JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
I BRESJEN: Mette Nord leder Fagforbundet som går foran i LO-familien når det gjelder å redusere egne klimautslipp fra ansattes og tillitsvalgtes jobbreiser.

I BRESJEN: Mette Nord leder Fagforbundet som går foran i LO-familien når det gjelder å redusere egne klimautslipp fra ansattes og tillitsvalgtes jobbreiser.

Jan-Erik Østlie

Klimagassutslipp:

Bare ett LO-forbund har en plan for å kutte klimagassutslipp fra reiser

Fagforbundet skal halvere reisevirksomheten sin og fly minst mulig. De andre LO-forbundene FriFagbevegelse spurte har ingen slike mål.



01.11.2021
07:00
03.11.2021 09:14

yngvil@lomedia.no

FriFagbevegelse har sjekket med åtte av de største LO-forbundene hvordan klimakrisa påvirker reisevirksomheten til ansatte og tillitsvalgte, ikke minst når det gjelder hvor mange flyreiser forbundet tar.

Fasiten er at bare fagforeningsgiganten Fagforbundet har regnet på det, og satt seg et mål for hvor mye forbundets tillitsvalgte og ansatte skal kutte i sine karbonutslipp fra reiser.

Noen av de største klimagassutslippene i Norge stammer fra transport. Før korona sto utslippene fra transport for en tredel av totalen, ifølge Statistisk sentralbyrå. Da er ikke nordmenns flyreiser ut av landet tatt med.

Fagforbundet

Fagforbundet nærmer seg 400.000 medlemmer, i offentlig sektor, og er med det Norges største fagorganisasjon.

Forbundet skal halvere sitt karbonutslipp fra reiser sammenlignet med nivået i 2019 – det siste året som ikke var påvirket av korona. Det bestemte landsstyret i sommer, meldte Fagbladet.

Forbundet har skrevet retningslinjer på fire sider om hvordan de skal kutte i reisevirksomheten sin:

• Møtevirksomheten skal innebære færrest mulig reiser, særlig flyreiser.

• Foran hvert eneste møte og arrangement skal det nå gjøres en vurdering om møtet kan gjennomføres digitalt.

• Ved reiser skal man ta tog eller buss der det er praktisk mulig.

• Kjør sammen med andre ved bruk av privatbil til nødvendige fysiske møter der det ikke er kollektivtilbud, for å redusere egne utslipp.

Fagforbundet har også definert hvilke møter som kan gjøres digitalt og ikke.

For forbundet på nasjonalt nivå kan disse møtene være digitale: Rådgivning, veiledning, opplæring og foredragsoppdrag med folk i nasjonalt nivå i egen organisasjon.

For forbundet på nasjonalt nivå kan disse møtene fortsatt gjennomføres med fysisk oppmøte: Forhandlinger med motpart eller andre.

Her er retningslinjene: Fagforbundets kutt i egne CO₂-utslipp

For forbundets fagforeninger er det mindre strenge krav til et nødvendig fysisk møte: Direkte kontakt for erfaringsutveksling er viktig for å lykkes med det lokale og regionale fagforeningsarbeidet. Særlig gjelder dette kontakt mellom fagforening og medlemmene. Medlemsrettet virksomhet, vervearbeid, og oppfølging av plasstillitsvalgte er blant oppgavene som krever fysiske møteplasser.

Mange av fagforeningenes møter kan gjennomføres digitalt. Dette avhenger av lokale forhold og vurderes lokalt.

Les mer: I framtida skal ikke Fagforbundets folk reise 112 ganger rundt jorda hvert år

Fellesforbundet

– Det er ingen tvil om at det blir mindre reisevirksomhet framover, spesielt internasjonalt, sier kommunikasjonssjef i Fellesforbundet, André Nerheim. Forbundet har rundt 160.000 medlemmer som jobber i for eksempel industri, bygg, restaurant og hoteller, verksteder og transport.

– Samtidig skal vi på ingen måte slutte å reise. Noen møter og forhandlinger må gjøres fysisk. Å møte folk der de jobber og se deres arbeidshverdag er en grunnleggende del av fagbevegelsens virke – og kan ikke erstattes av et Teams-møte, understreker han.

Fellesforbundet har en innkjøpspolitikk, som omfatter kjøp av reiser, og som omtaler miljøhensyn.

Forbundet har blant annet bestemt at «ved innkjøp av varer og tjenester skal det legges betydelig vekt på miljøhensyn og etisk handel».

– Når det gjelder forholdet mellom fysiske møter og digitale møter så har vi helt siden innføring av Skype for business oppfordret til å vurdere om det er hensiktsmessig å kjøre møtet fysisk eller digitalt, sier Nerheim.

Han legger til at forbundet etter korona har hatt en gruppe som jobber med anbefalinger når det gjelder møtevirksomhet.

Handel og Kontor

Handel og Kontor i Norge har ikke utarbeidet retningslinjer for reiser, men har en instruks som sier: «Vi skal vurdere i hvert enkelt tilfelle om det er mest hensiktsmessig å reise kollektivt». Det opplyser kommunikasjonsrådgiver Gjermund Skaar i forbundet. Handel og Kontor har rundt 74.000 medlemmer som jobber i for eksempel varehandel, reiseliv og kontor.

Instruksen til HK sier også at flere og flere møter skal gjennomføres digitalt, for å unngå reising der det er mulig.

Industri Energi

Industri Energi er et forbund med over 60.000 medlemmer som blant annet organiserer arbeidere som jobber i olje,- og gassindustrien, kjemisk industri, renserier og treindustri.

– Vi har ikke tallfestede mål, opplyser Johnny Håvik, fungerende kommunikasjonssjef i forbundet.

Han sier samtidig: – Det er klart at teknologiutviklingen gjennom pandemien har gjort det mye enklere for oss også å tenke klima, økonomi og tidsbruk når det kommer til reisevirksomhet.

– I tida framover vil i enda større grad enn før pandemien vurdere om det er nødvendig å reise til ulike møter og konferanser, eller om det er mulig å avholde møte eller delta på konferansen digitalt, sier Håvik.

Norsk Tjenestemannslag

– Vi kommer til å prioritere enda hardere framover når det gjelder reising. Vi må spørre oss om reisen er nødvendig eller om møtet kan gjennomføres digitalt, sier NTL-leder Kjersti Barsok. NTL er et stort forbund med 50.000 medlemmer, de fleste av dem jobber i staten, for eksempel i Nav, departementene og mange andre steder.

– Vi i NTL er opptatt av å begrense utslipp fra reiser og har blant annet lagt til rette for at det skal være enklere å bestille reise med tog til våre arrangementer når det er praktisk mulig, sier hun.

Barsok sier NTL skal diskutere retningslinjer for reisevirksomhet, og hva som egentlig er et nødvendig møte, «når kontoret er mer tilbake til normalen» i et nesten helt gjenåpnet samfunn.

– Verken fagbevegelsen eller andre arbeidsplasser bør fortsette å reise som før 2019, har Barsok uttalt til fagbladet NTL Magasinet.

El og IT Forbundet

Heller ikke El og IT Forbundet har retningslinjer for sin reisevirksomhet, men sier:

– Vi ønsker å redusere klimaavtrykket vårt og særlig yngre medlemmer i forbundet er opptatt av det, sier Vidar Hennum, nestleder i EL og IT Forbundet.

Forbundet har over 39.000 medlemmer som jobber i telekommunikasjonsbransjen, energiforsyningen, elektrobransjen og IT-bransjen.

Han forteller at alle forbundets møterom er utstyrt for digital deltakelse. Nesten hver dag har de «hybridmøter» der noen er fysisk til stede, mens andre sitter på arbeidsplassen der ute.

Forbundet har mange utvalg, for eksempel utvalg for HMS, likestilling og IKT som skal legge planer og strategier. Vi diskuterer hvor ofte det er nødvendig å møtes fysisk. Vi sparer jo også tid når vi ikke reiser og kan ha utvalgsmøter oftere.

Nødvendige reiser definerer han som for eksempel: Tvistemøter eller rettsmøter, forhandlinger, og rekruttering av medlemmer.

Arbeidsmandsforbundet

Forbundet har ikke et eget mål for reduksjon av klimautslipp når det gjelder reiser, opplyser nestleder Brede Edvardsen i Arbeidsmandsforbundet. Forbundet organiserer 39.000 medlemmer som blant annet jobber med anlegg- og vedlikehold og renhold, og vektere.

– Vi har en målsetting om at antallet reiser skal være så lavt som mulig, sier Edvardsen.

Han forteller at forbundet er sertifisert Miljøfyrtårn-bedrift og har egne kriterier for transport og reiser gjennom dette. Det innebærer at de utarbeider retningslinjer for reise med mål om å redusere unødig reising samt å fremme miljøvennlige løsninger både for tjenestereiser, varetransport og transport av kunder/gjester.

Forbundet har foreløpig ikke detaljerte kriterier for hva som er nødvendige reiser.

Norsk Nærings- og Nytelsesarbeiderforbund

Heller ikke NNN har satt et mål om å redusere reisevirksomheten sin for å få ned egne klimautslipp.

– Sannsynligvis må vi se på det etter hvert, sier forbundsleder Anne Berit Aker Hansen. NNN organiserer 28.000 medlemmer som har ulike yrker i produksjon av nærings- og nytelsesmidler.

– Men det vil bli en reduksjon i antall reiser og mer digitale møter i forhold til før korona uansett, opplyser hun.

Forbundet har ikke nedfelt kriterier for hva som er nødvendig reisevirksomhet til fysiske møter og hva som kan gjøres digitalt, men har diskutert dette en del. Noen møter krever at folk faktisk møtes.

Det er saker som kan være vanskelige å løse uten at folk faktisk møtes og snakker sammen. Hun trekker fram: Oppsigelsessaker, ulike tvister og andre saker som krever tid og debatt.

Hun mener digitale møter egner seg for mer konkrete saker som bare krever en beslutning eller er rene orienteringssaker.

– Vi har gjort oss en del erfaringer etter 18 måneder med digitale møter, sier forbundsleder Aker Hansen.

01.11.2021
07:00
03.11.2021 09:14



Mest lest

Kronikk

En kritisk gjennomgang av regelverket for velferdsstatens støtteordninger burde stå høyt på agendaen. De strikte reglene for maksimal varighet kunne mykes opp, skriver forskerne.

En kritisk gjennomgang av regelverket for velferdsstatens støtteordninger burde stå høyt på agendaen. De strikte reglene for maksimal varighet kunne mykes opp, skriver forskerne.

Gorm Kallestad / NTB

Det lønner seg ikke alltid å kombinere jobb og Nav-ytelser

– Jeg begynner å bli godt voksen, og jeg så for meg en myk avrunding av mitt yrkesaktive liv, sier Vendela Fremstad.

– Jeg begynner å bli godt voksen, og jeg så for meg en myk avrunding av mitt yrkesaktive liv, sier Vendela Fremstad.

Arkivfoto: Jonas Fagereng Jacobsen

Vendela (61) får ikke jobben tilbake: – Så for meg en myk avrunding av mitt yrkesaktive liv

Den dagen regningen ikke kan betales mer, må Oscar Anderson  flytte i campingvogn i sønnens hage der sønnen må pleie han.

Den dagen regningen ikke kan betales mer, må Oscar Anderson flytte i campingvogn i sønnens hage der sønnen må pleie han.

Tri Nguyen Dinh

Om noen uker kan Oscar (102) miste sykehjemsplassen sin

Ola Rune Kleiven har Ap-medlem i nesten 30 år.

Ola Rune Kleiven har Ap-medlem i nesten 30 år.

Morten Hansen/Jonas Fagereng Jacobsen

Støre får kritikk etter «arrogant» svar

Birgitte Mobekk er sykmeldt fra jobben sin som renholder i ISS. Neste år blir hun uføretrygdet.

Birgitte Mobekk er sykmeldt fra jobben sin som renholder i ISS. Neste år blir hun uføretrygdet.

Jan-Erik Østlie

Neste år blir Birgitte 100 prosent ufør: – Jeg har brukt lang tid på å godta det

Eirik Dahl Viggen

– Ensomheten er verst. Det er summen av alt, ikke bare å sone med fotlenke, men tapet av jobb og venner

Verneombud Solveig Teien Nyhuus (t.v.) og Fagforbundets tillitsvalgte Vibeke Rossnes. De jobber ved Navs kontor for bydel Grünerløkka i Oslo, der sykefraværet ligger på nesten13 prosent i det som kalles statlig linje. De mener dårlig bemanning skaper stress blant ansatte.

Verneombud Solveig Teien Nyhuus (t.v.) og Fagforbundets tillitsvalgte Vibeke Rossnes. De jobber ved Navs kontor for bydel Grünerløkka i Oslo, der sykefraværet ligger på nesten13 prosent i det som kalles statlig linje. De mener dårlig bemanning skaper stress blant ansatte.

Ole Palmstrøm

Dramatisk høyt sykefravær blant Nav-ansatte i Oslo

REDDET AFP: Da arbeidsgiveren til Åshild Finnestad skulle nedbemanne, var hun nær ved å bli sagt opp. I tillegg til å miste jobben, stod hun i fare for å miste AFP-en sin, noe som fort tilsvarer over én million kroner.

REDDET AFP: Da arbeidsgiveren til Åshild Finnestad skulle nedbemanne, var hun nær ved å bli sagt opp. I tillegg til å miste jobben, stod hun i fare for å miste AFP-en sin, noe som fort tilsvarer over én million kroner.

Jan Inge Haga

Million-pensjonen holdt på å ryke for Åshild da arbeidsgiver ville nedbemanne

– Det er en ekstremt vanskelig bedrift å organisere folk i. Det skyldes at Tesla-eier Elon Musk har som global politikk ikke å ha tariffavtaler i sine bedrifter, sier Richard Storevik i Fellesforbundet. (Illustrasjonsfoto)

– Det er en ekstremt vanskelig bedrift å organisere folk i. Det skyldes at Tesla-eier Elon Musk har som global politikk ikke å ha tariffavtaler i sine bedrifter, sier Richard Storevik i Fellesforbundet. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox

Norske Tesla-arbeidere frykter for jobben – organiserer seg i hemmelighet

Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.

Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.

Jan Inge Haga

Varslet Posten om feil lønn: Sjåfører kjørte 60 timer i uka

Jan Olav Johansen fortalte nylig om sin situasjon. Nå får han politisk støtte.

Jan Olav Johansen fortalte nylig om sin situasjon. Nå får han politisk støtte.

Berit Baumberger

Kollegaene får lønnstillegg, men ikke Jan Olav: – Klart dette blir urettferdig

REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.

REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.

Ole Martin Wold

Giske om at LO-medlemmer dropper Ap: – Det siste partiet trenger nå, er stillhet

JERNBANEMILJØ: Fredrik Carolin (f.v.), togleder, Arve Andersen, trafikkstyrer, Kim Nordgård, trafikkstyrer og Simon Olaisen, klubbleder for klubben for trafikk, teknikk og administrasjon mener de har en fantastisk arbeidsplass.

JERNBANEMILJØ: Fredrik Carolin (f.v.), togleder, Arve Andersen, trafikkstyrer, Kim Nordgård, trafikkstyrer og Simon Olaisen, klubbleder for klubben for trafikk, teknikk og administrasjon mener de har en fantastisk arbeidsplass.

Morten Hansen

Toglederne mistet jobben – nå håper de nordnorsk erfaring er nok

Jan-Erik Østlie

Norske arbeidere fortjener mer av overskuddet, mener Kalle Moene

Palestinske redningsarbeidere bærer ut en kvinne som ble såret i et israelsk flyangrep mot flyktningleiren Khan Younis, sør på Gazastripen.

Palestinske redningsarbeidere bærer ut en kvinne som ble såret i et israelsk flyangrep mot flyktningleiren Khan Younis, sør på Gazastripen.

NTB/AP

Israel bruker jagerfly med norske deler i Gaza-krigen

Høyre legger fram en jobbpakke på nesten 500 millioner i sitt alternative statsbudsjett.

Høyre legger fram en jobbpakke på nesten 500 millioner i sitt alternative statsbudsjett.

Javad Parsa / NTB

Høyre vil ha skattekutt for barnefamiliene og bedriftene

Martin Guttormsen Slørdal

Mobilbruk på arbeidsplassen: – Før satt vi på pauserommet og prata sammen

Terje Pedersen / NTB

SV-politiker kritiserer Tesla: – Elon Musk må følge norske lover

Mange har søkt om boliglån med gunstig rente hos Statens pensjonskasse. (Illustrasjonsfoto)

Mange har søkt om boliglån med gunstig rente hos Statens pensjonskasse. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Lang kø for boliglånsrente på 4-tallet

Forfatter Olaug Nilssen ønsker seg at fagfolk kommer på banen og diskuterer problematikken rundt seksualitet og sterkt utviklingshemmede.

Forfatter Olaug Nilssen ønsker seg at fagfolk kommer på banen og diskuterer problematikken rundt seksualitet og sterkt utviklingshemmede.

Eivind Senneset

Olaug klarte ikke å ta seg av sin egen sønn: – Jeg måtte undertrykke følelser i mange år


Flere saker