JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Attføring på anbud:

Anbud på arbeidsmarkedstiltak har gitt et billigere, bedre og likere tilbud, mener Nav-direktøren i Agder

Slik vil Inger Anderssen, avdelingsdirektør for Nav tiltak Agder, oppsummere erfaringene med å ha tiltakene oppfølging og avklaring på anbud.
GODE ERFARINGER: Avdelingsdirektør Inger Anderssen opplever at tilbudet har blitt bedre for brukerne som følge av anbudsutsettingen.

GODE ERFARINGER: Avdelingsdirektør Inger Anderssen opplever at tilbudet har blitt bedre for brukerne som følge av anbudsutsettingen.

Nav Agder

kai.hovden@lomedia.no

– Ut fra det vi har erfart har tilbudene blitt bedre, billigere og ikke minst likere innholdsmessig. Vi ser at så å si samtlige av de ulike tilbyderne har gått ned i pris. Samtidig har den vurderte kvaliteten i anbudene økt hos de fleste. Den kanskje største endringen er at det er mye mindre forskjell både i pris og kvalitet mellom de ulike tilbudene. Konkurransen er sterk, og forskjellene mellom tilbudene ofte små, sier Anderssen.

Thorbjørns firma har løst oppgaver for Nav i alle år. Her er hans melding til politikerne

Grundig prosess

ProFlex AS har pekt på at det er en svært omfattende øvelse å levere anbud på disse arbeidsmarkedstiltakene. Ut fra Anderssens beskrivelse legges det også ned betydelige ressurser i Navs arbeid med de innkomne tilbudene.

– Det har vært jobbet svært grundig med denne prosessen. To team på til sammen seks fagpersoner har gått gjennom og evaluert anbudene over en periode på ti uker, forteller hun.

p

Avdelingsdirektøren medgir at det er en krevende øvelse å vurdere kvaliteten i anbudene.

– For å systematisere dette arbeidet, og for å sikre en like grundig evaluering av alle tilbudene, er det utarbeidet egne evalueringsskjemaer med hjelpespørsmål knyttet til tildelingskriteriene og de konkrete kravene som kommer frem i kravspesifikasjonen for anskaffelsen, forklarer Anderssen.

Teammedlemmene som arbeider med tilbudene gir hver for seg en vurdering i forhold til hvert av disse evalueringsspørsmålene med en skår på en skala, ifølge Anderssen.

– I de tilfeller det er avvik i teammedlemmenes delvurderinger, gjennomfører teamet drøftinger for å klargjøre forståelsen av evalueringspunktet og vurderingene. Det legges med andre ord ned et omfattende og grundig arbeid i vurderingen av tilbudenes kvalitet, siden dette evalueringspunktet er mer komplekst enn pris, sier hun.

Ønsker å være forutsigbar

Vi ber Anderssen gi sin vurdering av hvorvidt det er hensiktsmessig med anbudsperioder på tre år og opsjon på et fjerde år.

– NAV er opptatt av å være en forutsigbar avtaleeier, og man har i forbindelse med at avklarings- og oppfølgingstiltaket skulle utlyses og anskaffes på nytt hatt utstrakt dialog med både enkeltleverandører, bransjens interesseorganisasjoner og forskningsmiljøer. Det har blitt foretatt flere justeringer og endringer. Frekvensen for utlysning av nye anbud har også blitt vurdert, men Arbeids- og velferdsdirektoratet besluttet å ikke endre den i denne perioden. Det er for øvrig en politisk beslutning at disse arbeidsmarkedstiltakene skal anbudsutsettes, minner Anderssen om.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ledere, ingeniører og teknikere.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse