JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
TEASER

TEASER

Rolf M. Sørensen/NSB

Bergensbanen tilbake til 50-tallet

NJFs forbundsleder Kjell Atle Brunborg synes det er en skam at Bergensbanen i dag går like sakte som på 50-tallet.



24.02.2014
12:00
25.02.2014 10:07

nina.hanssen@lomedia.no

– Her bør regjeringen med en statsminister fra Bergen i spissen satse mer. Jeg forventer at Erna Solberg nå satser på bygging av Ringeriksbanen og sørger for at NSB og Jernbaneverket kan endre ruteplanen sin, slik at vi får ned kjøretiden, sier han.

Brunborg, som selv er fra Bergen, synes det er ille at toget mellom Norges største byer tar rundt 7 timer.

– På 90-tallet tok toget mellom Bergen og Oslo 6 timer og 12 minutter. I dag tar toget like lenge som på 50-tallet, sier han.

Brunborg sier at dette betyr at folk som reiser på denne strekningen får en lengre reise og på sikt kan dette føre til at passasjene i stedet vil velge fly eller privatbiler.

Han mener at dette er et stort tilbakeskritt for jernbanen.

– Den rødgrønne regjeringen har satset flere millioner på jernbanen og også Bergensbanen har fått en mye bedre infrastruktur nå enn på 90-tallet. Det har vært en stor utbedring med mange nye tunneller over fjellet, men samtidig har kjøretiden gått opp, sier han.

Brunborg sier at det er flere grunner til at Bergensbanen nå går sakte.

– Lokaltrafikken har økt kraftig og det er bra men dette betyr også at langdistansetogene ikke blir prioritert slik de gjorde før sånn at det er vanskelig å få slottene (rutetidene) til å gå opp.

– Bør en statsminister fra Bergen ta tak i dette?

Ja, det er dårlig hvis ikke Erna Solberg tar tak i dette. Hun må sørge for at de får fart på arbeidet med ringeriksbanen og få NSB og Jernbaneverket til å endre ruteplanen slik at Bergensbanen kan gå mye raskere, sier NJF-lederen.

Brunborg sier at NJF også vil minne statssekretæren i samferdselsdepartementet på hva han sa for ett år siden, da han var leder for Bergensbaneforumet.

– Han var selv en forkjemper for ringeriksbanen og for utbedring av bergensbanen for å få ned kjøre tiden. Dette skal vi minne ham på, sier Brunborg.

Han har sett at det ikke er noen økning av passasjerer på lang langdistansetogene, slik det har vært i lokaltrafikken og han frykter at passasjerene vil velge annen transport om ikke tiden går ned.

Enig med NJF

Henning Lirhus, salgs- og markedsansvarlig i NSB, sier at han deler NJF sitt syn om at det gjerne skulle gått fortere å kjøre tog på Bergensbanen i dag.

– Vi deler Kjell Atle Brunborgs syn på at det burde gå fortere på Bergensbanen. Samtidig er årsaken til dagens hastighet sammensatt av flere faktorer. Det største begrensningen i å kjøre fortere på Bergensbanen i dag, er infrastrukturen, sier Lirhus.

Han sier at for at Jernbaneverket skal kunne utbedre denne, er det nødvendig med politiske bevilgninger.

– Da Bergensbanen i sin tid ble åpnet, var regiontogene mellom Oslo og Bergen den viktigste hovedferdselsåren mellom øst og vest. Vegnettet var på langt nær like godt som det er i dag. Når vegnettet ble opprustet, fikk NSB en noe mindre betydning som transportør over fjellet, all den tid vegnettet tok av for mye av presset på regiontoget mellom Oslo og Bergen, sier han.

Han forklarer at lokaltogtilbudet på Vossebanen og Østlandet over tid fått høyere prioritet i samfunnet, for å frakte folk til og fra jobb og skole. Et lokaltogtilbud betyr imidlertid at farten på regiontogene blir påvirket.

Godstrafikken på Bergensbanen har også økt betraktelig, som igjen gjør at hastigheten på regiontogene påvirkes i større grad enn for 60 år siden.

– I lys av disse rammene, må derfor vi i NSB tilby et regiontogtilbud mellom Oslo og Bergen som bygger på forutsigbarhet og komfort. Farten får vi dessverre ikke gjort noe med, inntil infrastrukturen opprustes til at man kan kjøre fortere. Først da kan vi legge dette til som et konkurransefortrinn ovenfor potensielle togkunder, i tillegg til forutsigbarhet og komfort, som vi kan tilby i dag, sier han.

Vil ha dobbeltspor og krysningsspor

Konduktør og NJF-medlem, Ann Kristin Vågan, stortrives med å jobbe på Bergensbanen, men er enig i at Bergensbanen burde gått raskere i dag.

Nina Hanssen

nina.hanssen@lomedia.no

Hun har jobbet i flere avdelingen av NSB siden 1987 og vært konduktør siden 2007.

Vågan elsker å jobbe med mennesker og mener selv hun har verdens fineste utsikt fra kontorvinduet.

– Se bare på den vakre naturen, sier hun og nikker mot fjell og fjord vi passerer i det toget setter kurset mot Oslo.

Men selv om utsikten er godt og passasjerene i det fulle toget som nå er på vei til vinterferie er fornøyde, skulle Vågan ønske at de kunne gå litt raskere.

– Det burde gått raskere hvert år og det er ille at vi i 2013 kjører i samme fart som på 50-tallet. Vi trenger dobbeltspor og krysningsspor. Er det forsinkelser, forplanter dette seg fort, sier hun.

Hun liker dårlig når det er full stans og hun må organisere alt og mobilen går varm. Da er det bedre når alt går på skinner og toget er nesten i rute.

– Det er vel en definisjon på når vi kan si at toget er i rute, men i det siste har det vært en del forsinkelser, innrømmer hun.

For Vågan, som bor i Bergen, er det en selvfølge å være fagorganisert i et LO-forbund.

– Jeg er med i NJF for tryggheten og har god støtte fra fagforeningen og det føles godt å stå sammen, sier hun.

Hun tror det er flere grunner til at toget i dag går sakte. Blant annet fryser dørene, også når vi går fra varmt til kaldt.

– Dette er Lodalens ansvar og dette burde være noe vi skulle vært foruten, sier hun.

Likevel, tror hun ikke forsinkelsene skremmer kundene vekk fra toget.

– Mange av våre kunder bruker toget når de skal komme seg på fjellet og hvis været er dårlig og veiene er stengte, er toget et godt alternativ. Heldigvis har vi mange faste kunder som foretrekker toget og er ikke opptatt av hvor lang tid det tar. Jeg tror de som klager mest på Bergensbanen, er folk som sjelden tar toget, sier hun.

Heller ikke i dag, er det noen som klager selv om det blir mange stopp for å få igjen de fryste dørene. På Finse er det full snøstorm og snøen fyker inn i toggangene, mens hjelpemannskap og turister klatrer ut av toget mens vinden uler utenfor.

Toget står noen minutter ekstra mens konduktøren jobber for å få igjen døra, men det er ingen som klager.

24.02.2014
12:00
25.02.2014 10:07



Mest lest

I lønnsoppgjøret skal de største tilleggene gis til de som har lavest lønn, ifølge LO.

I lønnsoppgjøret skal de største tilleggene gis til de som har lavest lønn, ifølge LO.

colourbox.com

Om lønna di er lav nok, kan du vente deg ekstra penger

Erfarne butikkansatte som Nadine Tomi får 15.600 kroner mer i året fra 1. februar.

Erfarne butikkansatte som Nadine Tomi får 15.600 kroner mer i året fra 1. februar.

Brian Cliff Olguin

Kraftig lønnshopp for butikkansatte FØR lønnsoppgjøret

Colourbox.com

33.000 pensjonister taper tusenvis av kroner: – Det holder bare ikke

Hugo Lorentsen, som har jobbet i Drytech i 17 år, anbefaler mest husets kylling i karri. Maten pakkes for hånd og alt er nøye sjekket.

Hugo Lorentsen, som har jobbet i Drytech i 17 år, anbefaler mest husets kylling i karri. Maten pakkes for hånd og alt er nøye sjekket.

Erlend Angelo

«Magisk» norsk mat har mettet soldater og turgåere i tre tiår

Bredtveit fengsel ble nok en gang åsted for selvmord sist helg.

Bredtveit fengsel ble nok en gang åsted for selvmord sist helg.

Eirik Dahl Viggen

Fengselsbetjent etter selvmord på Bredtveit: – Dette er traumatisk

USIKRE TIDER: Martin Rask, Anne Sofie Ovesen, Hans-Petter Løksti, Inger Berit Ludvigsen, Eirik Føre, Martin Andreassen, Titajoa Kaeeyoo, Terje Olsen, Rita Jakobsen og Inger Andreassen håper de som ønsker å fortsette i Posten, får tilbud om ny jobb.

USIKRE TIDER: Martin Rask, Anne Sofie Ovesen, Hans-Petter Løksti, Inger Berit Ludvigsen, Eirik Føre, Martin Andreassen, Titajoa Kaeeyoo, Terje Olsen, Rita Jakobsen og Inger Andreassen håper de som ønsker å fortsette i Posten, får tilbud om ny jobb.

Alf Ragnar Olsen

Bodø-terminalen har skrumpet inn fra 80 til 13 årsverk på to år

Veien fram til i dag har vært lang og full av skam og vonde følelser for Martine. Nå føler hun at hun kan puste.

Veien fram til i dag har vært lang og full av skam og vonde følelser for Martine. Nå føler hun at hun kan puste.

Eivind Senneset

Oljearbeider sto fram som kvinne på jobb: – Vil leve, ikke bare overleve

I fjor streika ansatte i mange private barnehager for å bli med i tidligpensjonsordninga Fellesordninga for avtalefestet pensjon.

I fjor streika ansatte i mange private barnehager for å bli med i tidligpensjonsordninga Fellesordninga for avtalefestet pensjon.

Bjørn A. Grimstad

Flere skal få tidligpensjon – men ny AFP kommer heller ikke i år

– Norge er ikke vaksinert mot splittelse. Vi kan ikke ta demokratiet og våre verdier for gitt, sier kvinnen som nesten ble drept for det hun tror på. Terroristen på Utøya skjøt Libak i hendene, i kjeven og i brystet.

– Norge er ikke vaksinert mot splittelse. Vi kan ikke ta demokratiet og våre verdier for gitt, sier kvinnen som nesten ble drept for det hun tror på. Terroristen på Utøya skjøt Libak i hendene, i kjeven og i brystet.

Hanna Skotheim

Ina Libak hørte folk si Nav møtte dem med mistillit. Da hun selv måtte ringe, fikk hun en aha-opplevelse

– Det er synd at vi måtte ut i media for at de skulle bestemme seg for å gjennomføre et tilsyn, sier Joakim Johnsen.

– Det er synd at vi måtte ut i media for at de skulle bestemme seg for å gjennomføre et tilsyn, sier Joakim Johnsen.

Brian Cliff Olguin

Sjefen trakasserte Joakim og kollegaene i fylla: Nå ser Arbeidstilsynet på saken

Arbeidsmiljøloven sier at nattarbeid, som defineres som arbeid mellom klokka 21 og 06, ikke er tillatt med mindre «arbeidets art gjør det nødvendig». Men det gjelder ikke ansatte i varehandelen. (Illustrasjonsfoto)

Arbeidsmiljøloven sier at nattarbeid, som defineres som arbeid mellom klokka 21 og 06, ikke er tillatt med mindre «arbeidets art gjør det nødvendig». Men det gjelder ikke ansatte i varehandelen. (Illustrasjonsfoto)

André Kjernsli

Skal vurdere om butikkansatte kan jobbe etter klokka 21 om kvelden

«Mrs. Chatterjee vs. Norway» har premiere 17. mars. Bufdir forbereder seg på debatten

«Mrs. Chatterjee vs. Norway» har premiere 17. mars. Bufdir forbereder seg på debatten

Skjermdump

Bollywood-film om norsk barnevernssak drar fagfolk til kinoen

Klubbleder Mohammed Malik ved Tine i Oslo mener det er oppsiktsvekkende at noen må streike for tariffravtale i 2023. Derfor er klubben klar for sympatistreik.

Klubbleder Mohammed Malik ved Tine i Oslo mener det er oppsiktsvekkende at noen må streike for tariffravtale i 2023. Derfor er klubben klar for sympatistreik.

Erlend Angelo

Streik stanser varelevering til Oslo-restaurant: – Ønsker å vise vår støtte

Det kan bli streik ved et av fartøyene som er tilknyttet Ekofisk-feltet i Nordsjøen. Industri Energi mener det foregår sosial dumping og krever tariffavtale.

Det kan bli streik ved et av fartøyene som er tilknyttet Ekofisk-feltet i Nordsjøen. Industri Energi mener det foregår sosial dumping og krever tariffavtale.

ConocoPhillips Company

Det kan bli streik i Nordsjøen: – Dette er sosial dumping

– Jeg kan ikke si noe annet enn at jeg gleder meg til å ta fatt på oppgaven med å lede dette fantastiske forbundet med de beste folkene, sier Geir Ove Kulseth.

– Jeg kan ikke si noe annet enn at jeg gleder meg til å ta fatt på oppgaven med å lede dette fantastiske forbundet med de beste folkene, sier Geir Ove Kulseth.

Leif Martin Kirknes

Geir Ove Kulseth vant en uhyre jevn lederkamp. Her er reaksjonene

En kampklar Christopher Beckham er villig til å streike for at lønna skal øke mer enn prisene.

En kampklar Christopher Beckham er villig til å streike for at lønna skal øke mer enn prisene.

Leif Martin Kirknes

Beckham provosert etter lønnsfest-utspill. Nå varsles det streik

De to barnehagene ble drevet henholdsvis i andre etasje på bygningen til venstre og over garasjen til høyre. Leieforholdene ble avsluttet for over et år siden. Huseieren, som fortsatt benytter huset som bolig og også gjorde det i utleieperioden, har ikke fått kritikk i forbindelse med saken.

De to barnehagene ble drevet henholdsvis i andre etasje på bygningen til venstre og over garasjen til høyre. Leieforholdene ble avsluttet for over et år siden. Huseieren, som fortsatt benytter huset som bolig og også gjorde det i utleieperioden, har ikke fått kritikk i forbindelse med saken.

Bjørn A. Grimstad

Stengte «uforsvarlige» barnehager – eieren tjente millioner

De ansatte krever at klinikkleder Bjørn Bendz og avdelingsleder Arnt Fiane fratrer sine stillinger umiddelbart.

De ansatte krever at klinikkleder Bjørn Bendz og avdelingsleder Arnt Fiane fratrer sine stillinger umiddelbart.

Lise Åserud / NTB

Ansatte ved Oslo-sykehus krever at ledelsen går av

Randi Knutli (t.h) anbefaler andre som står i omstillingsprosesser å undersøke jobbmulighetene utenfor Posten. Posten har støtteordninger for de som tar ny jobb andre steder eller vil omskolere seg. – Det er et knallgodt råd, og ordningene er gode, sier leder Judith Olafsen i Fagforbundet Post Nord-Norge.

Randi Knutli (t.h) anbefaler andre som står i omstillingsprosesser å undersøke jobbmulighetene utenfor Posten. Posten har støtteordninger for de som tar ny jobb andre steder eller vil omskolere seg. – Det er et knallgodt råd, og ordningene er gode, sier leder Judith Olafsen i Fagforbundet Post Nord-Norge.

Alf Ragnar Olsen

Da jobben sto i fare, startet Randi på et helt nytt eventyr

SKURRER: – Det høres ikke ­veldig miljøvennlig ut å sende reklamen til Oslo for klarlegging og deretter tilbake hit for omdeling, sier Irene Kvammen på postreklamesenteret i Stavanger.

SKURRER: – Det høres ikke ­veldig miljøvennlig ut å sende reklamen til Oslo for klarlegging og deretter tilbake hit for omdeling, sier Irene Kvammen på postreklamesenteret i Stavanger.

Alf Ragnar Olsen

Irene sin jobb i Posten flyttes til Oslo: – Ikke særlig miljøvennlig


Flere saker