JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
TEASER

TEASER

Rolf M. Sørensen/NSB

Bergensbanen tilbake til 50-tallet

NJFs forbundsleder Kjell Atle Brunborg synes det er en skam at Bergensbanen i dag går like sakte som på 50-tallet.



24.02.2014
12:00
25.02.2014 10:07

nina.hanssen@lomedia.no

– Her bør regjeringen med en statsminister fra Bergen i spissen satse mer. Jeg forventer at Erna Solberg nå satser på bygging av Ringeriksbanen og sørger for at NSB og Jernbaneverket kan endre ruteplanen sin, slik at vi får ned kjøretiden, sier han.

Brunborg, som selv er fra Bergen, synes det er ille at toget mellom Norges største byer tar rundt 7 timer.

– På 90-tallet tok toget mellom Bergen og Oslo 6 timer og 12 minutter. I dag tar toget like lenge som på 50-tallet, sier han.

Brunborg sier at dette betyr at folk som reiser på denne strekningen får en lengre reise og på sikt kan dette føre til at passasjene i stedet vil velge fly eller privatbiler.

Han mener at dette er et stort tilbakeskritt for jernbanen.

– Den rødgrønne regjeringen har satset flere millioner på jernbanen og også Bergensbanen har fått en mye bedre infrastruktur nå enn på 90-tallet. Det har vært en stor utbedring med mange nye tunneller over fjellet, men samtidig har kjøretiden gått opp, sier han.

Brunborg sier at det er flere grunner til at Bergensbanen nå går sakte.

– Lokaltrafikken har økt kraftig og det er bra men dette betyr også at langdistansetogene ikke blir prioritert slik de gjorde før sånn at det er vanskelig å få slottene (rutetidene) til å gå opp.

– Bør en statsminister fra Bergen ta tak i dette?

Ja, det er dårlig hvis ikke Erna Solberg tar tak i dette. Hun må sørge for at de får fart på arbeidet med ringeriksbanen og få NSB og Jernbaneverket til å endre ruteplanen slik at Bergensbanen kan gå mye raskere, sier NJF-lederen.

Brunborg sier at NJF også vil minne statssekretæren i samferdselsdepartementet på hva han sa for ett år siden, da han var leder for Bergensbaneforumet.

– Han var selv en forkjemper for ringeriksbanen og for utbedring av bergensbanen for å få ned kjøre tiden. Dette skal vi minne ham på, sier Brunborg.

Han har sett at det ikke er noen økning av passasjerer på lang langdistansetogene, slik det har vært i lokaltrafikken og han frykter at passasjerene vil velge annen transport om ikke tiden går ned.

Enig med NJF

Henning Lirhus, salgs- og markedsansvarlig i NSB, sier at han deler NJF sitt syn om at det gjerne skulle gått fortere å kjøre tog på Bergensbanen i dag.

– Vi deler Kjell Atle Brunborgs syn på at det burde gå fortere på Bergensbanen. Samtidig er årsaken til dagens hastighet sammensatt av flere faktorer. Det største begrensningen i å kjøre fortere på Bergensbanen i dag, er infrastrukturen, sier Lirhus.

Han sier at for at Jernbaneverket skal kunne utbedre denne, er det nødvendig med politiske bevilgninger.

– Da Bergensbanen i sin tid ble åpnet, var regiontogene mellom Oslo og Bergen den viktigste hovedferdselsåren mellom øst og vest. Vegnettet var på langt nær like godt som det er i dag. Når vegnettet ble opprustet, fikk NSB en noe mindre betydning som transportør over fjellet, all den tid vegnettet tok av for mye av presset på regiontoget mellom Oslo og Bergen, sier han.

Han forklarer at lokaltogtilbudet på Vossebanen og Østlandet over tid fått høyere prioritet i samfunnet, for å frakte folk til og fra jobb og skole. Et lokaltogtilbud betyr imidlertid at farten på regiontogene blir påvirket.

Godstrafikken på Bergensbanen har også økt betraktelig, som igjen gjør at hastigheten på regiontogene påvirkes i større grad enn for 60 år siden.

– I lys av disse rammene, må derfor vi i NSB tilby et regiontogtilbud mellom Oslo og Bergen som bygger på forutsigbarhet og komfort. Farten får vi dessverre ikke gjort noe med, inntil infrastrukturen opprustes til at man kan kjøre fortere. Først da kan vi legge dette til som et konkurransefortrinn ovenfor potensielle togkunder, i tillegg til forutsigbarhet og komfort, som vi kan tilby i dag, sier han.

Vil ha dobbeltspor og krysningsspor

Konduktør og NJF-medlem, Ann Kristin Vågan, stortrives med å jobbe på Bergensbanen, men er enig i at Bergensbanen burde gått raskere i dag.

Nina Hanssen

nina.hanssen@lomedia.no

Hun har jobbet i flere avdelingen av NSB siden 1987 og vært konduktør siden 2007.

Vågan elsker å jobbe med mennesker og mener selv hun har verdens fineste utsikt fra kontorvinduet.

– Se bare på den vakre naturen, sier hun og nikker mot fjell og fjord vi passerer i det toget setter kurset mot Oslo.

Men selv om utsikten er godt og passasjerene i det fulle toget som nå er på vei til vinterferie er fornøyde, skulle Vågan ønske at de kunne gå litt raskere.

– Det burde gått raskere hvert år og det er ille at vi i 2013 kjører i samme fart som på 50-tallet. Vi trenger dobbeltspor og krysningsspor. Er det forsinkelser, forplanter dette seg fort, sier hun.

Hun liker dårlig når det er full stans og hun må organisere alt og mobilen går varm. Da er det bedre når alt går på skinner og toget er nesten i rute.

– Det er vel en definisjon på når vi kan si at toget er i rute, men i det siste har det vært en del forsinkelser, innrømmer hun.

For Vågan, som bor i Bergen, er det en selvfølge å være fagorganisert i et LO-forbund.

– Jeg er med i NJF for tryggheten og har god støtte fra fagforeningen og det føles godt å stå sammen, sier hun.

Hun tror det er flere grunner til at toget i dag går sakte. Blant annet fryser dørene, også når vi går fra varmt til kaldt.

– Dette er Lodalens ansvar og dette burde være noe vi skulle vært foruten, sier hun.

Likevel, tror hun ikke forsinkelsene skremmer kundene vekk fra toget.

– Mange av våre kunder bruker toget når de skal komme seg på fjellet og hvis været er dårlig og veiene er stengte, er toget et godt alternativ. Heldigvis har vi mange faste kunder som foretrekker toget og er ikke opptatt av hvor lang tid det tar. Jeg tror de som klager mest på Bergensbanen, er folk som sjelden tar toget, sier hun.

Heller ikke i dag, er det noen som klager selv om det blir mange stopp for å få igjen de fryste dørene. På Finse er det full snøstorm og snøen fyker inn i toggangene, mens hjelpemannskap og turister klatrer ut av toget mens vinden uler utenfor.

Toget står noen minutter ekstra mens konduktøren jobber for å få igjen døra, men det er ingen som klager.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
24.02.2014
12:00
25.02.2014 10:07



Mest lest

 Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.

Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.

Jan-Erik Østlie

Bekymret for Nav-brukere med hemmelig nummer: – Det er her den store fadesen kan ligge

FANT LØSNINGER SAMMEN: Både Fellesforbundets klubbleder Robert Jacobsen (t.v.) og daglig leder på GAC Norway sin avdeling på Slagentangen, Ståle Stangeby ønsker seg glidende grenser for jobb og permitteringer med rett på dagpenger. Enn så lenge har man valgt i samarbeid å redusere en del av stillingene til 75 prosent.

FANT LØSNINGER SAMMEN: Både Fellesforbundets klubbleder Robert Jacobsen (t.v.) og daglig leder på GAC Norway sin avdeling på Slagentangen, Ståle Stangeby ønsker seg glidende grenser for jobb og permitteringer med rett på dagpenger. Enn så lenge har man valgt i samarbeid å redusere en del av stillingene til 75 prosent.

Roy Ervin Solstad

En halvtime for lenge på jobb kan koste Robert og kollegene dagpengene fra Nav

ERFARING: Med mange år bak symaskinen og en fortsatt god helse, tok Hallgerd Aure like greit en ny jobb som sømoperatør ved Ekornes avdeling Aure.

ERFARING: Med mange år bak symaskinen og en fortsatt god helse, tok Hallgerd Aure like greit en ny jobb som sømoperatør ved Ekornes avdeling Aure.

Privat

Da Hallgerd (66) mista jobben, tok hun grep: – Her er det så mye arbeid som aldri før

HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.

HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.

Kai Hovden

Tor fikk avslag på yrkesskadesøknad hos Nav og tapte i Trygderetten – så kom kontrabeskjeden

LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.

LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.

Brian Cliff Olguin

Henning (28) er sjanseløs på boligmarkedet: – Det vi har i dag er Willochs arv, sier forsker

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Erna Solberg ble overkjørt og må kutte fergeprisene. Her svarer hun

Skjermdump

Uber-sjåførens desperate melding: – Eg er i ferd med å bli heimlaus for tredje gong sidan mai

Privat

Ryszard har jobba i Norge i 13 år. No står han utan ei krone i inntekt

FRYKTER FOR SIKKERHETEN: «Faste» piloter blir oppsagt, lønningene presses og pilotene må være disponible sju dager i uka. SAS-pilot og første nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval er bekymret for flysikkerheten etter at det islandske flyselskapet Bluebird Nordic ga 11 fagorganiserte piloter sparken.

FRYKTER FOR SIKKERHETEN: «Faste» piloter blir oppsagt, lønningene presses og pilotene må være disponible sju dager i uka. SAS-pilot og første nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval er bekymret for flysikkerheten etter at det islandske flyselskapet Bluebird Nordic ga 11 fagorganiserte piloter sparken.

Helge Rønning Birkelund

Tillitsvalgt pilot advarer mot skrekk-kontrakter på Island: – Det er kort vei til Norge

Med det yngste barnet hjemme, fikk seksbarnsmoren namsmannen på besøk, med ordre om utkastelse.

Med det yngste barnet hjemme, fikk seksbarnsmoren namsmannen på besøk, med ordre om utkastelse.

Mina B. Ræge/Dagsavisen

Seksbarnsmor «Ivana» (35) ble kastet ut av leiligheten i Oslo

HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.

HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.

Colourbox.com. Innfelt: fafo.no

13-timersvakter vil gi flere hele stillinger, mener Fafo-forskeren. Se turnusmodellene

KAOS I INNBOKSEN: – Overfloden av informasjon fra ledelsen ved universitetet, fakultetet, instituttet og avdelingen er utfordrende å håndtere, sier Frode Veggeland.

KAOS I INNBOKSEN: – Overfloden av informasjon fra ledelsen ved universitetet, fakultetet, instituttet og avdelingen er utfordrende å håndtere, sier Frode Veggeland.

Ole Palmstrøm

Ekstraarbeidet tok nattesøvnen fra Frode: – Jeg var så sliten at jeg ikke visste hvor jeg var

Debatt

Det skal ikke være de som sitter nederst ved bordet som må gjøre opp, skriver Andreas Tharaldsen.

Det skal ikke være de som sitter nederst ved bordet som må gjøre opp, skriver Andreas Tharaldsen.

Ida Bing

«Dugnaden er avlyst», skriver servitør Andreas

Sylvi Listhaug

Sylvi Listhaug

Jan-Erik Østlie

Ny måling: Listhaug skremmer vekk flere enn hun lokker til Frp som partileder

Psykologspesialist Casper Meyer Nilsen reagerer på at vold mot ansatte får pågå ved barnevernsinstitusjoner.

Psykologspesialist Casper Meyer Nilsen reagerer på at vold mot ansatte får pågå ved barnevernsinstitusjoner.

Privat

«Trines» psykolog: – Det er skandaløst at alvorlig vold mot en ansatt har fått pågå over lang tid

Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.

Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.

Jan-Erik Østlie

– Sylvi Listhaug sender norsk industri rett i fjellveggen, mener Magnus Marsdal

Fagforbundets hovedtillitsvalgte i Sykehjemsetaten i Oslo, Kjartan Goksøyr, mener det er mer enn nok plikter for sykmeldte allerede.

Fagforbundets hovedtillitsvalgte i Sykehjemsetaten i Oslo, Kjartan Goksøyr, mener det er mer enn nok plikter for sykmeldte allerede.

Anna Granqvist

– Jeg har selv deltatt i møter der leder sier til sykmeldte: «du kan vel gjøre noe, du sitter jo her nå»

Nestleder Sylvi Listhaug ligger an til å overta som partileder i Frp.

Nestleder Sylvi Listhaug ligger an til å overta som partileder i Frp.

Tri Nguyen Dinh

Analyse: Lavtlønnede og mannlige velgere forlater Frp

Fra mandag kan dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge. (Illustrasjonsfoto)

Fra mandag kan dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge. (Illustrasjonsfoto)

Ola Tømmerås

LO glad for løsning for dagpendlere fra Sverige og Finland, men etterlyser kompensasjon

HAR STILT KRAV: Hovedtillitsvalgt Margit Wik i Coop Nordland, Ståle Simonsen i Coop Midt-Norge, Ann Kristin Heggdal i Coop Nordvest og Anne Svendsvoll i Coop Sørvest har stilt krav om full ønn under sykdom i lokale forhandlinger, men fått nei. Nå venter de på at HK skal ta sakene videre.

HAR STILT KRAV: Hovedtillitsvalgt Margit Wik i Coop Nordland, Ståle Simonsen i Coop Midt-Norge, Ann Kristin Heggdal i Coop Nordvest og Anne Svendsvoll i Coop Sørvest har stilt krav om full ønn under sykdom i lokale forhandlinger, men fått nei. Nå venter de på at HK skal ta sakene videre.

Privat/Lene Svenning

Sjefene sikret seg full lønn under sykdom – nå krever butikkansatte det samme


Flere saker