70 000 brukere
100 oppdrag per dag
Kilde: Nimber
Delingstjenester
Transport: Uber, Lyft og Haxi
Overnatting: Airbnb, Flipkey og
Couchsurfing
Privatbilutleie: Dele, Nabobil,
Getaround, Gomore, Zipcar
Utleie av ting og tang: Leieting
Småjobber: Finn småjobber,
TaskRabbit, JobbR
Varetransport: Nimber, TrunkBird,
Zoopit,
Samkjøring: Gomore
Leie sykkel: Spinlister
Overskudd av mat: Foodbud
Uber
Internasjonalt transportnettverksselskap med hovedkvarter i San
Francisco
Utvikler, markedsfører og drifter mobilappen Uber som formidler kjøreoppdrag der sjåførene
har egne biler
Høsten 2015 var selskapet verdsatt til over 60 milliarder amerikanske dollar.
Tilgjengelig i 67 land og 300 byer i
hele verden
Forretningsmodellen er i strid med gjeldende taxiregulering i en rekke land og byer, eller den utfordrer taxiselskap og -sentraler
Inntektene på kjøreoppdrag fordeles mellom sjåføren som får 80 prosent
og Uber som får 20 prosent
Uber Pop er en vanlig personbil og et billigere alternativ
Uber Black er limousin-varianten
med profesjonell sjåfør, drosjeløyve
og firmabilforsikring
Kilde: Wikipedia
Jeg synes ikke rasering av
lønns- og arbeidsvilkår blir mer
spiselig hvis det er via en app.
LO-sekretær Trude Tinnlund
Det siste jeg tok med i bilen var
ei katte i bur. Arild Hegerberg, Nimber-bruker
Delingsøkonomi kan bidra til å flytte folk fra å være arbeidstager til å bli oppdragstager uten rettigheter.
Ingrid Finboe Svendsen, direktør i Arbeidstilsynet.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.
Flere saker
Airbnb
Nettbasert markedsplass hvor brukere kan liste, søke etter og bestille overnattingssteder over hele verden
Nettstedet er plattform for å etablere kontakt mellom vert og gjest, og er ansvarlig for håndtering av transaksjonen
Tilbyr mer enn 500 000 overnattingssteder i 192 land og i over 34 000 byer
Airbnb tar 3 prosent i serviceavgift
Verdsatt til 10 milliarder dollar
Kilde: Wikipedia, Wall Street Journal, Airbnb
Uber og skatt
En taxitur til 100 kroner fører til 20 kroner i inntekter til Uber.
Reisende betaler gjennom en app hvor en har langt inn kredittkortopplysninger.
Betalingen går direkte til det nederlandske selskapet Uber som er et datterselskap av Uber International med hovedkontor på Bermuda.
Nederlandske Uber har definert overskudd til å være en prosent av omsetningen og betaler kun 25 prosent skatt av den ene prosenten.
En taxitur på 100 kroner resulterer i 25 øre skatt til Nederland.
Resten av de 20 kronene betales til Uber International som «royalties» for bruken av teknologien i Uber-appen. De skattelegges ikke.
Skattemodellen kalles «double dutch sandwich».
Selskaper som Facebook, Apple og Google bruker samme eller lignende skattemodell.
Det er sjåførens ansvar å betale skatt i Norge.
Kilde: Tax Justice Network og Fortune Magazine
Nimber
Norsk oppstartfirma
Hovedkontor i London
13 ansatte, sju utviklere i Athen, seks ansatte i London
Transportpartner til Finn.no
60-70 000 brukere
100 oppdrag per dag
Kilde: Nimber
Delingstjenester
Transport: Uber, Lyft og Haxi
Overnatting: Airbnb, Flipkey og
Couchsurfing
Privatbilutleie: Dele, Nabobil,
Getaround, Gomore, Zipcar
Utleie av ting og tang: Leieting
Småjobber: Finn småjobber,
TaskRabbit, JobbR
Varetransport: Nimber, TrunkBird,
Zoopit,
Samkjøring: Gomore
Leie sykkel: Spinlister
Overskudd av mat: Foodbud
Uber
Internasjonalt transportnettverksselskap med hovedkvarter i San
Francisco
Utvikler, markedsfører og drifter mobilappen Uber som formidler kjøreoppdrag der sjåførene
har egne biler
Høsten 2015 var selskapet verdsatt til over 60 milliarder amerikanske dollar.
Tilgjengelig i 67 land og 300 byer i
hele verden
Forretningsmodellen er i strid med gjeldende taxiregulering i en rekke land og byer, eller den utfordrer taxiselskap og -sentraler
Inntektene på kjøreoppdrag fordeles mellom sjåføren som får 80 prosent
og Uber som får 20 prosent
Uber Pop er en vanlig personbil og et billigere alternativ
Uber Black er limousin-varianten
med profesjonell sjåfør, drosjeløyve
og firmabilforsikring
Kilde: Wikipedia