JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
KONTROLL: Bedre kontroll- og sanksjonsmyndigheter er ett av forsalgene fra Arbeiderpartiet. Myndighetene må kunne holde igjen kjøretøy som viser seg ikke å være egnet for norske vei- og føreforhold.

KONTROLL: Bedre kontroll- og sanksjonsmyndigheter er ett av forsalgene fra Arbeiderpartiet. Myndighetene må kunne holde igjen kjøretøy som viser seg ikke å være egnet for norske vei- og føreforhold.

Stig H. Christensen

Ap vil stoppe ulykkestrailerne

Arbeiderpartiet la nylig fram ti forslag for å bekjempe kriminalitet og sosial dumping i transportsektoren. Roger Hansen i Transport er positiv.



21.01.2014
12:00
21.01.2014 15:17

stig@lomedia.no

Annette Trettebergstuen og sju andre Ap-representanter la forslaget fram på Stortinget for få dager siden.Bakgrunnen er den håpløse situasjonen med utenlandske kjøretøy som er dårlig utrustet, kanskje med sommerdekk i vinter-Norge. De åtte viser til underbetalte sjåfører som ikke overholder hviletider og som mangler kompetanse om norske vei- og kjøreforhold. Annette Trettebergstuen sier til LO-Aktuelt at de vil være i forkant av utviklingen:

– Dette er en trussel mot trafikksikkerheten. Det skaper press på lønns- og arbeidsvilkår i bransjen og uholdbare konkurransevilkår for seriøse transportører. Ofte går det så galt at det ender med ulykker før de useriøse aktørene stoppes, sier hun.

De åtte mener det først og fremst er behov for å styrke samhandlingen mellom etatene, samt kontroll på grenseovergangene. Man må også skjerpe kravene til utstyr og kompetanse hos sjåførene.

Ti tiltak

Ap vil ha juridisk, økonomisk og forsikringsmessig medansvar for oppdragsgiver ved kjøp av transporttjenester. De vil ha vurdert regionale verneombud i sektoren og bedre samordningen av Tollvesenet, påtalemyndighetene, veg- og skattemyndighetene i arbeidet mot kriminalitet i bransjen.

Politi og vegmyndigheter må få klarere retningslinjer for å kunne holde igjen kjøretøy. Penger på de obligatoriske bompengebrikkene må være betalt inn på forhånd.

Ap vil også ha innskjerpede regler for kabotasjekjøring i godstransporten, og en vurdering av om Norge bør innføre de samme reglene som Finland på dette området.

Strengere krav til vinterdekk, også på tilhengere, og krav om glattkjøringskurs for alle, er også med i Arbeiderpartiets liste med forslag. Partiet foreslår også at det opprettes et sentralt nettbasert register over alle transportoppdrag som pågår i Norge, slik at det blir enklere å føre kontroll.

Videre ber partiet regjeringen vurdere hvordan kabotasjekjøring innen turbilbransjen bør reguleres, samt styrket informasjons- og holdningsarbeid om sosial dumping i transportbransjen.

Les mer: Les Ap-representantenes forslag i sin helhet

God helhet

Leder Roger Hansen i Transportarbeiderforbundet trekker spesielt fram helheten i de ti punktene. Han er glad for at det nå blir en debatt om saken, og presiserer overfor LO-Aktuelt at de har hatt groteske tilfeller på norske veier.

– Spesielt ille var det med en umerket bil som fraktet kjemikalier over grensa. Sjåføren som ikke hadde sertifikat for den type last, hadde planer om å kjøre med punktert hjul til Fredrikstad. Tenk om all den malinga hadde rent ut, sier Roger Hansen. Det er slik håpløse tilfeller Transport ønsker å få bukt med. Forbundslederen trekker spesielt fram solidaransvaret, nemlig at transportkjøper skal være medansvarlig for «norsk standard» på transporten, som tas opp i punkt 1 i Aps forslag.

Også regionale verneombud for bransjen er et viktig punkt for forbundet. Hansen har erfart at biler blir stoppet, men at de får kjøre kort tid etter. Han vil at kontrolletatene skal ha full myndighet til å stoppe bilene til alt er i orden og bøter som virkelig svir.

– Verstingene må lukes ut, sier en bestemt forbundsleder.

Kabotasje

Transport hvor en transportør fra et land driver transport mellom forskjellige destinasjoner i et annet land.

Kabotasje er i utgangspunktet ikke tillatt her i landet, men transportører fra EØS-land kan utføre midlertidig kabotasje i Norge.En trailer fra et EØS-land som kjører inn i Norge med last kan, etter at lasten er losset, utføre inntil tre kabotasjeoppdrag i Norge i løpet av sju dager.

De finske kabotasjereglene skiller fra de norske bl.a. ved at de som kjøper transporttjenester i Finland også er ansvarlige for å kontrollere at transportøren har løyve og oppfyller alle arbeidsgiver- og skattemessige forpliktelser.

Finland har også en regel som sier at alle som driver innenlandsk transport i mer enn sju dager må ha finsk løyve – dvs at de må ha et registrert selskap i Finalnd.

21.01.2014
12:00
21.01.2014 15:17

Kabotasje

Transport hvor en transportør fra et land driver transport mellom forskjellige destinasjoner i et annet land.

Kabotasje er i utgangspunktet ikke tillatt her i landet, men transportører fra EØS-land kan utføre midlertidig kabotasje i Norge.En trailer fra et EØS-land som kjører inn i Norge med last kan, etter at lasten er losset, utføre inntil tre kabotasjeoppdrag i Norge i løpet av sju dager.

De finske kabotasjereglene skiller fra de norske bl.a. ved at de som kjøper transporttjenester i Finland også er ansvarlige for å kontrollere at transportøren har løyve og oppfyller alle arbeidsgiver- og skattemessige forpliktelser.

Finland har også en regel som sier at alle som driver innenlandsk transport i mer enn sju dager må ha finsk løyve – dvs at de må ha et registrert selskap i Finalnd.




Mest lest

Anne Myklebust Odland

Mor ble innlagt i psykisk helsevern. Da flyttet barnevernet inn til far og babyen

Debatt

Så klart det går an å bli rammet av inflasjon og rentesjokk uten å gi avkall på fredagskosen, skriver Selma Brodrej.

Så klart det går an å bli rammet av inflasjon og rentesjokk uten å gi avkall på fredagskosen, skriver Selma Brodrej.

Helena Yankovska/Unsplash

Jeg fryder meg over middelklassens økonomiske krise

Hanna Skotheim

Forsinkelser i utbetalinger

En utbredt misforståelse er at IA-avtalen ikke gjelder lenger, forteller rådgiver i LO, Gry Gundersen.

En utbredt misforståelse er at IA-avtalen ikke gjelder lenger, forteller rådgiver i LO, Gry Gundersen.

Eirik Dahl Viggen

Sykefravær: Arbeidsgivere kutter i egenmeldingsdager

Brian Cliff Olguin

Kristin jobber gratis 240 timer i året for å få vaktplanen til å gå opp

«Kari» ble utfryst og mobbet av arbeidskollegaene om bord, hvor hun bodde 28 dager i strekk. (Illustrasjonsfoto)

«Kari» ble utfryst og mobbet av arbeidskollegaene om bord, hvor hun bodde 28 dager i strekk. (Illustrasjonsfoto)

Tri Nguyen Dinh

I flere år ble «Kari» trakassert: – Helt forferdelig å være på jobb

Avgjørelser i Arbeidsretten er endelige, og kan ikke ankes.

Avgjørelser i Arbeidsretten er endelige, og kan ikke ankes.

Håvard Sæbø

Ble syk etter én dag i ny jobb – nå må kommunen betale sykepenger

For snart to år siden opplevde de ansatte ved Nav Årstad at en kollega ble knivdrept på jobb. Her et bilde fra kontoret i dagene etter drapet.

For snart to år siden opplevde de ansatte ved Nav Årstad at en kollega ble knivdrept på jobb. Her et bilde fra kontoret i dagene etter drapet.

Torstein Bøe / NTB

Etter Nav-drapet: 25 ansatte ved kontoret har sluttet hittil i år

Bredtveit fengsel er dårlig egnet til å ta imot de som sliter mest, hevder både ansatte og eksperter fra en lang rekke fagmiljøer.

Bredtveit fengsel er dårlig egnet til å ta imot de som sliter mest, hevder både ansatte og eksperter fra en lang rekke fagmiljøer.

Eirik Dahl Viggen

Flere fengsles etter selvmordsforsøk. Bak murene blir det bare verre

SKADET PÅ JOBB: Oljearbeideren har jobbet mange år i bransjen før han ble skadet og ufør etter bruk av trange vernesko på en plattform på britisk sokkel. Bildet er tatt på norsk side.

SKADET PÅ JOBB: Oljearbeideren har jobbet mange år i bransjen før han ble skadet og ufør etter bruk av trange vernesko på en plattform på britisk sokkel. Bildet er tatt på norsk side.

Erlend Angelo

Arbeider ble ufør av for trange vernesko – avvist av Høyesterett

Den takhøyden som liksom er så høy … den er ikke alltid så høy likevel, mener Olav Neerland om organisasjonen han er medlem av.

Den takhøyden som liksom er så høy … den er ikke alltid så høy likevel, mener Olav Neerland om organisasjonen han er medlem av.

Hanna Skotheim

Olav ble kalt kvinnehater: – Jeg er ikke redd for å stikke hodet fram

Det har vært en klar økning av unge AAP-mottakere med psykiske lidelser de siste ti årene.

Det har vært en klar økning av unge AAP-mottakere med psykiske lidelser de siste ti årene.

Gorm Kallestad / NTB

Tre av fire unge på Nav-ordning har psykiske lidelser

– Jeg håper tilsynsrapporten fører til endring, men usikker på om den gjør det i virkelighetene, sier Frid Melling Vågenes (f.v.). Her sammen med Robin Knutsen og Joakim Johnsen.

– Jeg håper tilsynsrapporten fører til endring, men usikker på om den gjør det i virkelighetene, sier Frid Melling Vågenes (f.v.). Her sammen med Robin Knutsen og Joakim Johnsen.

Leif Martin Kirknes

Sjefen sendte grove e-poster i fylla. Får kritikk fra Arbeidstilsynet

Kommentar

Vi er vitne til en urovekkende utvikling som fagbevegelsen, med LO i spissen, må møte med aktive grep, skriver Kjell Werner.

Vi er vitne til en urovekkende utvikling som fagbevegelsen, med LO i spissen, må møte med aktive grep, skriver Kjell Werner.

Sissel M. Rasmussen

LO-jubel med bitter bismak

Håvard Sæbø

Kimek-ansatte beholder jobben inntil videre

Hos Bilfinger i Porsgrunn har de ansatte tilgang til kantine. Men de som jobber på gulvet her, spiser helst i hallen.

Hos Bilfinger i Porsgrunn har de ansatte tilgang til kantine. Men de som jobber på gulvet her, spiser helst i hallen.

Sissel M. Rasmussen

Status og hierarki på jobb: Dette avslører matpausen om oss

Ansatte ved flere plastbedrifter omfattes av Kjemisk-teknisk tariffavtale. Her jobber operatørene Chrisander Dahl (t.h.) og operatør Daniel Rafaelsen ved plastbedriften Protan i Lier.

Ansatte ved flere plastbedrifter omfattes av Kjemisk-teknisk tariffavtale. Her jobber operatørene Chrisander Dahl (t.h.) og operatør Daniel Rafaelsen ved plastbedriften Protan i Lier.

Arkivfoto: Petter Pettersen

Over 3000 ansatte i kjemisk industri får ny lønn. Her er tallene

Debatt

Det har vært fantastisk å være Norge lenge. De som har argumentert for at det er lurt for et lite land å ha en egen valuta, har hatt vind i seilene. Men regningen for en fest kommer alltid, skriver Kjetil Staalesen.

Det har vært fantastisk å være Norge lenge. De som har argumentert for at det er lurt for et lite land å ha en egen valuta, har hatt vind i seilene. Men regningen for en fest kommer alltid, skriver Kjetil Staalesen.

Erlend Angelo

Regninga kommer, og den sendes rett til norske arbeidstakere og pensjonister

Høyre-lederen beskylder venstresiden for nærmest å bygge ned velferdsstaten Norge.

Høyre-lederen beskylder venstresiden for nærmest å bygge ned velferdsstaten Norge.

Frederik Ringnes / NTB

Erna Solbergs fem beste grunner for å stemme Høyre

Ekofisk-feltet var Norges første oljefeltet som ble satt i produksjon i 1971. Flere av oljearbeiderne som jobbet her på 70- og 80-tallet har fått skader og sykdommer i etterkant av dette arbeidet.

Ekofisk-feltet var Norges første oljefeltet som ble satt i produksjon i 1971. Flere av oljearbeiderne som jobbet her på 70- og 80-tallet har fått skader og sykdommer i etterkant av dette arbeidet.

Arkivfoto: Håvard Sæbø

Mulig millionsum i vente for oljepionerene


Flere saker